Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er renholder på en skole. Vi er 2 stk som jobber. Vi har 1 bygg hver på skolen  som vi rengjør. Ungdommene roter og griser en del. Men i mitt bygg rotes det mindre. Min teori er at det er sånn pga at jeg er veldig nøye med renholdet. Det er bestandig rent. Den personen på det andre bygget er ikke sånn. Der kan det være støvete gulvlister og vindusposter i flere dager. 

Så jeg tror at når ungdommene kommer på skolen og ser at det er rent og ryddig, så blir det vanskeligere å rote og grise. Er lettere å gi litt faan hvis det er litt shabby 😜

Enig eller uenig? 

Og ja jeg skryter av meg selv 🤣. Er faktisk veldig stolt av jobben jeg gjør. 

Anonymkode: 2ab9b...6bd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du jobbet der?

Det er ekstremt forskjell på ulike kull av ungdommer, så jeg vil vel bare si at teorien din holder dersom dette har vært gjeldene over flere år. I tillegg så kan det være helt forskjellige ansatte på de ulike byggene. Det har også veldig mye å si om det bare er én person i ditt bygg som bryr seg, og veldig mange i det andre bygget som ikke gjør det. 

Men skjønner veldig godt at du er stolt av jobben din! Jeg er bare usikker på om andre er det samme. Jeg er ikke betalt renholdsarbeider, men har vært ubetalt for familie, kollektiv, familie og venner så lenge jeg kan huske. Det er så utrolig mange griser der ute, og det er utrolig mange som rett og slett ikke ser skitt og møkk... 

Anonymkode: 2d424...f90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er noe i teorien din! Det er jo bevist gjennom forskning at alle mennesker forsøpler mer i områder med mye søppel. Det er vanskeligere å være nr 1 til å forsøple et rotete/møkkete gulv, enn å være nr 2. 

Samtidig er det mange faktorer som spiller inn, og det er vanskelig å se for seg at renholdet er eneste årsak. Men uansett, fortsett å være stolt av eget arbeid. Og vær snill mot kollegaen din, kanskje du kan ta ansvar for felles erfaringsdeling og bistå hverandre med løsninger og tips og triks? Renhold er som alle andre tjenester - man er sjeldent bedre enn sitt svakeste ledd. Så om det er dårlig renhold i ett bygg, vil det kanskje påvirke opplevelsen av renholdet helhetlig også? Samtidig kan du ikke ta ansvar for din kollega selvfølgelig. Bare bistå med egen erfaring så godt du kan. 

Anonymkode: c6556...9fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke svaret på det du spør om siden det jo kan avhenge av flere faktorer, men vil gi kudos til deg for at du har yrkesstolthet og utfører arbeidet ditt med nøyaktighet. :) 

Anonymkode: ec44b...ca4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig eller uenig? 

Enig med teorien din.

Du har gjort en god jobb!

Anonymkode: 0d6af...2dd

Skrevet

Jeg tror det kan være noe i det du tenker, ja. 

Jeg liker at du har yrkesstolthet! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er renholder på en skole. Vi er 2 stk som jobber. Vi har 1 bygg hver på skolen  som vi rengjør. Ungdommene roter og griser en del. Men i mitt bygg rotes det mindre. Min teori er at det er sånn pga at jeg er veldig nøye med renholdet. Det er bestandig rent. Den personen på det andre bygget er ikke sånn. Der kan det være støvete gulvlister og vindusposter i flere dager. 

Så jeg tror at når ungdommene kommer på skolen og ser at det er rent og ryddig, så blir det vanskeligere å rote og grise. Er lettere å gi litt faan hvis det er litt shabby 😜

Enig eller uenig? 

Jeg er enig i teorien din, men jeg har også en annen erfaring.

Jeg har vasket på skole selv, og min erfaring er at kombinasjonen godt renhold fra meg + litt egeninnsats fra elevene var det som ga det beste resultatet.

Jeg så at hvis elevene fikk "eierskap" til noe ble internjustisen større - "hey, jeg ryddet og vasket der i går, tørk opp etter deg når du søler" var ikke så uvanlig å høre.

Anonymkode: 8563d...2e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 15.37):

Enig eller uenig? 

Tror ikke ungdommer ser møkk og skit på samme måte som oss (jeg er også renholder.) 

Gulvflister og periodisk vask bør man kunne holde kontroll på når man har fast plass og er godt kjent. 

Anonymkode: 52e86...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ikke her med helt ny skole.

Anonymkode: 45662...c76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 15.37):

Enig eller uenig? 

Jeg elsker å ha det rent og ryddig rundt meg, og alltid flink til å rydde opp etter meg. Men med en gang det begynner å skli ut og blir litt rotete eller skittent roter jeg noe sinnsykt. Så på meg stemmer teorien din😅

Anonymkode: fede0...ceb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...