Gå til innhold

Kan arbeidsgiver innskrenke min rett til å delta sosialt med kollegaer på fritiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, dette kommer jo helt an på hva konflikten faktisk gjelder, og hva du har gjort. Er du mann for eksempel, og begynte å klå en kvinnelig kollega i skrittet men kaller det "å komme litt skjevt ut", så forstår jeg veldig godt at kollegaene og lederen ikke vil du skal delta på noe sosialt i jobbsammenheng. Da forstår jeg de andre.

Så nei. Dette kan ikke jeg svare på før jeg vet hva konflikten er på grunn av, og hva som skjedde. Hvor alvorlig det var osv. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Altså, dette kommer jo helt an på hva konflikten faktisk gjelder, og hva du har gjort. Er du mann for eksempel, og begynte å klå en kvinnelig kollega i skrittet men kaller det "å komme litt skjevt ut", så forstår jeg veldig godt at kollegaene og lederen ikke vil du skal delta på noe sosialt i jobbsammenheng. Da forstår jeg de andre.

Så nei. Dette kan ikke jeg svare på før jeg vet hva konflikten er på grunn av, og hva som skjedde. Hvor alvorlig det var osv. 

Jeg har svart på dette tidligere i tråden. TS 

Anonymkode: 04940...854

AnonymBruker
Skrevet

helt oppriktig TS ville jeg byttet jobb.. 

Anonymkode: b0077...b89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakker om leder fra helvete. Dette er varslingssak. Selv om det neppe kommer noe godt ut av det for den som varsler. 

Anonymkode: d8d65...b6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dette arrangementet er helt privat, så har du dessverre ingen rett til å bli med. Kolleger kan invitere de man ønsker til private arrangement som ikke holdes i regi av arbeidsgiver, det være seg kolleger eller andre, man er jo først og fremst privatperson på sine private arrangementer. 

Feilen her er at det snakkes om det som forsøk på trykke deg ned, og at leder overhodet tar det opp ovenfor deg ved å uttrykke at h*n ikke ønsker at du skal bli med kollega på private arrangement. Det kan være mobbing og er overhodet ikke noe som bør skje på en arbeidsplass, så det er dette du må ta opp med tillitsvalgt, ikke det at du ikke kan bli med på et privat arrangement. 

Anonymkode: 43f8c...10f

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (31 minutter siden):

Det er faktisk ikke alle som har en sjef, noen må jo være den øverste sjefen. Om TS jobber i en liten bedrift trenger det ikke være så mange lag av ledere. Det å melde videre kan være en nåbel ting å gjøre, men det kommer samsynligvis til å koste veldig mye. For TS sin del kan belastningene fort bli veldig mye støre en beløningene for et varsel, så hun gjør det lettere for seg selv om hun greier å komme seg vek fra helle plasen. 

Komme helt an på hva man har av kapasitet selv. Noen er veldig dyktige til å stå i konflikter og er folk man neppe vil møtte i et mørkg smug for å si det sånn. Andre ikke. Så handler det også om det er verdt det. Er det f. eks. en jobb man ser for seg å stå i lenge? Er det drømmejobben? Eller noe man tenker man bare har midlertidig? Så får man vurdere om det er verdt å ta kamp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om dette arrangementet er helt privat, så har du dessverre ingen rett til å bli med. Kolleger kan invitere de man ønsker til private arrangement som ikke holdes i regi av arbeidsgiver, det være seg kolleger eller andre, man er jo først og fremst privatperson på sine private arrangementer. 

Men i dette tilfellet er TS invitert, så da har sjefen ingen adgang til å blande seg i om hun kommer eller ikke. En god sjef ville ha vært glad for alt som kan bidra til forsoning mellom ansatte, men tydelig at denne sjefen ikke ønsker det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville vært helt rolig å påpekt at det de nå gjør er å eskalere situasjonen. Du kan forsikre leder om at du har trukket deg ut av konflikten, du tar til deg rådet, men kommer ikke til å følge det. Ved videre konflikteskalering fra leders side vil du kontakte fagforeningen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber på et lite sted, i en liten kommune i nord. Jeg kom tidligere skjevt ut med en kollega og dette ble eskalert til konflikt fra flere hold. Leder var ingen bedre part i dette, saken ble ikke særlig profesjonelt håndtert. Men nå har det roet seg. Problemet er at denne kollegaen har sladret og problematisert så mye om meg og fått andre med seg på dette, at jeg blir ekskludert sosialt fra enkelte kolleger. Det gjøres tydelig i lunsj og lignende hvor man konsekvent velger å sette seg andre steder enn der jeg sitter. Og leder har støttet dette. Nå kom det nylig en invitasjon fra en annen kollega til alle på kontoret om å delta på et arrangement på privaten, og da var det naturlig for meg å delta på det. Men kollegene det gjelder skal også delta, og leder vil ikke at jeg skal delta på noe sosialt med dem på privaten og sier at det er upassende at jeg snakker om å delta og at jeg deltar. Har leder anledning til å nekte meg dette? Er det ikke ganske graverende at leder er med på å utestenge meg? 

Si opp. 

Anonymkode: 794f4...fea

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, endringer er på trappene. Men må holde ut i noen måneder til ihvertfall. 

Da hadde jeg bare bitt tennene sammen disse månedene.  

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kollegaer ved min arbeidsplass som ikke får være med på turer arrangert i firmaets regi på grunn av tidligere hendelser. Det er også personer som ikke er velkomne på julebord, eller andre tilstelninger hvor det er alkohol involvert. De er ikke utestengt fra alle sosiale hendelser, men noen mennesker må ha andre rammer, enn andre. 

Anonymkode: 39e42...ac0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men i dette tilfellet er TS invitert, så da har sjefen ingen adgang til å blande seg i om hun kommer eller ikke. En god sjef ville ha vært glad for alt som kan bidra til forsoning mellom ansatte, men tydelig at denne sjefen ikke ønsker det.

Det er jo det jeg er enig i, og feilen som har blitt gjort er at kollegaen bruker det som en form for mobbing på arbeidsplassen og at leder blander seg inn i det som er et privat arrangement, for leder har selvsagt ingen anledning til å hverken nekte eller godkjenne hvem kollegaen til TS inviterer. Og det er det TS må ta opp med tillitsvalgt, ikke at man ikke ble invitert i seg selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring hjelper det ikke å si ifra 

Man kan liksom ikke tving folk til å like en 

Anonymkode: 8408e...a6b

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det på ingen måte sikkert at det er denne kollegaen som er problemet, det høres ut som det er ts som er kilden til konflikten. For å svare på det du spør om ts så kan sjefen ikke nekte deg å delta på et privat arrangement. Men å hevde seg mobbet på jobb og så gå på fest med jobben, tja det er jo en motsetning der da. Jeg har blitt mobbet på jobb, av en som mente jeg mobbet henne, og etter involvering av ledelse, hr, tv, vo, advokat og eksternt firma fikk hun sparken. Ikke i min villeste fantesti hadde jeg orket fest med kolleger mens dette stod på, selv om mange av kollegene mine er flotte folk. Når du gjerne vil på psrty så tenker jeg for det første at du ikke faktisk blir mobbet, og for det andre at du er en stor del av problemet. 

Anonymkode: e0f98...cb4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (58 minutter siden):

Det er faktisk ikke alle som har en sjef, noen må jo være den øverste sjefen. Om TS jobber i en liten bedrift trenger det ikke være så mange lag av ledere. Det å melde videre kan være en nåbel ting å gjøre, men det kommer samsynligvis til å koste veldig mye. For TS sin del kan belastningene fort bli veldig mye støre en beløningene for et varsel, så hun gjør det lettere for seg selv om hun greier å komme seg vek fra helle plasen. 

Det er riktig, men hvis det er en liten bedrift, og sjefen er ikke villig til å samarbeide, så vil jeg anbefale at TS bytter jobb, fordi hvis en gjeng med 10 ansatte driver med eksludering så er det noe seriøst galt med bedriftkulturen.

Men hvis det er en større bedrift, så er det noen over sjefen og da anbefaler jeg at man først tar kontakt med sjefen og tar det videre opp hvis han nekter å samarbeide. Hvis han blir enda verre etter å ha blitt korrigert av sin egen sjef, så tar man det bare opp igjen med hans sjef. Da kan man også gå til fagforeningen, fordi å fortsette med eksludering etter å ha blitt korrigert er langt over streken. Dette vet sjefen, så mest sannsynlig vil han prøve å løse situasjonen sånn at det ikke eskalerer.

Anonymkode: db685...bf3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du gjerne vil på psrty så tenker jeg for det første at du ikke faktisk blir mobbet, og for det andre at du er en stor del av problemet. 

Anonymkode: e0f98...cb4

Du tenker ikke at hun ønsker å bli venner med folk og løse konflikten? Hvorfor skal folk alltid tolke andre ting enn hva som står? Vi kan ikke vite om TS har gjort noe galt eller ikke, så da må vi forholde oss til de opplysningene vi har. 

• Liker 1
Skrevet

Leder kan absolutt ikke bestemme det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi har kollegaer ved min arbeidsplass som ikke får være med på turer arrangert i firmaets regi på grunn av tidligere hendelser. Det er også personer som ikke er velkomne på julebord, eller andre tilstelninger hvor det er alkohol involvert. De er ikke utestengt fra alle sosiale hendelser, men noen mennesker må ha andre rammer, enn andre. 

Anonymkode: 39e42...ac0

Er de utestengte på livstid da, og har de fått mulighet til å gjøre opp for seg og endre kurs? Jeg skjønner at man må sette grenser for uønsket atferd og jeg har sett mye rart, for all del. Men om Tove drakk seg drita på julebord i 2010 og klinte med sjefen, betyr det at hun for alltid er definert hos dere som en sånn som man ikke vil ha med på julebord? Man skal tross alt være litt forsiktig med å dømme folk til evig utestengelse. 

Anonymkode: 7463d...9be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 7.07):

Ja, endringer er på trappene. Men må holde ut i noen måneder til ihvertfall. 

Hvis du allikevel er på vei ut så ville ikke jeg gjort noe mer med det her. Bare gjort jobben min i de månedene og så gått videre. Dette blir "kun" en prinsippsak siden du uansett ikke skal fortsette der. De eneste som eventuelt kan tjene på dette er folk som kommer etter deg på arbeidsplassen, dersom dette vil føre til noen tankevirksomhet hos leder (og det er vel tvilsomt), samtidig er det en risiko for deg å ta. Handler det mest om at du vil ha oppreisning for din egen del før du slutter? Jeg ville tenkt at det ikke var verdt det.

Anonymkode: 83989...826

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...