AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Jeg har begynt å gå ned i vekt. Eller, jeg prøver å gå ned i vekt ved å kutte porsjoner, øke treningsmengden og være mer aktiv. Kroppen saboterer for meg for det harde livet ved å gi meg plutselig ulvehunger (jeg gir ikke etter, det er bare jævla irriterende), holde på vann som gal, sånn at jeg får svære merker etter sokker og oppblåst ansikt, gi meg masse luft i magen (det er så ille at jeg noen ganger har veldig vondt i magen og ser 7 måneder gravid ut), gi meg hodepine og sånt. Det har fortsatt sånn i 3 måneder. Vektnedgangen går også svært sakte (jeg har mistet ca. 3 kilo på 3 måneder, til tross for drastisk omlegging av livsstil), så motivasjonen holder på å ebbe ut her. Hvordan håndtere den dumme kroppens sabotasje her? Har dere vært borti noe lignende? P.S. Lavkarbo, keto og faste passer ikke for meg av forskjellige grunner. Anonymkode: e7937...31c
BobbySocks Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden Har du noen intoleranse? Høres nesten sånn ut. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden Hvis du har økt aktivitetsnivået veldig og samtidig kuttet drastisk på mat, så er det ikke rart kroppen protesterer? Du trenger mer energi nå enn før du begynte prosjektet, men gir mindre næring til kroppen? Anonymkode: e6197...7fe 2 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du har økt aktivitetsnivået veldig og samtidig kuttet drastisk på mat, så er det ikke rart kroppen protesterer? Du trenger mer energi nå enn før du begynte prosjektet, men gir mindre næring til kroppen? Anonymkode: e6197...7fe Jeg har ikke økt aktivitetsnivået VELDIG, kun økt det. Gått fra 2 til 4 styrketreninger i uka, og økt kardio med 1 time i uka. Ikke noe ekstremt. Jeg begrenser også matporsjoner. Dette fordi jeg har svært lav basalforbrenning på grunn av diverse sykdommer. Jeg lurer på hvor lenge det kan vare, og hvordan håndtere det. TS Anonymkode: e7937...31c
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Skrevet 10 timer siden BobbySocks skrev (5 minutter siden): Har du noen intoleranse? Høres nesten sånn ut. Nei, ingen allergier eller intoleranser. Jeg spiser heller ingen nye/andre varer nå enn tidligere. TS Anonymkode: e7937...31c
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden Jeg har opplevd det samme (veldig sakte vektnedgang etter drastisk livsstilsendring, men ikke hodepine og andre symptomer du nevner - det høres slitsomt ut!) Er du sikker på at du får i deg nok av alt du skal? Jeg har også lagt om kostholdet og spiser mer råvarebasert og mye mer grønnsaker (som er mettende, men kalorifattig) enn før. Jeg har oppdaget at det utfordrende er å få i seg nok byggesteiner, særlig når man trener. Har i mange, mange år hatt et dysregulert nervesystem der kroppen har sterke fysiske reaksjoner på stress, og en av disse kan etter hva jeg forstår være at kroppen holder på fett fordi den tror det er dårlige tider. Så i tillegg til de andre faktorene i livsstilsendringa, forsøker jeg å gjøre grep for å regulere nervesystemet slik at kroppen skal komme ut av den modusen. Søvn, dagslys, å gå, å puste bevisst, å være bevisst på koffein- og sukkerinntak og sånt. Det hjelper sikkert ikke for alle, men for meg gir nå dette mening. Det å finne ut av denne balansen har for meg vært noe av det som tar tid. Anonymkode: 0500b...96c 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden Dette med ulvehunger og lite vektnedgang høres ut som det er treningen som kan for. Jeg hadde det helt likt. Så denne gangen trener jeg ingenting. Nærmeste jeg kommer er en gå tur i ny og ned. Har gått ned 15 kg, ca 0,5kg i uken. For meg handler det om å være i kaloriunderskudd, vite at jeg kommer til å være litt sulten, men overvinne den med å tenke at det ikke er farlig å være litt sulten. Så jeg bestemmer meg for når det er viktigst å ikke være sulten. Min felle var å spise mye om kvelden. Så nå er jeg veldig bestemt på at siste måltid er senest kl 19, og da spiser jeg nok proteiner og kalorier (må ha sunt fett også) for å holde meg mett resten av kvelden. Si at jeg spiser 1500kcal på en dag, så kan 450-500 hver måltidet kl 19. 1000 som er igjen fordeles utover dagen. Jeg måtte prøve meg frem. Først med frokost også prøve formiddagen uten, også startet jeg 11 og måltid igjen 15-16, også 19. Det er det som virker for meg. Ser du ikke vil faste, men jeg ser det ikke som faste. Kun at kroppen trenger ikke mat hele døgnet, at det ikke er galt i det. Og at det er bedre med 3 relativt store/normale måltid med mye proteiner, noe sunt fett og mye grønnsaker + frukt. Spiser ikke mellom dem og drikker ikke kalorier. Ingen ultraprossesert mat. Anonymkode: cb22d...00e 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden Egg og grovt brød er mettende spiser du mye ferdig mat?. Fint å lage ting fra bunn av selv. Anonymkode: 9395a...255
