AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #1 Skrevet 21. oktober 2025 Hei. Mannen har til vår overraskelse fått påvist forhøyet kolesterol. Vi er rådville hva gjelder kosthold nå. Vi vet hvilke ingredienser han bør spise mer og mindre av, men spørsmålet er - hva slags måltider kan han lage? har dere innspill til middager? Som også fungerer for barna? hva kan spises til frokost, lunsj og kvelds? Pålegg på skiven? Grøt? Hva slags snacks på lørdagene? Anonymkode: a5b7d...269
Frøkenfryden Skrevet 21. oktober 2025 #2 Skrevet 21. oktober 2025 (endret) Mindre rødt kjøtt. Heller kylling. Mye grønnsaker og noe frukt. Grøt er lurt, havre kan senke det noe. Fet fisk og avokado og nøtter er bra fett. Dropp kaffemaskinkaffe og trakt med filter. Magrere meieriprodukter eller mindre mengde av de fete. Linser, bønner, kikerter o.l kan erstatte f eks halve pølsemengden i en gryte. Egg er omdiskutert, noen mener man bør passe på. Jeg tenker 1 om dagen er ok. Det var min kortliste. Dette er enkelt å google og finne mye svar på. Kosthold reduserer kun 10% dårlig kolesterol ca da. Når man har forsket på det. Jeg er en av de som kan godt rådene og synes jeg lever godt over snittet sunt, men ikke fikk det ned på godt nivå likevel. Men absolutt lurt å prøve. Uansett klokt å leve sunt.😌 Endret 21. oktober 2025 av Frøkenfryden
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #3 Skrevet 21. oktober 2025 Ingen ekspert her, men tror det er ganske delte meninger rundt dette om mettet vs umettet fett eller varer som inneholder mye kolesterol i seg selv, egentlig har en stor innvirkning på kolesterolnivået til folk. Det er vel heller slik at man bør ha et godt kosthold og ikke spise mer kalorier enn man forbrenner. Og dette er lettere dess mindre "søppel" man har i kostholdet slik som hvit hvete, sukker, farseprodukter osv. Men som tidligere nevnt så er kosthold bare en brøkdel av regnestykket. Livsstilen med fysisk aktivitet, røyking/snusing har vel så mye å si. Hvis han ikke er aktiv så kan det være at det beste stedet er å starte i skobutikken og skaffe et par joggesko, samt medlemsskap på treningsstudio. Anonymkode: 4a268...c02 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #4 Skrevet 21. oktober 2025 Hjertevennlig mat har mindre karbohydrater og godt med naturlig fett og høykvalitetsprotein. Karbohydrater er sterkt koblet til hjertesykdom. Mettet fett er faktisk ikke koblet til hjertesykdom. Stikk motsatt av det folk flest tror. En hjertevennlig livsstil har lite stress, passelig med aktivitet, mye glede (hobby f.eks,), gode mellommenneskelige relasjoner, ikke røyk, ikke alkohol, ikke koffein, Anonymkode: f434d...1ff 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #5 Skrevet 21. oktober 2025 Hvis du forteller litt om hvilken type mat dere pleier å spise, så er det lettere å komme med forslag til justeringer, og som kanskje også barna kan like. Anonymkode: 4a268...c02
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #6 Skrevet 22. oktober 2025 Tusen takk for svar så langt. Dette kom litt overraskende på oss - og vi har også snakket om at det nok er grenser for hva han kan oppnå med endret kosthold for det var jo egentlig bra fra før. Han er slank og veltrent, kuttet snus for lenge siden og drikker sjeldent alkohol. Drikker kaffe laget på filter. vi har klart for oss hvilken type mat som er bra for ham, det vi leter etter er egentlig inspirasjon og oppskrifter. han begynner å bli lei grovbrød med vita hjertego-pålegg og makrell i tomat. i går kveld var han sulten, men da endte vi bare opp med å spise cherrytomater for vi ble litt lei det hele. Skulle gjerne hatt en oppskriftsbok som gikk direkte på kolesterol - for det er visst ikke så enkelt som at typisk «slankemat» eller godkjent. Taco - bruker karbonadedeig. Men hva kan erstatte lefsene? er glad i indisk mat - men hvordan lage grove nanbrød? Og hva med sausen - den er vel ikke sunn? grov pasta med kjøttsaus - det er karbonadedeig og tomatsaus - tror det er ok. Men hvilke andre pastaretter? ørret og ris og grønnsaker. Tenker det er godkjent - særlig med villris eller fullkorn - men hva kan gi smak? Selv liker jeg rømme og mango chutney, men det kan jo ikke han ta. kyllling i grove pita med grønnsaker. Godkjent tror jeg pizza - det er vel strengt forbudt nå. Eller kan det lages på annet vis? Forslag? kjøttkaker i brun saus med poteter - er det lov? tar gjerne imot flere tips. Begynner å bli litt matlei. veldig dumt om han må over på medisiner, men er redd det blir realiteten all den tid han allerede er sunn og sprek. men han har gjort en del endringer som grovere brød og magre pålegg. Men egentlig spiser han bare mindre. Og da blir han jo aldri mett. Og han trenger ikke gå ned i vekt egentlig. takk for at dere hjelper! Anonymkode: a5b7d...269
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #7 Skrevet 22. oktober 2025 Få inn kanel i kostholdet så skal du se. Mannen min byttet ut sukker med kanel til kaffen, jeg bruker kanel i matlagingen. Vi gikk ned til lette meieriprodukter, ikke mer enn 3% i fett. Kuttet ut pølser helt. Og har startet med turer hver dag, i høy tempo. Små justeringer hjelper og det skal som legger ikke mye til før det hjelper. Anonymkode: 0c69a...bb8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #8 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle gjerne hatt en oppskriftsbok som gikk direkte på kolesterol - for det er visst ikke så enkelt som at typisk «slankemat» eller godkjent. Ja jeg ser den. Arenaen rundt kostholdsråd er jo ganske overfull fra alle kanter, både av gode råd og "influencerråd", og det finnes like mange meninger som det finnes folk. De senere årene har det dukket opp mange "nye" kostholdsteorier bl.a. rundt lavkarbo og ketose med en eller annen tvist. I tillegg så er det mye politisk motiverte kostholdsråd ute og går som kan handle mer om bærekraft eller dyrevelferd, men som ikke nødvendigvis anbefaler maten som er best for kroppen. Mens andre kan ha sterk fokus på prosessert vs ikke-prosessert. Så det er jo viktig å navigere jungelen riktig her, for det er jo ikke alltid at det som er velmente råd, eller ting som normalt sett vil ansees som sunt eller positivt fra et helhetsperspektiv, har en positiv innvirkning akkurat på kolesterol som er målet deres her. Hvis kostholdet allerede er greit så kan det jo kanskje være en idé å ta det via legen og få en ernæringsfysiolog til å lage et opplegg. Jeg er litt en av de som ikke er så glad i hvite hveteprodukter i middagen. Hvor mye det har å si på kolesterol i seg selv, kan jeg ikke si noe om. Men for å svare rundt pizza, taco og nanbrød som du nevner, så pleier jeg gjerne å spise taco uten tortilla fra en tallerken med kniv og gaffel. Jeg tar heller mer av f.eks. agurk. Det samme kan gjelde indisk mat også, ta mer av grønnsaker og kanskje mindre av (eller ingen) nanbrød. Det er ikke sikkert nanbrødet må kuttes helt ut. Det er heller ikke sikkert at slike indiske sauser er så usunne. Men se gjerne litt på hva som er av meieriprodukter, fett og kokos i det, og om det er rom for justeringer. Mager yoghurt kan hjelpe med å gi mye smak. Når det gjelder pizza så finnes det pizza med alternative bunner, f.eks. blomkål. Men tenk litt utenfor boksen, at det som lages ikke nødvendigvis må ha samme konsistens og fasong som en pizza, det viktigste er at det smaker godt og har smaker som minner om pizza. Jeg lager av og til en slags "pizzaform" hvor jeg lager en bunn av f.eks. blomkål som jeg steker, lager en vanlig pizzasaus med tomat, topper med egnet pizzakjøtt og rikelig med grønnsaker som løk, purre og paprika. Noen klatter med rømme her og der og ikke så mye ost på toppen. Krydrer med oregano. Men spiser det med kniv og gaffel fra tallerken, da det ikke er et mål at bunnen skal være sprø og sammenhengende, eller at fyllet må henge sammen (noe som sikkert er viktig å presisere for de andre rundt bordet, at det IKKE ER en pizza, men er noe som kan minne om det, for å sette forventningene riktig). Men det smaker mye det samme som pizza, uten hvetebunn og uten det tunge ostelokket. Jeg pleier gjerne å ha osten på litt mot slutten slik at den smelter og blir stringy men uten å bli sprø. Jeg synes osten gjør seg bedre slik når det ikke er så mye ost på. Anonymkode: 4a268...c02 1
Daisy-love Skrevet 22. oktober 2025 #9 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk for svar så langt. Dette kom litt overraskende på oss - og vi har også snakket om at det nok er grenser for hva han kan oppnå med endret kosthold for det var jo egentlig bra fra før. Han er slank og veltrent, kuttet snus for lenge siden og drikker sjeldent alkohol. Drikker kaffe laget på filter. vi har klart for oss hvilken type mat som er bra for ham, det vi leter etter er egentlig inspirasjon og oppskrifter. han begynner å bli lei grovbrød med vita hjertego-pålegg og makrell i tomat. i går kveld var han sulten, men da endte vi bare opp med å spise cherrytomater for vi ble litt lei det hele. Skulle gjerne hatt en oppskriftsbok som gikk direkte på kolesterol - for det er visst ikke så enkelt som at typisk «slankemat» eller godkjent. Taco - bruker karbonadedeig. Men hva kan erstatte lefsene? er glad i indisk mat - men hvordan lage grove nanbrød? Og hva med sausen - den er vel ikke sunn? grov pasta med kjøttsaus - det er karbonadedeig og tomatsaus - tror det er ok. Men hvilke andre pastaretter? ørret og ris og grønnsaker. Tenker det er godkjent - særlig med villris eller fullkorn - men hva kan gi smak? Selv liker jeg rømme og mango chutney, men det kan jo ikke han ta. kyllling i grove pita med grønnsaker. Godkjent tror jeg pizza - det er vel strengt forbudt nå. Eller kan det lages på annet vis? Forslag? kjøttkaker i brun saus med poteter - er det lov? tar gjerne imot flere tips. Begynner å bli litt matlei. veldig dumt om han må over på medisiner, men er redd det blir realiteten all den tid han allerede er sunn og sprek. men han har gjort en del endringer som grovere brød og magre pålegg. Men egentlig spiser han bare mindre. Og da blir han jo aldri mett. Og han trenger ikke gå ned i vekt egentlig. takk for at dere hjelper! Anonymkode: a5b7d...269 Kan ikke svare på alt, men det høres ut som dere generelt spiser ganske bra. Kan anbefale Fibramel som er fint grovmel og kan erstatte siktet hvetemel 100%. Det kan du bruke når du f.eks lager naanbrød eller annen både søt og salt mat. Hjertesalat kan brukes til lefser, samt libabrød, potetkaker og fullkornstortilla. Dere kan også bare lage salat. Altså tacosalat. Avokado kan brukes til mye, inkludert til ørret. Yoghurtdressing kan også passe. Pastasaus kan lages av ulike gresskar. De kan brukes til å få en kremet versjon. Dere kan bruke litt salsa eller til og med litt syltetøy istedenfor mango chutney, eller lage egen av plommer, mango eller annet. Jeg har brukt Lerums nye syltetøy med pasjonsfrukt som salsa, den er uten sukker, men med søtning. Enkelt å lage selv også, både salsa og andre sauser/dressinger. Jeg tenker personlig at mye går i moderate mengder og dere bør se på totalen og dere gjør alt mange gode valg. Garantert en del som mener ren vare er bedre enn frøoljer, men per nå så er det den veien dere har valgt som er anbefalt kosthold fra myndighetene. Vet noen ikke er enig i det heller, og jeg er ikke interessert i diskusjon på det, men vil bare støtte at dere alt tar mange gode valg. Lykke til 😊
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #10 Skrevet 22. oktober 2025 Det er jo bare å begynne på medisiner. Jeg var også sunn med høyt kolesterol. Det er begrenset hva man får til med kosthold og trening, men med medisiner går det rett til bånns med en gang, i en grad man ikke er i nærheten av med kosthold. Hør på legen, ikke google eller alternative stemmer. Har null bivirkninger av to medisiner, og det er åpenbart at dette vil forlenge livet mitt. Verdiene er under referanseområdet, fra å ligge skyhøyt over. Anonymkode: 53495...483 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #11 Skrevet 22. oktober 2025 Sjekk ut LHL, mange lokallag holder matlagingskurs o.l. med fokus på hjertevennlig/lav kolesterol. Sjekk også ut om det finnes mestringskurs i regi av helseforetaket/sykehuset. Mestrings- og læringsenheter kjører ulike kurs gjennom året, som han kan få fastlegen til å henvise seg til. Funker som all annen henvisning til spesialisthelsetjenesten. Men erfaringsvis må en finne fram til kursene selv. Sjekk ut nettsiden til din helseregion. Finnes det ikke tilbud i egen region kan han også henvises andre steder. Mestringskurs er ofte et godt sted å starte, når en er litt sånn overveldet over å få kasta på seg en diagnose. Det kommer til å gå seg til, og gå på automatikken etter hvert. Men i starten er det litt å jobb å snu om på vaner og finne ut hva som funker. Anonymkode: 45e86...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #12 Skrevet 22. oktober 2025 Jeg har en skikkelig familiær belastning på kolesterolet. Slank, ganske godt trent, spiser greit og likevel kolesterol som om jeg beveger meg det halve og spiste det dobbelte. For meg ble medisiner løsningen. Kan skjønne at det virker kjipt, men de har stort sett svært god effekt og minimale (i mitt tilfelle ingen) bivirkninger. Det er selvfølgelig bare bra å ta de grepene man kan, enten det gjøres med eller uten hjelp av medisiner, men ikke tenk på medisin-alternativet som noen enorm nedtur heller. Det høres verre ut enn det for de aller fleste er. Anonymkode: fe12b...142 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #13 Skrevet 22. oktober 2025 Det er veldig lite å hente på kosthold om han allerede trener og spiser relativt sunt. Avokado og salat er INGENTING ift Ezitimibe og Atorvastatin. Anonymkode: 53495...483
Soft mann Skrevet 22. oktober 2025 #14 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei. Mannen har til vår overraskelse fått påvist forhøyet kolesterol. Vi er rådville hva gjelder kosthold nå. Vi vet hvilke ingredienser han bør spise mer og mindre av, men spørsmålet er - hva slags måltider kan han lage? har dere innspill til middager? Som også fungerer for barna? hva kan spises til frokost, lunsj og kvelds? Pålegg på skiven? Grøt? Hva slags snacks på lørdagene? Anonymkode: a5b7d...269 Havregryn til frukost, helst med banan. hjertehavregryn er enda mer effektive, men mulig han vil få problemer med magen, da de er veldig fiberrik. ved å spise en god porsjon av dette så vil mest sansynleg kolesterol gå ned. eg gjekk så fort ned at fastlegen trodde ikke det var mulig. kolesterol medisin har mange bivirkninger, deriblant impotens, noe eg ikke trengte i denne fasen
Jann111 Skrevet 22. oktober 2025 #15 Skrevet 22. oktober 2025 Soft mann skrev (7 minutter siden): Havregryn til frukost, helst med banan. hjertehavregryn er enda mer effektive, men mulig han vil få problemer med magen, da de er veldig fiberrik. ved å spise en god porsjon av dette så vil mest sansynleg kolesterol gå ned. eg gjekk så fort ned at fastlegen trodde ikke det var mulig. kolesterol medisin har mange bivirkninger, deriblant impotens, noe eg ikke trengte i denne fasen Haha. Bare tull. 1
Soft mann Skrevet 22. oktober 2025 #16 Skrevet 22. oktober 2025 Jann111 skrev (2 minutter siden): Haha. Bare tull. Jann111 skrev (2 minutter siden): Haha. Bare tull. Skal si du har mye smart å komme med…. Not!! Eg har prøvd så eg vet, fastlegen anbefalte pasienter hjertehavregryn etter det mine resultat viste. 7,5 til 3,8 på ca 5 mnd
Jann111 Skrevet 22. oktober 2025 #17 Skrevet 22. oktober 2025 Soft mann skrev (1 minutt siden): Skal si du har mye smart å komme med…. Not!! Eg har prøvd så eg vet, fastlegen anbefalte pasienter hjertehavregryn etter det mine resultat viste. 7,5 til 3,8 på ca 5 mnd Jeg er på 1,3. 1
Soft mann Skrevet 22. oktober 2025 #18 Skrevet 22. oktober 2025 Resten av verden har funnet ut at under 2,5-3 er direkte farlig, grunnet økt sannsynlighet for kreft. kolesterol er faktisk noe kroppen trenger for å fornye seg selv og lage hormoner som vi trenger. men ønsker en å komme så lavt av en grunn, så må n sikkert bruke medisiner ja
Soft mann Skrevet 22. oktober 2025 #20 Skrevet 22. oktober 2025 (endret) Jann111 skrev (4 minutter siden): LDL 1,3. Totalen da?? er den en får opplyst. Alle vet om LDL og HDL😉Tror ikke det Endret 22. oktober 2025 av Soft mann
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå