Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er Fontenehuset som sosial arena? Noen som har peiling på Fontenehuset?

Anonymkode: e5596...39f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For min del var det helt bom. Ikke noe for meg. Følte det var som en opplagringsplass for mennesker med ulike problemer, og aktivitetene var for kjedelige for meg. Kunne like godt sittet på en barneskole...

Anonymkode: 95193...5a8

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For min del var det helt bom. Ikke noe for meg. Følte det var som en opplagringsplass for mennesker med ulike problemer, og aktivitetene var for kjedelige for meg. Kunne like godt sittet på en barneskole...

Hvilke aktiviteter var kjedelige? 

• Liker 1
Skrevet

For meg var det fantastisk! Sosialt, men tilbaketrukket, god mat, morsomme "jobb" oppgaver!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig, og det ble litt sånn at man dro hverandre ned også. Om jeg hadde en dårlig dag var det krise for noen, mens andre måtte traume dumpe hele tiden. Du bør være ganske frisk for å gå der, ellers så tror ikke jeg at du blir bedre. Men da blir det også litt bortkastet å henge på steder der folk har problemer rundt deg. Men det er bare min erfaring 😊 Hva vil du ha ut av fontenehuset?

Jeg startet på et malekurs og det ga meg det jeg trengte. Gikk til psykolog også. 

Anonymkode: dfbdb...aeb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvilke aktiviteter var kjedelige? 

Maling, strikking og sånt man holdt på med i kunst og håndverk på skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enig, og det ble litt sånn at man dro hverandre ned også. Om jeg hadde en dårlig dag var det krise for noen, mens andre måtte traume dumpe hele tiden. Du bør være ganske frisk for å gå der, ellers så tror ikke jeg at du blir bedre. Men da blir det også litt bortkastet å henge på steder der folk har problemer rundt deg. Men det er bare min erfaring 😊 Hva vil du ha ut av fontenehuset?

Jeg startet på et malekurs og det ga meg det jeg trengte. Gikk til psykolog også. 

Nemlig. Den der evige traumedumpingen var det som var mest slitsomt. Jeg var ikke der for å være hobbypsykologen til noen. Ble bare sliten. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen bruker Fontenehus for å sone samfunnsstraff, eller som et mellomledd for tilbakeføring fra fengsel. Bare sånn obs. Du vet ikke hvilken historikk folk har. 

Jeg ville heller ha meldt meg som frivillig i en organisasjon.

Anonymkode: 9c0c0...48a

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg A-laget, akkurat slik er det.

Anonymkode: dfe03...b8c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min anbefalte meg å IKKE gå der. Han mente min psykiske helse ville bli dårligere. Det er for mange som drar deg ned, sa han.

Anonymkode: 90d10...562

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring fra Arendal?

Anonymkode: 08b92...683

AnonymBruker
Skrevet

Er det en plass der alle er nysgjerrige og positive? Eller er det mer at folk snakker om vonde ting i livet? 

Er litt vanskelig å få et inntrykk av det som legges ut på Facebook. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 21.06):

Er det en plass der alle er nysgjerrige og positive? Eller er det mer at folk snakker om vonde ting i livet? 

Er litt vanskelig å få et inntrykk av det som legges ut på Facebook. 

Det kommer selvsagt an på folkene som er der. Noen elsker å snakke om hvor fælt de har det, andre ønsker ikke å fokusere på det. Jeg har erfaring med mye sykdomssnakk på mitt lokale Fontenehus, noen sitter i et hjørne og "surmuler". Det er ikke den energien jeg orker å være i, så jeg droppet hele greia.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 21.50):

Hvordan er Fontenehuset som sosial arena? Noen som har peiling på Fontenehuset?

Jeg bruker Fontenehuset for å være sosial på de dagene jeg orker det. Er stort sett der et par timer. Alt avhenger av dagsformen min. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 23.28):

Fastlegen min anbefalte meg å IKKE gå der. Han mente min psykiske helse ville bli dårligere. Det er for mange som drar deg ned, sa han.

Det er korrekt.

Det siste man trenger med dårlg psyke er å omgås andre som har det samme...eller andre utfordringer.

Anonymkode: 24b6b...f1a

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som gikk der. Hun er i hvert fall intelligent, hun hjalp meg på videregående...vi gikk på den skolen som var hardest å komme inn på i vår by. I tillegg så var hun snill, jeg trengte den hjelpen.

Anonymkode: 93b8c...95e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et sted for folk med psykisk utviklingshemning, tunge psykiske lidelser, rusavhengige osv.

Anonymkode: ec2fe...c3f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 22.05):

Jeg tenker omvendt , at du bør være ganske ute og kjøre for og gå der. Ender jo bare som støttekontakt for folk som er helt på bånn og skal ha applaus for og vaske opp et glass eller tegne en tegning som et barnehagebarn. 

Anonymkode: 3fca2...f1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 23.28):

Samme sa fastlegen min, men nav bruker det som oppholdssted for folk uten tiltak, så måtte innom. Jeg hadde egentlig ikke dårlig psykisk helse, men to uker på fontenehuset gjorde sitt. Satt utenfor og grein til slutt. I en blanding av fortvilelse over andres kjipe liv  jeg fikk høre om, hva i alle dager JEG drev med som satt der og lagde keramikk for salg for frelsesarmeen . 

Anonymkode: 3fca2...f1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som folk har vært innom Fontenehus som ikke er gode nok på å følge organisasjonens standarder. Strikking som aktivitet er ikke greit. Folk skal ikke sitte i arbeidsdagen (for det er dn arbeidsdag de skal legge opp) å traumedumpe. Medarbeiderne må ta bedre tak og gå foran som gode eksempler på hva som er ok atferd og ikke. 

Min erfaring er gode venner, helt ok arbeidsfellesskap, stort fokus på overgangsarbeid, fremtid og å finne ressursene i seg til å nå de målene man selv satte. Flere fikk hjelp med studier og hvordan mestre hverdagen og overgangen fra mangeårig psyk til å delta i ordinært atbeidsliv eller studieliv. Håp, sunnhet, friskhet, styrke, resiliens og arbeid var i fokus. Det kan være at kvaliteten har rast sammen med evt lavere kommunale og statlige bevilgninger? Eller at medarbeiderne bruker for mye tid på å bli akkreditert og nettworke opp mot Fontenehus Norge eller de andre husene rundt om i verden?

Anonymkode: 3e6da...6be

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...