Maleficenta Skrevet 23. oktober #101 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 17.21): Jeg vet jeg egentlig ikke burde bruke energi på dette, men jeg har en kollega som jeg observerer at sitter på internett og titter på klær i arbeidsdagen. Forsåvidt greit, små pauser er lurt i jobben vår. Men, hen sitter ofte utover ettermiddagene, med avslått skjerm hvor hen sitter litt skjult (men jeg ser hen) med mobil og titter på fotball. Vi snakker gjerne en time uten å jobbe, hvor hen opparbeider seg plusstid. Jeg har sagt i fra delvis til sjefen, da jeg mener at all den plusstiden hen anskaffer seg medfører at hen tross alt må avspasere endel, som igjen da betyr at andre kollegaer må ta oppgaver i hens fravær. Det hadde ikke plaget meg en kalori om hen faktisk gjorde noe fornuftig i den tiden hen sitter ekstra. Men når jeg stresser rundt for å gjøre det jeg skal, og ser hen sitte i en sofa og ikke gjøre noe, da er det vanskelig å ikke irritere seg. Det er jo kjempevanskelig å snakke med vedkommende om det, og det er jo heller ikke min jobb. Spørsmålet mitt er om jeg igjen skulle sagt noe til sjefen, eller om jeg bare må la det fare? Overreagerer jeg? Vi snakker hvert fall ett års tid jeg har lagt merke til alt dette, trolig lengre. Skal vel og merke sies at flere reagerer på hen, og hens bruk av mye tid på ting som kan gjøres kjappere, samt hens bruk av internett i arbeidstiden. Anonymkode: c87b5...693 Han skal ikke ha avspasering for å bare henge på jobb for å se på mobilen etter arbeidstid. Der jeg jobber må vi argumentere for hvorfor vi går overtid og da må man ha god grunn for å få avspasering eller overtidsbetaling
Maleficenta Skrevet 23. oktober #102 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 17.35): Ikke bland deg eller sjefen i dette. Det får bli mellom sjefen og hen det gjelder. Anonymkode: b7267...b3e Det blir jo ikke det når slackinga hans medfører merarbeid for kolleger
Grønnsaksvaffel Skrevet 23. oktober #103 Skrevet 23. oktober Hallo ts, jeg venter fortsatt på svar på hvordan du vet at han skriver timer for den tiden? 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #104 Skrevet 25. oktober Grønnsaksvaffel skrev (På 22.10.2025 den 16.31): Hvordan vet ts hva kollegaen fører og ikke fører? Jeg har bare jobbet på steder med fleksitid, men har aldri hatt mulighet til å se hva kollegaene mine har ført som arbeidstid. Jeg tenkte det samme. Og da jeg så tittelen på tråden, fryktet jeg faktisk at den handlet om meg. Selv har jeg en vanlig kontorjobb, men studerer ved siden av. Det hender at jeg må ta en forelesning på dagtid. Da flekser jeg, og jobber inn de timene på slutten av dagen. De fleste av forelesningene mine er på kveldstid (over nett), og på grunn av lang reisevei er det ikke alltid jeg føler meg trygg på å rekke hjem før den begynner. Da stempler jeg meg ut etter at den ordinære arbeidsdagen er over, og tar forelesningen fra kontoret etterpå. Dødtiden mellom avsluttet arbeidsdag og forelesning tar jeg selvsagt ikke betalt for, men jeg bruker den ofte på å rydde eller tømme oppvaskmaskinen på kontoret. Eller svarer på e-poster, oppdaterer kalenderen min eller gjør andre småting. Det bidrar til at verken jeg eller kollegaene mine må bruke arbeidstid på å løse disse oppgavene i betalt arbeidstid. Jeg har begynt å lure på om kollegaene mine sladrer med hverandre om studiene mine, fordi jeg får små stikk (f.eks. spørsmål om jeg jobber deltid, når vedkommende vet utmerket godt at jeg jobber heltid). Og om hva som er vitsen med studiene mine, dersom jeg ikke kommer til å få bedre betalt. Og at jeg sikkert har god vurderingsevne, jeg som tar utdannelse. Samvittigheten min er gullende ren: Jeg bruker min egen fritid på utdannelse som øker kompetansen min og gir nye perspektiver. Har ikke engang bedt arbeidsgiver om eksamensfri, det dekker jeg med feriedager. Føler meg likevel litt mistenkeliggjort av kollegaene mine. Det virker som at folk antar at kollegaer skriver timer for absolutt all den tiden man er på jobb, enten det er produktiv tid eller ikke. Jeg sluntrer ikke unna, men anstrenger meg for å få til noe som er viktig for meg. Dette er strengt tatt en sak mellom meg og arbeidsgiver, og de har ingen protester fordi det eneste jeg ber om er litt fleksibilitet. Det kan godt hende at kollegaen til TS venter på kontoret fordi hen har dødtid mellom jobb og noe annet. Eller har en egen avtale med arbeidsgiver. Men lenge