Gå til innhold

Fyre med ved

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 20.51):

Er det noe vits i å legge veldig mye ved i peisen når man skal sove eller være borte noen timer? Blir det fortere brent opp og har det noen sammenheng i hvor mye ved det er der? Fyller dere den helt full?

Anonymkode: 82790...8d0

Om jeg allerede har ved i ovnen og må ut en tur så drar jeg ut. Men jeg fyrer aldri opp når jeg vet at jeg skal ut, med mindre ungene er hjemme, eller når vi skal legge oss.

Fyller aldri ovnen helt full. Legger i en kubbe eller to. Det er nok. Og så etterfyller jeg, ved behov. 

Anonymkode: 588f7...0e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det sagt at det er en diger rå kubbe? Den kan jo alt for det du vet, være kløvd da😄

Anonymkode: ff880...91a

Om de legger i én kubbe før de skal sove, så vil jeg anta det. .

Hva er ellers poenget med å legge i en kubbe før en legger seg. En liten, kløyvd vedkubbe brenner uti løpet av kort tid.

Anonymkode: 820fa...5be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Gjør han det for at det skal være glør når de våkner? Det er isåfall den sikreste måten å sørge for pipebrann en dag.

Det spiller ingen rolle hva slags ved det er, men den må være kløyvd, tørr og ha god trekk. Digre og rå kubber er ikke bra.

Anonymkode: 820fa...5be

Det spiller enormt stor rolle hvilken ved det er. Blanksot, som er årsaken til pipebrann, består av sot og tjære. En unngår å bruke tjæreholdig ved som furu og gran og løser hele dette problemet lett ved å fyre med løvtrær.

Ufattelig at ikke dette er kommunisert bedre.

Anonymkode: bdaf7...273

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...