Gå til innhold

Litt artig når pedagogene har barn med adferdsvansker..

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er noe jeg har bemerket meg i løpet av mange år i skolen (er selv ikke pedagog). Lærere og fagpersoner innen feltet har barn med adferdsvansker. De som i teorien kan mye om barneoppdragelse.

Kanskje ikke de er bedre på grensesetting hjemme enn andre folk? Eller kan vi fastslå at adferdsvansker har andre forklaringer enn oppdragelsen?

Det er jo litt fascinerende når avdelingsleder setter foreldre i bås pga hvordan foreldrenes status/inntekstnivå. Og mener at det ikke er rart barnet deres er slik og slik. Men så har vedkommende et barn med adferdsvansker selv..

Anonymkode: ca13a...7cb

Synes det er verre når pedagoger har barn som henger laaaangt bak på alle utviklingsomeråder- uten at foreldrene gjør noe for å fremme det, eller ser det overhodet 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har jo sett at pedagogene ofte har de verste barna i vår omgangskrets.  Så har det vel etterhvert gått greit med de fleste, men litt irriterende er det jo. Barn som ikke oppfører seg og henger fra lampene er irriterende...mer enn artig.

Anonymkode: 772e1...81c

• Liker 4
Skrevet

Men altså, lærere lærere da ikke om barneoppdragelse på skolen… 

Anonymkode: 6aafd...071

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Haha, ja det er hysterisk! Like morsomt som fotballspillere som får hjernerystelse etter en ball i hode. Ballen skal jo på foten, haha. 

Anonymkode: 7fc7d...384

• Liker 12
Skrevet

Atferdsvansker bryr seg lite om hva foreldrene jobber med, og at det er "artig" at barn sliter var nytt for meg. Pedagoger flest, altså lærere, driver ikke og dømmer og de fleste vet at foreldre gjør sitt beste ut i fra sine forutsetninger. Jeg er selv lærer og selvfølgelig hjelper jeg barn pg foreldre som trenger det, noen ganger holder det med meg, andre ganger trenger man mer hjelp. En pedagog er ikke ekspert på adferd, men kan bygge seg erfaring i løpet av år i yrket. Jeg jar selv barn, og selv om de ikke har Atferdsvansker har de da hatt sine øyeblikk der jeg har følt meg helt hjelpesløs som forelder og empati har man da med dem av oss som sliter ekstra. 

Anonymkode: ca828...0bc

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Å herregud! Å være skadefro er en tøff ting, eller TS?!! Kanskje du heller bør lære deg en ting eller ti, og ta ting til deg som mor??! ;)  

Anonymkode: 61692...66d

• Liker 5
Skrevet

Vi hadde ei i klassen som så vidt besto ungdomskolen, aldri gått mer utdanning enn det. Var på grensen til å være analfabet. Skulle tro hun har en diagnose, men aldri hørt hun har skyldt på det, hun virket bare rett og slett... treg og lite skolesmart. Moren er lærer. 

En jeg kjenner var klassisk psykiatripasient, 20 årene innlagt og i terapi, 30 årene kastet bort til valium avhengighet. Begge foreldrene hans er psykiatere. 

Ei i klassen hadde anoreksi og bulimi fra barneskolen av, døde av det i starten av 30 årene. Moren hennes jobbet på ROS og DPS, med personer med nettopp spiseforstyrrelse. Vet ikke hva slags yrkestittel hun har. 

Når det kommer til egne barn så blir folk blinde og frasen "ikke mitt barn" står sterkt hos mange. 
Det blir vell litt som skomakerens barn også.

Anonymkode: af840...33d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du viser litt mangelfull innsikt. Adferdsvansker har ikke nødvendigvis noe med oppdragelse å gjøre. Det er gjerne mange faktorer og et sammensatt problem. 

Anonymkode: d6ad9...4b3

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er lærer. Kan ikke komme på så mange kolleger med barn med atferdsproblemer. Mange av kollegene mine har barn på skolen der vi jobber. Det finnes så klart. Men atferdsproblemer kan være kompleks. Synd at du opplever at din ledelse ikke tar atferdsproblemer alvorlig. Sånn er det ikke på alle skoler. 

Anonymkode: 7171b...446

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner godt hva ts mener . Det er vanskelig og ta pedagoger seriøst når de ikke greier å hjelpe egne barn. Hvordan skal de da hjelpe andre sine? 

Anonymkode: 58659...f55

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg skjønner godt hva ts mener . Det er vanskelig og ta pedagoger seriøst når de ikke greier å hjelpe egne barn. Hvordan skal de da hjelpe andre sine? 

Men det er jo helt utrolig naivt å tenke at alle adferdsproblemer kommer av dårlig oppdragelse. Herregud, for en tankegang. Og pedagoger er ikke opplært til å "hjelpe" alles barn med alt mulig, de er opplært til å lære bort faget sitt. Her er det veldig mye enkel tankegang ute og går.

Anonymkode: 98448...0f0

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg jobber i akuttpsykiatrien og har kollegaer som har blitt lagt inn i akuttpsykiatrien selv, tenk det, alle er menneskelige. Sjokk altså. 

Anonymkode: 9c9fd...483

• Nyttig 3
Skrevet

Atferdsvansker kan være så mangt. Noen kan få det hvis foreldrene skiller seg (selv om de har fortalt om det pedagogisk og ikke har hatt stygge krangler osv foran barna). Noen kan ha traumer som ikke foreldrene kan noe for. Noen blir mobbet. Noen har en diagnose, men sen utredning (man kommer ikke frem i køen bare fordi foreldrene er pedagoger). 

Har selv vokst opp med min mor som pedagog. Jeg tror hun var flink i jobben, men hun var ikke pedagogisk hjemme. Det var nok ulike grunner til det, blant annet psykisk sykdom. Hun holdt nok dette skjult på jobb og brukte sikkert all energi på det, mens hjemme kunne masken falle. Jeg hadde ikke atferdsvansker på den måten, men jeg har slitt med selvtillit da det var mye kjeft og liten tålmodighet. 

Anonymkode: 060b4...bb7

Skrevet

Wow 😂 Her var det veeeldig mange krenka foreldre! Tydelig at dette innlegget traff et ømt punkt. Jeg er helt enig med deg ts, jeg ser også dette mønsteret. Det er en grunn til at vi har uttrykket om skomakeren, det er et veldig pussig fenomen. 

Tror nok noen "elter deigen for mye" ift utdanning. Man nøster liksom for alltid i hvorfor barna gjør som de gjør, istedenfor å sette en grense. Og mange blir for mye "på jobb" når de oppdrar egne barn, rett og slett for distanserte, følelsesløse og profesjonelle. 

Anonymkode: 775ec...8b1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er påfallende hvor dårlig oppdragelse lærerunger har hvertfall! 

Det er vel fordi de har det strengt hjemme og synes det er flaut at forelderen er lærer. Spesielt om mor/far jobber på skolen de går på. Da blir det fort utagering og prøving av grenser.

Tenker at TS har fått kritikk fra en pedagog, blitt bittelitt snurt og prøver å rettferdiggjøre egne feilsteg ved å le av andre pedagogers utfordringer med egne barn. Fantastisk personlighetstrekk, TS! La oss le litt av det også! Hihi, artig!

Anonymkode: a79d2...825

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Wow 😂 Her var det veeeldig mange krenka foreldre! Tydelig at dette innlegget traff et ømt punkt. Jeg er helt enig med deg ts, jeg ser også dette mønsteret. Det er en grunn til at vi har uttrykket om skomakeren, det er et veldig pussig fenomen. 

Tror nok noen "elter deigen for mye" ift utdanning. Man nøster liksom for alltid i hvorfor barna gjør som de gjør, istedenfor å sette en grense. Og mange blir for mye "på jobb" når de oppdrar egne barn, rett og slett for distanserte, følelsesløse og profesjonelle. 

Anonymkode: 775ec...8b1

Blir vel heller til at man legger mer merke til det når foreldrene er feks lærere, og liksom skal kunne "fikse" ungene sine. Det er masse barn med adferdsproblematikk, men ingen som tenker at "shit, de der har uoppdragne barn, og faren er BAKER!!". Det er kun når det er snakk om pedagoger at yrket plutselig blir viktig. Det er jo heller ikke sånn at lærere flest har barn med adferdsvansker, men noen har så klart det, og da blir det ekstra lagt merke til.

Anonymkode: 98448...0f0

• Liker 5
Skrevet

Skomakerens sønn

Anonymkode: 7543e...455

Skrevet

Ja, jeg er pedagog. Har et barn som er utsatt for overgrep og har slitt mye gjennom oppveksten. PTSD, depresjon, angst, skolevegring… Men flott å høre at du syns det er litt artig at mitt barn har hatt det så vanskelig i oppveksten. 

Anonymkode: 4965b...5dd

• Liker 5
  • Hjerte 9
Skrevet

Mannen min er elektriker, men det elektriske i vårt hus er det siste som blir fikset. Tenk det!

Og du, sykepleiere OG leger kan bli syke. Er ikke det GØY!?" 

Anonymkode: 3a730...bdf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er noe jeg har bemerket meg i løpet av mange år i skolen (er selv ikke pedagog). Lærere og fagpersoner innen feltet har barn med adferdsvansker. De som i teorien kan mye om barneoppdragelse.

Kanskje ikke de er bedre på grensesetting hjemme enn andre folk? Eller kan vi fastslå at adferdsvansker har andre forklaringer enn oppdragelsen?

Det er jo litt fascinerende når avdelingsleder setter foreldre i bås pga hvordan foreldrenes status/inntekstnivå. Og mener at det ikke er rart barnet deres er slik og slik. Men så har vedkommende et barn med adferdsvansker selv..

Anonymkode: ca13a...7cb

Du vet at alle kan få det. Uavheng ing av utdannelse,lønn osv.. For en nedlatende kommentar!

Anonymkode: 024e3...c94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...