AnonymBruker Skrevet 22. oktober #21 Skrevet 22. oktober Jeg har kakkelovn, så den holder seg varm lenge. Legger ikke mer på enn anbefalt. Anonymkode: 58f18...e40
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #22 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har kakkelovn, så den holder seg varm lenge. Legger ikke mer på enn anbefalt. Anonymkode: 58f18...e40 Går den fra gulv til tak? Anonymkode: bdaf7...273
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #23 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Går den fra gulv til tak? Anonymkode: bdaf7...273 Nesten ja. Anonymkode: 58f18...e40
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #24 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er nok bare feil bruk av ordet peis, for meg virker det åpenbart. Siden ganske mange har peisovner nå for tiden, så er det blitt vanlig å bare kalle peisovner for peis. Åpen peis finnes jo nesten ikke mer, ikke i vanlige bolighus i alle fall. Anonymkode: bd5ee...639
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #25 Skrevet 22. oktober det kommer vel ann på hva slags ved det er, min tante pleier og fyre før dem drar ut men det tørr ikke vi Anonymkode: 9e71b...bd8
Stjertmeis Skrevet 22. oktober #26 Skrevet 22. oktober (endret) Angående peis/ovn-diskusjonen: Alle dere som hardnakket påstår at peis = åpent ildsted (ala tradisjonell peis) kan ta dere en titt på hjemmesidene til Nordpeis, Jøtul etc. Sjekk hvilke produkter peisprodusentene selv omtaler som peis, og kom tilbake i tråden og si hva dere fant 😉 Endret 22. oktober av Stjertmeis 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #27 Skrevet 22. oktober Ts. Mener lukka ovn Anonymkode: 82790...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #28 Skrevet 24. oktober Grüner skrev (På 21.10.2025 den 21.06): Er du gal? Du skal jo aldri forlate en brennende peis verken inne eller ute pga brannfare!!! Dette er da ikke nå problem ved lukket peis. Åpen peis, det er noe annet. Det er ikke ofte vedfyring (når det gjøres riktig) forårsaker brann. Da må man stenge av all elektrisitet når man drar bort, det er jo den største synderen når det kommer til brann. En vedovn er laget for at det skal brenne inni der. I tillegg oppstår pipebrann sjeldent dersom man har hatt feier, og ellers fyrer rett (tørr ved, god trekk, ikke papp og alt mulig rask). Pipebrann oppstår når det er masse sot i pipa, og dersom man fyrer feil vil det bli mye sot som senere kan antenne. Eller ved at pipa sprekker ved oppfyring. Anonymkode: 8aa8c...88c 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #29 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 21.08): Når du skriver peis, mener du åpen ovn da? Sånn med gitter foran? Ville ikke fyrt i den på natt og når jeg er borte. En lukket vedovn kan du jo legge et par-tre vedkubber i uten noen fare. Har du trekkene riktig innstilt, så holder den lenge på varmen. Har du begge trekkene mye åpen, så brenner det alt for fort. Vanligvis skal man lukke undertrekk nesten helt og ha litt overtrekk når man har fått skikkelig god fyr. Anonymkode: 58b9a...2e1 Ikke anbefalt å stenge trekken mye. Ikke i det hele tatt faktisk. Det gjorde man mye før. Feier her sa til meg, at det var den største feilen folk gjorde mtp på sotutvikling i pipa. Han poengterte at jeg ikke kunne ha for vane å stenge trekken noe særlig når jeg fyrte, fordi det var nesten ingen sot i pipa mellom hver feiing. Å lukke den litt mer enn å ha den vidt åpen er en ting, men jeg stenger aldri mer enn 50% av trekken. Anonymkode: 8aa8c...88c 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #30 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ikke anbefalt å stenge trekken mye. Ikke i det hele tatt faktisk. Det gjorde man mye før. Feier her sa til meg, at det var den største feilen folk gjorde mtp på sotutvikling i pipa. Han poengterte at jeg ikke kunne ha for vane å stenge trekken noe særlig når jeg fyrte, fordi det var nesten ingen sot i pipa mellom hver feiing. Å lukke den litt mer enn å ha den vidt åpen er en ting, men jeg stenger aldri mer enn 50% av trekken. Anonymkode: 8aa8c...88c Er stor forskjell på sot og blanksot, som er det som starter pipebrann. Forskjellige treslag og selvsagt trekk spiller stor rolle her. Anonymkode: bdaf7...273 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #31 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 9.20): Peis er åpen,ovn er lukket. Går ikke an å bruke feil begrep å få riktig svar. Så hvis ts svare hva hun mener så kan jeg svare. Jeg sier ikke sykkel om jeg mener bil! Anonymkode: b2b5f...263 Nei ts mener ovn Anonymkode: 05351...aca
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #32 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 16.06): det kommer vel ann på hva slags ved det er, min tante pleier og fyre før dem drar ut men det tørr ikke vi Anonymkode: 9e71b...bd8 Hvilken ved fyret de med da? Jeg har en onkel som bare putter i en kube før de sover, men det er en annen type ved Anonymkode: 05351...aca
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #33 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 14.32): Hvem snakker om å "legge innpå" i peisen før man legger seg? Eller bruker peis som oppvarming i det hele tatt? Dette er nok bare feil bruk av ordet peis, for meg virker det åpenbart. Anonymkode: e2f81...553 Peis varmer opp det, i gamle dager var det vanlig med peis Anonymkode: 05351...aca 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #34 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 20.51): Er det noe vits i å legge veldig mye ved i peisen når man skal sove eller være borte noen timer? Blir det fortere brent opp og har det noen sammenheng i hvor mye ved det er der? Fyller dere den helt full? Anonymkode: 82790...8d0 Mener du peis eller ovn Anonymkode: 05351...aca
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #35 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvilken ved fyret de med da? Jeg har en onkel som bare putter i en kube før de sover, men det er en annen type ved Anonymkode: 05351...aca Hbordan vet du at det er en annen type ved? Anonymkode: bdaf7...273
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #36 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hbordan vet du at det er en annen type ved? Anonymkode: bdaf7...273 Mente en annen type ved en det jeg har hjemme Anonymkode: 05351...aca
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #37 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mente en annen type ved en det jeg har hjemme Anonymkode: 05351...aca Fant vi ut om det var ovn eller peis? Anonymkode: 05351...aca
Stjertmeis Skrevet 24. oktober #38 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fant vi ut om det var ovn eller peis? Anonymkode: 05351...aca Ts har svart at det er snakk om lukket: AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 23.37): Ts. Mener lukka ovn Anonymkode: 82790...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #39 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvilken ved fyret de med da? Jeg har en onkel som bare putter i en kube før de sover, men det er en annen type ved Anonymkode: 05351...aca Gjør han det for at det skal være glør når de våkner? Det er isåfall den sikreste måten å sørge for pipebrann en dag. Det spiller ingen rolle hva slags ved det er, men den må være kløyvd, tørr og ha god trekk. Digre og rå kubber er ikke bra. Anonymkode: 820fa...5be
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #40 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gjør han det for at det skal være glør når de våkner? Det er isåfall den sikreste måten å sørge for pipebrann en dag. Det spiller ingen rolle hva slags ved det er, men den må være kløyvd, tørr og ha god trekk. Digre og rå kubber er ikke bra. Anonymkode: 820fa...5be Er det sagt at det er en diger rå kubbe? Den kan jo alt for det du vet, være kløvd da😄 Anonymkode: ff880...91a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå