AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:21 #1 Skrevet tirsdag kl. 15:21 Jeg vet jeg egentlig ikke burde bruke energi på dette, men jeg har en kollega som jeg observerer at sitter på internett og titter på klær i arbeidsdagen. Forsåvidt greit, små pauser er lurt i jobben vår. Men, hen sitter ofte utover ettermiddagene, med avslått skjerm hvor hen sitter litt skjult (men jeg ser hen) med mobil og titter på fotball. Vi snakker gjerne en time uten å jobbe, hvor hen opparbeider seg plusstid. Jeg har sagt i fra delvis til sjefen, da jeg mener at all den plusstiden hen anskaffer seg medfører at hen tross alt må avspasere endel, som igjen da betyr at andre kollegaer må ta oppgaver i hens fravær. Det hadde ikke plaget meg en kalori om hen faktisk gjorde noe fornuftig i den tiden hen sitter ekstra. Men når jeg stresser rundt for å gjøre det jeg skal, og ser hen sitte i en sofa og ikke gjøre noe, da er det vanskelig å ikke irritere seg. Det er jo kjempevanskelig å snakke med vedkommende om det, og det er jo heller ikke min jobb. Spørsmålet mitt er om jeg igjen skulle sagt noe til sjefen, eller om jeg bare må la det fare? Overreagerer jeg? Vi snakker hvert fall ett års tid jeg har lagt merke til alt dette, trolig lengre. Skal vel og merke sies at flere reagerer på hen, og hens bruk av mye tid på ting som kan gjøres kjappere, samt hens bruk av internett i arbeidstiden. Anonymkode: c87b5...693 2 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:27 #2 Skrevet tirsdag kl. 15:27 Hvorfor spionerer du på kollegaene dine. Er du misunnelig? Anonymkode: 8fe3c...d89 19 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:27 #3 Skrevet tirsdag kl. 15:27 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har sagt i fra delvis til sjefen Men når jeg stresser rundt for å gjøre det jeg skal, og ser hen sitte i en sofa og ikke gjøre noe, da er det vanskelig å ikke irritere seg. Anonymkode: c87b5...693 Stress ned på jobb du også. Sjefen har tydeligvis ikke noe problem med at dere tar det litt roligere. Anonymkode: bd67d...064 40 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:34 #4 Skrevet tirsdag kl. 15:34 Skjønner godt irritasjonen! Anonymkode: 9c3ef...6c1 22 8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:35 #5 Skrevet tirsdag kl. 15:35 Ikke bland deg eller sjefen i dette. Det får bli mellom sjefen og hen det gjelder. Anonymkode: b7267...b3e 7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:37 #6 Skrevet tirsdag kl. 15:37 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor spionerer du på kollegaene dine. Er du misunnelig? Anonymkode: 8fe3c...d89 Det er ganske så åpenlyst hva hen bedriver, eller ikke bedriver, at jeg ikke trenger å være noen spion akkurat Anonymkode: c87b5...693 15 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:38 #7 Skrevet tirsdag kl. 15:38 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ganske så åpenlyst hva hen bedriver, eller ikke bedriver, at jeg ikke trenger å være noen spion akkurat Anonymkode: c87b5...693 Du er jo på overtid når du sitter og spionerer på kollegaen din etter at de andre har gått hjem. Anonymkode: 8fe3c...d89 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:38 #8 Skrevet tirsdag kl. 15:38 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Stress ned på jobb du også. Sjefen har tydeligvis ikke noe problem med at dere tar det litt roligere. Anonymkode: bd67d...064 Vi har jobb som innebærer frister, som vi må forholde oss til. Men ja, kan godt tenke meg å ta det roligere jeg. Anonymkode: c87b5...693 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:40 #9 Skrevet tirsdag kl. 15:40 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): hen tross alt må avspasere endel, som igjen da betyr at andre kollegaer må ta oppgaver i hens fravær. Spørsmålet mitt er om jeg igjen skulle sagt noe til sjefen, eller om jeg bare må la det fare? Overreagerer jeg? Vi snakker hvert fall ett års tid jeg har lagt merke til alt dette, trolig lengre. Skal vel og merke sies at flere reagerer på hen, og hens bruk av mye tid på ting som kan gjøres kjappere, samt hens bruk av internett i arbeidstiden. I og med at det går ut over andre, så synes jeg at det skal sies i fra om ja. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er jo på overtid når du sitter og spionerer på kollegaen din etter at de andre har gått hjem. Anonymkode: 8fe3c...d89 Man trenger ikke 'å spionere på' for å se hva andre gjør hvis man selv sitter på kontoret og faktisk jobber. Det er bare å ta et blikk fra tid til annen så ser man jo det. Anonymkode: 97c37...b60 19 12
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:43 #10 Skrevet tirsdag kl. 15:43 Man kan tipse tillitsvalgte. Gå gjerne flere sammen. Anonymkode: 6ad34...d19 14
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:44 #11 Skrevet tirsdag kl. 15:44 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ganske så åpenlyst hva hen bedriver, eller ikke bedriver, at jeg ikke trenger å være noen spion akkurat Anonymkode: c87b5...693 Hvis jeg, som sjef for en bedrift, hadde fått vite at du både spionerer og sladrer på den ansatte, hadde du fått beskjed om å ta deg sammen, gjøre jobben din og gå hjem. Det kan være at hun sitter og venter på noe jobbmessig på mail. Pass dine egne saker. Anonymkode: 8fe3c...d89 1 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:44 #12 Skrevet tirsdag kl. 15:44 Jeg har en jobb med mye tidsfrister som innebærer en del sene kvelder. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å ta en ti minutters pause der jeg gjør private ting om jeg må sitte sent. Om kollegaen din tar matpause, går seg en tur eller surfer før kveldsvakten er vel ikke din sak? Anonymkode: 39d89...9e3 3 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:44 #13 Skrevet tirsdag kl. 15:44 Kunne aldri funnet på å spionere og sladre på en kollega på denne måten. Såå flaut! Pass på deg selv, heller. Anonymkode: 97209...884 7 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:44 #14 Skrevet tirsdag kl. 15:44 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan tipse tillitsvalgte. Gå gjerne flere sammen. Anonymkode: 6ad34...d19 Mobbing altså. Hos oss hadde det vært disse som hadde mistet jobben siden de går sammen mot denne ansatte. Anonymkode: 8fe3c...d89 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:47 #15 Skrevet tirsdag kl. 15:47 Du har allerede gitt beskjed. Hvorfor gjøre det igjen? Anonymkode: 269a2...96f 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:52 #16 Skrevet tirsdag kl. 15:52 At det velges å kalle det spionering er deres tolkning. Vi ser lett inn på pcene til hverandre selv om man ikke gjør det bevisst. Grunnen til at jrg tar det opp er jo at jeg synes det er frustrerende, og jeg ser at majoriteten mener jeg må la det ligge. Jeg takker for de tilbakemeldingene, da jeg spurte om det. jeg ver jo at det er sjefen sin ansvar, og jeg må kanskje være enda tydeligere på at jeg ikke skal kompensere for at vedkommende ikke jobber. jeg synes forøvrig det er interessant at så mange tenker det er helt okey at en kollega ikke jobber. Anonymkode: c87b5...693 23 5 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:38 #17 Skrevet tirsdag kl. 16:38 Hva vet du om vedkommende? Har han det vanskelig hjemme og syns det er trygt å forbli på jobben? Eller kan han være som meg at han syns det er godt å være på jobb å roe ned etter at alle de andre har dratt kanskje? Anonymkode: 72073...12d 1 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:01 #18 Skrevet tirsdag kl. 17:01 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva vet du om vedkommende? Har han det vanskelig hjemme og syns det er trygt å forbli på jobben? Eller kan han være som meg at han syns det er godt å være på jobb å roe ned etter at alle de andre har dratt kanskje? Anonymkode: 72073...12d Det ville sikkert ikke vært noe problem så lenge de andre kollegaene ikke måtte gjøre hans oppgaver Anonymkode: 51d1f...33b 6 2
Moppeguri Skrevet tirsdag kl. 17:58 #19 Skrevet tirsdag kl. 17:58 (endret) Hvordan vet du om hen skriver plusstid på det ? Overvåker du det ? Kan det rett og slett hende de sitter igjen på sin fritid ? Jeg gjorde det en del i min forrige jobb , spesielt hvis jeg skulle på trening eller lignende etter jobb og det ikke var hensiktsmessig å hjemom først grunnet lang vei / ugunstige busstider Endret tirsdag kl. 18:00 av Moppeguri Skrivefeil 5 2
Hareena Skrevet tirsdag kl. 19:20 #20 Skrevet tirsdag kl. 19:20 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man kan tipse tillitsvalgte. Gå gjerne flere sammen. Anonymkode: 6ad34...d19 Nei, dette er ikke en oppgave for en tillitsvalgt. Dette er et problem ledelsen skal løse. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå