Gå til innhold

Kanariøyene

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann

Vi er tre jenter på 19-20 år som planlegger en tur til Kanariøyene etter jul en gang. Vil bort fra snø,slaps og is her hjemme.

Vi lurer derfor på om dere har et tips til hvilken øy vi bør velge?

Hvilken øy har dere vert på å hva er bra med den?

Håper på hjelp.

-Christine-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har vært på Gran Canaria en gang og på Lanzarote 2 ganger. Til Gran canaria dro jeg og en venninne på sjansetur og håpet vi ville havne i Playa de Ingles, for da var det stort sett fest og moro som sto i hodet på oss. Vi havnet imidlertid i Puerto Rico, som på den tiden var et mye roligere sted. Vi tok taxi til Playa de Ingles både på dagtid for å shoppe og på kveldstid for å feste, og vi priste oss lykkelig for at vi ikke bodde der, for maken til turistmaskin skal du lete lenge etter. I Lanzarote bodde jeg i Puerto del Carmen begge gangene. Kjempetrivelig sted m plenty av barer og diskoteker. Vi dro både på arrangert utflukt og leide bil selv. Øya er veldig spesiell pga at et stort vulkanutbrudd på 1800-tallet la halve øya øde. Her har du følelsen av at du er på en annen planet; det er et månelandskap m fantastiske fjellformasjoner og forrevne klipper. Man kan ri på kamel opp til toppen av vulkanen, som fortsatt er aktiv; overflaten er så varm at tørre kvister antenner og en kjele m vann når kokepunktet graver man den ned i en grop. Den andre halvparten, som ikke ble berørt av utbruddet, har et helt annet preg; jorda er omtrent svart (vulkansk) m røde anemoner, palmene er grønne, himmelen er blå; det er så klare farger, nesten kunstige. landskapet er veldig kupert m bratte, slyngete bilveier. Cesar Manrique heter en arkitekt som har hatt noe bortimot total bestemmelsesrett når det gjelder utformingen av bebyggelsen, som bl a ikke skal være høyere enn 3 etasjer. På den tiden fantes det et høyhus i hovedstaden Arrecife. Lanzarotes symbol er en svart smådjevel m fork, som henspiller på den ulmende ildmørjen rett under overflaten. Syns øya var fascinerende og spesiell sammenlignet m andre turistmål i Middelhavet. Ellers har jeg en kollega som drar til havnebyen Puerto de la Cruz på Tenerife hver vinter. Dette er en skikkelig god, gammeldags spansk by m minne fra Columbus og kolonitiden. De liker seg kjempegodt på dette stedet hvor man kombinerer gammel, spansk bykultur m badeferie.

Skrevet

Jeg har bare vært på Gran Canaria, men der stortrives både voksne og barn hos oss. Her kan dere finne både fest og moro samt roligere steder, og ikke minst flere flotte strender!

Sydspissen av Gran Canaria har det mest stabile klimaet i verden, med ca 340 soldager i året!

Ved Puerto Rico finnes det en flott ny strand, Amadores, fantastisk stor og flott, med nydelig sand. Ellers er Anfi beach, som ligger ved Anfi Del Mar, ikke så langt unna. Her er sanden hentet fra karibien. Nydelig!

Håper dere finner fram til drømmeferien!

God tur!

Hilsen meg som ikke skal til Gran Canaria før til neste vinter...

Gjest Anonymous
Skrevet

kanari-øyene er OK som "restplass"/"hoppe på tur"

men dersom du planlegger reisen tid i forveien og dermed skal betale full pris; reis for all del et mer spennende sted.. (det er det jeg ville gjort)

skal dere bare ligge på stranden etc spiller det jo veldig liten rolle hvor dere havner..

uansett så er alle øyene så små at dere kan reise rundt omkring osv.

god tur!

Skrevet

Jeg elsker kanarieøyene jeg!

Det er en turistmaskin, ingen kan nekte for det.

Men samtidig er det så mye fint der. Liker spesielt Gran Canaria jeg da. Øya betyr noe helt spesielt for meg.

Klimaet er fantastisk og utelivet er hektisk. Stendene er flotte og det er aldri kjedelig. Kan nesten sammenlignes med Ibiza mht uteliv. Men det er fullt mulig å komme unna det verste maset også.

Puerto Rico er litt kjedelig synes jeg. For meg er det Playa del Ingles eller San Agustin som er de beste stedene. Sistnevnte er kanskje mest for familier med barn. Playa del Ingles er stedet for dere tror jeg. Men det er dyrt!!!

Kanarieøyene er jo det eneste stedet i "sydenland" der det er varmt og godt om vinteren. Det er faktisk mulig at alt er fullbooket på vinteren.

God tur!

Skrevet

Jeg har bare vært på Gran Canaria, men det jeg skulle si at det er godt mulig å få billig turer i vinter, spesielt i januar. Allerede nå er det lagt ut billetter på rundt 3000 kr for to uker. Helt grei pris det for to uker i varmen ( og januarsalget!!)

Dere skrev ikke hva dere var ute etter, om det er opplevelser, shopping, festing? Kanariøyene er hva man gjør det til selv, og jeg trives iallfall veldig godt der, sommer som vinter!

Skrevet

Jeg har vært tre ganger på teneriffe. to ganger på lanzarote og veldig mange ganger på gran canaria. Sikkert 10-12 ganger. Jeg stortrives veldig. Synes vel egentlig at alle øyene er bra men det kommer an på hvordan ferie man skal på. Har vært på jentetur på både lanzarote og gran canaria, litt roligere på lanzarote men vi hadde det veldig kult.

Gran canaria er større og mer livlig men det ikke noe problem å finne noe for enhver smak.

grunnen til at det har blitt Gran Canaria så mange ganger er de billige restplassene - og det har vært kjempe fine ferier hver gang.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

eneste plassen som er varmt i syden i januar er GRAN CANARIA. Var i playa del Ingles i fjor i januar(reiste uspesifisert og havna der),og synes det var helt forferdelig.Altfor mange turister og t-skjort selgere....men mye fest. Blåste en del,så lå bare på stranda 3 dager.

Reiste til Puerto Rico(1/2 time fra playa del Ingles) og solte oss noen dager.Der er været mer stabilt(selv om det bare er en hlvtimes tid unna),men party livet er ikke sååå stort som i Playa. Men ALDRI MER playa del Ingles for oss (jeg er 26 år).Neste gang blir det Puerto Rico.

Men husk på at det er sånn passe kaldt i sjøen..ikke noe særlig med flytemadrass osv. 17 - 18 grader i vannet tror jeg.Jeg vasset og tok ET svømmetak på HELE turen. Men det gjorde egentlig ingenting. Solen var varm og god,selv om en ikke blir sååå svett som en blir om sommeren i syden,slik at vi egentlig ikke trengte å kjøle oss ned.

En kan få billige uspesifiserte turer til ca.1000 kroner,og vil dere bestille HVOR dere vil bo osv. må dere nok betale min. 4000 pr. pers,så for dere hadde jeg nok satset på uspesifisert,selv om da kan man havne hvor som helst...

Katrine

God tur uansett hva dere velger.

Skrevet

Dette er nok en smaksak.

Jeg liker meg ikke i Puerto Rico.

Prisene varierer også mye. Kommer veldig an på standard. Du kan nok få et hotellrom for 2000 pr uke (inkl reise), men skal man ha en bungalow er prisen mer enn doblet.

Jeg er ikke noe særlig glad i å være på stranden jeg. Velger alltid et sted med fint basseng og uteområde. Gjerne litt i utkanten av byen, slik at jeg kan velge tempoet selv.

Hoppe-på-turer er ikke alltid like bra. Har vært på en sånn til Gran Canaria og havnet på et hotell som ikke lignet grisen. Det krydde av kakkerlakker, alt var nedslitt og det var langt å gå til alt mulig. Dette hotellet finnes ikke i katalogene lenger. Heldigvis var det bare for en uke den gangen.

Når jeg endelig skal ha ferie, så gjør jeg det skikkelig. Spinker og sparer slik at jeg har råd til å velge bosted. Tør ikke ta sjansen på å mistrives i 2 uker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lea:

Poenget var at de skulle sole seg,feste, og få en BILLIG syden-tur. Kommer ikke langt med forslag om at de må spare og reise til en mer eksotisk plass(ikke syden).

Skal dere reise uspesifisert må dere også ta sjansen på å havne hvor som helst...det er gamblingen.

Til syden i januar ER gran canaria eneste plassen der det er varmt.Puerto Rico ER den fisneste plassen på gran canaria.

Selv har jeg vært OVERALT på denne jord Lea(australia,usa,fiji,thailand,kina,sørafrika,rusland,polen,litauen,nedeland, belgia,frankrike,italia,mexico,canada,luxembourg,england,wales,scottland,mauritius,cuba,brasil,chile,fastlands spania,alle syden

plasser:hellas,kanariøyene,osv.osv.....men visst jentene VIL en billig tur til syden....så vil de det. Var til syden i fjor selv jeg(ville bare sole meg og få en billig tur.

Nå er prisen litt stive,men rett etter juleferien bare synker og synker de.....

www.ving.no

Men anbefaler selvfølgelig noe slikt som dette:

https://www.scandinavian.net/EC/Appl/Home/F...%253DNO,00.html

Selv om dere sikkert finner rimeligere altenativ,så tenkte jeg bare å legge ved dette som et priseksempel på hva dere KAN gjøre når dere har tid penger og lyst.

Er 26 år og har opplevd MYE.....

Katrine

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen!

Som siste "Gjest" skrev, Vi var ute etter å sole oss,feste å få en BILLIG sydentur, dette stemmer.

Vi vil kose oss masse,feste å shoppe, er ikke nødvendigvis ute etter de helt vanvittige opplevelsene. Dette skal vere en tur der vi kan få litt avveksling å slappe av i sola.

Hvilken måned bør vi velge,for å få mest mulig sol og varme, er det noen som har erfaringer der?

Vet ikke helt om vi skal satse på en rest-plass, eller om vi skal bestille reise.

Reiste til Kypros i sommer, restplass, og havnet på det beste hotellet Star Tour hadde på Aiya Napa, og vi hadde det helt fantastisk!

Vet ikke helt om vi tør satse på det en gang til!

Tusen takk for all hjelp-hittil! :)

Dere må bare forsette å svare!

-Christine-

Skrevet

Tror at jeg ble litt misforstått i mitt siste innlegg.

Jeg LIKER Gran Canaria, men ikke Puerto Rico.

Ser nå at det virker som jeg ikke liker Kanarieøyene i det heletatt.

Jeg har heller ikke påstått at dere burde finne noe med mer spenning og opplevelse. Jeg er selv en "koseferie"-person.

Det er ikke vinteren som er varmest på Kanarieøyene. Men temperaturen er helt grei da også. Varmest er det om sommeren.

Dere bør velge et hotell med basseng. Ikke alltid like gøy å dra på stranden, vannet er ikke direkte varmt om vinteren og det kan blåse fælt.

Playa del Ingles er et perfekt sted hvis dere vil feste, men prøv få hotell litt utenfor selve byen. Da har dere et valg i alle fall.

Som sagt.. restplasser kan bringe lykke og ulykke. Det er jo opp til dere om det er verd å ta sjansen. Hvis standarden ikke er viktig for dere er det jo ingen fare... men det kan dukke opp mye rart. Det er faktisk steder som ligger "ute på landet" med dårlig renhold og nedslitte rom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...