Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg behøver å sette meg inn i reglement for bruk av bilder av personer . Krav om samtykke etc.

Har dessuten fått nss om at det ikke lenger er lov å legge ut bilder i kategorien "Før og etter" på internett. Noen som vet noe om det?

Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet (endret)
http://www.lovdata.no/all/tl-20000414-031-007.html#36

Her kan du lese hva som står i personvernloven...

Se spesielt paragraf (finner ikke tasten for paragraf... :overrasket: ) 39

Men personvernsloven sier jo ingenting om dette. De paragrafene om fjernsynsovervåking sier jo klart at: Med fjernsynsovervåking menes vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende fjernsynskamera fotografiapparat eller lignende apparat., så med mindre ikke trådstarter har tenkt å overvåke noen vedvarende eller regelmessig så vil vel ikke denne loven tråd i kraft.

Til trådstarter:

foto.no har en interessant tråd om dette, og der vises det også til paragrafer i loven. Kort oppsummert: Hovedessensen er at det er tillatt å fotografere på offentlig sted, mens fotografering fra områder underlagt privat eiendomsrett er avhengig av samtykke. Når det gjelder offentliggjøring er hovedregelen av gjengivelse av bilde hvor person eller kunstverk er hovedmotivet er avhengig av samtykke, mens andre bilder fritt kan gjengis.

Åndsverksloven paragraf 45 omhandler dette.

Er ikke helt sikker på hva du mener med før og etter, men er det (data)manipulering av et åndsverk så kommer det nok under § 3 i Åndsverksloven: Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten.

Har en annen rett til å endre et åndsverk eller å gjøre det tilgjengelig for almenheten, må dette ikke skje på en måte eller i en sammenheng som er krenkende for opphavsmannens litterære, vitenskapelige eller kunstneriske anseelse eller egenart, eller for verkets anseelse eller egenart.

Endret av -eline-
Skrevet

Du har nok rett, Eline. :)

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

Tusen takk for hjelpen! Dette gjorde meg litt klokere.

Med før7etter-bilder mener jeg i forbindelse med dokumentasjon av behandlinger, kurer, etc. du vet som i ukebladene: FØR 280 kg, NÅ 75 kg. Også bilder avda og nå. Ser jo at mange firmaer som tilbyr ulike behandlinger har slike bilder liggende på nettsidene sine, men har altså blitt fortalt at dette ikke lenger er tillatt.

Og i flg åndsverksloven ovenfor står det bl.a. at avbildet person skal navngies. Men hvis man tar bilde av en kroppsdel slik at personen ikke kan identifiseres, hva da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...