leve mistenksomheten! Dette høres et som et flott arbeidsmiljø… Anonymkode: fc3d7...7e8 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #105 Skrevet 25. oktober Tenker du skal passe dine egne saker. Mange jobber har fleksitid, og folk i dag styrer sin hverdag. Vet om mange som jobber mye bedre på kveldstid når de er alene hjemme f.eks. Hos oss tar vel omtrent samtlige hjem PC når de går fra jobben, og jeg jobber gjerne et par-tre timer på kvelden når ting har roet seg. Og jeg ser veldig mange "Grønne" kolleger på teams - dvs. at de også er logget på. Så igjen - pass dine egne saker og slutt å spionere på kolleger, det ukollegialt og bare ekkelt. Anonymkode: 9ba57...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #106 Skrevet 25. oktober Glad jeg ikke jobber med de i kommentarfeltet som forsvarer denne oppførselen.. Anonymkode: 854c2...4ff 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 25. oktober #107 Skrevet 25. oktober (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Glad jeg ikke jobber med de i kommentarfeltet som forsvarer denne oppførselen.. Anonymkode: 854c2...4ff Jeg er glad jeg ikke jobber med folk som oppretter slike tråder på KG uten å opplyse all fakta. Jeg venter fortsatt på svar hvordan ts vet at kollegaen skriver timer på denne tiden. Endret 25. oktober av Grønnsaksvaffel 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #108 Skrevet 25. oktober Dette er ugreit altså. Hadde politianmeldt selvfølgelig, og holde avstand fra slike folk er absolutt på sin plass. Anonymkode: 199a2...b4c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #109 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 18.55): Tipper du som har skrevet dette innlegget er bitter dame på 55+. Noen av de på alle arbeidsplasser, stikker nesa si i hva alle andre gjør. Spesielt de yngre kollegaene som kommer inn med høyere og bedre utdanning skal følges med på med lupe. Slutt å sladre og fokuser på din egen jobb. Du vet vel ikke hvordan kollegene dine fører timer? Det er mellom sjefen og den ansatte! Anonymkode: 8e248...d94 Du er åpenbart av samme ulla selv. Holder på med hobbyer og nettsurfing i arbeidstida og skyver arbeidsoppgavene over på kollegaene dine, fy fader så sjukt frekt og ego. Anonymkode: 0fd7f...b6f
Grønnsaksvaffel Skrevet 25. oktober #110 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er ugreit altså. Hadde politianmeldt selvfølgelig, og holde avstand fra slike folk er absolutt på sin plass. Anonymkode: 199a2...b4c Anmelde 😂
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #111 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Glad jeg ikke jobber med de i kommentarfeltet som forsvarer denne oppførselen.. Anonymkode: 854c2...4ff Signerer denne. Blir rett og slett skremt av hvor ufattelig dårlig arbeidsmoral mange folk åpenbart har. Anonymkode: 0fd7f...b6f
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #112 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 7.39): Misunnelse? Hva med å lese innlegget før du kommenterer. Ts kunne sikkert sittet og strikket en time etter arbeidstid hun også og satt i timebank, men hun har noe som heter arbeidsmoral Anonymkode: 7144b...bae TS kan for alt du vet ikke sitte med all info om kollegaen sin heller. Jeg stiller meg bak Grønnsaksvaffel under her, og venter i spenning på svar fra TS om hvordan hun vet at kollegaen faktisk skriver timer for de gangene han/hun sitter og soser på kontoret. Grønnsaksvaffel skrev (På 23.10.2025 den 21.34): Hallo ts, jeg venter fortsatt på svar på hvordan du vet at han skriver timer for den tiden? Det ser ikke ut som vi får svar Anonymkode: aaa55...55d 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #113 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Signerer denne. Blir rett og slett skremt av hvor ufattelig dårlig arbeidsmoral mange folk åpenbart har. Anonymkode: 0fd7f...b6f Jeg blir skremt av hvor lett dere stoler på TS, når hun etter flere spørsmål fremdeles ikke greier å forklare hvordan hun vet at kollegaen faktisk skriver timer for akkurat de gangene han observeres med fotballkamp e.l. på skjermen sin. Det finnes en del dårlige kollegaer rundt omkring som er mer opptatt av andres innsats enn sin egen, og som gjerne sladrer om det i stedet for å ta det opp med kollegaen på en ordentlig måte og finne ut om mistanken deres er korrekt eller bare tull. Anonymkode: aaa55...55d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå