I Grosny Skrevet 22. oktober #1 Skrevet 22. oktober (endret) Min plan er vektnedgang med faste , fornuftig mat og trening. Jeg planlegger å trene hjemme på innesykkel mens jeg faster et døgn eller to. Kanskje sykle i 2 timer hver dag med såpass lav intensitet at jeg kan snakke uanstrengt (sone 1og 2). Lavintensitet innebærer relativt høy prosent av fettforbrenning og jeg antar at det kan gå bra. Jeg lurer på om planen er klok eller feil. Kanskje en mellomting er best, altså å få i seg littegrann, f.eks. en avokado med kaviar rett før trening? Er det et problem å gå energitom (bonking på engelsk?) . Hva er deres kunnskap og erfaring om slanking eller fasting samtidig med trening og relativt rolig jobb? Hvis jeg skal kjøre mikrospising i stedet, hvilken mat anbefales? Hva er det f.eks. som inneholder bra elektrolytter og de saltene man mister for mye av når man svetter? Jeg tror ikke mikrospising eller faste er greit på høyintensitet eller styrketreningsdager. Er det spesielle vitaminpiller som bør spises? Multivitamin? Jeg skal drikke en god del vann. Redigert: Jeg fant denne artikkelen som ser ut til å støtte og justere min plan: https://www.menshealth.com/fitness/a65539398/intermittent-fasting-and-working-out/ Endret 22. oktober av I Grosny fant artikkel
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #2 Skrevet 22. oktober Herregud........ det gode rådet spise mindre kcal og bevege seg mere høres kanskje kjedelig og gammeldags ut.....men det funker! Hvofor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett! Ststens offentlige kostholdsråd er der for en grunn, og kan følge år etter år... Hilsen ei med stabil vekt i 20 år nå, og gjennomgått overgangsalderen også uten vektoppgang! Anonymkode: c14d5...744 2 1
Pippi Lotta Skrevet 22. oktober #3 Skrevet 22. oktober Mener du å ikke spise noen ting på to døgn? Det synes jeg høres ekstremt ut og litte lurt å kombinere det med trening. Om du faster fra kl 19 til kl 10 neste dag, så kan du trene på dagen etter å ha spist. Har lest at om du trener på tom mage så forbrener kropen muskler, ikke fett.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #4 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Herregud........ det gode rådet spise mindre kcal og bevege seg mere høres kanskje kjedelig og gammeldags ut.....men det funker! Hvofor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett! Ststens offentlige kostholdsråd er der for en grunn, og kan følge år etter år... Hilsen ei med stabil vekt i 20 år nå, og gjennomgått overgangsalderen også uten vektoppgang! Anonymkode: c14d5...744 Fasting er en veldig fin livsstil og teknikk, og gir helsefordeler utover slanking. Bra for tarmen, blodsukkeret, energinivå, til og med bekjempe kreftceller fordi kroppen får tid til å "rydde opp" i ødelagte celler. Prøv gjerne fasting 16-18 timer i døgnet. Anonymkode: 22446...c4a 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #5 Skrevet 22. oktober I Grosny skrev (3 timer siden): Min plan er vektnedgang med faste , fornuftig mat og trening. Jeg planlegger å trene hjemme på innesykkel mens jeg faster et døgn eller to. Kanskje sykle i 2 timer hver dag med såpass lav intensitet at jeg kan snakke uanstrengt (sone 1og 2). Lavintensitet innebærer relativt høy prosent av fettforbrenning og jeg antar at det kan gå bra. Jeg lurer på om planen er klok eller feil. Kanskje en mellomting er best, altså å få i seg littegrann, f.eks. en avokado med kaviar rett før trening? Er det et problem å gå energitom (bonking på engelsk?) . Hva er deres kunnskap og erfaring om slanking eller fasting samtidig med trening og relativt rolig jobb? Hvis jeg skal kjøre mikrospising i stedet, hvilken mat anbefales? Hva er det f.eks. som inneholder bra elektrolytter og de saltene man mister for mye av når man svetter? Jeg tror ikke mikrospising eller faste er greit på høyintensitet eller styrketreningsdager. Er det spesielle vitaminpiller som bør spises? Multivitamin? Jeg skal drikke en god del vann. Redigert: Jeg fant denne artikkelen som ser ut til å støtte og justere min plan: https://www.menshealth.com/fitness/a65539398/intermittent-fasting-and-working-out/ Faste har jo også mange andre beviste helsefordeler enn vektnedgang, så det er jo en fint ting å ta inn. Synes planen din er god. Man kan fint trene mens man faster. Man bygger kanskje ikke så mye muskler, men høres ikke ut til å være ditt primære mål her uansett. Og det å gå energitom er jo akkurat det du vil. Det betyr antagelig kun at kroppen ikek lenger har glukose åf orbrenne som energi og må switche over til å forbrenne fett. Og det er jo det du ønsker Så ville ikek være redd for det, annet enn at om faste og så langvarig trening (hvorfor to timer?? er du vant til det?) er nytt for deg, så kan det bli ubehagelig. Fasten i seg selv er lur å tilvenne over noen måneder der du faster stadig lenger om du ikke allerede har gjort det. Men - forsåvidt absolutt ikke farlig å hive seg rett på 24-48 t faste, men det kan bli ubehag fordi det er uvant for kroppen. Bare vær bevisst på at det i såfall er naturlig og ikke betyr at du må stoppe å faste for alltid. Normalt sett øker man gradvis i starten. Samme som med å øke trening. Lettere å få det tik å bli en varig livsstil og ikke et kort ukesprosjekt fordi det blir så mye ubehag. Jeg har faste som en naturlig del av livet, kroppen elsker det. Startet for tre år siden nå, og er sjokkert over at jeg ikke visste dette før. Siden jeg er normalvektig spiser jeg gjerne litt i forbindelse med styrketrening, men det skyldes bare en annen prioritering. Man kan også trene fastende, null stress. Husk at mennesket er laget for å løpe rundt i skogen på jakt etter mat etter å ikke ha spist på lenge. Jo lenger siden jo mer topper egentlig formen seg, det er helt naturlig, men uvant i dagens spise-konstant-samfunn. Du bør spise variert sunt og veldig bevisst når du spiser, før og etter faste. Kraft kokt på bein er genialt før og etter lange faster. Det står masse på nettet om gode fast-breaker måltider. Jeg bruker Zero Longivety Science, Top-Rated Intermittent Fasting Tracker App - Zero Longevity Science, som kilde og opplever de som seriøse og troverdige - og det funker strålende for min kropp. Flere artikler der om hvordan spise før lengre faste og ikke minst det første mpltidet etter. Krever bevissthet. men da klarer man seg godt uten vitaminpiller også. Men karer du IKKE å få balanserte måltider med nok næring, ja så er multivitamin antagelig lurt. Vann er alfa og omega. Og litt salt. Kan bare blande litt alt i vannet egentlig. Trenger ikke være mer komplisert. Les eks denne ang trening og faste: Intermittent Fasting and Working Out: Maximize Your Results - Zero Longevity for veldig gode råd. Jeg synes faste er så enkelt at det er latterlig. Hva er enklere enn noe du ikke trenger å gjøre. Den mikrospisingen ville jeg ikke satset på om du er overvektig fra før. All spising medfører alltid at du aldri slutter å tenke på mat. Og spør du meg er det en ren befrielse å slippe å tenke på mat, og særlig når man tremger å gå ned i vekt. Det er nettopp forholdet til mat man bør gjøre noe med. Anbefaler også en bok jeg hører på akkurat nå, Life in the fasting lane. Den er også veldig god om man trenger en intro til faste, særlig om det er nytt for deg. Masse lykke til! Oppdater gjerne senere om hvordan ting går Anonymkode: a4320...05c 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #6 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Fasting er en veldig fin livsstil og teknikk, og gir helsefordeler utover slanking. Bra for tarmen, blodsukkeret, energinivå, til og med bekjempe kreftceller fordi kroppen får tid til å "rydde opp" i ødelagte celler. Prøv gjerne fasting 16-18 timer i døgnet. Anonymkode: 22446...c4a Mange har krasjet på det, binyrene deres blir utslitt, da biyrene tar over når kroppen ikke har drivstoff. Anonymkode: fb49d...dd5
