Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, og han var jo 2 år da vi ble sammen..kunne ikke akkurat forutse dette. Fint at du synes det er enkelt, men det hjelper jo lite for meg som faktisk lever oppi det. Ts.

Anonymkode: 05916...f27

Uansett kan du ikke bare kaste ut en 18-åring. Hvis det var din egen sønn, hva hadde du gjort da, tror du? Garantert hatt en litt annen holdning! Blir skremt av folk som helst skal ha barna ut av hus så snart som mulig, uten tanke på hvordan barna selv har det og føler - og enda verre er det når det er snakk om steforeldre som bare ikke tåler stebarnet sitt. I 99 prosent av tilfellene, ville denne steforelderen tålt ting hvis det var ens eget barn…. 😕 Du har valgt en mann med barn fra før, denne mannen er like glad i sønnen sin som i deres felles datter! DU tok et valg - selv om det er lenge siden, og du ikke visste…. Sånn er det med egne barn også; Vi VET IKKE før vi står i det! 

Anonymkode: 7a256...ff3

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er ferdig med videregående og jobber fullt så er det jo på tide å flytte ut uansett om man har dårlige holdninger eller ikke. Hvorfor skal En voksen mann i full jobb bo hjemme i flere år etter endt utdanning? 

Anonymkode: f5357...3dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar, så leit..  Er vel litt der jeg er nå, at jeg ignorerer ham når han sier ting. Men så er han en umoden 18-åring og jeg må jo beskytte datteren min, så i hvert fall når hun lytter så er det viktig å vise at man ikke aksepterer uttalelsene.

Du kan ta forklare datteren deres at du heretter kommer til å overse uttalelsene hans og hvorfor. Hun er jo ikke et lite barn. 

• Liker 2
Skrevet

Største problemet her er ikke ts' stesønn isolert sett, selv om det er hun som føler det på kroppen.

Hovedproblemet er framvekst av høyreekstreme miljøer som er skadelig for samfunnet vårt. 

I disse miljøene finner unge menn et fellesskap som føles attraktive for dem som ikke helt har funnet fotfeste andre steder.

https://www.aftenposten.no/verden/i/dRK7BB/soennen-til-sveriges-innvandringsminister-var-tilknyttet-hoeyreekstremt-miljoe

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

K40, gift. I vårt hjem er det meg, min mann, vår datter midt i tenårene og mannens sønn på 18 år.

Stesønn bor 50% av tiden hos oss. Han har over mange år uttrykt en del generelt negative holdninger til mennesker- ler av folk med funksjonsnedsettelser, kaller folk feite eller dumme, og sluker tydeligvis alt som er negativ omtale om personer med innvandrerbakgrunn. Dette er IKKE holdninger han har fra noen i vår eller mors familie. Jeg har i alle år lurt på hvor disse holdningene har kommet fra. Nå er det jo SoMe som er kildene hans, og han er mildt sagt lite kildekritisk. Algoritmene forer ham med propaganda og han er ikke bevisst hva som er fakta og ikke. Det har aldri nyttet å snakke med ham om dette, det er nesten som å mate bålet..han er helt overbevist over det han oppfatter som en sannhet.

Jeg er helt allergisk mot enhver form for rasisme og diskriminering, og kan bli så provosert at jeg dirrer når jeg hører eller leser slikt. Det henger med meg i dagesvis og jeg blir så innmari lei meg over alt folk er så j*vlig kunnskapsløse og ukritiske til feks høyreekstrem propaganda. Mannen min bagatelliserer det ofte som umodenhet og tror at ham vil vokse det av seg, men han er også tidvis god til å få sønnen til å reflektere litt dypere. Uvisst hvor lenge det varer utover øyeblikket dog.

Mitt problem er at jeg nesten ikke holder ut å bo i samme hus med et menneske som har slike holdninger, og som ivrig skal dele av siste nytt fra den grumsete verdenen han oppsøker. Jeg har sagt klart ifra at det er helt uaktuelt at han skal snakke slik i vårt hjem, da vi ikke deler disse holdningene, men aller mest for at lillesøsteren  hans ikke skal absorbere det han sier. Jeg har snakket masse med datteren vår om kildekritikk, om å oppsøke mest mulig kunnskap for å gjøre seg opp en opplyst mening og holdning, og hun er helt klar på at hun ikke deler hans synspunkter, hun reagerer også på ting han sier. Heldigvis.

Det var tidligere snakk om at stesønn skulle flytte for seg selv, men nå har han tydeligvis slått seg til ro med at det er fint å bo hjemme et par år til.. Jeg kan jo ikke pushe det med at jeg ikke ønsker at han skal bo hos oss ovenfor mannen min, det er jo sønnen hans og det vil sette ham i en vanskelig skvis mellom sønn og kone. Særlig når han ikke ser på dette som et så stort problem som meg. Den ser jeg. 

Kjenner jeg KG rett, så kommer det nå kommentarer om for en forferdelig stemor jeg er og stakkars gutt osv osv. Men prøv å sett deg inn i det å måtte komme hjem og få totalt motsatte holdninger av alt du selv tror på, uttrykt som en sannhet. Og alt er bare negativt, aldri noe oppbyggende eller fint om andre. Jeg har mange ganger havnet i diskusjoner med ham, men opplever i økende grad at jeg bare styrer unna ham for å skåne meg selv. Han er jo også "voksen" nå og jeg har ikke lenger den samme oppdragende rollen.

Det hører jo også med til historien at stesønn har begått voldshandlinger utenfor hjemmet, og vi har bl.a. hatt politiet hjemme på ransaking av gutterommet, rett foran øynene på lillesøster. Dette er det ingen utenfor oss i nærmeste familie som vet, og det er jo også noe som spiser en opp, når man ikke kan snakke med noen om noe som opplevdes så opprørende.

Samlet gjør disse tingene at jeg ikke føler meg trygg i eget hjem eller ønsker å være her. Ikke for at jeg tror han vil skade oss, men jeg har en frykt og et sinne ovenfor det universet han lever i og det han representerer. Samtidig sier jo noe meg at så lenge han bor hjemme kan man jo ha litt kontroll og oversikt over hva han gjør og uttrykker..Men så skal man jo samtidig leve oppi det.

Lurer vel egentlig ikke på så mye, må bare få ting ut. Lurer litt på om noen har opplevd noe liknende og hvordan  dere håndterte det?

Jeg tenker at han iallefall  ikke blir bedre av avvisning.  Det finnes jo små  ting  du kan gjøre. At du blir sint syntes han nok bare er gøy.  Det du kan gjøre er at du engasjerer deg med å stille spøsmål, kritiske  spørsmål  ved alt han kommer med. 

Også  er det  vel dere som har nettet. Og tenker  at dere kan stenge  nettet for sider  ord ol. Det går an også å få nullet ut algoritmer  og tukle litt med dem. Litt usikker på hvordan,  men hørte en story der en dame hevnet seg på sin ex ved å fucke med algoritmene. Så litt mer drastisk.

Anonymkode: 20074...df5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I og med han allerede har vært på kant med loven og politiet har vært involvert kan du kanskje forhøre deg om det finnes et opplegg der dere bor med forebyggende arbeid fra politiets side og få råd om hvordan håndtere dette.

Tror du han står i i fare for å bli radikalisert og rekruttert til mer alvorlige ting gjennom nett?

Anonymkode: 1bbf0...36a

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Men er du helt sikker på at det ikke er du som er litt «ekstrem»? Kan det være at du forveksler det å være kritisk til asylinnvandring med høyreekstremisme? Hvis han virkelig er høyreekstrem og gir uttrykk for det på jobb, slik du hevder, så ville han jo fått sparken. Så jeg tillater meg å tvile. Jeg synes også det er spesielt å reagere så sterkt som du gjør, ligge våken om natten og bli så sint at du dirrer. Kan det være at du overdriver litt - og at han legger på litt ekstra når han ser hvor rasende du blir?

Anonymkode: de1ed...01a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Han er 18 år. Du kan flytte selv, hvis du tenker på det som en så enkel sak.

Holdningen hans kommer fra et sted, så du bør jo ta et skråblikk på din mann..

Endret av Rotemor
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er så slitsomt TS ville jeg vurdert å flytte ut selv til gutten hr flyttet rett og slett, ta med datteren og bosett deg i nærheten slik at hun kan se sin far såofte hun vil men du slipper se stesønnen din så ofte.. 

Anonymkode: b2e75...8df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ok, det står du jo fritt til å mene. Hva tenker du vi burde ha gjort annerledes? Ts.

Nettvett hadde jo vært en fin ting å lære han, når du skriver at dette kommer fra Internett. 

Du skriver som om det har vart lenge. Så i så fall er det jo dere som ikke har hatt god nok oppsyn med hva han foretar seg på nett. Opptil 18 år er det tross alt dere som har ansvar for hva han foretar seg på Internett. 

Om han har sitti og sett på Andrew tate og hans meningsfeller før fylte 18,er jo dette deres ansvar. 

Anonymkode: 28401...6de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det er så slitsomt TS ville jeg vurdert å flytte ut selv til gutten hr flyttet rett og slett, ta med datteren og bosett deg i nærheten slik at hun kan se sin far såofte hun vil men du slipper se stesønnen din så ofte.. 

Så søster skal lide altså, og måtte ha to hjem.

Herregud, for en ego tankegang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men er du helt sikker på at det ikke er du som er litt «ekstrem»? Kan det være at du forveksler det å være kritisk til asylinnvandring med høyreekstremisme? Hvis han virkelig er høyreekstrem og gir uttrykk for det på jobb, slik du hevder, så ville han jo fått sparken. Så jeg tillater meg å tvile. Jeg synes også det er spesielt å reagere så sterkt som du gjør, ligge våken om natten og bli så sint at du dirrer. Kan det være at du overdriver litt - og at han legger på litt ekstra når han ser hvor rasende du blir?

Dette tenker jeg også. 

Alt av kritikk mot innvandring og religion blir jo sett på som ekstremisme i dag. 

Tenker det heller er TS som nok er mer venstreradikal enn hun innser at hun har blitt, slik det ofte et med woke mennesker som stemmer Rødt eller MDG

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Idar K.
Skrevet

Oppsummert: en voksen mann med høyreekstreme holdinger, voldshistorikk og ransaking av rommet hans. Hva lette politiet etter? 

Jeg hadde ikke ville hatt han i hus. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, dette blir vanskelig å vurdere når vi ikke har noen detaljer om hva han faktisk sier og hva voldshendelse med ransaking av rommet gikk ut på. Det er jo ganske diffust det som kommer frem. Det at noen har andre meninger må være ok. At en som nettopp har vært i den norske skole er noe innvandringskritisk kommer liksom ikke som noe sjokk. Hvis man vet hva barna gir gjennom om dagen da. 

Anonymkode: dcdc9...a88

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (2 timer siden):

Største problemet her er ikke ts' stesønn isolert sett, selv om det er hun som føler det på kroppen.

Hovedproblemet er framvekst av høyreekstreme miljøer som er skadelig for samfunnet vårt. 

I disse miljøene finner unge menn et fellesskap som føles attraktive for dem som ikke helt har funnet fotfeste andre steder.

https://www.aftenposten.no/verden/i/dRK7BB/soennen-til-sveriges-innvandringsminister-var-tilknyttet-hoeyreekstremt-miljoe

Og hvorfor oppstår disse nettverkene? 

Det er jo på grunn av venstresidens fremferd. 

Jeg er på ingen måte høyreekstrem, stemmer ikke en gang på høyresiden. Men når jeg ser samfunnet vårt, og da spesielt venstresiden og den propagandaen som foregår på den siden, forstår jeg hvorfor hjulene svinger.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mener du, helt seriøst, at du hadde flyttet ut av hjemmet ditt gjennom 16 år, fordi et voksent barn i husstanden hadde ekstreme holdninger og i tillegg var voldelig? Er det din løsning?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La ham få andre holdninger.

Lag felles middag og bli utfordret på holdningene sine.

Spis sammen og se for eksempel Ibelin, Gutten i stripete pyjamas eller Incendies.

Anonymkode: 0b37c...9b2

AnonymBruker
Skrevet

Kan vi nå få høre hvilke EKSTREME HOLDNINGER denne gutten har? Man kan ikke bare si det uten å si hva det gjelder. 

Anonymkode: dcdc9...a88

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det er veldig tungt og vanskelig. Men når dere har vært i samme familie siden han var liten må du jo nesten gjøre det samme som du ville gjort hvis det var din egen sønn.

Jeg ville vært veldig tydelig om at vold og rasisme etc ikke hører hjemme i deres hus, og at det ikke er noe dere vil høre på. Og kanskje begynne snakken om når han skal flytte ut? Uten å gjøre at han føler dere kaster ham ut. 

Fortelle ham at det pårvirker alle med masse negativ snakk, så det må han la være med i felles rum. Og være nysgjerrig på hva han følger med på av dårlige ting på nettet. 

Jeg kjenner en gutt som snakker en del sånn og også blir veldig påvirket av holdninger han ser på sosiale medier. Han er 15. Hver gang han sier at “innvandrere er sånn og sånn” retter jeg på ham og sier at “NOEN innvandrere er sånn og sånn” og gir en veldig barnevennlig versjon av “det finnes gode og dårlige mennesker i alle slags kulturer”. Det begynner å synke inn nå og han har begynt å si det selv. Men det har tatt lang tid og de voksne rundt ham har “rettet” på ham mange mange ganger. 

Anonymkode: 52d34...a08

• Liker 1
Skrevet

Slike holdninger kommer ofte som en reaksjon på at unge menn mener samfunnet går i helt gal retning. Da hjelper det ikke å ha en stemor som mener alt er bra. Rasisme er ikke bra, men det er veldig naivt å ikke være kritisk til samfunnsutviklingen og innvandreres påvirkning. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...