Gå til innhold

Blir støvsugere ødelagt av å suge vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi har barn og når de vasker hender så mister de  noen dråper  på gulvet mens de rekker å ta håndkle. Selvom håndkle står rett ved vasken. 

Eller hvis jeg vasker ansiktet så kan det komme litt vann på gulvet. Og det er ikke alltid man ser det vannet. Ofte hender det at vi går over med støvsugeren. Så jeg er redd for at støvsugeren kan bli ødelagt.  

Hva mener dere om det? Faktisk så ble støvsugeren vår en gang ødelagt og jeg er ikke sikker om det var de dråpene som var årskaen. Støvsugeren måtte på reperasjon.

Anonymkode: 858e4...f8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan jo bli av større mengder.

Gulvet på badet toler vel vann ? Ha en gulvfille/mopp som du drar over å få det tørket, det må da være enklere enn å bruke støvsugeren?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gladgutten79 skrev (Akkurat nå):

De kan jo bli av større mengder.

Gulvet på badet toler vel vann ? Ha en gulvfille/mopp som du drar over å få det tørket, det må da være enklere enn å bruke støvsugeren?

Vi har ikke varmekablee på gulvet  så de dråpene tørker ikke så fort. Pleier å se over gulvet før jeg støvsuger men det er ikke alltid man får øyet på disse dråpene

Skrevet

Mest sannsynlig fester vannet seg til støvsugerslangen sammen med støv, så ender du opp med et hårete belegg inni slangen. Vannet skal gjennom 3-4-5 meter med teleskopstang og slange, så skal det gjennom støvsugerposen og filter før det eventuelt ender opp i motoren. Tviler på at det er problematisk

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dråper med vann er nok uproblematisk, men fuktigheten bør få komme ut av slangen så det ikke blir mugg inni der… 

Anonymkode: d9d7f...597

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svaret på tittelspørsmålet er et klart ja. Normale støvsugere tåler ikke vann.

Noen dråper vil sannsynlig likevel gå fint.

Anonymkode: 2920f...18f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ha matte på golvet under vasken på kjøkkenet. 

Ikke bruk støvsuger på badet. 

AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (På 22.10.2025 den 9.33):

Ha matte på golvet under vasken på kjøkkenet. 

Ikke bruk støvsuger på badet. 

Hvordan få opp støv og smuss fra gulvet? Jeg mister hår også. Føler ikke det holder bare å moppe. Må støvsuge også først

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan få opp støv og smuss fra gulvet? Jeg mister hår også. Føler ikke det holder bare å moppe. Må støvsuge også først

Ts

Bruker tørrmopp først, så våtmopp.

Og svigermor kan skrive under på at støvsugeren blir ødelagt av vann (eller i hennes tilfelle melk...). Og verken mannen eller brødrene hans vil fortelle hvem av dem som fikk den geniale ideen å støvsuge opp både det knuste glasset og melken fra gulvet.

Anonymkode: fe24c...1ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å støvsuge på badet? Første gang jeg hører om noen som gjør det.

Anonymkode: 7a653...cb0

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal man ikke støvsuge badet? Det blir jo støvete der også, som resten av huset

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dråper du har problemer med å se ( om du har et relativt normalt syn) ødelegger ikke støvsugeren. 

Anonymkode: ee1e8...cb8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Støvsugere kan bli ødelagt av vann ja, men ikke av noen dråper. 
Når det er snakk om kun noen dråper, så vil de mest sannsynlig ikke engang komme lengre enn munnstykket. 
Man skal ikke støvsuge opp vann, altså hvis det er en vanndam på gulvet, men hadde det vært så krise med noen dråper vann så hadde det stått mye større advarsel om at man må sørge for knusktørre overflater. 

Anonymkode: 67370...a14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker tørrmopp først, så våtmopp.

Og svigermor kan skrive under på at støvsugeren blir ødelagt av vann (eller i hennes tilfelle melk...). Og verken mannen eller brødrene hans vil fortelle hvem av dem som fikk den geniale ideen å støvsuge opp både det knuste glasset og melken fra gulvet.

Anonymkode: fe24c...1ae

Og det var fuktigheten som ødela støvsugeren, ikke det faktum at melk blir surt? 

Det er veldig stor forskjell på å støvsuge opp noen dråper vann, og det å støvsuge opp ett glass med lettbedervelig melk... 

Anonymkode: 67370...a14

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en blå Nilfisk byggstøvsuger. Den kan suge vann. Store mengder vann. Bare å bytte til våtfilteret så kan den suge opp tretti liter av gangen

Skrevet

Min støvsuger er 9 år gammel, har aldri tatt skade av å støvsuge små mengder vann.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sentralstøvsugeren, jeg har hatt i 20 år, har ikke gått i stykker av å støvsuge opp de mengder vann du snakker om. 

Anonymkode: ad3d2...754

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 19.44):

Hei

Vi har barn og når de vasker hender så mister de  noen dråper  på gulvet mens de rekker å ta håndkle. Selvom håndkle står rett ved vasken. 

Eller hvis jeg vasker ansiktet så kan det komme litt vann på gulvet. Og det er ikke alltid man ser det vannet. Ofte hender det at vi går over med støvsugeren. Så jeg er redd for at støvsugeren kan bli ødelagt.  

Hva mener dere om det? Faktisk så ble støvsugeren vår en gang ødelagt og jeg er ikke sikker om det var de dråpene som var årskaen. Støvsugeren måtte på reperasjon.

Den blir ikke ødelagt av litt vann som har dryppet ned nei. Blir ødelagt om du støvsuger opp vann fra ett akvarie. Ja det var ett seriøst svar, ikke ett trollesvar. Hilsen ei som skulle støvsuge mygg over akvariet og kom litt for nære vannoverflaten🫠🫠

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ts

Ingen problem med noen dråper vann. Støvsuger du en bøtte vann, da kapitulerer den. Det er ganske høyt lufttrykk i støvsugeren. Slik at dråpene mest sannsynlig er tørket før de evt hadde nådd posen. Fukt ødelegger støvsugeren, men det må være større mengder vann for at støvsugerposen skal bli bløt og trekke denne fukten videre til det elektriske systemet. 

Anonymkode: 8ffa1...aac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er det vanlig å støvsuge på badet? Første gang jeg hører om noen som gjør det.

Anonymkode: 7a653...cb0

Robotsugeren er innom badet daglig her.

Anonymkode: 1c856...bb7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...