Gå til innhold

Keisersnitt-fødsler får langt bedre vilkår enn vanlige fødsler .. og det irriterer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent fikk nylig sitt andre barn med ks. Ingen annen grunn enn at hun gruet seg / fødselsangst. 

Et svangerskap med fullt av kontroller , oppfølging , kontrollert til fingerspissene. Fikk velge ks dato, så barnet ikke ble for stort. 

ved fødsel full overvåkning , alle fasiliteter til stede, på dagtid med alle ressurser av personal , planlagt godt tilstede for en trygg og profesjonell prosedyre. 

meg selv har født vaginalt tre ganger. Inn på natta i helg - merkbart dårlig bemanning .

Siste fødsel slet baby med pusten , og ulik oppfatning / cowboy -fakter fra jordmor gjorde at det tok lang tid før h*n ble fraktet ned for pustehjelp , ingen mulighet for dette på rommet vi var så tok en god stund også å frakte h*n ned dit. Når baby kom på nyfødtintensiv var det tydelig at h*n skulle ha pustehjelp sier de! De sier det gikk bra, men man vet ikke fullt slikt før barnet er stort. Hele situasjonen og hvordan den ble håndtert provoserer meg grenseløst! Skal det føles forsvarlig og trygt å føde i Norge så er ikke dette godt nok og jeg ønsker faktisk heller ks. For makan til en annen verden har jeg ikke sett maken til!

Anonymkode: 55bec...548

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det bare uvitenhet eller frykt som gjør at folk ønsker keisersnitt når det ikke er nødvendig. 

Og i og med at det beste er at eiene starter naturlig er det vel ikke sykehusets feil at du må inn midt på natta.

Anonymkode: 658a8...2a7

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå er det bare uvitenhet eller frykt som gjør at folk ønsker keisersnitt når det ikke er nødvendig. 

Og i og med at det beste er at eiene starter naturlig er det vel ikke sykehusets feil at du må inn midt på natta.

Anonymkode: 658a8...2a7

Ikke sykehusets skyld at riene starter på natta! Du skjønte ikke poenget mitt! 
burde det ikke være bemanning til at folk føder på natta?

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

«Ingen annen grunn». Du vet svært lite annet enn hva personen velger å fortelle. De færreste får full oppfølging på sykehus i svangerskapet. Da har man utvidet svangerskapsomsorg. Det kan være mange grunner. Rus. Psykiske lidelser. Etc. 

Anonymkode: 09415...150

• Liker 23
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Ingen annen grunn». Du vet svært lite annet enn hva personen velger å fortelle. De færreste får full oppfølging på sykehus i svangerskapet. Da har man utvidet svangerskapsomsorg. Det kan være mange grunner. Rus. Psykiske lidelser. Etc. 

Anonymkode: 09415...150

Ok så denne enorme oppfølgingen har et navn. 

tvilsomt at min bekjent har rusproblematikk, psykisk lidelse..men stå på krava; det kan hun;) 

og god oppfølging har hun fått. Noe jeg syns er en tendens hos alle som har planlagt ks. 

Fødselshistorier og utfall er det mange varianter av desverre ..

ts

Skrevet

Oj, her er det en som tolker egne fordommer som rene fakta. Ingen får innvilget ks fordi de «gruer seg til fødsel». Skjerp deg! I tillegg er det ikke stort mer oppmerksomhet enn en eksakt dato for ks man får. Denne er heller ikke garantert, fordi akutte situasjoner går foran. 
Etterpå er de som oftest like ivrige på å få deg opp og ut som med vanlige fødsler. 

Anonymkode: c3b16...449

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

meg selv har født vaginalt tre ganger. Inn på natta i helg - merkbart dårlig bemanning .

Du må slutte med å få rier midt på natta i helg. 🙃

Anonymkode: 641c6...d1d

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal ikke ha keisersnitt håper jeg. Men jeg får super oppfølging fra helsevesenet uansett. Ultralyd med maks 14 dagers mellomrom, vekstestimeringer og blir innlagt når jeg nærmer meg termin. Har ikke trengt å be om dette engang. Men fy så mye jeg skulle gitt for å ha et svangerskap uten store bekymringer. 

Du vet ikke mer enn den personen velger å fortelle.  Finnes mange grunner til ekstra oppfølging. Vær glad for at du ikke trengte det!

Anonymkode: 4ade3...ec8

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal ikke ha keisersnitt håper jeg. Men jeg får super oppfølging fra helsevesenet uansett. Ultralyd med maks 14 dagers mellomrom, vekstestimeringer og blir innlagt når jeg nærmer meg termin. Har ikke trengt å be om dette engang. Men fy så mye jeg skulle gitt for å ha et svangerskap uten store bekymringer. 

Du vet ikke mer enn den personen velger å fortelle.  Finnes mange grunner til ekstra oppfølging. Vær glad for at du ikke trengte det!

Hva er det du snakker om?

Fint for deg at du får ekstra oppfølging, men de fleste komplikasjoner skjer da likevel hos fødende som ikke har denne oppfølgingen . Jeg snakker om under fødsel…. Syns du ikke alle har rett på god og tilstrekkelig oppfølging, slik at ikke ulykker og hendelser som virkelig kunne hørt unngått ikke skjer?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oj, her er det en som tolker egne fordommer som rene fakta. Ingen får innvilget ks fordi de «gruer seg til fødsel». Skjerp deg! I tillegg er det ikke stort mer oppmerksomhet enn en eksakt dato for ks man får. Denne er heller ikke garantert, fordi akutte situasjoner går foran. 
Etterpå er de som oftest like ivrige på å få deg opp og ut som med vanlige fødsler. 

Anonymkode: c3b16...449

Hva vet du om det?

jeg vet om flere..

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og du bør også komme deg ned fra din høye hest og tro at kvinner uten denne oppfølging ikke har bekymringer ! 

Tror nok de fleste kvinner kan kjenne på bekymring og ønske om mer info i svangerskapet, uten at de får mer oppfølging av den grunn. Og man vet faktisk aldri i et svangerskap. 

Så det at du tror at det finnes så mange svangerskap der det er opplest og vedtatt at her trenger man ikke å være bekymret er nok feil. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

En bekjent fikk nylig sitt andre barn med ks. Ingen annen grunn enn at hun gruet seg / fødselsangst. 

Et svangerskap med fullt av kontroller , oppfølging , kontrollert til fingerspissene. Fikk velge ks dato, så barnet ikke ble for stort. 

ved fødsel full overvåkning , alle fasiliteter til stede, på dagtid med alle ressurser av personal , planlagt godt tilstede for en trygg og profesjonell prosedyre. 

Siste fødsel slet baby med pusten , og ulik oppfatning / cowboy -fakter fra jordmor gjorde at det tok lang tid før h*n ble fraktet ned for pustehjelp , ingen mulighet for dette på rommet vi var så tok en god stund også å frakte h*n ned dit. Når baby kom på nyfødtintensiv var det tydelig at h*n skulle ha pustehjelp sier de! De sier det gikk bra, men man vet ikke fullt slikt før barnet er stort. Hele situasjonen og hvordan den ble håndtert provoserer meg grenseløst! Skal det føles forsvarlig og trygt å føde i Norge så er ikke dette godt nok og jeg ønsker faktisk heller ks. For makan til en annen verden har jeg ikke sett maken til!

At du fikk dårlig oppfølging er selvfølgelig ikke greit.

Jeg hadde to vaginale fødsler bak meg når tredjemann var ventet. Risikosvangerskap som endte i risikofødsel, for deretter katastrofesnitt. 

Jeg har fått god oppfølging I kommunen, og spesialhelsetjenesten hele veien, frem til det ble kritisk. Da sviktet de totalt. Første barnet fikk jeg utypisk preeklampsi. Utypisk med at forløpet ikke var etter boka. Det samme skjedde med nr to. Begge måtte settes igang før termin. Samme skjedde med nr tre. Bare at de mente de var "føre var". Imens lå jeg innlagt i avdelingen å måtte vente på igangsettelse å ble skamdårlig. Sa jeg ifra? Ja. Hørte de på meg? Nei. De måtte ta vannet før baby var kommet langt nok ned fordi jeg ble så dårlig. Navlesnoren kom først. Baby holdte på å stryke med på dette. Jeg måtte I narkose og visste ikke om jeg hadde en baby eller ikke når jeg våknet igjen. Jeg hadde mye heller født naturlig.

Anonymkode: cbae7...038

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ok så denne enorme oppfølgingen har et navn. 

tvilsomt at min bekjent har rusproblematikk, psykisk lidelse..men stå på krava; det kan hun;) 

og god oppfølging har hun fått. Noe jeg syns er en tendens hos alle som har planlagt ks. 

Fødselshistorier og utfall er det mange varianter av desverre ..

ts

Jeg har to barn som er kommet ved ks, første kom ved akutt ks. En ganske dramatisk opplevelse og barnet var nær ves å dø. Barn nummer to ble født med planlagt ks, og masse oppfølging. Jeg fikk ekstra oppfølging både pga ett forholdsvis ferskt ks arr, men også på grunn av svangerskapsdiabetes. Jeg hadde også svangerskapsforgiftning med barn nummer en de ville følge med på. Dette er ikke noen andre enn mannen min som vet. Jeg snakket aldri åpent om med andre, så mine nære relasjoner kan fot sitte igjen med samme inntrykk som deg. Ofte har saken flere sider

Anonymkode: cdb1f...29b

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At du fikk dårlig oppfølging er selvfølgelig ikke greit.

Jeg hadde to vaginale fødsler bak meg når tredjemann var ventet. Risikosvangerskap som endte i risikofødsel, for deretter katastrofesnitt. 

Jeg har fått god oppfølging I kommunen, og spesialhelsetjenesten hele veien, frem til det ble kritisk. Da sviktet de totalt. Første barnet fikk jeg utypisk preeklampsi. Utypisk med at forløpet ikke var etter boka. Det samme skjedde med nr to. Begge måtte settes igang før termin. Samme skjedde med nr tre. Bare at de mente de var "føre var". Imens lå jeg innlagt i avdelingen å måtte vente på igangsettelse å ble skamdårlig. Sa jeg ifra? Ja. Hørte de på meg? Nei. De måtte ta vannet før baby var kommet langt nok ned fordi jeg ble så dårlig. Navlesnoren kom først. Baby holdte på å stryke med på dette. Jeg måtte I narkose og visste ikke om jeg hadde en baby eller ikke når jeg våknet igjen. Jeg hadde mye heller født naturlig.

Anonymkode: cbae7...038

Ille at du måtte gå gjennom dette. 
katastrofeks var ikke det jeg mente her egentlig. Og du prøvde vel første å føde naturlig? Kunne det vært hensiktsmessig for deg med planlagt ks tror du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har to barn som er kommet ved ks, første kom ved akutt ks. En ganske dramatisk opplevelse og barnet var nær ves å dø. Barn nummer to ble født med planlagt ks, og masse oppfølging. Jeg fikk ekstra oppfølging både pga ett forholdsvis ferskt ks arr, men også på grunn av svangerskapsdiabetes. Jeg hadde også svangerskapsforgiftning med barn nummer en de ville følge med på. Dette er ikke noen andre enn mannen min som vet. Jeg snakket aldri åpent om med andre, så mine nære relasjoner kan fot sitte igjen med samme inntrykk som deg. Ofte har saken flere sider

Anonymkode: cdb1f...29b

Ja men da innrømmer du hvertfall at du fikk god oppfølging på planlagt ks.

Jeg snakker jo om planlagt ks her. Ikke katastrofeks. Bare for å presisere. 

jeg hadde forøvrig også sv.dia. Noen målinger hjemme og en merknad under fødsel var det eneste oppfølging jeg fikk mtp dette. Trodde ikke det var vanlig med noe ekstra her.

Skrevet

Du sier at hun ikke hadde noen annen grunn enn «fødselsangst». Det er grunn god nok. 

Jeg hadde det i første svangerskap. Etter tosifret antall ivf-forsøk og høy alder, ventet vi endelig et barn. Jeg er en rasjonell person som objektivt sett skjønte at det var lite risiko for at barnet skulle dø i magen, men rasjonalitet funker ikke opp mot reell angst. Jeg ba ikke om ks, men fikk igangsettelse noen få dager «før tida». Endte opp med akutt ks midt på natta, ikke noe jeg ønsket å gjenta noensinne. Akutt ks, altså. Skjønner ikke hvorfor du er misunnelig på de som tar ks. Og når det gjelder bemanning; den er vel antagelig kalibrert mot statistikk på når det er mest fødsler. 

Anonymkode: 4680a...ce5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke hennes feil at du fikk en jordmor som gjorde dårlige vurderinger i jobben sin. Slutt å være bitter på din bekjente for det. 

Jeg fødte på en helg, på et av Norges største sykehus. Igangsettelse, vakuum, baby som satt fast, morkake som satt fast og baby som måtte på nyfødtintensiv. Følte meg aldri redd eller dårlig ivaretatt. Jordmor til stede hele tiden, rommet fullt av helsepersonell når baby skulle ut. All ære til dem, jeg hadde en skikkelig fin fødsel. Og er veldig glad jeg slapp keisersnitt.

De færreste får det innvilget på grunn av “litt fødselsangst”. Legene og jordmødrene ønsker ikke keisersnitt med mindre de må. Det er stort sett større risiko enn vaginal fødsel. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

KS har «bedre vilkår» som du sier fordi det er kirurgi! Et ganske heftig kirurgisk inngrep. En naturlig vaginal fødsel er på ingen måte likt som et KS. 

Anonymkode: 491d8...6cf

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
PostmannPat skrev (2 minutter siden):

Det er ikke hennes feil at du fikk en jordmor som gjorde dårlige vurderinger i jobben sin. Slutt å være bitter på din bekjente for det. 

Jeg fødte på en helg, på et av Norges største sykehus. Igangsettelse, vakuum, baby som satt fast, morkake som satt fast og baby som måtte på nyfødtintensiv. Følte meg aldri redd eller dårlig ivaretatt. Jordmor til stede hele tiden, rommet fullt av helsepersonell når baby skulle ut. All ære til dem, jeg hadde en skikkelig fin fødsel. Og er veldig glad jeg slapp keisersnitt.

De færreste får det innvilget på grunn av “litt fødselsangst”. Legene og jordmødrene ønsker ikke keisersnitt med mindre de må. Det er stort sett større risiko enn vaginal fødsel. 

Men du syns det er greit at andre kvinner skal få vilkårlig oppfølging alt etter hvem som er på vakt?

Jeg snakker jo generelt; på systemnivå hvis du ikke skjønte det! 

• Liker 3
Skrevet

Du virker spesiell, bitter og litt vel lite orientert om hva forskjellen på vaginal fødsel er og keisersnitt.  Eller hva ety keisersnitt er i det heletatt. 

Trist at du hadde en dårlig opplevelse, men det er faktisk ikke bekjenten din sin skyld. Du kan klage på jordmoren din i ettertid om du ønsker. 

Anonymkode: 760b2...c99

• Liker 9
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...