Gå til innhold

Hva følger med ved salg av bolig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger salg av bolig neste år og planlegger litt ift det. Blir ikke helt klok på hva som skal følge med ved salg. Ting som er fastmontert. Gjelder dette speil i gang osv? Dekorasjonshyller på vegg? Veggmontert tv-benk? Hvor går grensa? Eller er det vanlig å skrive en lang liste med ting som ikke følger med huset? 

Vi skal bruke neste 6 mnd på å pusse opp stuen + annet småtteri og hvis alt fastmontert må følge med henger vi ikke opp igjen alt enkelt og greit. Har mye dyrt merke interiør som jeg ikke har tenkt å gi bort ved hussalg😅 Da styler vi huset med billigere ting heller. Men ønsker jo også at huset skal se best mulig ut på visning. 

Anonymkode: b95e5...e06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

dere velger hva som skal følge med. huset jeg kjøpte fulgte det med endel klesskap.

Anonymkode: af8a4...c32

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere skal ta ned mye, ikke heng det opp igjen etter oppussing. Da følger det ikke med. Om det henger der på visningsdagen, da følger det med om ikke det er spesifisert i salgsoppgaven at det ikke er det.

Anonymkode: 857ac...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta med akkurat det du vil, men må da presisere det i prospektet.

Alt som er fastmontert skal følge. Speil og slik som er hektet på en krok er ikke fastmontert. Dekorasjons hyller som er skrudde fast skal følge. Garderobeskap skal følge selv om de ikke er fastmontert, og gardinstenger skal følge selv om de bare er hektet på festene.

Av lamper skal de som er festet med sukkerbit følge, men er de plugget inn i veggen med stikkontakt kan du ta de med uansett hvordan de er hengt opp.

Anonymkode: 0668a...3cd

• Liker 2
Skrevet

Om du går inn i hvilken som helst boligannonse og ser på prospektet så finner du en liste over hva som normalt skal følge boligen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal også selge huset til neste år, og vi har allerede plukket ned dyr lysekrone, prosjektor og lerret for å unngå at det inkluderes i salget. Tv-benken som er veggmontert er vi ikke interessert i å ha med oss, så den får henge. Har et veggspeil, men det henger jo løst, så det blir med. Av erfaring vet jeg at garderobeskap må stå igjen i huset, men vi har noen ekstra garderobeskap som jeg har tømt og som jeg legger ut på finn før huset vises. Hadde vi hatt vegghyller som vi ville hatt med videre, hadde jeg skrudd dem ned nå, sparklet og malt hullene, for ellers må de egentlig følge med huset.

Anonymkode: 1e530...2d9

AnonymBruker
Skrevet

Dere pusser opp for salg, og vil lage masse skruehull i de nye veggene? :klo:
Jeg hadde ikke villet lage nye hull i veggene og hengt opp ting rett før salg...

Anonymkode: 2e69c...2ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi skal bruke neste 6 mnd på å pusse opp stuen + annet småtteri og hvis alt fastmontert må følge med henger vi ikke opp igjen alt enkelt og greit. 

Unngå fastmontering av alt som kan skape diskusjon. Da slipper dere hull over alt også. Vinn vinn.

Anonymkode: 60122...42a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi planlegger salg av bolig neste år og planlegger litt ift det. Blir ikke helt klok på hva som skal følge med ved salg. Ting som er fastmontert. Gjelder dette speil i gang osv? Dekorasjonshyller på vegg? Veggmontert tv-benk? Hvor går grensa? Eller er det vanlig å skrive en lang liste med ting som ikke følger med huset? 

Vi skal bruke neste 6 mnd på å pusse opp stuen + annet småtteri og hvis alt fastmontert må følge med henger vi ikke opp igjen alt enkelt og greit. Har mye dyrt merke interiør som jeg ikke har tenkt å gi bort ved hussalg😅 Da styler vi huset med billigere ting heller. Men ønsker jo også at huset skal se best mulig ut på visning. 

Sjekk løsøregisteret så finner du svarene der.

Du står fritt til å skrive en liste over det du IKKE vil skal følge med selv om det står i løsørergisteret, men glemmer du å skrive noe som skulle fulgt med ihht dette så er bordet fanget.

garderobeskap følger normalt med, integrerte hvitevarer, ikke frittstående, ikke montert tv, ikke bilder, men fastmontert skoskap følger gjerne med. 

om dere allikevel skal pusse opp, så ikke lag unødvendig hull i veggene. Heng heller opp plakater med dobbeltsidig teip osv. kjøp rimelige lamper etc 

Anonymkode: dc86f...e18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi skal også selge huset til neste år, og vi har allerede plukket ned dyr lysekrone, prosjektor og lerret for å unngå at det inkluderes i salget. Tv-benken som er veggmontert er vi ikke interessert i å ha med oss, så den får henge. Har et veggspeil, men det henger jo løst, så det blir med. Av erfaring vet jeg at garderobeskap må stå igjen i huset, men vi har noen ekstra garderobeskap som jeg har tømt og som jeg legger ut på finn før huset vises. Hadde vi hatt vegghyller som vi ville hatt med videre, hadde jeg skrudd dem ned nå, sparklet og malt hullene, for ellers må de egentlig følge med huset.

Anonymkode: 1e530...2d9

Da må du selge de FØR bildene tas og før visning.

Anonymkode: dc86f...e18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...