Gå til innhold

Noen med gutter med ADHD på 12 år som kan fortelle hva de gjør av husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har bestandig gjort det jeg ba om/krevde, for jeg har vært så konsekvent på at dersom han ikke gjorde det jeg ba ham om var det ikke vits i å be meg om noe, og jeg forklarte sammenhengen like tydelig som jeg var konsekvent på dette. 

Jeg lærte imidlertid fort at jeg aldri måtte ve han gjore noe "Nå! Med en gang!". Med adhd er det vanskelig å omstille seg umiddelbart, så mye lurere å si "I løpet av dagen skal du rydde rommet ditt/samle sammen skittentøy/støvsuge hele huset/hva enn jeg forventet."

Hvilket forsåvidt virker bedre på alle barn også. Til og med på voksne. 

Anonymkode: 16418...675

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 9.19):

Enig i dette, da kan han bli med noen ganger. Samme med matlaging, han kan av og til synes det er kjekt å være med og lage middag, men ikke på egenhånd. Min har i tillegg asperger og liker å ha system, så akkurat rommet sitt holder han ganske ryddig. Men hiver bare alt han ikke vil ha der ut på gangen, så sånn sett bare forflytter problemet seg😅 Eller ser de dagligdagse rutinene som å kle seg, dusje, skole, fritidsaktiviteter og lekser noe som tar mye tid og energi hver dag, så pusher han ikke så mye på dette enda. Han er 11.

Anonymkode: f5afb...bd2

Samme her - autisme hos oss og lik alder.

Broren min har ingenting og ante ikke det spor om noe før han flyttet hjemmefra, han lærte det fordi han måtte 😅 

Nå er lekser og idrettsdeltakelse viktigst. Han hjelper til med middag, og holder faktisk rommet helt OK ryddig uten at vi nevner noe. 

Men ja, vil nok sette litt flere krav etterhvert mtp evne til å klare seg sjøl. 

Anonymkode: 004aa...8f0

Skrevet

Her gjør gutta på 8 og 12 oppgaver når jeg ber dem om det. De er vant til å gå med søpla, ta ut av oppvaskmaskinen, bære ved osv. Men de husker ikke å gjøre det før jeg ber dem om det. Omtrent som gubben.

Anonymkode: 925c6...1ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...