Gå til innhold

Hjelp - får ikke endret fb kontoen til avdød bror - hva skal jeg gjøre??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet min bror for snart 2 år siden.  Har ikke hans innlogging til sosiale medier. Jeg har gjentatte ganger kontaktet meta/fb via deres kontaktside hvor man legger inn url på den avdøde og skifteattest/ dødsannonse som vedlegg. Får kun et autosvar at jeg snart skal kontaktes - men hører ingenting. Det har nå gått 1 år siden første forsøk - og har siden da jevnlig lagt det inn igjen -  men ingenting skjer. Vil gjerne ha dette omgjort til minnekonto. Sist han hadde bursdag fikk jo alle "påminnelse" om å gratulere han med dagen.. Det gjorde vondt.

Men jeg får INGEN respons. Noen tips til hva annet som kan gjøres her? Det er jo tydelig at ingenting skjer via deres kontaktside..

Anonymkode: f2417...b51

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar -  jeg har sendt fra mac hcer gang -  og jevnlig i over 1 år -  merkelig hvis de ikke har klart å løse dette på over 1 år?? Er det ingen annen mulighet enn denne måten å få kontakt med fb om å endre en avdøds konto?

Skrevet

Er nok ikke noe annet du kan gjøre nei 

Men ta lærdom av dette.

Skriv ned innloggingsinfo til all SoMe i en forseglet konvolutt, med instruksjoner hva som skal gjøres ved din død, og få dette lagret hos en advokat.

Bruk Google som 2FA og la nødnøklene ligge i samme konvolutt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme da kjæresten døde for to år siden.

Sendte inn skjema gang på gang, og skrev at jeg skulle være administrator for kontoen hans.

Det som skjedde var at Fb stengte hele kontoen og skrev:  "Til minne om ××××× " på siden, istedenfor å la den være åpen minneside der folk kunne skrive og jeg kunne være administrator.

Det første året dukket det opp beskjed på min Facebook side og hos flere av hans fb venner, om at han hadde bursdag snart, og det var helt jævlig.

Det andre året sluttet det å komme oppdateringer angående hans fb aktiviteter/bursdager o l.

Det at det ikke er mulig å kontakte Facebook og få ordnet opp i feilen, har vært en stor påkjenning for meg, for kjæresten min ønsket å ha en åpen minneside fordi han var redd for å bli glemt.

Fuck hele Facebook🖕

Anonymkode: 1904a...60b

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 23.24):

Sendte inn skjema gang på gang, og skrev at jeg skulle være administrator for kontoen hans.

Det som skjedde var at Fb stengte hele kontoen og skrev:  "Til minne om ××××× " på siden, istedenfor å la den være åpen minneside der folk kunne skrive og jeg kunne være administrator.

Er det mulig å bli administrator av en konto uten at dette tidligere er registrert og godkjent av avdøde selv?

Anonymkode: bee10...71f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er minnekontoforvalter på kontoen til broren min og har inlogg men får fortsatt ikke hverken endra eller sletta den. Meta suger. Det er jo samme greia for instagram. Han hadde nettop bursdag og gratulasjoner og hilsner rant inn. Helt forferdelig.

Anonymkode: 1905a...384

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 18.03):

Er det mulig å bli administrator av en konto uten at dette tidligere er registrert og godkjent av avdøde selv?

Anonymkode: bee10...71f

Ja man må registrere seg på et skjema, legge inn dødsannonse og div opplysninger, men i mitt tilfelle stengte Facebook min avdøde samboers konto, slik at den ble låst.

Snakket med en dame der mannen hadde dødd momentant og han hadde ikke satt opp henne som administrator.

Hun gjorde det samme som meg og i løpet av sekunder kunne hun administrere fb siden til sin avdøde mann.

Helt tydelig at Facebook gjorde en feil i mitt tilfelle, fordi det første året etter samboers død, kom det opp varslinger fra hans side om bursdag, gamle bilder og ting han hadde gjort.

Veldig ubehagelig for oss i familien, men plutselig etter et år sluttet vi å få opp varslinger fra hans side.

Prøvde forgjeves å komme i kontaktene Meta uten hell😐

AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (På 21.10.2025 den 17.13):

Men ta lærdom av dette.

Skriv ned innloggingsinfo til all SoMe i en forseglet konvolutt, med instruksjoner hva som skal gjøres ved din død, og få dette lagret hos en advokat.

Oi. Uaktuelt at mine etterlatte skal få anledning til å snuse i mine private meldinger på SoMe😳

Anonymkode: 9c02a...c8c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Oi. Uaktuelt at mine etterlatte skal få anledning til å snuse i mine private meldinger på SoMe😳

Anonymkode: 9c02a...c8c

Hva med biten Instruksjoner skjønner du ikke?
instruksjonene er til advokaten ikke etterlatte.

De er logg inn og slett alle kontoer.

AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (4 minutter siden):

Slarti skrev (På 21.10.2025 den 17.13):

Men ta lærdom av dette.

Synes virkelig ikke du var så klar i instruksjonen din at du trenger å bite hodet av noen for å ikke skjønne hva du mener, men ikke sier. 

Anonymkode: 90e1c...c1d

• Liker 1
Skrevet
Slarti skrev (6 minutter siden):

I teorien kan vel den som logger inn lese meldinger om den ønsker det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Melus skrev (2 minutter siden):

I teorien kan vel den som logger inn lese meldinger om den ønsker det. 

I teorien ja.
I praksis vil nok ikke en advokat gidde.

Anonymkode: 1fb5b...e80

AnonymBruker
Skrevet

TS her  - det er håpløst. Jeg sender fortsatt inn med jevne mellomrom -  med riktige opplysninger og det de ber om av dokumentasjon -  men det skjer ingenting. Det er faktisk veldig belastende dette.. Snart er det bursdagen hans igjen - og alle vil få en påminnelse om å gratulere han med dagen.. 

Det verste er jo også at noen gjorde dette forrige år -  gratulerte han med dagen og ønsket han en flott dag med familie osv.. (Han hadde stort nettverk -  over 800 på vennelista -  så åpenbart noen fjernt periferte bekjente som ikke har fått med seg hans bortgang -  selv om link til minnesiden hans osv ligger der.......... Helt uforståelig at dette skal ta over 1 år og enda ikke har løst seg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...