Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

K40, gift. I vårt hjem er det meg, min mann, vår datter midt i tenårene og mannens sønn på 18 år.

Stesønn bor 50% av tiden hos oss. Han har over mange år uttrykt en del generelt negative holdninger til mennesker- ler av folk med funksjonsnedsettelser, kaller folk feite eller dumme, og sluker tydeligvis alt som er negativ omtale om personer med innvandrerbakgrunn. Dette er IKKE holdninger han har fra noen i vår eller mors familie. Jeg har i alle år lurt på hvor disse holdningene har kommet fra. Nå er det jo SoMe som er kildene hans, og han er mildt sagt lite kildekritisk. Algoritmene forer ham med propaganda og han er ikke bevisst hva som er fakta og ikke. Det har aldri nyttet å snakke med ham om dette, det er nesten som å mate bålet..han er helt overbevist over det han oppfatter som en sannhet.

Jeg er helt allergisk mot enhver form for rasisme og diskriminering, og kan bli så provosert at jeg dirrer når jeg hører eller leser slikt. Det henger med meg i dagesvis og jeg blir så innmari lei meg over alt folk er så j*vlig kunnskapsløse og ukritiske til feks høyreekstrem propaganda. Mannen min bagatelliserer det ofte som umodenhet og tror at ham vil vokse det av seg, men han er også tidvis god til å få sønnen til å reflektere litt dypere. Uvisst hvor lenge det varer utover øyeblikket dog.

Mitt problem er at jeg nesten ikke holder ut å bo i samme hus med et menneske som har slike holdninger, og som ivrig skal dele av siste nytt fra den grumsete verdenen han oppsøker. Jeg har sagt klart ifra at det er helt uaktuelt at han skal snakke slik i vårt hjem, da vi ikke deler disse holdningene, men aller mest for at lillesøsteren  hans ikke skal absorbere det han sier. Jeg har snakket masse med datteren vår om kildekritikk, om å oppsøke mest mulig kunnskap for å gjøre seg opp en opplyst mening og holdning, og hun er helt klar på at hun ikke deler hans synspunkter, hun reagerer også på ting han sier. Heldigvis.

Det var tidligere snakk om at stesønn skulle flytte for seg selv, men nå har han tydeligvis slått seg til ro med at det er fint å bo hjemme et par år til.. Jeg kan jo ikke pushe det med at jeg ikke ønsker at han skal bo hos oss ovenfor mannen min, det er jo sønnen hans og det vil sette ham i en vanskelig skvis mellom sønn og kone. Særlig når han ikke ser på dette som et så stort problem som meg. Den ser jeg. 

Kjenner jeg KG rett, så kommer det nå kommentarer om for en forferdelig stemor jeg er og stakkars gutt osv osv. Men prøv å sett deg inn i det å måtte komme hjem og få totalt motsatte holdninger av alt du selv tror på, uttrykt som en sannhet. Og alt er bare negativt, aldri noe oppbyggende eller fint om andre. Jeg har mange ganger havnet i diskusjoner med ham, men opplever i økende grad at jeg bare styrer unna ham for å skåne meg selv. Han er jo også "voksen" nå og jeg har ikke lenger den samme oppdragende rollen.

Det hører jo også med til historien at stesønn har begått voldshandlinger utenfor hjemmet, og vi har bl.a. hatt politiet hjemme på ransaking av gutterommet, rett foran øynene på lillesøster. Dette er det ingen utenfor oss i nærmeste familie som vet, og det er jo også noe som spiser en opp, når man ikke kan snakke med noen om noe som opplevdes så opprørende.

Samlet gjør disse tingene at jeg ikke føler meg trygg i eget hjem eller ønsker å være her. Ikke for at jeg tror han vil skade oss, men jeg har en frykt og et sinne ovenfor det universet han lever i og det han representerer. Samtidig sier jo noe meg at så lenge han bor hjemme kan man jo ha litt kontroll og oversikt over hva han gjør og uttrykker..Men så skal man jo samtidig leve oppi det.

Lurer vel egentlig ikke på så mye, må bare få ting ut. Lurer litt på om noen har opplevd noe liknende og hvordan  dere håndterte det?

Anonymkode: 05916...f27

Jeg lever med en konspirasjonsteoretiker, jeg. En som tror på flat earth og mener covidvaksinen er LIVSFARLIG. Og det har jeg gjort i 25 år. 

Du klarer et år eller to til med en dum 18-åring. 

Anonymkode: a0c10...c47

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere alle har feilet litt som foreldre som ikke klarer å snu hans tankegang 

Anonymkode: b3c7d...9c6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lever med en konspirasjonsteoretiker, jeg. En som tror på flat earth og mener covidvaksinen er LIVSFARLIG. Og det har jeg gjort i 25 år. 

Covidvaksinen er "farlig"

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men da har du jo vært med på å forme han... 

Anonymkode: 4996d...25b

Ikke når det gjelder disse holdningene, siden ingen av oss deler dem. Ts.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (9 minutter siden):

Der er det kanskje ikke takhøyde for rasisme, sexistiske vitser, latterliggjøring av personer med funksjonsnedsettelser, osv? 

Ytringsfrihet er vid, men man kan ikke si hva som helst, om hvem som helst.

Som voksen bestemmer man selv hvem man ønsker å brødfø, betale mobilabonnement til, betale WiFi’en til, og hvilken ordbruk man vil ha ved middagsbordet. 

Man får ikke ytringsfriheten sin kneblet bare fordi man ikke får bruke «Pakkis», «Sotrør», «Nigger», «Fitta», «Hora», «Mongo», «CP», «Homo» og «Jøde» som beskrivelser av andre mennesker, eller som skjellsord. 

Takk, nemlig det jeg óg mener. Ts.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jobber han?

Anonymkode: f5357...3dc

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Uff ja, er jo enig i at jeg får holde ut, det er jo sånn sett for en begrenset periode. Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere alle har feilet litt som foreldre som ikke klarer å snu hans tankegang 

Ok, det står du jo fritt til å mene. Hva tenker du vi burde ha gjort annerledes? Ts.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dersom han er ferdig med vgs og jobber er det innafor å snakke litt med far om hvor lenge sønnen skal få lov å bo hjemme. Kanskje det vil hjelpe på å ha en tidsfrist. 

Jeg ville nok også fortalt at hans meninger og ytringer tærer veldig på deg. Du hadde nok følt det tilnærmet likt med egen sønn.

Evt så hadde jeg sett på muligheten for å kjøpe en nærliggende hytte du kunne dratt til i perioder der det blir litt mye. Dette forutsetter selvfølgelig at dere har økonomi og ønske om en hytte. Noen investerer også i en leilighet de leier ut.

Anonymkode: 97863...af1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenker at dersom han er ferdig med vgs og jobber er det innafor å snakke litt med far om hvor lenge sønnen skal få lov å bo hjemme. Kanskje det vil hjelpe på å ha en tidsfrist. 

Jeg ville nok også fortalt at hans meninger og ytringer tærer veldig på deg. Du hadde nok følt det tilnærmet likt med egen sønn.

Evt så hadde jeg sett på muligheten for å kjøpe en nærliggende hytte du kunne dratt til i perioder der det blir litt mye. Dette forutsetter selvfølgelig at dere har økonomi og ønske om en hytte. Noen investerer også i en leilighet de leier ut.

Anonymkode: 97863...af1

Ja han er lærling, så det ligger vel i kortene at han blir boende til han er ferdig om 2 år. 

Når jeg har snakket med min mann om dette har han vekslet mellom å være helt enig til å bli irritert på meg og gått i forsvar for sønnen. 

