AnonymBruker Skrevet i går, 12:32 #1 Skrevet i går, 12:32 Har kjøpt bolig der vi har garasjer i rekke. Jeg har også bil, men bruker den sjelden og ikke i det daglige. Har fått beskjed om at alle som har garasje i rekka må måke «for fellesskapet» på veien som går fra garasjene og ut til kommunal vei, ca 300 meter. Er kjipt å komme som ny nabo og begynne å krangle på dette, men jeg syntes det er urimelig at jeg som ikke skal bruke veien en gang skal måtte måke hver dag for at de andre skal ut. Klart jeg skal være med på måking jevnlig, men tenker at en gang i uken får holde når jeg ikke bruker bilen mer enn en gang i uka eller hver 14. dag. Hva ville dere tenkt? Er bare 4 garasjer i rekka. Anonymkode: 0cf15...473
AnonymBruker Skrevet i går, 12:34 #2 Skrevet i går, 12:34 Her tror jeg at jeg hadde stillet opp på lik linje med alle andre. Spesielt som ny nabo, så er ikke dette en kamp jeg hadde syntes var verdt å ta og lage dårlig stemning allerede nå. Anonymkode: 5a200...68a 21 1 5
DesmondMiles Skrevet i går, 12:39 #3 Skrevet i går, 12:39 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Har kjøpt bolig der vi har garasjer i rekke. Jeg har også bil, men bruker den sjelden og ikke i det daglige. Har fått beskjed om at alle som har garasje i rekka må måke «for fellesskapet» på veien som går fra garasjene og ut til kommunal vei, ca 300 meter. Er kjipt å komme som ny nabo og begynne å krangle på dette, men jeg syntes det er urimelig at jeg som ikke skal bruke veien en gang skal måtte måke hver dag for at de andre skal ut. Klart jeg skal være med på måking jevnlig, men tenker at en gang i uken får holde når jeg ikke bruker bilen mer enn en gang i uka eller hver 14. dag. Hva ville dere tenkt? Er bare 4 garasjer i rekka. Anonymkode: 0cf15...473 Så dersom det er stort snøfall, så skal fire husholdninger måke en vei på 300 meter? Det høres jo ekstremt upraktisk ut. Vi har en rekke på fire garasjer til rekkehuset vårt, og asfalten foran garasjene tilsvarer ca 2 billengder for vi treffer på den kommunale veien. Vi betaler for måking, siden en løsning der alle må bidra til måking sjeldent fungerer. Endret i går, 13:14 av DesmondMiles 15 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:43 #4 Skrevet i går, 12:43 Ville bare sett på det som fin trening. Er selv i en situasjon der vi måker (privat vei) selv om vår SUV fint kan kjøre nærmest uansett hvilke snømenbder som kommer her (kystklima), av respekt for de som bor lenger inn i gata. Og tar også veistubben foran eldre nabo. Det er en del av det å bo tett på andre. Anonymkode: e2eaa...85b 7 1
solsolsol Skrevet i går, 12:48 #5 Skrevet i går, 12:48 Kommer vel an på hvor mye snø det er snakk om, men å brøyte 80 meter hver dag for hånd høres helt grusomt ut om det er mye snø der dere bor. Om det tar under en halvtime ville jeg ikke protestert (evt kjøpt med snøfreser) 3
AnonymBruker Skrevet i går, 12:51 #6 Skrevet i går, 12:51 solsolsol skrev (Akkurat nå): Kommer vel an på hvor mye snø det er snakk om, men å brøyte 80 meter hver dag for hånd høres helt grusomt ut om det er mye snø der dere bor. Om det tar under en halvtime ville jeg ikke protestert (evt kjøpt med snøfreser) Vil egentlig gjette på at det er tilsvarende slik det er her jeg bor... Eneste grunnen til at man kan løse et så stort areal på en slik måte. VI trenger vel maks 10 fingre for å telle antall ganger i året gata må måkes, og da gidder vi ikke kostnaden med å sette det bort. Anonymkode: e2eaa...85b 3
AnonymBruker Skrevet i går, 12:56 #7 Skrevet i går, 12:56 Når det kommer snø, så regn og så fryser på, slik det stadig gjør her sør hvert fall- ja da kan du bare glemme at du selv hadde klart å måke deg ut når du trenger det en gang i uka. Derav er du også avhengig av at det måkes jevnlig og derfor bør du og bidra. Anonymkode: 97b07...cdb 14 6
AnonymBruker Skrevet i går, 13:00 #8 Skrevet i går, 13:00 Da skaffer dere et kjøretøy som kan gjøre jobben. Traktor,snøfreser,atv med brøyteskjær osv. For langt og upraktisk å måke 300 meter for hånd. Anonymkode: 47be8...a11 7 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:00 #9 Skrevet i går, 13:00 Løsningen på dette er at dere går sammen og betaler noen andre for å måke, for meg hadde det vært helt uaktuelt å måke 300 meter og det er selv med snøfreser. Anonymkode: a79f2...b4d 12 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #10 Skrevet i går, 13:01 300 m snømåking for hånd?? Det går jo ikke! Anonymkode: 2abf5...a6f 11 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #11 Skrevet i går, 13:01 Jeg skjønner ikke hvorfor du tolker det som at du må måke hver dag, når det står at alle skal bidra? Mener du at naboene dine ikke skal måtte måke i det hele tatt? Eller må hele veien måkes 4-5 ganger hver dag? Hos oss betyr "alle bidrar til fellesskapet" at vi måker på tur, etter behov... Vi er fire stykker som deler parkeringsplass, så jeg måker ikke mye oftere enn 1-2 ganger i uka. Anonymkode: 7d7f6...66a 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:02 #12 Skrevet i går, 13:02 300 meter!? Det hadde jeg aldri giddet å måke selv. Hadde stemt for å betale et firma for å komme og måke den veien. Makan. Man kan ikke bruke halve dagen på å måke hver gang det snør heller! Anonymkode: 33e82...3c6 8
moomino Skrevet i går, 13:03 #13 Skrevet i går, 13:03 Der vennina mi bor så betaler de en med traktor og hver enkelt beboer står for å måke foran sin garasje og dør, og ved søple bøtter 2
Daria Skrevet i går, 13:04 #14 Skrevet i går, 13:04 Hvordan ser du for deg at det kan løses? Alle med bil melder inn hvor mye og ofte de planlegger å bruke den i løpet av vinteren, og så skal noen regne ut hvor mange måkedager, eventuelt kvadratmeter den enkelte skal ta? Du måker når du selv trenger det (og håper at noen andre skulle ut før deg)? Å være en del av et fellesskap innebærer at man noen ganger yter mer enn man nyter, men som regel tjener man på det på sikt - om ikke annet i form av et godt naboskap. Å komme inn som ny og ville endre på fungerende felles rutiner - før du i det hele tatt vet om det vil bli et problem - vil fort kunne føre til det motsatte. 12 5
AnonymBruker Skrevet i går, 13:04 #15 Skrevet i går, 13:04 Dere må jo åpenbart betale for brøyting. Går ikke an å dele på det Anonymkode: 6fa3c...eb2 5
AnonymBruker Skrevet i går, 13:11 #16 Skrevet i går, 13:11 Jeg ville tenkt at du var vanskelig å ha som nabo.. HVis dette har fungert helt fint for alle frem til du kom er det du som er problemet ikke avtalen naboene har.. Anonymkode: 34969...f6f 2 2
DesmondMiles Skrevet i går, 13:17 #17 Skrevet i går, 13:17 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du tolker det som at du må måke hver dag, når det står at alle skal bidra? Mener du at naboene dine ikke skal måtte måke i det hele tatt? Eller må hele veien måkes 4-5 ganger hver dag? Hos oss betyr "alle bidrar til fellesskapet" at vi måker på tur, etter behov... Vi er fire stykker som deler parkeringsplass, så jeg måker ikke mye oftere enn 1-2 ganger i uka. Anonymkode: 7d7f6...66a Vel, kona mi starter på jobb 7 om morgenen, og det gjør ingen av naboene. Skulle det alltid vært vårt ansvar å måke da, fordi vi har behov først, hvis vi hadde bodd under samme forhold som TS? 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:20 #18 Skrevet i går, 13:20 Du bruker jo veien selv om du ikke bruker bilen. Det er jo hyggelig for gående å slippe å vase seg gjennom snø også. Hva med post og søppeltømming? Hva med ambulanse, deet hadde sikkert vært hyggelig om den kom frem når du trenger den. Anonymkode: deb2b...189 5 4
AnonymBruker Skrevet i går, 13:27 #19 Skrevet i går, 13:27 DesmondMiles skrev (4 minutter siden): Vel, kona mi starter på jobb 7 om morgenen, og det gjør ingen av naboene. Skulle det alltid vært vårt ansvar å måke da, fordi vi har behov først, hvis vi hadde bodd under samme forhold som TS? Hvordan får du "alle skal bidra til fellesskapet" til at det kun skal være deres ansvar? Jeg har bodd med slik ordning i 10+ år, og det har aldri vært ett problem, verken på Østlandet, i Trondheim eller i Tromsø... De som alltid starter sent på jobb måker på ettermiddagen og kvelden, for det snør da også... Og man skal bo rimelig spesielt til før det er behov for å måke hver eneste morgen, særlig om det måkes bra på kvelden før. Joda, det kan komme sinnsyke mengder snø på en natt, men det er jammen meg ikke hver natt, selv ikke de mest snørike områdene. Anonymkode: 7d7f6...66a 3
DesmondMiles Skrevet i går, 13:30 #20 Skrevet i går, 13:30 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan får du "alle skal bidra til fellesskapet" til at det kun skal være deres ansvar? Jeg har bodd med slik ordning i 10+ år, og det har aldri vært ett problem, verken på Østlandet, i Trondheim eller i Tromsø... De som alltid starter sent på jobb måker på ettermiddagen og kvelden, for det snør da også... Og man skal bo rimelig spesielt til før det er behov for å måke hver eneste morgen, særlig om det måkes bra på kvelden før. Joda, det kan komme sinnsyke mengder snø på en natt, men det er jammen meg ikke hver natt, selv ikke de mest snørike områdene. Anonymkode: 7d7f6...66a Du tror naboene mine som ikke jobber står opp kl 0600 for å måke for kona mi eller? Det blir automatisk vårt ansvar da. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå