AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:44 #1 Skrevet tirsdag kl. 13:44 Jeg lurer på om det kan være skadelig eller hva som gjør man ikke kan ha sex tidligere. Nå har det ikke fristet å ha sex før det men nysgjerrig på hvorfor om man har lyst og ikke har vont lengere? Jordmor sa ikke anbefalt å gjøre det før etter 6 uker og isåfall med kondom. Anonymkode: 15636...6dd
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:45 #2 Skrevet tirsdag kl. 13:45 Pga det er fremdeles sår/skorper der, og penis kommer inn med en drøss bakterier og kan skape mye uheldig friksjon. grøss. Orker ikke tanken på det en gang. Anonymkode: 7a9fa...600 5 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:47 #3 Skrevet tirsdag kl. 14:47 I livmoren har du et sår/arr på størrelse med en middagstallerken etter morkaken. Rett etter fødsel er livmorhalsen fremdeles åpen, såret er ikke grodd og det er derfor fri bane for bakterier å komme inn i livmoren og skape en potensielt dødelig infeksjon. Livmorinfeksjon, tidligere kalt "barselfeber" var før (og er fortsatt i andre land) den største årsaken til død blant barselmødre. Det er altså ikke noe å spøke med. Og man regner ca seks uker før dette såret i livmoren er grodd, livmorhalsen er helt lukket igjen og ting skal være "normalt" igjen I tillegg må de fleste sy i underlivet, og disse stingene kan også revne/gå opp/få infeksjon i - og for de fleste bruker de noen uker på å løse seg opp og at sårene gror. Det er altså infeksjonsfare som er hovedproblemet - og man er ikke sikret mot infeksjon selv om man føler seg bra, fordi man vet ikke eksakt når ting er grodd. Derav råd om kondom. Med det sagt så er det jo ingenting i veien for å prøve dersom underlivet kjennes i orden, sting er borte etc - men da med kondom for sikkerhets skyld. Anonymkode: b121a...e4c 4 10
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:06 #4 Skrevet tirsdag kl. 15:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på om det kan være skadelig eller hva som gjør man ikke kan ha sex tidligere. Nå har det ikke fristet å ha sex før det men nysgjerrig på hvorfor om man har lyst og ikke har vont lengere? Jordmor sa ikke anbefalt å gjøre det før etter 6 uker og isåfall med kondom. Anonymkode: 15636...6dd Pga renselsen som er etter fødsel, fare for bakterier osv! Og for noen sår/sydd. Jeg ventet 12uker(pga rivnet skikkelig hele veien, så fikk beskjed om etterkontroll 12uker etter fødsel og INGEN sex før det! Var ikke noe problem med de smertene og arrvevet uansett, gikk fint å vente for oss begge. Men ellers er vi gla i sex og det hadde vært tungt. Men med den rivningen, i tilegg til baby som ikke sov gikk det fint Anonymkode: b4662...90b 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:41 #5 Skrevet tirsdag kl. 18:41 Pga infeksjonsfare Anonymkode: 5e181...509 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:47 #6 Skrevet tirsdag kl. 18:47 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lurer på om det kan være skadelig eller hva som gjør man ikke kan ha sex tidligere. Nå har det ikke fristet å ha sex før det men nysgjerrig på hvorfor om man har lyst og ikke har vont lengere? Jordmor sa ikke anbefalt å gjøre det før etter 6 uker og isåfall med kondom. Anonymkode: 15636...6dd Bakterier. Det har ikke grodd skikkelig og man er da mye mer utsatt for infeksjoner. Det får man da oppløyst om man spør jordmor. Hvorfor gjorde du ikke det? Anonymkode: 23c21...98c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:26 #7 Skrevet tirsdag kl. 19:26 Bruk kondom. Anonymkode: 99cc8...b98
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 04:05 #8 Skrevet onsdag kl. 04:05 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bruk kondom. Anonymkode: 99cc8...b98 Anbefalingen er jo ikke sex men om man skal så bruk kondom. Da holder jo egentlig ikke det. Anonymkode: 15636...6dd
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 04:12 #9 Skrevet onsdag kl. 04:12 Dere kan selvsagt ha andre typer sex enn penis i vagina. Poenget er ikke å ikke ha sex, men å vente med akkurat dette til dama har grodd. Anonymkode: e81b9...588
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 04:20 #10 Skrevet onsdag kl. 04:20 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I livmoren har du et sår/arr på størrelse med en middagstallerken etter morkaken. Rett etter fødsel er livmorhalsen fremdeles åpen, såret er ikke grodd og det er derfor fri bane for bakterier å komme inn i livmoren og skape en potensielt dødelig infeksjon. Livmorinfeksjon, tidligere kalt "barselfeber" var før (og er fortsatt i andre land) den største årsaken til død blant barselmødre. Det er altså ikke noe å spøke med. Og man regner ca seks uker før dette såret i livmoren er grodd, livmorhalsen er helt lukket igjen og ting skal være "normalt" igjen I tillegg må de fleste sy i underlivet, og disse stingene kan også revne/gå opp/få infeksjon i - og for de fleste bruker de noen uker på å løse seg opp og at sårene gror. Det er altså infeksjonsfare som er hovedproblemet - og man er ikke sikret mot infeksjon selv om man føler seg bra, fordi man vet ikke eksakt når ting er grodd. Derav råd om kondom. Med det sagt så er det jo ingenting i veien for å prøve dersom underlivet kjennes i orden, sting er borte etc - men da med kondom for sikkerhets skyld. Anonymkode: b121a...e4c Livmoren trekker seg sammen til knyttnevestørrelse igjen rett etter fødselen, så såret er veldig fort adskillig mindre enn en middagstallerken altså og de fleste må faktisk ikke sy. Ha sex når du føler for det, bruk kondom for sikkerhets skyld. Hadde selv samleie 5 dager etter den ene fødselen min og det var faktisk bare deilig. Etter første fødsel ventet vi derimot de tilmålte 6 ukene fordi det var det som ble sagt over alt. Anonymkode: a6f19...e7f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 05:46 #11 Skrevet onsdag kl. 05:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Livmoren trekker seg sammen til knyttnevestørrelse igjen rett etter fødselen, så såret er veldig fort adskillig mindre enn en middagstallerken altså og de fleste må faktisk ikke sy. Ha sex når du føler for det, bruk kondom for sikkerhets skyld. Hadde selv samleie 5 dager etter den ene fødselen min og det var faktisk bare deilig. Etter første fødsel ventet vi derimot de tilmålte 6 ukene fordi det var det som ble sagt over alt. Anonymkode: a6f19...e7f Det du skriver her er jo faktisk regelrett feil. Et kjapt googlesøk viser det. 70% av førstegangsfødende må sy (kilde: barselopprøret). Og hvor lang tid livmora bruker på å trekke seg sammen er veldig individuelt, den er IKKE knyttnevestørrelse med en gang for alle. Det sies seks uker før den er normal. Anonymkode: b121a...e4c
Uanonym bruker Skrevet onsdag kl. 09:11 #12 Skrevet onsdag kl. 09:11 På grunn av fare for bakterier. Hvis man bruker kondom, kan man ha samleie når man føler for det. Jeg har hatt sex fra rundt 4 uker etter mine fødsler, uten problemer. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 03:39 #13 Skrevet i går, 03:39 Jeg hadde sex kort tid (9 og 11 dager, tok ks) Brukte kondom fordi det er stor infeksjonsfare. Men er jo bare å ha sex om du ønsker/klarer/vil. Men bruk kondom. Anonymkode: 1c1d6...465 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå