Gå til innhold

Hvor mange år må det være mellom barna for at yngstemann kan kalles en atpåklatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

10 år mellom eldstemann og minsten. Synes ikke det er appåklatt.  Minst  12 til 20 års forskjell

Anonymkode: 83c33...635

10 år er så pass mye at jeg ville kalt minstemann for attpåklatt da, med mindre du har noen barn imellom de to.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker egentlig det må være minst to tette søsken og så kommer den siste flere år etter- da kan det kalles en attpåklatt. 

F.eks en familie jeg kjenner har barn på 7, 6,  og 5 år og så har de en på 2. Den på 2 er familiens lille attpåklatt. 

Men hadde man kun hatt ett barn på 5 og en på 2 hadde ingen tenkt på den på 2 som attpåklatt. 

Så det varier når det passer å bruke det (mener jeg).

Jeg har selv ett barn på 17 og en på 1 år. Men har aldri tenkt på den på 1 år som attpåklatt. Men hadde jeg hatt to, tre store ungdommer og så fått baby hadde det jo definitivt vært en attpåklatt.

Anonymkode: 5bec9...d13

• Liker 1
Skrevet

Mine søsken var 15 og 16 år da jeg ble født. Det kaller jeg attpåklatt😅

Anonymkode: 656e7...fab

• Liker 4
Skrevet

Morsomt ord egentlig 🤭

• Liker 3
Skrevet

Minst 10 år tenker jeg 

Anonymkode: 04eb6...d7e

• Liker 3
Skrevet

Vel… mine er 23,13,10 og 4 😂

Anonymkode: fea24...db6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har barn på 16 og 13, og er gravid nå. Det er en atpåklatt 😄 Jeg er 40.

Tenker også at babyen må komme litt i "siste liten" ikke bare en stor aldersforskjell. Fikk du ett barn da du var 20 og ett da du var 30 er det en stor aldersforskjell, men det er ikke en atpåklatt. 

Men det er bare noe jeg tenker da 😊

Anonymkode: 7fc60...408

Mannen her er straks i midten av 40 åra. Vi har èn på 16, ei på 13 , en på 12 og nå en på 5 mnd. Selv er jeg snart 32. Jeg vil i aller høyeste grad kalle minsten for attpåklatt selv om jeg potensielt har fleire «gode år» igjen til å få barn på…

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 11,5 år yngre enn den nest-yngste, og 18 år yngre enn eldste. Hel-søsken. Alle søsknene mine hadde flyttet hjemmefra før jeg begynte på skolen, og jeg kan egentlig ikke huske å ha bodd sammen med noen av dem.  

Aldersforskjellen mellom eldste og meg er større enn mellom hennes eldste barn og meg. 

Anonymkode: 0df82...069

• Liker 5
Skrevet
forkjølajente skrev (21 timer siden):

Morsomt ord egentlig 🤭

Det blir verre og verre jo flere ganger jeg leser det. 

Kan man være to attpåklatter i samme søskenflokk? 

• Liker 1
Skrevet
17.11 skrev (23 minutter siden):

Det blir verre og verre jo flere ganger jeg leser det. 

Kan man være to attpåklatter i samme søskenflokk? 

Ja🤭

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 21.28):

Jeg har barn på 16 og 13, og er gravid nå. Det er en atpåklatt 😄 Jeg er 40.

Tenker også at babyen må komme litt i "siste liten" ikke bare en stor aldersforskjell. Fikk du ett barn da du var 20 og ett da du var 30 er det en stor aldersforskjell, men det er ikke en atpåklatt. 

Men det er bare noe jeg tenker da 😊

Anonymkode: 7fc60...408

Mine er 0, 3 og 5 år. Vi er 41 og 46. Er minsten atpåklatt?

Anonymkode: 5d76d...f22

• Liker 1
Skrevet

Skolealder, tenker jeg :) men er jo ingen fasit på det

• Liker 1
Skrevet

Tja, hvertfall slik at de aldri vil gå på skole sammen, så 6-7år MINIMUM.

Synes for øvrig ikke det kan kalles attpåklatt om det ikke er de samme to foreldrene, da blir det en ny runde liksom.

Anonymkode: 0263c...cad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mine er 0, 3 og 5 år. Vi er 41 og 46. Er minsten atpåklatt?

Anonymkode: 5d76d...f22

Nei.

Anonymkode: a6338...6d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 23.15):

Tenker egentlig det må være minst to tette søsken og så kommer den siste flere år etter- da kan det kalles en attpåklatt. 

F.eks en familie jeg kjenner har barn på 7, 6,  og 5 år og så har de en på 2. Den på 2 er familiens lille attpåklatt. 

Men hadde man kun hatt ett barn på 5 og en på 2 hadde ingen tenkt på den på 2 som attpåklatt. 

Jeg har selv ett barn på 17 og en på 1 år. Men har aldri tenkt på den på 1 år som attpåklatt. Men hadde jeg hatt to, tre store ungdommer og så fått baby hadde det jo definitivt vært en attpåklatt.

3 år mellom yngste og nest yngste er ikke attpåklatt. Og det er kun et år mellom de øvrige. 

Anonymkode: a6338...6d9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 23.15):

Enig i den med minst to tette og så en flere år senere.

Men en toåring med søsken på 7,6 og 5 er da ikke noen attpåklatt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det må være 10+ år

Anonymkode: 3ce56...efb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine er 28,27,20 og 12 år gamle. H*n yngste ser vi på som en attpåklatt☺️

• Liker 2
Skrevet

Minst 10 år tenker jeg. Mormor da hun levde var veldig attpåkladd iht hennes eldre søsken. Det var nesten 21 år opptil hennes eldste søsken, og 16 år ca til den yngste.  Jeg har en venninne også som fikk et søsken da hun var 25 år, samtidig som min venninne fikk nr to. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at en blir regnet som enebarn om aldersforskjellen er syv år.. da vil en vel også kunne kalles attpåklatt?

Anonymkode: c82e9...98e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...