AnonymBruker Skrevet 22. oktober #1 Skrevet 22. oktober Statistikken for skader og dødsfall er høy. Jeg er også redd for å sperre veibane for bilister. Synes som bilist selv det er ekkelt å få en til flere sykler foran meg i veibanen som er vanskelig å passere. Noen som har kommet over disse hindringene og funnet sykkelglede? Anonymkode: a7f2e...db8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #2 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Statistikken for skader og dødsfall er høy. Jeg er også redd for å sperre veibane for bilister. Synes som bilist selv det er ekkelt å få en til flere sykler foran meg i veibanen som er vanskelig å passere. Noen som har kommet over disse hindringene og funnet sykkelglede? Anonymkode: a7f2e...db8 Har sykkelglede ja. Men sesongen er på hell for min del nå. Sykler av prinsipp ikke under 5 grader. Trafikken i dag er mer brutal enn før. Før kunne jeg sykle overalt. Men nå tar jeg det helt med ro, og så får jeg opp tempoet i faste områder med lite trafikk. Anonymkode: 5f07c...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #3 Skrevet 22. oktober Hadde droppet det. Kjenner personlig to stykker som har blitt uføre pga. sykkelulykker (den ene lam) Anonymkode: 154f1...9ce 3
cafflatte Skrevet 9. november #4 Skrevet 9. november Ville heller kjøpt ergometersykkel og hatt den hjemme.
AnonymBruker Skrevet 9. november #5 Skrevet 9. november Det finnes to typer syklister. - "Unna vei, her kommer jeg." Den finnes det dessverre flest av og er den som har fått det dårlige ryktet. - Og så er det "Vi har alle rett til å være her, men må samarbeide og se oss for". Det er de som følger trafikkreglene, tilpasser seg til omgivelsene, ser seg for og hjelper til med å slippe biler de hindrer forbi. De er det færrest av, men Den siste gruppen er super, så går du inn for å bli en av de ser jeg ingen grunn for å starte med sykling. Anonymkode: 6e0c2...72a 1
LeneXCII Skrevet 10. november #6 Skrevet 10. november Du kan sykle i skogen, på stier og grusveier! Da slipper du trafikk og biler og det er mye mer givende enn i trafikken synes jeg. 1
Soft mann Skrevet 10. november #7 Skrevet 10. november Eg sykler en del. Da primært på sykkel og gangsti. Er fartsgrensen under 40 og flatt/nedover sykler eg i veien. Det funker ganske bra
Vestlig Skrevet 10. november #8 Skrevet 10. november Sykling er en skånsom måte å trene på og en effektiv og miljøvennlig måte å komme seg til- og fra både jobb og butikk på. Det er dog ikke den mest romantiske tiden av året å starte sykkelkarrieren sin nå. Sørg for gode hansker, lue som passer under hjelmen og vanntett tøy (trenger ikke være superfancy). Sykkelinftastrukturen i Norge kunne nok vært bedre. Sykling på fortau skal skje i gangfart, så egentlig skal en sykle i veien eller i et eventuelt sykkelfelt. Gang- og sykkelsti er en kvasiløsning der du skal passere fotgjengere i gangfart. Mange sykkelfelt stopper brått uten forvarsel, så det er vanskelig å ha noe slags «flyt». Stavanger sin sykkelstamveg er et eksempel til etterfølgelse, flere byer burde tenkt slik. Ser du for deg sykling for trening, for pendling, eller begge deler? Sykling hele året? Har du sykkel? Skal du skaffe ny? Sykle på asfalt eller i terrenget? Begge deler? Jeg sykler hele året. Til og fra jobb (8km hver vei). Bruker også sykkelen til trening store deler av året. Sykler da sykkelturer på 1-4t (innimellom lengre), både i terreng og på asfalt. Om du vil nyte sykling uten å tenke så mye på trafikk så kan jeg anbefale sykling på grusveier, helst noen som ikke er fulle av fotgjengere (ikke prøv deg rundt Sognsvann liksom). Uavhengig av hvor du bor finnes det garantert opparbeidede veier/stier som egner seg. Landeveissykling trenger ikke være skummelt det heller, men vær tydelig, gi signal, og slipp forbi biler innimellom. Noen bilister er drittsekker. Men det gjelder for fotgjengere og syklister også. Mange bilister er jo faktisk syklister innimellom. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november #9 Skrevet 10. november Er bare å sykle veldig forsiktig i trafikken, så sykler du mer på sykkelstiene, det jeg gjør. Anonymkode: 332ce...dde
AnonymBruker Skrevet 10. november #10 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 9.59): Hadde droppet det. Kjenner personlig to stykker som har blitt uføre pga. sykkelulykker (den ene lam) Anonymkode: 154f1...9ce Samme her. En av mine beste venner er inn og ut av sjukehuset. Operert utallige ganger. Sykemeldt i årevis. Han falt av sykkelen i lav hastighet for over 10 år siden. Men, veldig farlig er det jo ikke, selv om det finnes skrekkhistorier. Jeg ville gjort det. Anonymkode: 5a5b3...e50
ThereGoesBob Skrevet 10. november #11 Skrevet 10. november Hvis du virkelig er så opptatt av risikoen, er det kanskje bedre å gå seg en tur. Men husk å ha på deg refleks, massevis refleks. Er en risiko for at det reduserer risikoen for å bli påkjørt. Er du ikke villig til å akseptere risikoen ved sykling, tenker jeg du bare burde la være. Høres ut som du ikke er spesielt trygg på deg selv, og har du ikke oversikt i trafikken (ikke alle har det) vil du være mer utsatt for ulykker. Hold deg på fortauet så slipper du unna en hel del idioter bak rattet. Har syklet hele mitt liv, synes fortauet er ideelt for sykling selv hvor det er sykkelfelt. Du kan også sykle utenom rushtidene for å redusere denne såkalte "risikoen" til en viss grad. Jeg fokuserer 100% på sykkelgleden. Driter i alt av regler. Så lenge jeg ikke havner i en tilspisset situasjon med andre reisende er det for meg hva dette koker ned til. Jeg har oversikten jeg trenger, men forstår også at ingen er perfekte og ulykker VIL alltid skje.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:23 #12 Skrevet torsdag kl. 19:23 Jeg er en skikkelig godværssyklist, tar bare turen ut på racer-/gravelsykkel mellom juni og august 😁 Resten av året eller ved dårlig vær sykler jeg på Zwift. Der et det tilnærmet null risiko for skader Anonymkode: 8c779...f8a 1
I Grosny Skrevet fredag kl. 23:31 #13 Skrevet fredag kl. 23:31 AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 9.45): Statistikken for skader og dødsfall er høy. Jeg er også redd for å sperre veibane for bilister. Synes som bilist selv det er ekkelt å få en til flere sykler foran meg i veibanen som er vanskelig å passere. Noen som har kommet over disse hindringene og funnet sykkelglede? Anonymkode: a7f2e...db8 Det er temmelig trygt å sykle på skogsbilveier i marka, og i den kalde årstiden kan man sitte og sykle på innemaskiner med sykkelvideoprogrammer som f.eks. Rouvi .
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Skrevet 3 timer siden Skjønner godt hva trådstarter mener, jeg hater også trafikk. Bor selv i Oslo, og sykler kun i skogen. Kort vei hjemmefra til marka for meg, heldigvis. Har både fulldempet terrengsykkel og "vanlig" terrengsykkel, samt terreng-elsykkel, så varierer mellom stisykling og sykling på vanlig skogsbilvei. Anonymkode: 9088e...fcc
PITTY Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner godt hva trådstarter mener, jeg hater også trafikk. Bor selv i Oslo, og sykler kun i skogen. Kort vei hjemmefra til marka for meg, heldigvis. Har både fulldempet terrengsykkel og "vanlig" terrengsykkel, samt terreng-elsykkel, så varierer mellom stisykling og sykling på vanlig skogsbilvei. Anonymkode: 9088e...fcc For å unngå å sykle i trafikk 100% bør Ts ha et sykkelstativ og kjøre dit turen trygt kan begynne. Det er slik jeg selv konstruerer turer. Gjerne sirkel-turer istedenfor A_B_A.. Målet er at turene har så mye grus/skogs veier som overhodet mulig. Bruker da div kart, og ofte streetview på Maps. Risikoen med Maps er at bildet kan være så gammelt at vesentlig endringer har skjedd i mellomtiden. Det har hendt at jeg har sett meg ut et fint sykkelparti, men som nå er blokkert av en privatbolig med to aggressive kjøtere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå