Gå til innhold

Nabo som ikke viser noe hensyn

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

men en sånn vibrator er vel ikke særlig høylydt??          

hadde dere vegger av bomull og papir eller? 😁     

Anonymkode: 4c3e8...fea

Brukte sikkert trykkluftsboret til gubben som vibrator...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 18.27):

Vi bor i en vertikal tomannsbolig og trives med området vi bor i. Bodd her i 7 år :) 
Når man bor i slik bolig så er det lett for at det er lytt. At barn leker har jeg ingen problemer med. Men at barna daglig løper inne er jeg ikke helt fornøyd med. Tilgodmed mini reagerer på løpingen 👀

De har også hatt to fester her som ikke har vært stille etter kl 23. Vi gikk bort og snakket med han som bor der. Men det var ikke til noen nytte. Det var såpass at jeg satt i sofaen, som er lengst unna deres vegg, og hørte synging/skriking. Er det bare jeg som tenker at en liten nabovarsel hadde vært på sin plass? Det virket som de ikke var så fornøyd med at vi hadde sagt de måtte dempe seg 👀 

jeg antar at de også hører lyder fra oss og vår 7 åring, men jeg prøver og tenke hvor lytt det er og moderer unødvendig bråk. Nå løper ikke vårt barn inne. 

Anonymkode: 94362...730

Bor også i vertikaldelt tomannsbolig. Hører løping fra naboen her også, men det er ikke noe man kan klage på mener jeg. Må jo få løpe i sitt eget hjem. Festing er noe annet. Be dem, når du ikke er irritert, om å varsle på forhånd? Og dessuten respektere alminnelige regler om å dempe seg etter kl 23?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 17.14):

Når en velger å bosette seg slik. Må en bare finne seg i uro fra barn. Og 2 fester løpet av et år, bør en kunne klare

Anonymkode: 3aba7...9e1

Jeg snur det: Når en velger å bosette seg slik må en bare finne seg i å ta hensyn til naboene sine.

Lær ungene at løping skal gjøres utendørs (god oppdragelse), og gi nabovarsel ved fest. Da viser du vanlig og forventet høflighet og forstår verdien av et godt naboskap. 

Anonymkode: d2172...1ad

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (16 timer siden):

Hvorfor skriver du «Eh nei» Det bestemmer man da selv. Barnelek er lov.

Ser det har blitt veldig vanlig de siste årene, og skjønner ikke hvorfor. Hva har skjedd med barn de siste årene som gjør at de må løpe inne? Er det noe i maten eller luften? Eller er problemet vår generasjon foreldre som ikke gidder og oppdra barna sine? Og løpe inne var helt uaktuelt når jeg var barn, og barna mine løper selvsagt ikke inne. Søsteren min har latt barna løpe inne , sett det selv, hun bare later som hun ikke ser. Spurt hva hun tenker om hvordan det er for naboer. Samtidig klager hun på at de har på tv på kvelden når barna skal sove. Ego samfunnet, men det er ikke barna som er problemet, det er foreldrene. 

Anonymkode: dfe95...a44

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De burde gi nabovarsel om de skal ha fest etter kl 23 ja. Det er kanskje noen regler der du bor? Her er det lov og ha 2 fester i året, men nabovarsel skal man ha. 
jeg aner ikke hva du skal gjøre med løpingen, oppdragelse er jo ikke på moten, men du kan jo prøve og snakke med dem? Eller bare ta igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (48 minutter siden):

Bor også i vertikaldelt tomannsbolig. Hører løping fra naboen her også, men det er ikke noe man kan klage på mener jeg. Må jo få løpe i sitt eget hjem. Festing er noe annet. Be dem, når du ikke er irritert, om å varsle på forhånd? Og dessuten respektere alminnelige regler om å dempe seg etter kl 23?

Hvorfor skal man løpe i sitt eget hjem? Når ble det normalt og løpe i sitt eget hjem? Kom det med en app? Jeg har aldri løpt i mitt eget hjem, når vi var barn var det selvsagt uaktuelt da oppdragelse fortsatt var en greie , men som voksen er det en trend jeg ikke har fått med meg? Burde jeg modernisere meg og begynne og løpe rundt, nå bor det små barn under meg og så kanskje det og holde de våkne på kvelden med konstant bråk vil være en fin måte og tilpasse seg nyere tider? 

Skrevet

Dette er sånn det er å bo tett inntil noen. Det høres ikke ut som unormal støy i det hele tatt og to fester må være innafor. (Kjedelig når det står på, men innenfor normal adferd). 

Skrevet

Har inntrykk av at det er mer normen, enn unntaket at barna løper inne. Samme som at trampoline og roping/ skriking ser ut til å være en norm. Hvertfall her jeg bor. Ved fest til sent på kveld hadde jeg forventet en nabovarsel.

Skrevet

Syntes dette går innunder det man bør tåle fra naboer. At barna løper får du neppe gjort så mye med og to fester på et år er fult overkommelig. Han burde derimot gitt deg nabovarsel, kan du ikke spørre han om kan gjøre det neste gang?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

men en sånn vibrator er vel ikke særlig høylydt??          

hadde dere vegger av bomull og papir eller? 😁     

Anonymkode: 4c3e8...fea

Det jeg tror er at det var noe med vibrasjonene som gjorde det lettere å høre, da helst når vi gikk I trappene eller satt i stua til mamma. For å si det sånn: det var ikke tvil hva det var, men det tok meg lang tid å ville ta viten innover meg da det var "SÅ SÆRT". Hadde aldri slått meg at vibratorlyder kunne høres andre steder enn akkurat der den brukes. Tenker nå med gru da jeg brukte min da jeg bodde i studentbolig, blir flau nå når jeg tenker på det. Samtidig: folk lager lyder, er bare en del av å bo tett innpå folk.

Vi sa aldri noe til mammas nabo, bare flirte litt skjevt til hverandre eller humret litt oss i mellom.

Tubaluba skrev (2 timer siden):

Brukte sikkert trykkluftsboret til gubben som vibrator...

Haha noen trenger mer hjelp enn andre? 🤣

Anonymkode: 2c974...312

AnonymBruker
Skrevet

helt sykt hvordan foreldre i dag lar unga regjere det er lov og løpe inne skrike inne grise med mat på resturant løpe også der og hyle som fanden er bak De må for guds skyld ikke vise hensyn til noe andre skal bare måtte tåle det fordi det liksom er greit? Rart unger blir så ufyslige som de blir med slike late tiltaksløse foreldre,

Anonymkode: b3e86...c31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte jo de får lov til å sparke i sete foran når de sitter på fly eller buss også samt hyle og løoe litt mer

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

helt sykt hvordan foreldre i dag lar unga regjere det er lov og løpe inne skrike inne grise med mat på resturant løpe også der og hyle som fanden er bak De må for guds skyld ikke vise hensyn til noe andre skal bare måtte tåle det fordi det liksom er greit? Rart unger blir så ufyslige som de blir med slike late tiltaksløse foreldre,

Det er jo forskjell på disse tingene og det å løpe i sitt eget hjem. Jeg husker jeg leste i en bok om løping der Jan Post (?) ble spurt om hvorfor han hadde begynt å løpe og han svarte: hvorfor sluttet du? Og det fikk meg til å tenke på løping: alle barn løper dersom du ikke stopper dem eller holder dem i hånden.  Mine barnebarn løper her tiden, inne og ute. De er veldig veloppdragne barn, og vi ville naturligvis ikke latt dem løpe rundt i en restaurant som ville dyr, men de får lov å løpe hjemme ja. 

AnonymBruker
Skrevet
Pås skrev (2 timer siden):

Det er jo forskjell på disse tingene og det å løpe i sitt eget hjem. Jeg husker jeg leste i en bok om løping der Jan Post (?) ble spurt om hvorfor han hadde begynt å løpe og han svarte: hvorfor sluttet du? Og det fikk meg til å tenke på løping: alle barn løper dersom du ikke stopper dem eller holder dem i hånden.  Mine barnebarn løper her tiden, inne og ute. De er veldig veloppdragne barn, og vi ville naturligvis ikke latt dem løpe rundt i en restaurant som ville dyr, men de får lov å løpe hjemme ja. 

Men da kan man vel gidde dra nesa ut av skjermen ta de med ut å la de få løpe der det virkelig er mulig og løpe  jisses

De ferreste har vel plass til løpebane inne og de som har det bor ikke i tomannsbolig men slott🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pås skrev (2 timer siden):

Løper Jann post inne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser det har blitt veldig vanlig de siste årene, og skjønner ikke hvorfor. Hva har skjedd med barn de siste årene som gjør at de må løpe inne? Er det noe i maten eller luften? Eller er problemet vår generasjon foreldre som ikke gidder og oppdra barna sine? Og løpe inne var helt uaktuelt når jeg var barn, og barna mine løper selvsagt ikke inne. Søsteren min har latt barna løpe inne , sett det selv, hun bare later som hun ikke ser. Spurt hva hun tenker om hvordan det er for naboer. Samtidig klager hun på at de har på tv på kvelden når barna skal sove. Ego samfunnet, men det er ikke barna som er problemet, det er foreldrene. 

Det var veldig til konklusjoner. Man må få leke i eget hjem. Det betyr ikke at man løper rundt hele dagen, men kanskje leker sisten. Og når man bor i vertikal bolig, så bør ikke barn i sokkelesten være et stort problem for andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor skal man løpe i sitt eget hjem? Når ble det normalt og løpe i sitt eget hjem? Kom det med en app? Jeg har aldri løpt i mitt eget hjem, når vi var barn var det selvsagt uaktuelt da oppdragelse fortsatt var en greie , men som voksen er det en trend jeg ikke har fått med meg? Burde jeg modernisere meg og begynne og løpe rundt, nå bor det små barn under meg og så kanskje det og holde de våkne på kvelden med konstant bråk vil være en fin måte og tilpasse seg nyere tider? 

Forskjell på at man KAN og MÅ 😆

Barn har løpt til alle tider, ute og inne. 

Poenget er at slike normale ting som å løpe, hoppe, leke, herje, det må man nesten bestemme selv. Tåler man det ikke som nabo, så kan man ikke bo sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (8 minutter siden):

Forskjell på at man KAN og MÅ 😆

Barn har løpt til alle tider, ute og inne. 

Poenget er at slike normale ting som å løpe, hoppe, leke, herje, det må man nesten bestemme selv. Tåler man det ikke som nabo, så kan man ikke bo sånn. 

Jeg kan virkelig ikke huske at noen fikk lov til og løpe inne når vi var barn. Ikke synes jeg noe av det du beskriver er normal inneaktiviteter heller. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan virkelig ikke huske at noen fikk lov til og løpe inne når vi var barn. Ikke synes jeg noe av det du beskriver er normal inneaktiviteter heller. 

Nei du syns ikke det, og det er forsåvidt ikke noe vi gjør i min husstand heller. Men naboene mine gjør det, og jeg kan da ikke fortelle at de ikke skal få lov til det! 🫣

Endret av Tubaluba
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

:ler:

Anonymkode: 144d6...342

Hva er det å le av? Man oppdrar da barns 

Anonymkode: 578a9...bbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...