AnonymBruker Skrevet 20. oktober #1 Skrevet 20. oktober Og da mener jeg hva de virkelig gjør, ikke hva intensjonen var. For jeg skal være ærlig å si at det var mye vi skulle ønsket var på plass til nå som absolutt ikke er der. Vi har lyst at barna skal lære seg alt det de trenger hjemmefra og prøver så langt det lar seg gjøre, å få de til å bidra i løpet av uken. Men de sliter også med sitt. Skoledagen krever mye + leksene (for de JOBBER vi virkelig med, ikke gjennomfører. Det er et slit), også trenger de tid til seg selv, slappe av, være med venner, være med på fritidsaktiviteter, osv. Dagene flyr av gårde, og våre har stort søvnbehov, så det er få timer til gode mot kvelden. Utover å rydde etter seg selv (som heller ikke alltid blir gjort), prøver de ukentlig å gjøre noe av dette: - Tømme oppvaskmaskin - Vaske/rydde rommet sitt (sjer alt for sjeldent, kanskje 2/5 deler av tenkt ganger) -Gå ut med søppel - Hente ved osv. Skulle ønske jeg kunne si at de lagde eller bidro til å lage mat, skifte på senger hver gang, sortere klær, eller noe mer til det de gjør. Samtidig vet jeg ikke hvor mye man kan forvente av barn som sliter veldig motorisk, med konsentrasjon og oppmerksomhet rundt slike oppgaver. Guttene er medisinert, men medisinen går ut på ettermiddagen. Så ettermiddag og kveld er fortsatt utfordring. Hva gjør deres barn? Anonymkode: 1824c...26f 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #2 Skrevet 21. oktober Helt ærlig, veldig lite. Han har ofte nok med å få gjennomført alle «må» oppgavene ila dagen; tannpuss, personlig hygiene, skoledagen etc. Han rydder rommet (etter mye oppfordring og gjerne med meg tilstede), lager seg frokost og kveldsmat og rydder opp etter det og rydder av etter seg selv med middagsbordet. Vi forsøkte i mange år å få han til å gjøre mer, men vi har lært oss at der går tålegrensen hans, enn så lenge iallefall 😅 Anonymkode: e210a...78d 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #3 Skrevet 21. oktober Jeg har tenkt at ungene skal bli voksne engang og ha partnere. Om jeg ikke lærer de å bidra i en husholdning så vil partnere i fremtiden ikke orke å bo med de. Jeg har to gutter, en med adhd og en uten. Jeg har akkurat samme forventninger til de, dog forventer jeg ikke at det skal gjøres perfekt. De har ett eget bad de bytter på å vaske, de tar oppvaskmaskin, går ut med søppel, støvsuger, hjelper med å dekke på, rydder rom, bretter klær, rydder etter seg selv, akkurat som resten av oss. Om alle bidrar blir det ikke mye på noen og jeg har lært de tidlig at så lenge man bor i en husholdning så må man bidra. Anonymkode: 5a4f4...fc2 5 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #4 Skrevet 21. oktober Data tar for mye tid. Sjekk skjermtid til ungen. Er den fire timer har han to til husarbeid før han belønnes med skjermtid Anonymkode: e2a48...a8e 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #5 Skrevet 21. oktober Altså - det har ikke vært noe forskjell på mitt barn med adhd og barna mine som ikke har adhd i den alderen der. Vært like distré alle mann, og må minnes på/settes i gang når det kommer til det meste. Jeg tenker at uansett kan man ikke forvente at ting blir gjort med samme standard som en voksen. Har best erfaring at det blir gjort når vi gjør ting sammen. F.eks at jeg tørker støv, mens en støvsuger. At vi lager middag sammen, at en vasker do og en dusjen. Anonymkode: a017d...013 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #6 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså - det har ikke vært noe forskjell på mitt barn med adhd og barna mine som ikke har adhd i den alderen der. Vært like distré alle mann, og må minnes på/settes i gang når det kommer til det meste. Jeg tenker at uansett kan man ikke forvente at ting blir gjort med samme standard som en voksen. Har best erfaring at det blir gjort når vi gjør ting sammen. F.eks at jeg tørker støv, mens en støvsuger. At vi lager middag sammen, at en vasker do og en dusjen. Anonymkode: a017d...013 Enig i dette, da kan han bli med noen ganger. Samme med matlaging, han kan av og til synes det er kjekt å være med og lage middag, men ikke på egenhånd. Min har i tillegg asperger og liker å ha system, så akkurat rommet sitt holder han ganske ryddig. Men hiver bare alt han ikke vil ha der ut på gangen, så sånn sett bare forflytter problemet seg😅 Eller ser de dagligdagse rutinene som å kle seg, dusje, skole, fritidsaktiviteter og lekser noe som tar mye tid og energi hver dag, så pusher han ikke så mye på dette enda. Han er 11. Anonymkode: f5afb...bd2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #7 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og da mener jeg hva de virkelig gjør, ikke hva intensjonen var. For jeg skal være ærlig å si at det var mye vi skulle ønsket var på plass til nå som absolutt ikke er der. Vi har lyst at barna skal lære seg alt det de trenger hjemmefra og prøver så langt det lar seg gjøre, å få de til å bidra i løpet av uken. Men de sliter også med sitt. Skoledagen krever mye + leksene (for de JOBBER vi virkelig med, ikke gjennomfører. Det er et slit), også trenger de tid til seg selv, slappe av, være med venner, være med på fritidsaktiviteter, osv. Dagene flyr av gårde, og våre har stort søvnbehov, så det er få timer til gode mot kvelden. Utover å rydde etter seg selv (som heller ikke alltid blir gjort), prøver de ukentlig å gjøre noe av dette: - Tømme oppvaskmaskin - Vaske/rydde rommet sitt (sjer alt for sjeldent, kanskje 2/5 deler av tenkt ganger) -Gå ut med søppel - Hente ved osv. Skulle ønske jeg kunne si at de lagde eller bidro til å lage mat, skifte på senger hver gang, sortere klær, eller noe mer til det de gjør. Samtidig vet jeg ikke hvor mye man kan forvente av barn som sliter veldig motorisk, med konsentrasjon og oppmerksomhet rundt slike oppgaver. Guttene er medisinert, men medisinen går ut på ettermiddagen. Så ettermiddag og kveld er fortsatt utfordring. Hva gjør deres barn? Anonymkode: 1824c...26f Veldig individuelt! Noen med adhd har en del andre tileggsdiagnoser som gjør at alt må tilrettelegges for at dagene skal fungere i det hele tatt. Kan ikke kreve så mye da, du er den som ordner mat og alt for at det skal gå smertefritt, så h*n kommer seg på skole, og klarer hverdagen. Noen har angst,depresjon,tourettes,ocd ,raseriutbrudd, osv. Puberteten kan ofte være veldig tung for mange her med ekstra hormoner. Feks pms kan blir ekstremt forsterket! Eller raserianfall om en ting ikke går som det skal. En med adhd er ikke som alle med adhd. Har 2 med adhd, og de er helt ulike. En er ganske "funksjonshemmet på mye" og en annen veldig selvstendig men har sine ting og. De kan fint hjelpe på gode dager, sammen med meg feks. Kun du vet hva ditt barn klarer! Noen trenger mer tid på å bli selvstendig og andre ikke! Anonymkode: 06607...e10 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #8 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Veldig individuelt! Noen med adhd har en del andre tileggsdiagnoser som gjør at alt må tilrettelegges for at dagene skal fungere i det hele tatt. Kan ikke kreve så mye da, du er den som ordner mat og alt for at det skal gå smertefritt, så h*n kommer seg på skole, og klarer hverdagen. Noen har angst,depresjon,tourettes,ocd ,raseriutbrudd, osv. Puberteten kan ofte være veldig tung for mange her med ekstra hormoner. Feks pms kan blir ekstremt forsterket! Eller raserianfall om en ting ikke går som det skal. En med adhd er ikke som alle med adhd. Har 2 med adhd, og de er helt ulike. En er ganske "funksjonshemmet på mye" og en annen veldig selvstendig men har sine ting og. De kan fint hjelpe på gode dager, sammen med meg feks. Kun du vet hva ditt barn klarer! Noen trenger mer tid på å bli selvstendig og andre ikke! Anonymkode: 06607...e10 Med det sagt, lærer de folkeskikk,rydde etter seg,og andre viktigte ting! Anonymkode: 06607...e10
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #9 Skrevet 21. oktober Her vasker tolvåringen badet hver uke, rydder/vasker rommet sitt, tømmer oppvaskmaskinen, sorterer skittentøyet til riktig kurv, bretter egne klær, dekker bord, hjelper til å lage middag, måker snø, går med søpla, vasker sykkelen sin. Har sett nok ubrukelige mannfolk i mitt liv, og vil for alt i verden ikke at sønnen min skal bli en av dem. Jeg prøver også å lære ham å huske bursdager, gaveinnkjøp til venner og familie, osv. Jeg ønsker at det er selvsagt for ham at han fortsetter å holde kontakten med oss når han en dag flytter, og ikke at kona hans styrer alt. Anonymkode: 68b88...27e 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #10 Skrevet 21. oktober Nå er vår 19 år og i år har han endelig våknet litt. Jeg sluttet rett og slett å vaske klærne hans, han har sitt eget bad som han skal vaske en gang i uka. Og han må handle sin egen mat, han får penger av oss, men skal fordele summen hver uke og alltid sørge for at han har mat i huset. Sengetøy og rommet sitt har han selvsagt også ansvar for. Disse tre små tingene her, de får større konsekvenser for ham hvis han ikke gjør det, vi andre "lider" ikke selv om han ikke vasker sine egne klær. Eller glemmer å kjøpe mat. Tror det er veldig viktig med rutiner og faste plikter som må gjennomføres. Gudene skal vite at vi har prøvd alt i alle år, men det var først når han ble godt over 18, at han forstod hva ordet konsekvens betyr. Nå går vaskemaskinen et par ganger i uka, han handler og lager sin egen mat og vasker badet som han skal. Og han har blitt en så fin gutt det siste året, tror endelig han har skjønt at ikke noe ramler i fanget av seg selv. Så det er håp for de fleste. Anonymkode: 8d6d2...8bb 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #11 Skrevet 21. oktober Er far til fire barn i to kull, en med ADHD. Kjenner igjen utfordringen med at det er nok jobb å få ham til å pusse tenner, kle på seg, spise, pakke sekken. Alt annet kommer i tillegg. Men vi har i utgangspunktet samme standard til alle, uavhengig av diagnose. Så er jeg enig med de andre her i at tenåringer og store barn ofte er distré, og må ha beskjed mange ganger om ting, uten at de har en diagnose. Det blir verre av smarttelefon, som dessverre begge i mitt første kull har vokst opp med (min nye kone er mye strengere). Han gjør egentlig ingenting uten tydelig beskjed (helst flere ganger), men det kreves at han rydder opp etter seg selv, tar av eget sengetøy til vask, setter inn sitt i oppvaskmaskinen. Jeg vet lite om hva han gjør hjemme hos mor, og ved skilsmisse, med dårlig samarbeid attpåtil, er det vanskelig å samkjøre oppdragelsen. Anonymkode: 45fab...fb0 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #12 Skrevet 21. oktober Her er listen over oppgaver han utfører annenhver uke, men han utfører dem som en tolvåring noe som betyr at jeg ofte går over det han har "vasket" eller "støvsuget" dagen etter mens han er på skole: *støvsuge teppe på soverom, *plukke opp alt brukt tøy, sortere det i riktig vaskekurv på badet *ta av sengetøy, ta på nytt sengetøy. Jeg oppmuntrer han også til å bruke støvsugeren til å støvsuge hyller for støv (veldig varierende hell med dette) og jeg oppmuntrer han til å rulle sammen teppet og vaske under med mopp (veldig varierende hell med dette også). Fast en gang i måneden: *rydde og støvsuge stua oppe *vaske doen oppe (blir som oftest "glemt"). Oppgaver vi spør om nå og da som han utfører: *Legger bort eget tøy (ferdig brettet, ferdig sortert og hyllene er merket med hva som skal hvor). *tømmer oppvaskmaskinen *flytter tøy fra vaskemaskin over i tørketrommel. Kan sette på, men spør hvilket program (alltid bomull, men han spør likevel og det er ok). Hverdagsoppgaver: *heng opp eget tøy og utstyr (alt har fast plass) *lever drikkeflaske og matboks på kjøkkenet når han kommer hjem. *legg skittentøy til vask, sortere tøyet i riktig kurv (vi har 60⁰, mørk og lys 40⁰ og ull/finvask). *tømme gym/badetøy i dusjen (fordi det er vått og kan lukte om det blir glemt) slik at mamma kan vaske det. Sekken skal han pakke selv når alt er vasket (bade/gymsko, bade/gymtøy, håndkle, underbukser og sokker). *lekser: 20 min lydbok+skriftlig lekser før eventuelt fritidsaktiviteter/spilling/venner. Anonymkode: dbcbd...643 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #13 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er listen over oppgaver han utfører annenhver uke, men han utfører dem som en tolvåring noe som betyr at jeg ofte går over det han har "vasket" eller "støvsuget" dagen etter mens han er på skole: *støvsuge teppe på soverom, *plukke opp alt brukt tøy, sortere det i riktig vaskekurv på badet *ta av sengetøy, ta på nytt sengetøy. Jeg oppmuntrer han også til å bruke støvsugeren til å støvsuge hyller for støv (veldig varierende hell med dette) og jeg oppmuntrer han til å rulle sammen teppet og vaske under med mopp (veldig varierende hell med dette også). Fast en gang i måneden: *rydde og støvsuge stua oppe *vaske doen oppe (blir som oftest "glemt"). Oppgaver vi spør om nå og da som han utfører: *Legger bort eget tøy (ferdig brettet, ferdig sortert og hyllene er merket med hva som skal hvor). *tømmer oppvaskmaskinen *flytter tøy fra vaskemaskin over i tørketrommel. Kan sette på, men spør hvilket program (alltid bomull, men han spør likevel og det er ok). Hverdagsoppgaver: *heng opp eget tøy og utstyr (alt har fast plass) *lever drikkeflaske og matboks på kjøkkenet når han kommer hjem. *legg skittentøy til vask, sortere tøyet i riktig kurv (vi har 60⁰, mørk og lys 40⁰ og ull/finvask). *tømme gym/badetøy i dusjen (fordi det er vått og kan lukte om det blir glemt) slik at mamma kan vaske det. Sekken skal han pakke selv når alt er vasket (bade/gymsko, bade/gymtøy, håndkle, underbukser og sokker). *lekser: 20 min lydbok+skriftlig lekser før eventuelt fritidsaktiviteter/spilling/venner. Anonymkode: dbcbd...643 Ja han må påminnes: "i dag er søndag, hva gjør vi da", eller "du har gym i morgen hva må du gjøre klart" osv. Han må påminnes og skal det gjøres "ordentlig" må jeg være sammen med han for å "supervise". Ja alt har fast system og alt som ikke er i et fast system faller utenfor og blir usynlig. Greia med ADHD for oss har vært at det må tilrettelegges, han må ha klare forventninger og få tydlige instrukser, merkelapper hjelper veldig, sortering/system er alfa og omega. ADHD er ingen fripass, det betyr bare at alle må jobbe hardere og tilrettelegge mer. Anonymkode: dbcbd...643 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #14 Skrevet 21. oktober Her har vi ingen faste oppgaver, men forventer at hn gjør det hn får beskjed om umiddelbart og uten protester. Det funker veldig bra. Hvis jeg ber hn ta ut av oppvaskmaskina eller støvsuge, så slipper hn alt og gjør det med én gang, til og med når hn har besøk. Jeg kan også be hn ta seg en runde og se om det er noe som hn ser trengs, og da kan jeg finne hn i full sving med å vaske dusjen 15 min senere. Hn kan alt sammen (vi har brukt god tid på å lære hn det praktiske), både husarbeid og matlaging. Fram til hn var ca 10 gjorde vi ting sammen, for å vise metode, nå gjør hn ting selv. Det blir imidlertid ikke så veldig mye huslige oppgaver gjennom uka. Det er mye tid som går på at hn skal dekke basisbehovene sine (kan bruke 1,5 time på å spise kvelds og ordne seg for kvelden, selv med mye påminninger), leksene tar MYE tid, så er det et par fritidsaktiviteter og gjerne litt tid til lek og sosialt også. Vi har minimalt med skjermbruk i huset, kanskje noen timer i uka bare, men alle ting tar tid med hn fordi hn mister konsentrasjonen så lett. ❤️ Vi tenker at det viktigste er at hn KAN utføre oppgaver som gir boevne og selvstendighet, og så må vi akseptere at døgnet har begrenset antall timer og at skoleabeid, søvn og utetid er viktigst nå. Jeg er sikker på at det kommer til å gå bra med resten etterhvert. Anonymkode: 937aa...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #15 Skrevet 21. oktober Min samboer har ADHD og har alltid gjort mye hjemme. Han har fortalt at moren hans inkluderte han i husarbeidet fra ung alder og da var det sånn det var. Lagde middag sammen, ryddet alltid av bordet, støvsugde, etc. Som voksen hjelper det han å skrive lister over det han skal gjøre. Hjelper nok også at han trives best med å ha det ryddig og rent. Anonymkode: f7c3c...19b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:23 #16 Skrevet tirsdag kl. 21:23 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min samboer har ADHD og har alltid gjort mye hjemme. Han har fortalt at moren hans inkluderte han i husarbeidet fra ung alder og da var det sånn det var. Lagde middag sammen, ryddet alltid av bordet, støvsugde, etc. Som voksen hjelper det han å skrive lister over det han skal gjøre. Hjelper nok også at han trives best med å ha det ryddig og rent. Anonymkode: f7c3c...19b Samme her, faktisk, med min samboer. Men han er likevel ikke særlig god på å etablere rutiner for sine egne barn😅 Anonymkode: f5afb...bd2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:47 #17 Skrevet onsdag kl. 07:47 Begge her (9 og 12) går med søppel, bærer ting (handleposer, skittentøy og rent tøy osv), rydder rommet sitt og tømmer oppvaskmaskinen. Ikke alle tingene alltid, men innimellom. Eldste trenger hjelp til å rydde rommet fordi det blir overveldende; så da hjelper jeg han. Begge legger laken på sengene men dynetrekk og putetrekk må jeg ta. Så der og hjelper vi hverandre. Anonymkode: f102f...33f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:54 #18 Skrevet onsdag kl. 12:54 Kan ikke barn med adhd gjøre akkurat dem samme tingene som et annet barn uten adhd? 🤔 Anonymkode: 6d2b0...094
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:45 #19 Skrevet fredag kl. 16:45 AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 14.54): Kan ikke barn med adhd gjøre akkurat dem samme tingene som et annet barn uten adhd? 🤔 Anonymkode: 6d2b0...094 Nja, men de har langt mindre dopamin enn oss vanlig snittmennesker. Det gjør det vanskelig å starte på oppgaver, høre etter og ta imot beskjeder. Får ikke med beskjeder eller info som snakkes om…og tidsforståelsen er lik null. Jeg lever med 3 stk adhd i familien… de har alle en del engstelse (som fort kan videreutvikles til angst) og jeg mener de et er en konsekvens av all stresset og styret de har som vi nevrotypiske tar for gitt. Mange gode foreldre i tråden her ser jeg 💕 Anonymkode: 044bf...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #20 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 22.50): Og da mener jeg hva de virkelig gjør, ikke hva intensjonen var. For jeg skal være ærlig å si at det var mye vi skulle ønsket var på plass til nå som absolutt ikke er der. Vi har lyst at barna skal lære seg alt det de trenger hjemmefra og prøver så langt det lar seg gjøre, å få de til å bidra i løpet av uken. Men de sliter også med sitt. Skoledagen krever mye + leksene (for de JOBBER vi virkelig med, ikke gjennomfører. Det er et slit), også trenger de tid til seg selv, slappe av, være med venner, være med på fritidsaktiviteter, osv. Dagene flyr av gårde, og våre har stort søvnbehov, så det er få timer til gode mot kvelden. Utover å rydde etter seg selv (som heller ikke alltid blir gjort), prøver de ukentlig å gjøre noe av dette: - Tømme oppvaskmaskin - Vaske/rydde rommet sitt (sjer alt for sjeldent, kanskje 2/5 deler av tenkt ganger) -Gå ut med søppel - Hente ved osv. Skulle ønske jeg kunne si at de lagde eller bidro til å lage mat, skifte på senger hver gang, sortere klær, eller noe mer til det de gjør. Samtidig vet jeg ikke hvor mye man kan forvente av barn som sliter veldig motorisk, med konsentrasjon og oppmerksomhet rundt slike oppgaver. Guttene er medisinert, men medisinen går ut på ettermiddagen. Så ettermiddag og kveld er fortsatt utfordring. Hva gjør deres barn? Anonymkode: 1824c...26f 7-åring med ADHD: mandag: ta ut søpla i hele huset og sette ut søppeltønner. Annenhver uke: ta av sengetøyet og ta på putetrekket. tirsdag: vanne planter onsdag: sette på ei klesvask med veiledning og henge opp sammen med oss Torsdag: hjelpe til med middag, dekke på og vaske bordet fredag: rydde, vaske og støvsuge soverom, vi hjelper til/delegerer når det blir for overveldende lørdag; hjelpe til med å vaske badet. Anonymkode: 8f243...093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå