Gå til innhold

Kollega som sitter utover arbeidstid uten å jobbe

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor spionerer du på kollegaene dine. Er du misunnelig?

Anonymkode: 8fe3c...d89

Skjerp deg

• Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet jeg egentlig ikke burde bruke energi på dette, men jeg har en kollega som jeg observerer at sitter på internett og titter på klær i arbeidsdagen. Forsåvidt greit, små pauser er lurt i jobben vår. Men, hen sitter ofte utover ettermiddagene, med avslått skjerm hvor hen sitter litt skjult (men jeg ser hen) med mobil og titter på fotball. Vi snakker gjerne en time uten å jobbe, hvor hen opparbeider seg plusstid. Jeg har sagt i fra delvis til sjefen, da jeg mener at all den plusstiden hen anskaffer seg medfører at hen tross alt må avspasere endel, som igjen da betyr at andre kollegaer må ta oppgaver i hens fravær. Det hadde ikke plaget meg en kalori om hen faktisk gjorde noe fornuftig i den tiden hen sitter ekstra. Men når jeg stresser rundt for å gjøre det jeg skal, og ser hen sitte i en sofa og ikke gjøre noe, da er det vanskelig å ikke irritere seg. 
Det er jo kjempevanskelig å snakke med vedkommende om det, og det er jo heller ikke min jobb. Spørsmålet mitt er om jeg igjen skulle sagt noe til sjefen, eller om jeg bare må la det fare? Overreagerer jeg? Vi snakker hvert fall ett års tid jeg har lagt merke til alt dette, trolig lengre.

Skal vel og merke sies at flere reagerer på hen, og hens bruk av mye tid på ting som kan gjøres kjappere, samt hens bruk av internett i arbeidstiden. 

Anonymkode: c87b5...693

Vet du sikkert at det er akkurat disse timene som blir til plusstid? Hva om kollegaen din har en lang pause mellom jobb og noe annet som ikke blir ført opp som arbeidstid, og så er det andre timer du ikke vet om som gjør at det opparbeides plusstid?
Og hvorfor sitter du og skravler i en time etter jobb? Burde du ikke heller gå hjem eller gjøre noe fornuftig selv?

Anonymkode: aaa55...55d

• Liker 3
Skrevet

Hvis jeg, som sjef for en bedrift, hadde fått vite at du både spionerer og sladrer på den ansatte, hadde du fått beskjed om å ta deg sammen, gjøre jobben din og gå hjem. Det kan være at hun sitter og venter på noe jobbmessig på mail. Pass dine egne saker.

Hadde jeg som er leder for et stort foretak funnet ut at en ansatt tok seg goder (opptjente plusstid mens de så på fotball) hadde jeg igangsatt pressesenter for å avskjedige den ansatte umiddelbart og takket de som varslet.

Om dette skjer en time hver dag utgjør det jo et årsverk med arbeid på noen få år. 

Det er jo sløsing av arbeidsgivers ressurser. 

Anonymkode: 1190f...e21

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde jeg som er leder for et stort foretak funnet ut at en ansatt tok seg goder (opptjente plusstid mens de så på fotball) hadde jeg igangsatt pressesenter for å avskjedige den ansatte umiddelbart og takket de som varslet.

Om dette skjer en time hver dag utgjør det jo et årsverk med arbeid på noen få år. 

Det er jo sløsing av arbeidsgivers ressurser. 

Hvis du virkelig er leder for et stort foretak så vet du sikkert at avskjed og oppsigelse er to forskjellige ting, og at det ikke er grunnlag for førstnevnte. 

Anonymkode: 906d9...b55

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du virkelig er leder for et stort foretak så vet du sikkert at avskjed og oppsigelse er to forskjellige ting, og at det ikke er grunnlag for førstnevnte. 

Anonymkode: 906d9...b55

Jo det er sant, men var ikke poenget.  De færreste på kg gidder å henge seg opp i slike bagateller. 

Poenget står. Har du kanskje noe å komme med utover begrepsbruk og rettskriving?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Å sitte ut over arbeidstid uten å jobbe er da lov i de fleste jobber. Jeg gjør gjerne det, feks betaler regninger eller leser nyheter før jeg drar på hobby. Men jeg har fleksibel tid, og fører så å si aldri overtid. 

Hvis han fører overtid uten å faktisk jobbe mer, er jo saken ei anna, han må jo få ekstra betalt kun for reell jobb. Noe annet er juks. 

Om han ser fotball etter arbeidet kan jeg ikke skjønne at har noe å gjøre med spørsmålet om andre må gjøre jobben hans. Men om han ikke får ting unna, så får vel leder ta en prat med ham?

Anonymkode: c01da...f6f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å sitte ut over arbeidstid uten å jobbe er da lov i de fleste jobber. Jeg gjør gjerne det, feks betaler regninger eller leser nyheter før jeg drar på hobby. Men jeg har fleksibel tid, og fører så å si aldri overtid. 

Hvis han fører overtid uten å faktisk jobbe mer, er jo saken ei anna, han må jo få ekstra betalt kun for reell jobb. Noe annet er juks. 

Om han ser fotball etter arbeidet kan jeg ikke skjønne at har noe å gjøre med spørsmålet om andre må gjøre jobben hans. Men om han ikke får ting unna, så får vel leder ta en prat med ham?

Det har vel å gjøre med at timene som brukes på fotball avspaseres og andre da må ta den ansattes arbeid 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tar ofte pauser på jobb hvor jeg leser nyheter, ser på some o.l. Jeg sliter med å være effektiv i 8 timer hver dag , så da blir det noen pauser. Jeg tror ikke løsningen er å sladre på din kollega, men uttrykke overfor sjefen at du har for mye å gjøre. Dokumenter og bevis for sjefen alt du gjør og si at du ikke har tid til mer. Det er sjefen sitt problem/ ansvar å ha oversikt over hva de ansatte driver med. Så da kan du vise tydelig hva DU driver med iallfall. Du ligger godt an til å vinne lønnssamtalen om ikke annet. 

Anonymkode: 2dfb0...810

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jobb effektivt men ikke overkompenser for en fraværende medarbeider. Gjør så mye du klarer på 8 timer uten å slite deg ut. Om sjefen klager på at jobben ikke blir gjort har du ditt på det tørre. Det har ikke kollegaen

Anonymkode: 2dfb0...810

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man kan gjerne sitte på kontoret etter jobb uten å jobbe for å få dødtid til å gå forbi før man skal noe annet, men jeg tror man skal lete lenge etter en arbeidsgivers som mener det er "lov" å opparbeide seg plussid uten å faktisk jobbe. Du er kanskje ikke vant med fleksitid på jobb, men på mange arbeidsplasser kan man altså jobbe utover ordinær arbeidstid uten at dette føres som overtid, men man opptjente plusstid som man kan avspasere senere. Vi har ikke lov til å føre overtid uten at det er tvungen overtid på min arbeidsplass, men vi kan sitte lenger å opparbeide plusstid.

Det sier seg selv da at man skal arbeide i den tiden, ikke se på fotball, når det er tid du kan avspasere sende i ordinær arbeidstid. Det er derfor unnasluntring vil gå utover kollegaer som må gjøre vedkommende sin jobb når personen avspaserer opparbeidet plusstid som er benyttet på annet enn jobb. Synes ts får mye unødvendig motbør her. Har også jobbet med folk som tydelig misbruker systemet. Handler ikke om å spionere, men hvis f.eks er deg og den personen på jobb, og man merker at det ikke beveger seg i vedkommendes arbeidsoppgaver, så lukter man lunta. Noen av oss jobber i felles systemer og innbokser der dette vil være ganske enkelt å fange opp.  

Anonymkode: 17d30...7df

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har jobb som innebærer frister, som vi må forholde oss til. Men ja, kan godt tenke meg å ta det roligere jeg. 

Hvorfor er dette mer ditt ansvar enn din kollega sitt ansvar, mener du?

Og hvorfor er det ditt ansvar å rekke fristen mer enn det er sjefens ansvar å ansette tilstrekkelig folk med tilstrekkelig kompetanse til å - rekke fristene?

Å drive og slukke branner dekker over inkompetent ledelse. Slutt med det. La sjefen brenne - vel fortjent. Om sjefen mener det bør arbeides overtid for å rekke frister? Ok. Hen evner vel da jobbe overtid. 

Anonymkode: 4881f...fcf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, jeg hadde nok klikket hvis det var min kolllega. Og jeg hadde sagt fra til sjefen, helt klart. Synes det er helt utrolig å lese svarene du får her inne og hvor mange som synes det du beskriver er helt greit. Jeg mener vi snart forstår oss ihjel i Norge, vi har det for godt. Det er ikke greit at folk henger på jobb etter ordinær arbeidstid dersom de fører timer. For det er det første du må være sikker på, nemlig at vedkommende skriver timer. Dersom din kollega henger igjen på jobb i egen fritid, er det så klart greit. 

Hvis du vet det er timeføring, så hadde jeg sagt fra. Dette er jo en lederutfordring, men noen må jo si fra til leder for at dette kan tas tak i. Så jeg hadde lett sagt fra, hadde ikke nølt dersom det er et visst omfang på det som kollegaen din gjør. Jeg hadde nok pratet med kollegaen min også en dag vi begge jobbet overtid. 

Anonymkode: aa8a7...cdf

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

"Hen" er ikke et ord. DET er irriterende at noen bruker så mye i en tekst. Langt mer enn å bry seg med hva kolleger gjør. Sjefen din har fått beskjed. Du kan vel også chille litt da, om dette er kulturen og det er godtatt. 

Anonymkode: 0c008...e46

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vet jeg egentlig ikke burde bruke energi på dette, men jeg har en kollega som jeg observerer at sitter på internett og titter på klær i arbeidsdagen. Forsåvidt greit, små pauser er lurt i jobben vår. Men, hen sitter ofte utover ettermiddagene, med avslått skjerm hvor hen sitter litt skjult (men jeg ser hen) med mobil og titter på fotball. Vi snakker gjerne en time uten å jobbe, hvor hen opparbeider seg plusstid. Jeg har sagt i fra delvis til sjefen, da jeg mener at all den plusstiden hen anskaffer seg medfører at hen tross alt må avspasere endel, som igjen da betyr at andre kollegaer må ta oppgaver i hens fravær. Det hadde ikke plaget meg en kalori om hen faktisk gjorde noe fornuftig i den tiden hen sitter ekstra. Men når jeg stresser rundt for å gjøre det jeg skal, og ser hen sitte i en sofa og ikke gjøre noe, da er det vanskelig å ikke irritere seg. 
Det er jo kjempevanskelig å snakke med vedkommende om det, og det er jo heller ikke min jobb. Spørsmålet mitt er om jeg igjen skulle sagt noe til sjefen, eller om jeg bare må la det fare? Overreagerer jeg? Vi snakker hvert fall ett års tid jeg har lagt merke til alt dette, trolig lengre.

Skal vel og merke sies at flere reagerer på hen, og hens bruk av mye tid på ting som kan gjøres kjappere, samt hens bruk av internett i arbeidstiden. 

Har ikke nærmeste leder oversikt over hva dere gjør? Altså produktivitet / timeføring / fakturerbarhet eller liknende? 

Hvis dere andre tar over oppgaver fra en som fører overtid vil vel det bli synlig? Hvis ikke - finnes det noe måte å synliggjøre det? 

I din situasjon ville jeg tenkt meg om litt før jeg sa fra til leder. Ville i alle fall tatt utgangspunkt i noe som er en direkte konsekvens for deg - har du måttet ta over oppgaver feks? 

Skjønner irritasjonen da…

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har en slik en her og. Har alltid så mange timer på avspasering, men sjeldent noen ser henne jobbe noe særlig. 

Anonymkode: b16dd...f5b

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde en kollega som hadde tilrettelagt med en times tur, hver eneste arbeidsdag. 

Det er ikke for deg å legge deg borti, hva din kollega gjør i arbeidstiden. Du aner ikke hvilke løsninger og avtaler som ligger i bunn. 

Sats heller på å være grei med dine kollegaer. Det kan forventes at sjefen har full oversikt over effektiviteten til sine arbeidstakere. 

Anonymkode: c1ba4...7f0

• Nyttig 3
Skrevet

Hvis jeg, som sjef for en bedrift, hadde fått vite at du både spionerer og sladrer på den ansatte, hadde du fått beskjed om å ta deg sammen, gjøre jobben din og gå hjem. Det kan være at hun sitter og venter på noe jobbmessig på mail. Pass dine egne saker.

Hvis du betaler for en ansatt som ikke jobber og synes det er helt greit, sier det mye om deg…

Ts! Jeg forstår frustrasjonen. Jeg tror alle har en sånn på jobb, spesielt vanskelig når det går ut over deg. Dessverre tror jeg ikke du kommer noen vei med det. Du må finne en måte å innfinne deg med problemet på. Det er vanskelig å komme noen vei med å «sladre» til leder, spesielt hvis lederen er som mange av de andre i tråden her…

Anonymkode: 3a087...c86

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

"Hen" er ikke et ord. DET er irriterende at noen bruker så mye i en tekst. Langt mer enn å bry seg med hva kolleger gjør. Sjefen din har fått beskjed. Du kan vel også chille litt da, om dette er kulturen og det er godtatt. 

Anonymkode: 0c008...e46

Hen er like mye et ord som "chille".

Anonymkode: da689...d2b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å bry meg om hva vedkommende gjorde på jobb så lenge jeg ikke var lederen hans, men jeg hadde sagt nei til å ta over hans arbeidsoppgaver.

• Liker 1
Skrevet

Utrolig irriterende.

På min manns arbeidsplass var det en kollega som til stadighet skrev overtid fordi hun skulle ut å gjøre ærend i forbindelse med jobb; å kjøpe skruer/materialer/ redskaper, gå på befaring ol, men i realiteten gikk hun regelmessig og fikk fikset neglene, fikk vipper, botox og frisørbesøk, shoppet til privat bruk og en gang tok hun massasje.

Min kollega var venninne med henne og fortalte meg at hun hadde sagt at hun tok seg disse frihetene.

Jeg fortalte det til min mann og han sa at mange mistenkte det, men siden hun var venn privat med sjefen var det vanskelig å klage på henne.

Anonymkode: 9802c...c09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...