Gå til innhold

Bytte kjøkken 3 ganger på 10 år

Anbefalte innlegg

Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 21.10.2025 den 19.35):

Venninne er endelig ferdig med sitt kjøkken, tredje kjøkkenet på 10 år. Hun føler nå at hun har funnet et kjøkken som er henne og hun kan trives i. Jeg sier ikke så mye, men synes det er helt sprøtt å bytte kjøkken 3 ganger på 10 år! Vårt kjøkken er spesialtilpasset og vi malte det for noen år siden og det ble som nytt, billigere også. Er det vanlig å renovere kjøkken og bad flere ganger på 10 år? :stjerneslått: 

Det er høyst uvanlig å renovere et kjøkken 3 ganger på 10 år. De fleste jeg kjenner har kjøkken som er både 10, 15 og 20 år gamle. 
Mitt kjøkken er fra byggeår (4 år siden) og det er så tidløst, at jeg ikke kommer til å bytte ut noe, med mindre noe ødelegges. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi skiftet ut kjøkkenet for 25 år siden, og det blir ikke skiftet ut igjen. Har byttet fronter en gang. 

Anonymkode: 83ab4...a2e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 22.01):

Kjøkkenet i leiligheten vi kjøpte var fra Uno Form og satt inn i 1969. Vi har bodd her siden 1992, og har ikke tenkt tanken på å bytte! Elsker kjøkkenet. Har malt vegger noen ganger men bortsett fra det er kjøkkenet urørt. Har man kvalitet og tidløshet har man noe for alltid. Og tekstiler osv er nok til å fornye seg av og til.

Synes det er helt vilt å bytte ut hvert 10 år også.... 

Anonymkode: b3448...e00

Skulle gjerne sett kjøkkenet ditt!

Uno Form = drømmekjøkkenet mitt 🤩

Anonymkode: 7fd49...993

AnonymBruker
Skrevet

Uno Form er fantastisk fine og dyre kjøkken. Men Uno From fra 1969, det kan ikke være praktisk, det nekter jeg å tro. Du har vel ikke skuffer og bare skap. Du har ikke høyskap med tandem-innsats, seriøst den beste oppfinnelsen i siste årene. Du har får lav høyde på benkeplate, slik at ihvertfall mannen din, man kanskje også du selv, ruver over både benkeplate og kjøkkenvifte. Noe som gjør det upraktisk å lage mat på kjøkkenet. Og, at du ikke får plass til en "normal høyde" oppvaskmaskin med bestikkskuff, som tredje skuff. Tipper det er også dårlig lys på kjøkkenet, under overskap, jo mindre du har skiftet alt elektriske. Og, det ikke er led-lys så det er begrenset hva du kan ha i overskap annet enn kopper/servise, fordi det blir varmt - så ikke hermetikk, ikke kaffe, ikke frokost osv. Og mer av sånt. Kunne aldri tenke meg en slik kjøkken..  

Anonymkode: 70d5d...953

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (På 21.10.2025 den 21.23):

Jeg har pusset opp vår lille entre 6 ganger på 8 år, fordi den er vanskelig å få til å fungere godt, så liten som den er. Hver gang har jeg også håpet på at jeg har funnet en endelig god løsning.

Å pusse opp et kjøkken tre ganger på ti år hadde jeg ikke på noen måter klart å forsvare, eller hatt samvittighet til.

Det er nok ikke normalt nei. 

Hva skiller seg fra gang til gang i entreen når du pusser opp?

Anonymkode: 9aaca...ae2

AnonymBruker
Skrevet

Venninne er endelig ferdig med sitt kjøkken, tredje kjøkkenet på 10 år. Hun føler nå at hun har funnet et kjøkken som er henne og hun kan trives i. Jeg sier ikke så mye, men synes det er helt sprøtt å bytte kjøkken 3 ganger på 10 år! Vårt kjøkken er spesialtilpasset og vi malte det for noen år siden og det ble som nytt, billigere også. Er det vanlig å renovere kjøkken og bad flere ganger på 10 år? :stjerneslått: 

Det er jo fullstendig idioti og galskap både med tanke på økonomi, forbruk og miljø!

Vårt kjøkken er 25 år, og helt fint og funksjonellt fortsatt. Har malt frontene en gang fordi kona ønsket ny farge.

Min mors kjøkken i mitt barndomshjem er passert 50 år. Det også er fortsatt funksjonellt og greit, om enn ikke så moderne. 

Anonymkode: 5b462...9ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må jo ha veldig god råd da. Kjøkkenet vårt kostet 200K for nesten 10 år siden.. 

Anonymkode: ef6f9...35b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, vårt er 15 år gammelt. Hvem gidder bruke penger på et "kjøkken som ER meg"...
Jaja, håper hun har veldig mye penger da. For hennes del.
men spesielt - absolutt.

Anonymkode: 139c3...177

AnonymBruker
Skrevet

Altfor ofte 

Anonymkode: 29372...fcc

Skrevet

Å pusse opp som hobby er jo ikke helt uvanlig i Norge. Hvorfor tror du det er så mange programmer om emnet? Det er en kjempeindustri! Er det sløsing av penger og ressurser? Absolutt. Men det er nok av folk med mye penger som bruker bolig og interiør som status.

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å renovere kjøkken og bad flere ganger på 10 år? :stjerneslått: 

Akkurat det du beskriver er ikke så vanlig, men det har blitt veldig vanlig å bytte ut relativt nye kjøkken ved boligbytte.

Jeg har tidligere fortalt her inne at nabohuset har hatt 5 eiere, og like mange nye kjøkken, på ca 15 år.  Hvert kjøkken har da vært i gjennomsnitt 3 år før det ble byttet ut.

Anonymkode: 0984f...994

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skiller seg fra gang til gang i entreen når du pusser opp?

Anonymkode: 9aaca...ae2

Jeg har forsøkt ulike løsninger på at sko og ting har sin faste plass, så det er enkelt å holde orden selv om lite rom. Jeg har feilet hver gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøkkenet vårt er 10 år. Tenker fortsatt på det som nytt.

Anonymkode: e482c...94d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 21.15):

Jeg har et kjøkken som er tretti år gammelt, lurer på hva venninnen din hadde sagt til det😂

Anonymkode: 7352f...a3b

Hvis det hadde vært det rette kjøkkenet som hun hadde følt at var henne hadde hun nok ikke skiftet det tror jeg :vetikke: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 21.30):

Dte høres jo voldsomt ut. Er det inkludert det som var der da de flyttet inn, eller er det egentlig kjøkken nr 4. hun er ferdig med nå?Jeg husker at jeg gjorde en budsjettoppgradering på kjøkkenet i en leilighet jeg kjøpte, og hadde jeg ikke solgt den igjen relativt raskt hadde jeg sikkert satt inn et helt nytt kjøkken innenfor noen år (som da teknisk sett ville blitt kjøkken nr. tre på ti år). Om det er tre fulle helrenoveringer utenom det opprinnelige kjøkkenet på 10 år så er det mye.

Anonymkode: 20cf3...574

Det blir kjøkken nr. 4 hvis én regner det som var det først ja :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 22.53):

Hvordan ser et kjøkken som "er henne" ut?

Anonymkode: 0e129...2b5

Kjøkkenet som hun føler er henne nå er et sort kjøkken med profilerte dører, sort sten benkeplate og stål hvitevarer. Sorte vegger, tak og gulv er hvitt. Tenker huff, det gulvet vil jo aldri bli rent! :klo: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 10.47):

Er det samme hus, hun bytter kjøkkenet for 3. gang i samme hus? Det er i så fall veldig rart. Jeg vet om mange som bytter kjøkkenet når de flytter, selv om kjøkkenet er relativt nytt, og det gjorde for så vidt vi selv også, men det er fordi:

- vi skulle bytte planløsning og fra U-kjøkken til L-kjøkken

- det var en billig Ikea kjøkken, det så hvit og pent ut men uten funksjonalitet som vi ønsket.

Så vi solgte den på finn, og installerte nytt. 

Anonymkode: 70d5d...953

Det er samme huset :stjerneslått: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 10.50):

Vanlig vil jeg kanskje ikke si det er, men noen liker jo endringer, hehe. Tror jeg heller ville tydd til å male eller laminere kjøkkenet for nytt uttrykk enn å bytte det ut. Koster jo gjerne 100-400k for nytt kjøkken, så man får jo ikke igjen en verdi på boligen om man har investert typ 500-1 mill i kjøkken de siste 10 åra. 

Jeg elsker endringer, men tyr til malekosten istedenfor, hehe.

Anonymkode: 1175b...156

Vi satt inn et dyrt kjøkken her for mange år siden, og istedenfor å rive det ut ble det malt. Ble veldig fint! Men så liker jeg mitt kjøkken veldig godt da :) 

Skrevet
Wilma89 skrev (På 23.10.2025 den 10.53):

Det er jo ikke vanlig, men er det pusse opp som i å rive ut hele kjøkkenet, bytte hvitevarer osv. Eller er det snakk om å bytte fronter og benkeplate? 

De har revet alt ut alle gangene, så alt ble nytt :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må jo ha veldig god råd da. Kjøkkenet vårt kostet 200K for nesten 10 år siden.. 

Anonymkode: ef6f9...35b

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Haha, vårt er 15 år gammelt. Hvem gidder bruke penger på et "kjøkken som ER meg"...
Jaja, håper hun har veldig mye penger da. For hennes del.
men spesielt - absolutt.

Anonymkode: 139c3...177

Hennes mann tjener godt :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...