I Grosny Skrevet 22. oktober Forfatter #7 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Faste har jo også mange andre beviste helsefordeler enn vektnedgang, så det er jo en fint ting å ta inn. Synes planen din er god. Man kan fint trene mens man faster. Man bygger kanskje ikke så mye muskler, men høres ikke ut til å være ditt primære mål her uansett. Og det å gå energitom er jo akkurat det du vil. Det betyr antagelig kun at kroppen ikek lenger har glukose åf orbrenne som energi og må switche over til å forbrenne fett. Og det er jo det du ønsker Så ville ikek være redd for det, annet enn at om faste og så langvarig trening (hvorfor to timer?? er du vant til det?) er nytt for deg, så kan det bli ubehagelig. Fasten i seg selv er lur å tilvenne over noen måneder der du faster stadig lenger om du ikke allerede har gjort det. Men - forsåvidt absolutt ikke farlig å hive seg rett på 24-48 t faste, men det kan bli ubehag fordi det er uvant for kroppen. Bare vær bevisst på at det i såfall er naturlig og ikke betyr at du må stoppe å faste for alltid. Normalt sett øker man gradvis i starten. Samme som med å øke trening. Lettere å få det tik å bli en varig livsstil og ikke et kort ukesprosjekt fordi det blir så mye ubehag. Jeg har faste som en naturlig del av livet, kroppen elsker det. Startet for tre år siden nå, og er sjokkert over at jeg ikke visste dette før. Siden jeg er normalvektig spiser jeg gjerne litt i forbindelse med styrketrening, men det skyldes bare en annen prioritering. Man kan også trene fastende, null stress. Husk at mennesket er laget for å løpe rundt i skogen på jakt etter mat etter å ikke ha spist på lenge. Jo lenger siden jo mer topper egentlig formen seg, det er helt naturlig, men uvant i dagens spise-konstant-samfunn. Du bør spise variert sunt og veldig bevisst når du spiser, før og etter faste. Kraft kokt på bein er genialt før og etter lange faster. Det står masse på nettet om gode fast-breaker måltider. Jeg bruker Zero Longivety Science, Top-Rated Intermittent Fasting Tracker App - Zero Longevity Science, som kilde og opplever de som seriøse og troverdige - og det funker strålende for min kropp. Flere artikler der om hvordan spise før lengre faste og ikke minst det første mpltidet etter. Krever bevissthet. men da klarer man seg godt uten vitaminpiller også. Men karer du IKKE å få balanserte måltider med nok næring, ja så er multivitamin antagelig lurt. Vann er alfa og omega. Og litt salt. Kan bare blande litt alt i vannet egentlig. Trenger ikke være mer komplisert. Les eks denne ang trening og faste: Intermittent Fasting and Working Out: Maximize Your Results - Zero Longevity for veldig gode råd. Jeg synes faste er så enkelt at det er latterlig. Hva er enklere enn noe du ikke trenger å gjøre. Den mikrospisingen ville jeg ikke satset på om du er overvektig fra før. All spising medfører alltid at du aldri slutter å tenke på mat. Og spør du meg er det en ren befrielse å slippe å tenke på mat, og særlig når man tremger å gå ned i vekt. Det er nettopp forholdet til mat man bør gjøre noe med. Anbefaler også en bok jeg hører på akkurat nå, Life in the fasting lane. Den er også veldig god om man trenger en intro til faste, særlig om det er nytt for deg. Masse lykke til! Oppdater gjerne senere om hvordan ting går Anonymkode: a4320...05c Tusen takk for svært gode råd og interessante linker. To timer på innesykkelen er mer enn gjennomsnittet, men jeg hadde to økter forrige uke på 1.40. Det blir det jeg rekker. Gikk av sykkelen for en halvtime siden etter 1, 5 time med snittpuls på 74% av max. Har foreløpig ikke spist i dag (men spiste sent i natt). Merker ikke noe energimangel og Polar sier jeg brant 1280 kcalorier hvorav 55% fett. Planen min er å mosjonere 7 timer i uka, fordelt på ca 4 dager. Jeg har ett snitt på 6 timer pr uke i år, uten å gå ned særlig i vekt, så derfor må jeg prøve noe nytt.
Tvist Skrevet 22. oktober #8 Skrevet 22. oktober Å spise avocado med kaviar høres fryktelig guffent ut. Alle lropper er forskjellige, bare prøv og se om det funker for deg. Hsr dessverre ikke prøvd det selv, synes drt blir vanskelig å faste mer enn 24 timer.
I Grosny Skrevet 22. oktober Forfatter #9 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mange har krasjet på det, binyrene deres blir utslitt, da biyrene tar over når kroppen ikke har drivstoff. Anonymkode: fb49d...dd5 Men jeg har jo masse fast , lagret drivstoff i form av fett, så da bør vel ikke det være noe problem?
I Grosny Skrevet 22. oktober Forfatter #10 Skrevet 22. oktober Pippi Lotta skrev (10 timer siden): Mener du å ikke spise noen ting på to døgn? Det synes jeg høres ekstremt ut og litte lurt å kombinere det med trening. Om du faster fra kl 19 til kl 10 neste dag, så kan du trene på dagen etter å ha spist. Har lest at om du trener på tom mage så forbrener kropen muskler, ikke fett. Jeg er usikker på hvor lenge jeg ikke skal spise, Tenkte å prøve litt forskjellig. 12 timer, 18 timer, 24 timer, kanskje mer. Føle meg fram litt og kjenne hvordan det virker. Prøvde 13 timer i dag og det var uproblematisk.
I Grosny Skrevet 23. oktober Forfatter #11 Skrevet 23. oktober I dag gikk jeg for langt. Fastet fra kl 23 i går til 13 i dag da jeg spiste 100 gram peanøtter . Syklet i 17-tiden inne knallhardt i 40 minutter, såpass hardt at jeg fullførte med puls på 96 % av max og lå hele økta og syklet på FTP (absolutt snitt-maxwatt for en time). Dette førte trolig til uheldig lavt blodsukker, så neste treningsøkt skal skje med mer mat i magen.
Pippi Lotta Skrevet 23. oktober #12 Skrevet 23. oktober I Grosny skrev (4 minutter siden): I dag gikk jeg for langt. Fastet fra kl 23 i går til 13 i dag da jeg spiste 100 gram peanøtter . Syklet i 17-tiden inne knallhardt i 40 minutter, såpass hardt at jeg fullførte med puls på 96 % av max og lå hele økta og syklet på FTP (absolutt snitt-maxwatt for en time). Dette førte trolig til uheldig lavt blodsukker, så neste treningsøkt skal skje med mer mat i magen. Men hvorfor er du så ekstrem? Det høres jo ikke sunnt ut, og vil trolig gjøre det vanskelig å holde fast på de nye vannene. Problemet med slanking er som regel ikke det å gå ned i vekt, men det å holde på vekten. Hvor mer ekstreme vanner du får, jo vanskeligere blir det å holde på de, som igjen øker sjansene for at du vill lege kiloene på deg igjend. Så det er vel ingen gevinst i det du holder på med her? 1
I Grosny Skrevet 23. oktober Forfatter #13 Skrevet 23. oktober (endret) Pippi Lotta skrev (25 minutter siden): Men hvorfor er du så ekstrem? Det høres jo ikke sunnt ut, og vil trolig gjøre det vanskelig å holde fast på de nye vannene. Problemet med slanking er som regel ikke det å gå ned i vekt, men det å holde på vekten. Hvor mer ekstreme vanner du får, jo vanskeligere blir det å holde på de, som igjen øker sjansene for at du vill lege kiloene på deg igjend. Så det er vel ingen gevinst i det du holder på med her? Du har rett, men dette ekstreme grepet handlet litt om å prøve seg fram og jeg mener å ha funnet ei grense jeg bør holde meg godt innenfor. Jeg har lest litt om trening og faste i det siste og skjønner egentlig bare bruddstykker av problematikken. Nå, en middag og noen timer etter økta, føler jeg meg forøvrig veldig bra. Jeg har kjempet mot vekten min helt siden mars, med 7 timer trening i snitt pr uke og relativt bevisst spising. Resultatet var for dårlig. Bare 2 kg ned. Så hardere lut må til. Men Pippi Lotta, du har rett. Dette var for ekstremt. Så nå blir det justering for å finne et sunnere regime , som allikevel har brukbar effekt. En feil jeg gjorde i dag var å avvike fra planen. Jeg ble fristet til å kjøre vanvittig mye sterkere enn jeg hadde tenkt. Heretter skal jeg trene med tilstrekkelig mat i magen, eller iallfall roe ned til hovedsaklig fettforbrenningsintensitet (rundt 70% av makspuls eller lavere) dersom jeg trener på tom mage. Jeg skal ha bort 10 kg. Ønsker å klare det på litt over ett år. Jeg vurder nå å absolutt unngå å trene på tom mage. Jeg vil nok fint klare å holde vekta etterpå, men kan få tilbakefall f.eks. ved eventuell sykdom. Sykdom og skade er de farligste hindringene og hvis jeg lytter til deg Pippi Lotta (og det gjør jeg), så bedrer det sjansen for kontinuitet og bærekraft over tid. Endret 23. oktober av I Grosny
Pippi Lotta Skrevet 23. oktober #14 Skrevet 23. oktober I Grosny skrev (23 minutter siden): Du har rett, men dette ekstreme grepet handlet litt om å prøve seg fram og jeg mener å ha funnet ei grense jeg bør holde meg godt innenfor. Jeg har lest litt om trening og faste i det siste og skjønner egentlig bare bruddstykker av problematikken. Nå, en middag og noen timer etter økta, føler jeg meg forøvrig veldig bra. Jeg har kjempet mot vekten min helt siden mars, med 7 timer trening i snitt pr uke og relativt bevisst spising. Resultatet var for dårlig. Bare 2 kg ned. Så hardere lut må til. Men Pippi Lotta, du har rett. Dette var for ekstremt. Så nå blir det justering for å finne et sunnere regime , som allikevel har brukbar effekt. En feil jeg gjorde i dag var å avvike fra planen. Jeg ble fristet til å kjøre vanvittig mye sterkere enn jeg hadde tenkt. Heretter skal jeg trene med tilstrekkelig mat i magen, eller iallfall roe ned til hovedsaklig fettforbrenningsintensitet (rundt 70% av makspuls eller lavere) dersom jeg trener på tom mage. Jeg skal ha bort 10 kg. Ønsker å klare det på litt over ett år. Jeg vurder nå å absolutt unngå å trene på tom mage. Jeg vil nok fint klare å holde vekta etterpå, men kan få tilbakefall f.eks. ved eventuell sykdom. Sykdom og skade er de farligste hindringene og hvis jeg lytter til deg Pippi Lotta (og det gjør jeg), så bedrer det sjansen for kontinuitet og bærekraft over tid. Så bra, forstår det er let å bli revet med å ville mye fort. Jeg tror alikevel det er bedre med litt sakte, da er det støre sjanse for å få varige resultater. Skal du mye ned blir det også mindre løs hud om det går sakte. Lykke til videre! 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #15 Skrevet 23. oktober Vektnedgang samtidig som du trener er en skummel kombo. Jeg dro på med tretthetsbrudd etter et lignende prosjekt for noen år siden. Spiste for lite og trente samme mengde som før, dro det for langt. Driver med løping så litt mer belastende enn sykling. lykke til! Anonymkode: 1ac26...efb 2
I Grosny Skrevet 23. oktober Forfatter #16 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vektnedgang samtidig som du trener er en skummel kombo. Jeg dro på med tretthetsbrudd etter et lignende prosjekt for noen år siden. Spiste for lite og trente samme mengde som før, dro det for langt. Driver med løping så litt mer belastende enn sykling. lykke til! Anonymkode: 1ac26...efb Sant. Jeg bør være forsiktig. Men jeg tror trening må til i vektnedgang for å unngå å miste for mye muskelmasse. Det blir mest sykling, men også en del styrke.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #17 Skrevet 23. oktober Jeg er helt enig med hun over her som skriver om periodisk faste. Jeg har selv spist 16:8 i tre år, og det, sammen med løping 3-4 ganger i uka, er det eneste som gjør at jeg greier å holde vekten (har BMI på 22). Jeg løper nesten alltid på tom mage, som regel i 9-tiden og da var siste måltid i 18-19- (men ofte også i 17-17.30-tiden) kvelden før. Har aldri hatt noe ubehag med det, men jeg trener heller aldri ekstremt tungt. Løper ca 10 km på en time, da holder pulsen seg på 140-150. Periodisk faste har gjort at jeg endelig slipper å konstant tenke på mat og at jeg har lyst på noe å putte i munnen. Det eneste tidspunktet i løpet av dagen som jeg er skikkelig sulten, er den siste timen før lunsj, kl 11. Da er det jo veldig mange timer siden sist jeg spiste, og ofte har jeg da også gjennomført en treningsøkt. Men jeg var eksakt like sulten til lunsj da jeg IKKE drev med periodisk faste - så selv om jeg spiste kveldsmat i 21-tiden og spiste frokost rundt 7, var jeg akkurat like sulten kl 11 som det jeg er nå; når jeg dropper de to måltidene! Anonymkode: bb19f...97c
Purple_Pixiedust Skrevet 25. oktober #18 Skrevet 25. oktober Hvorfor gjøre det så ekstremt? Jeg faster fra kl 19 til kl 12 neste dag. Spiser ett rundstykke eller yoghurt og havregryn. Så middag feks svinefilet med grønnsaker og litt ris. Til kvelds en brødskive med ost og skinke. Sånn her går jeg ned i vekt. Er handicapet for øyeblikket, men vanligvis trener jeg 45 min 5 dager i uken. Jeg er tjukk nå pga medisiner og alkoholmisbruk, men spiste slik da jeg var tynn også. Så det funker. Sliter ikke med mye sult heller. Litt sult så klart, men det er ikkr farlig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå