AnonymBruker Skrevet 21. oktober #1 Skrevet 21. oktober Er det noe vits i å legge veldig mye ved i peisen når man skal sove eller være borte noen timer? Blir det fortere brent opp og har det noen sammenheng i hvor mye ved det er der? Fyller dere den helt full? Anonymkode: 82790...8d0
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #2 Skrevet 21. oktober Man burde vel ikke fyre når man sover eller skal ut? Anonymkode: 54140...bf8 5 3
TinaChristina Skrevet 21. oktober #3 Skrevet 21. oktober Jeg fyrer kun når vi skal være hjemme. Og ikke om natta. Men mitt hus blir veldig fort varmt når jeg først fyrer. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #4 Skrevet 21. oktober Vi butter innpå ovnen når vi går å legger oss, og ovnen våres er det da glør når første mann står opp kl 05 som da legger innpå igjen. Samme når vi reiser bort putter vi på noen ekstra kabber før vi drar. Da beholder vi nå lunken selv om vi er borte. Anonymkode: b7dfb...004 9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #5 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man burde vel ikke fyre når man sover eller skal ut? Anonymkode: 54140...bf8 hvis noen stapper innpå alt for mye ved, og dette forårsaker en pipebrann, så kan det være ganske farlig ja. men bare noen få kubber burde vel stort sett gå greit. Dessuten slipper man at at hele greia har sluknet, og det er iskaldt når man kommer hjem (eller når man skal stå opp neste morgen da) Anonymkode: c5dcc...757 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #6 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det noe vits i å legge veldig mye ved i peisen når man skal sove eller være borte noen timer? Blir det fortere brent opp og har det noen sammenheng i hvor mye ved det er der? Fyller dere den helt full? Anonymkode: 82790...8d0 Peisen bør ikke fylles helt opp, det står vel i bruksanvisning hva som er passe mengde. Men jeg er enig i at det lurt å legge i før en går ut/legger seg dersom man bruker den til oppvarming. Mister den varmen skal det ofte mye ved til for å få opp varmen igjen! Anonymkode: f0865...1e1
Grüner Skrevet 21. oktober #7 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er det noe vits i å legge veldig mye ved i peisen når man skal sove eller være borte noen timer? Blir det fortere brent opp og har det noen sammenheng i hvor mye ved det er der? Fyller dere den helt full? Anonymkode: 82790...8d0 Er du gal? Du skal jo aldri forlate en brennende peis verken inne eller ute pga brannfare!!! 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #8 Skrevet 21. oktober Når du skriver peis, mener du åpen ovn da? Sånn med gitter foran? Ville ikke fyrt i den på natt og når jeg er borte. En lukket vedovn kan du jo legge et par-tre vedkubber i uten noen fare. Har du trekkene riktig innstilt, så holder den lenge på varmen. Har du begge trekkene mye åpen, så brenner det alt for fort. Vanligvis skal man lukke undertrekk nesten helt og ha litt overtrekk når man har fått skikkelig god fyr. Anonymkode: 58b9a...2e1 2
Grüner Skrevet 21. oktober #9 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi butter innpå ovnen når vi går å legger oss, og ovnen våres er det da glør når første mann står opp kl 05 som da legger innpå igjen. Samme når vi reiser bort putter vi på noen ekstra kabber før vi drar. Da beholder vi nå lunken selv om vi er borte. Anonymkode: b7dfb...004 Ts snakker ikke om ovn, men peis, som er åpent ildsted og det uforsvarlig å forlate et åpent ildsted både ute og inne! 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #10 Skrevet 21. oktober En ovn skal kun fylles 25% opp av vedkammerets volum. Om du fyller den mer og det oppstår skade eller brann så vil det selvfølgelig påvirke forsikringspremien. Anonymkode: aaec6...8a6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #11 Skrevet 21. oktober Grüner skrev (1 minutt siden): Ts snakker ikke om ovn, men peis, som er åpent ildsted og det uforsvarlig å forlate et åpent ildsted både ute og inne! Mange bruker ordet peis om både åpent ildsted og en lukket ovn Anonymkode: d02a6...a78 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #12 Skrevet 21. oktober Hvis man fyrer rundt på gammeldags vis så legger man i før man legger seg og går ut ja, så ikke temperaturen faller mens man er borte og ovnen slukker. Det går mer ved til å varme opp fra kaldt enn å brenne man ikke er der for å holde lunk. Man må passe på å ikke overfylle ovnen, selvfølgelig, bare legge i det man pleier å legge i, liksom. Hvis man bare fyrer for litt ekstra varme på kvelden/helgen så er det vanlig å la det slukke før man legger seg eller går ut. Anonymkode: bd5ee...639 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #13 Skrevet 21. oktober Hvis det er en lukket peis/ovn kan det gå bra å legge godt i. Hvor raskt det brenner kommer an på hvor mye trekk/luft man slipper inn. Veden kan vare lenge om man stenger trekken nesten helt igjen, men det er ikke så veldig lurt fordi lite trekk gir mye gløding og ikke ordentlig forbrenning. Det fører til at mye uforbrent koks og tjærestoffer går opp i pipa. Hvis dette leirer seg i pipa, kan dette ta fyr og skape pipebrann senere. Hvis du legger mye i ha gir mye trekk/luft, blir gjerne peisen/ovnen veldig varm en stund uten at den brenner så veldlig mye lenger. Anonymkode: 2bf7a...e45 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #14 Skrevet 21. oktober Grüner skrev (3 minutter siden): Ts snakker ikke om ovn, men peis, som er åpent ildsted og det uforsvarlig å forlate et åpent ildsted både ute og inne! Her tror jeg ts bruker ordet peis om ovn, altså. Det er ganske vanlig. Anonymkode: bd5ee...639 1
Hanne67 Skrevet 22. oktober #15 Skrevet 22. oktober Det verste man gjør er å legge innpå mye og nesten stenge igjen trekken. Da ligger veden og ulmer og lager slagg oppover i pipa = Garantert pipebrann etter en stund. Jeg kan godt legge innpå endel om jeg skal bort, men har alltid bra med trekk. Det brenner litt fortere ut, men ovnen avgir mer varme også. Om man ikke har klebersteinsovn så ser jeg ikke vitsen å fyre så hardt på kvelden, for det blir uansett kaldt om morgenen.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #16 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): En ovn skal kun fylles 25% opp av vedkammerets volum. Om du fyller den mer og det oppstår skade eller brann så vil det selvfølgelig påvirke forsikringspremien. Anonymkode: aaec6...8a6 Tull og tull. Det varierer fra ovn til ovn. Jeg legger i 4 kubber etter anvisning og da er ca 70% av kammeret fullt. Forsikringsselskapet har selvsagt ikke mulighet til å sjekke hvor mye ved folk legger i. Anonymkode: bb45e...db0
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #17 Skrevet 22. oktober Hanne67 skrev (1 time siden): Det verste man gjør er å legge innpå mye og nesten stenge igjen trekken. Da ligger veden og ulmer og lager slagg oppover i pipa = Garantert pipebrann etter en stund. Jeg kan godt legge innpå endel om jeg skal bort, men har alltid bra med trekk. Det brenner litt fortere ut, men ovnen avgir mer varme også. Om man ikke har klebersteinsovn så ser jeg ikke vitsen å fyre så hardt på kvelden, for det blir uansett kaldt om morgenen. Enig i at man skal ha passe god trekk uansett Fordelen med å fyre før man legger seg om kvelden er ikke at det nødvendigvis ikke er kaldt om morgenen, men at det 1 er mindre kaldt enn det hadde vært ellers og 2 når det fortsatt er glør er det lettere å fyre opp. Anonymkode: bd5ee...639
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #18 Skrevet 22. oktober Peis er åpen,ovn er lukket. Går ikke an å bruke feil begrep å få riktig svar. Så hvis ts svare hva hun mener så kan jeg svare. Jeg sier ikke sykkel om jeg mener bil! Anonymkode: b2b5f...263 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #19 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Peis er åpen,ovn er lukket. Går ikke an å bruke feil begrep å få riktig svar. Så hvis ts svare hva hun mener så kan jeg svare. Jeg sier ikke sykkel om jeg mener bil! Anonymkode: b2b5f...263 Aldri hørt om peisovn? Anonymkode: bd5ee...639 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #20 Skrevet 22. oktober Grüner skrev (17 timer siden): Ts snakker ikke om ovn, men peis, som er åpent ildsted og det uforsvarlig å forlate et åpent ildsted både ute og inne! Hvem snakker om å "legge innpå" i peisen før man legger seg? Eller bruker peis som oppvarming i det hele tatt? Dette er nok bare feil bruk av ordet peis, for meg virker det åpenbart. Anonymkode: e2f81...553 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå