Gå til innhold

Rigide personer med sterk personlighet, som selv ikke tåler tilsnakk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møter sjelden slike, men har møtt et par oppigjennom. Rigide personer, som har sterk personlighet og skal si krasst ifra om den minste lille ting. Men selv tåler de ikke tilsnakk, og om du en gang kanskje speiler deres atferd så blir du «blacklistet» (dvs. utfryst og utestengt, ignorert, «du får ikke leke der jeg leker» type holdning). Hva er greia med sånne mennesker, egentlig? Kan noen hjelpe meg med å forstå? Noen som har vært borti sånne folk og kan dele erfaringer med hva som funker og ikke?

Anonymkode: fe98e...7f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er emosjonelt umodne mennesker. Ofte bærer de med seg sår ifra barndommen.

Jeg kaller de for hjertebarn ❤️ 

Det handler mye om respekt for dem, og deres opplevelsesverden. Er man god på å anerkjenne, validere og vise forståelse selv om man ikke er enig så kommer man ofte langt med det.

De er ekstra sårbare og kan låse seg.

De er det jeg vil kalle for ekte mennesker på godt og vondt for de er i det minste ærlige, selv om sannheten kan være brutal.

De er noen av de mest omsorgsfulle menneskene jeg kjenner, og jeg er stolt over å få lov til å kjenne dem. 

Anonymkode: 44a9f...418

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er emosjonelt umodne mennesker. Ofte bærer de med seg sår ifra barndommen.

Jeg kaller de for hjertebarn ❤️ 

Det handler mye om respekt for dem, og deres opplevelsesverden. Er man god på å anerkjenne, validere og vise forståelse selv om man ikke er enig så kommer man ofte langt med det.

De er ekstra sårbare og kan låse seg.

De er det jeg vil kalle for ekte mennesker på godt og vondt for de er i det minste ærlige, selv om sannheten kan være brutal.

De er noen av de mest omsorgsfulle menneskene jeg kjenner, og jeg er stolt over å få lov til å kjenne dem. 

De jeg har møtt har ikke fremstått omsorgsfulle på ekte - de er gjerne omsorgsfulle overfor personer som de ser at de selv trenger for å overleve et sted, mens andre som de bare ikke liker, eller «tåler», får en ordentlig kald skulder selv om de måtte ha det skikkelig tøft osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

De jeg har møtt har ikke fremstått omsorgsfulle på ekte - de er gjerne omsorgsfulle overfor personer som de ser at de selv trenger for å overleve et sted, mens andre som de bare ikke liker, eller «tåler», får en ordentlig kald skulder selv om de måtte ha det skikkelig tøft osv. 

Det er fordi du ikke kommer under huden på dem. De har en rustning av en annen verden.

De er ikke kjent for å være hyggelige for å være hyggelige. Det kan være utfordrende. 

De mangler sosial kompetanse. Ofte har de ikke hatt rollemodeller som har lært dem det.

Eks. En narsissistisk mor. Den går ofte igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg møter sjelden slike, men har møtt et par oppigjennom. Rigide personer, som har sterk personlighet og skal si krasst ifra om den minste lille ting. Men selv tåler de ikke tilsnakk, og om du en gang kanskje speiler deres atferd så blir du «blacklistet» (dvs. utfryst og utestengt, ignorert, «du får ikke leke der jeg leker» type holdning). Hva er greia med sånne mennesker, egentlig? Kan noen hjelpe meg med å forstå? Noen som har vært borti sånne folk og kan dele erfaringer med hva som funker og ikke?

Man blir gjerne svært krenkbar av å ha opplevd mange krenkelser. "Hurt people hurt people". Særlig om man opplever de som gir tilsnakk som nedlatende/arrogante. Men gjerne svært lojale mennesker, for de vet hva det vil si å stå alene i en storm.

Anonymkode: ef0b1...eb6

AnonymBruker
Skrevet

Psykologer snakker vel om manglende mentaliseringsevne, dvs evnen til å se seg selv utenfra og andre innenfra. Alt blir et angrep og en automatisk fight-flight- (over)reaksjon, sammenlignet med andre mennesker.

Anonymkode: ef0b1...eb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...