I og med at stesønn er hos oss 50%, så får jeg noem naturlige pauser når han er hos mor. Og det hender at jeg drar på hyttetur uten dem (men med datter). Og så er det jo ikke slik at han er sånn hele tiden, men når han først sier noe er det som regel noe negativt. Noen bedre perioder har vi hatt, men i det siste har det blitt litt verre igjen.

Takk for svar.Ts.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg burde ikke bli det, men er litt sjokkert over svarene du får som stort sett bare er negative mot deg.

I vår familie har vi opplevd noe av det samme. Min far var med å oppdro min stebror fra han var veldig liten. Litt uenigheter mellom min far og stemor ift barneoppdragelse. Det ble litt "mine barn, mine regler". Det som har blitt resultatet der er at denne ene stebroren aldri vokste av seg oppførselen, og er per i dag ikke en særlig bra fyr. Ingen av oss har kontakt med han grunnet egen helse og delvis sikkerhet. Teite holdninger hos unge menn kan faktisk slå flere veier, det er ikke alltid det går fint. Din stesønn minner meg utifra din beskrivelse om min stebror. 

Både jeg og flere av mine venninner har vært i forhold med menn med barn. Det er utrolig mye fine øyeblikk å se tilbake på, og mange varme følelser. Men la oss ikke bagatellisere at dette ofte også kommer med kompliserte følelser som ikke alltid er positive. Dette gjelder ikke bare oss. 

En utrolig liten sammenligning forøvrig, men min svigerbror er veldig homofob og dette gjør det til tider utrivelig å være på besøk hos hverandre. Så man skal ikke undervurdere hvor slitsomt det er å forholde seg til mennesker som har så fundamentalt ulikt menneskesyn som en selv. 

Du kan nok ikke kreve at han skal flytte ut, men for din egen mentale helse så burde du absolutt finne strategier for å skjerme deg litt for han. Datteren din høres oppegående ut, og høres ikke ut som at du trenger å bekymre deg for at dette skal smitte over på henne 😊

Alt i alt håper jeg det ordner seg for dere. Du er ikke alene om å ha disse følelsene, selv om det ikke kom så mye konstruktivt her. Det er mye som kan skje enda, 18 år gamle gutter er ikke på sitt mest modne. Forhåpentligvis er det bare en fase 😊

Anonymkode: 16538...4fb

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Her er det viktig at dere aldri gir dere på å utfordre meningene hans..be han utdype, spør etter kilder, kom med fakta som utfordrer hans form for fakta. Selv om det ikke virker sånn - så går faktisk det dere sier inn. 

Anonymkode: b50a9...5e8

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du produserer sånne barn så har du delvis skyld. Oppdragelse har ekstremt mye å si. 

Anonymkode: 71494...ecf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Hva mener du? Synes du jeg er arrogant fordi jeg ikke ønsker rasisme og diskriminering i hjemmet?

Forstår problemet, har opplevd det selv. Men vi vurderte aldri å be 18 åringen flytte. Han var jo på ingen måte moden for et voksenliv. Vi søkte hjelp. Det ble noen turbulente år. Men han ble moden til slutt. Hadde nok ikke blitt det om vi hadde gitt opp. 

Anonymkode: 04208...069

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men i all verden… er du ikke glad i gutten (som du har vært med på å oppdra siden han var bitte liten)? Det høres faktisk ikke sånn ut. Ungdom er ofte litt svart/hvite i tankegangen, sånn er det bare. Du kan enten ignorere dette (og ærlig talt, han snakker vel ikke om det hele tiden?) eller så kan du møte ham med nysgjerrighet og interesse. Stille spørsmål, tulle litt, utforske temaer sammen med litt åpent sinn. Ta ham på alvor rett og slett.

Anonymkode: de1ed...01a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Holder man på med 50/50 så lenge? 🫨 

Anonymkode: 3f96a...c94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei! Jeg burde ikke bli det, men er litt sjokkert over svarene du får som stort sett bare er negative mot deg.

I vår familie har vi opplevd noe av det samme. Min far var med å oppdro min stebror fra han var veldig liten. Litt uenigheter mellom min far og stemor ift barneoppdragelse. Det ble litt "mine barn, mine regler". Det som har blitt resultatet der er at denne ene stebroren aldri vokste av seg oppførselen, og er per i dag ikke en særlig bra fyr. Ingen av oss har kontakt med han grunnet egen helse og delvis sikkerhet. Teite holdninger hos unge menn kan faktisk slå flere veier, det er ikke alltid det går fint. Din stesønn minner meg utifra din beskrivelse om min stebror. 

Både jeg og flere av mine venninner har vært i forhold med menn med barn. Det er utrolig mye fine øyeblikk å se tilbake på, og mange varme følelser. Men la oss ikke bagatellisere at dette ofte også kommer med kompliserte følelser som ikke alltid er positive. Dette gjelder ikke bare oss. 

En utrolig liten sammenligning forøvrig, men min svigerbror er veldig homofob og dette gjør det til tider utrivelig å være på besøk hos hverandre. Så man skal ikke undervurdere hvor slitsomt det er å forholde seg til mennesker som har så fundamentalt ulikt menneskesyn som en selv. 

Du kan nok ikke kreve at han skal flytte ut, men for din egen mentale helse så burde du absolutt finne strategier for å skjerme deg litt for han. Datteren din høres oppegående ut, og høres ikke ut som at du trenger å bekymre deg for at dette skal smitte over på henne 😊

Alt i alt håper jeg det ordner seg for dere. Du er ikke alene om å ha disse følelsene, selv om det ikke kom så mye konstruktivt her. Det er mye som kan skje enda, 18 år gamle gutter er ikke på sitt mest modne. Forhåpentligvis er det bare en fase 😊

Anonymkode: 16538...4fb

Ts her. Tusen takk for svaret, dette var konstruktivt og fint. Jeg slutter aldri å overraske meg over at man møter så utrolig mye kritikk her når man ber om innspill når man er ganske fortvilet. Dette hjalp faktisk. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men i all verden… er du ikke glad i gutten (som du har vært med på å oppdra siden han var bitte liten)? Det høres faktisk ikke sånn ut. Ungdom er ofte litt svart/hvite i tankegangen, sånn er det bare. Du kan enten ignorere dette (og ærlig talt, han snakker vel ikke om det hele tiden?) eller så kan du møte ham med nysgjerrighet og interesse. Stille spørsmål, tulle litt, utforske temaer sammen med litt åpent sinn. Ta ham på alvor rett og slett.

Anonymkode: de1ed...01a

Jo er jo selvsagt glad i ham og tar ham nettopp på alvor, og det er jo mye derfor jeg blir så fortvilet. Der min mann tenker han vokser ut av det, så har jo jeg alltid tatt det seriøst og lagt søvnløs pga det, uten å avfeie det som ubetydelig.

Når man prøver å snakke om ting og  være tålmodig , men blir møtt med hånlige kommentarer og nedlatende spydigheter iblandet alt dette grumset, så begrenser det seg hvor mye man vil utforske og tulle rundt temaet. Dessverre. Du høres ut som en god pedagog, men dette klarer jeg ikke lenge. Ts.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han gjør det ikke bare for å provosere da? Siden du bryr deg så mye.

Ellers tenker jeg at tenåringer har mye rare meninger man ikke trenger bry seg så mye om.

Anonymkode: ff59a...b72

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han gjør det ikke bare for å provosere da? Siden du bryr deg så mye.

Ellers tenker jeg at tenåringer har mye rare meninger man ikke trenger bry seg så mye om.

Nei, tror nok ikke det. Han er jo sånn hos mor, på jobb og på nett også.. 

Men jeg synes man skal bry seg, verden er helt tullerusk med vannvittig mye polarisering og hat. Det er vårt ansvar som foreldre og voksne å veilede, og ikke bare la det passere..ts.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...