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Egg og grovt brød er mettende spiser du mye ferdig mat?. Fint å lage ting fra bunn av selv. Anonymkode: 9395a...255 Spiser ikke brød, men en del mat som metter, blant annet mye proteiner. Lager noe fra bunnen av, mens annet er ferdiglaget (døgnet har fortsatt kun 24 timer). TS Anonymkode: e7937...31c
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Dette med ulvehunger og lite vektnedgang høres ut som det er treningen som kan for. Jeg hadde det helt likt. Så denne gangen trener jeg ingenting. Nærmeste jeg kommer er en gå tur i ny og ned. Har gått ned 15 kg, ca 0,5kg i uken. For meg handler det om å være i kaloriunderskudd, vite at jeg kommer til å være litt sulten, men overvinne den med å tenke at det ikke er farlig å være litt sulten. Så jeg bestemmer meg for når det er viktigst å ikke være sulten. Min felle var å spise mye om kvelden. Så nå er jeg veldig bestemt på at siste måltid er senest kl 19, og da spiser jeg nok proteiner og kalorier (må ha sunt fett også) for å holde meg mett resten av kvelden. Si at jeg spiser 1500kcal på en dag, så kan 450-500 hver måltidet kl 19. 1000 som er igjen fordeles utover dagen. Jeg måtte prøve meg frem. Først med frokost også prøve formiddagen uten, også startet jeg 11 og måltid igjen 15-16, også 19. Det er det som virker for meg. Ser du ikke vil faste, men jeg ser det ikke som faste. Kun at kroppen trenger ikke mat hele døgnet, at det ikke er galt i det. Og at det er bedre med 3 relativt store/normale måltid med mye proteiner, noe sunt fett og mye grønnsaker + frukt. Spiser ikke mellom dem og drikker ikke kalorier. Ingen ultraprossesert mat. Anonymkode: cb22d...00e Som sagt, faste funker ikke for meg. Jeg har full rulle med aktivitet fra morgen til kveld, og MÅ ha frokost for å fungere på jobb. Men jeg spiser vanligvis ikke noe etter klokka 19-20. Når det gjelder trening, så har jeg alltid trent. Den ene dagen i uka endrer vel ikke så mye at jeg plutselig blir kjempesulten? TS Anonymkode: e7937...31c
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har opplevd det samme (veldig sakte vektnedgang etter drastisk livsstilsendring, men ikke hodepine og andre symptomer du nevner - det høres slitsomt ut!) Er du sikker på at du får i deg nok av alt du skal? Jeg har også lagt om kostholdet og spiser mer råvarebasert og mye mer grønnsaker (som er mettende, men kalorifattig) enn før. Jeg har oppdaget at det utfordrende er å få i seg nok byggesteiner, særlig når man trener. Har i mange, mange år hatt et dysregulert nervesystem der kroppen har sterke fysiske reaksjoner på stress, og en av disse kan etter hva jeg forstår være at kroppen holder på fett fordi den tror det er dårlige tider. Så i tillegg til de andre faktorene i livsstilsendringa, forsøker jeg å gjøre grep for å regulere nervesystemet slik at kroppen skal komme ut av den modusen. Søvn, dagslys, å gå, å puste bevisst, å være bevisst på koffein- og sukkerinntak og sånt. Det hjelper sikkert ikke for alle, men for meg gir nå dette mening. Det å finne ut av denne balansen har for meg vært noe av det som tar tid. Anonymkode: 0500b...96c Tusen takk for gode tips. Jeg har også tenkt på dette med søvn, der skorter det skikkelig for tiden. TS Anonymkode: e7937...31c
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som sagt, faste funker ikke for meg. Jeg har full rulle med aktivitet fra morgen til kveld, og MÅ ha frokost for å fungere på jobb. Men jeg spiser vanligvis ikke noe etter klokka 19-20. Når det gjelder trening, så har jeg alltid trent. Den ene dagen i uka endrer vel ikke så mye at jeg plutselig blir kjempesulten? TS Anonymkode: e7937...31c Du har økt med 1 ekstra styrkeøkt i uka pluss økt kardio. Det er jo en vesentlig endring. Sikker på at du får i deg nok næring? Anonymkode: 72387...42f 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du har økt med 1 ekstra styrkeøkt i uka pluss økt kardio. Det er jo en vesentlig endring. Sikker på at du får i deg nok næring? Anonymkode: 72387...42f Det gjør jeg. Alle de viktige komponentene er med, i proporsjoner som er nødvendig. Jeg har vært både hos personlig trener og ernæringsfysiolog og laget program. Men jeg må ligge såpass lavt på kalorier for å i det hele tatt gå ned i vekt. TS Anonymkode: e7937...31c
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Du ser dette som et kortvarig prosjekt du burde vært ferdig med allerede? Hva med å legge om til en varig livsstil du kan holde resten av livet? Ikke 5x trening i uka på for lite mat helt plutselig og forvente at kroppen tenker det er topp og at du burde vært i mål nå. Tror jeg ville redusert treningen for å være ærlig. Gå tilbake til det du hadde før (2 styrke+1 kardio?) og ha fokus på kostholdet. Både mengde, antall og hva du spiser. Øk heller trening gradvis etter 1-2 mnd med nytt kosthold. Ikke ta alt på en gang. Ikke rart kroppen går i sjokk og tenker den skal holde på alt den har for å holde deg i live hvis dette blir langvarig. Veldig vanlig tabbe å gå alt for hardt ut, se på det som en "diett" heller enn en ny sunn livsstil. En ny livsstil må være noe du kan holde over mange år, de færreste trener 5 dager i uka egentlig. Men ha heller fokus på hverdagsaktivitetene, gå dit du skal, ta trappene osv osv. Anonymkode: 2a409...4ab
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, ingen allergier eller intoleranser. Jeg spiser heller ingen nye/andre varer nå enn tidligere. TS Anonymkode: e7937...31c Men hva spiser du? Jeg blir slik du beskriver når jeg ikke spiser ren mat, f.eks sukkerholdige varer, bakst og slikt, og sukkerfri produkter. Kutter jeg disse, er jeg helt fin i løpet av en ukes tid. Anonymkode: 12f19...653 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, ingen allergier eller intoleranser. Jeg spiser heller ingen nye/andre varer nå enn tidligere. TS Anonymkode: e7937...31c kanskje noe av problemet ligger i hvilken type mat du spiser i forhold til hvor lenge den gir deg "fuel" for kroppen og holder deg mett? Anonymkode: 7fb01...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke økt aktivitetsnivået VELDIG, kun økt det. Gått fra 2 til 4 styrketreninger i uka, og økt kardio med 1 time i uka. Ikke noe ekstremt. Jeg begrenser også matporsjoner. Dette fordi jeg har svært lav basalforbrenning på grunn av diverse sykdommer. Jeg lurer på hvor lenge det kan vare, og hvordan håndtere det. TS Anonymkode: e7937...31c Men du vet ikke hvor mange kalorier du har lagt deg på, eller makroene. Du gjetter bare. Ikke rart det ikke funker. Anonymkode: 7c06f...47a 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men du vet ikke hvor mange kalorier du har lagt deg på, eller makroene. Du gjetter bare. Ikke rart det ikke funker. Anonymkode: 7c06f...47a Hvor står det at jeg gjetter? Jeg har som sagt vært både hos PT og ernæringsfysiolog, laget en plan og følger den. Den funker, jeg går (veldig sakte, men likevel) ned i vekt. Så det funker, men jeg får jo masse ubehag. Anonymkode: e7937...31c
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du ser dette som et kortvarig prosjekt du burde vært ferdig med allerede? Hva med å legge om til en varig livsstil du kan holde resten av livet? Ikke 5x trening i uka på for lite mat helt plutselig og forvente at kroppen tenker det er topp og at du burde vært i mål nå. Tror jeg ville redusert treningen for å være ærlig. Gå tilbake til det du hadde før (2 styrke+1 kardio?) og ha fokus på kostholdet. Både mengde, antall og hva du spiser. Øk heller trening gradvis etter 1-2 mnd med nytt kosthold. Ikke ta alt på en gang. Ikke rart kroppen går i sjokk og tenker den skal holde på alt den har for å holde deg i live hvis dette blir langvarig. Veldig vanlig tabbe å gå alt for hardt ut, se på det som en "diett" heller enn en ny sunn livsstil. En ny livsstil må være noe du kan holde over mange år, de færreste trener 5 dager i uka egentlig. Men ha heller fokus på hverdagsaktivitetene, gå dit du skal, ta trappene osv osv. Anonymkode: 2a409...4ab Jeg har trent 5 ganger i uka, noen ganger også 6 eller 7, da jeg var yngre, før problemer med hormoner, lav forbrenning osv startet. Jeg måtte kutte ned fordi jeg var kraftløs og hadde smerter i kroppen. Nå føler jeg meg bedre, og har kommet tilbake til treningsmengden jeg har vært vant til. Dette er noe jeg holdt meg til over tid før, og som jeg planlegger å fortsette med. I tillegg er det slik at jeg må ligge utrolig lavt på kalorier for å oppnå underskudd hvis jeg ikke øker aktiviteten. Det er lettere for meg å trene mer enn å spise veldig lite. "Sparebluss" er også en myte, og inntrer kun når man har gått mye ned i vekt forholdsvis raskt. Ingen fare for meg der, altså. Anonymkode: e7937...31c
Saima Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden Kan komme med et råd som hjalp meg å få "trent ut" vann i kroppen; HIIT 2-3 ganger i uka, intervalltrening hvor du virkelig får opp pulsen💪 Merker på kroppen om jeg sluntrer unna det og bare trener styrke f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå