Gå til innhold

Blir støvsugere ødelagt av å suge vann?

Anbefalte innlegg

Skrevet
newman01 skrev (På 23.10.2025 den 10.02):

Hvorfor skal man ikke støvsuge badet? Det blir jo støvete der også, som resten av huset

Jeg har lært at man ikke skal støvsuge badet fordi man sprer bakteriene fra badet over resten av boligen, når man støvsuger for eksempel stuen senere. Men vet ikke om det er sant eller bare en myte. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Svett.svele skrev (7 minutter siden):

Jeg har lært at man ikke skal støvsuge badet fordi man sprer bakteriene fra badet over resten av boligen, når man støvsuger for eksempel stuen senere. Men vet ikke om det er sant eller bare en myte. 

Du sprer jo de bakteriene med beina også så det spiller ingen trille.

Anonymkode: c764e...dec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du sprer jo de bakteriene med beina også så det spiller ingen trille.

Anonymkode: c764e...dec

Sant. Men det er litt forskjell på å spre de med beina og at de blir blåst ut og distribuert rundt i hele rommet

Anonymkode: 8c278...513

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sant. Men det er litt forskjell på å spre de med beina og at de blir blåst ut og distribuert rundt i hele rommet

Da tenker jeg at man må prøve å treffe toalettet når man tisser

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det eneste av bakterier som muligens kan befinne seg på et baderom er E.coli, og det er ytterst sjeldent at de er farlige. Nå må folk slutte å ha slik bakteriefobi! 

newman01 skrev (14 minutter siden):

Da tenker jeg at man må prøve å treffe toalettet når man tisser

Jeg håper du ikke har bakterier i urinen! Da har du isåfall urinveisinfeksjon.

Anonymkode: 278f6...74c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Små dråper vann går helt greit, og tørker opp i slangen ganske fort.

Etter dusjing bruker jeg et lite håndkle og tørker opp på gulvet, og støvsuger når det er tørt. Evt. bare bruker kost og feiebrett. Det blir mye støv på badet. 

Anonymkode: 278f6...74c

AnonymBruker
Skrevet
Svett.svele skrev (10 timer siden):

Bakterier har svært begrenset levetid i tørre forhold. 

Anonymkode: 67370...a14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 19.44):

Hei

Vi har barn og når de vasker hender så mister de  noen dråper  på gulvet mens de rekker å ta håndkle. Selvom håndkle står rett ved vasken. 

Eller hvis jeg vasker ansiktet så kan det komme litt vann på gulvet. Og det er ikke alltid man ser det vannet. Ofte hender det at vi går over med støvsugeren. Så jeg er redd for at støvsugeren kan bli ødelagt.  

Hva mener dere om det? Faktisk så ble støvsugeren vår en gang ødelagt og jeg er ikke sikker om det var de dråpene som var årskaen. Støvsugeren måtte på reperasjon.

Anonymkode: 858e4...f8c

Jeg tror ikke noen få dråper på gulvet kan skade støvsugeren. De dråpene vil bli fanget opp i støvposen før de kommer til motoren. Større mengder vann, typisk mer enn en klut kan suge opp, kan derimot skade vanlige støvsugere. Det finnes støvsugere som er laget for å kunne suge vann i bøttevis, men regner ikke med at du har det.

Hvis du er bekymret for disse dråpene, da er det jo bare å tørke over gulvet med ei fille eller en mopp før du støvsuger så er du på den sikre siden.

Anonymkode: e2968...50b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...