nallemaja Skrevet 29. mars 2006 #1 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å utdanne meg til allmennlærer, men siden jeg må reise så langt for å få denne utdanningen lurte jeg på om dere vet hvor lett/vanskelig det er å få jobb i skolen(1.klasse) hvis jeg tar førskolelærerutdanning. Vet jo at mange av lærerne i 1 klasse er utdannet førskolelærer. Er det stor forskjell på lønna når man jobber i småskolen om man er utdannet allmennlærer eller førskolelærer, ev med et år paps i tillegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lythande Skrevet 30. mars 2006 #2 Del Skrevet 30. mars 2006 Så vidt jeg vet må du paps i tillegg til førskolelærerutdanningen for å jobbe i barneskolen med 1-4 klasse. Jeg tar selv førskolelærerutdanningen og om jeg ønsker å jobbe i f.eks. førsteklasse må jeg ha den. Men du kan jobbe i SFO uten paps. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 30. mars 2006 #3 Del Skrevet 30. mars 2006 Man kan jobbe i 1.klasse uten paps dersom det er førskolelærer med paps evt allmennlærer i klassen utenom. Fom 2.klasse må man ha paps, og man kan ikke jobbe over 4.klasse. Dersom man tar paps er man adjunkt og tjener det samme som en allmennlærer med 4 års utdannelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #4 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg skjønner bare ikke hvorfor mennesker som har lyst til å være lærer tar førskoleutdanning istedenfor lærerutdanning?! Og jeg skjønner heller ikke at det kan være greit at førskolelærere er de som skal undervise de første årene på barneskolen. de årene er jo superviktig mht lese- og skriveopplæring og begynnende matteopplæring. Beklager, men for meg blir det så totalt skivebom! (og joda, jeg vet man må ha tilleggsutdanning, men jeg vet også at mange tar denne mens de jobber, at de får dispansasjon osv.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 30. mars 2006 #5 Del Skrevet 30. mars 2006 Vel, de jeg kjenner som har tatt allmennlærerutdanningen har ingen opplæring i den første lese og skriveopplæringen i sitt pensum. Tror faktisk ofte at førskolelærerne har vel så mye av det som skal dekkes første året som allmennlærerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Tone- Skrevet 30. mars 2006 #6 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg skjønner bare ikke hvorfor mennesker som har lyst til å være lærer tar førskoleutdanning istedenfor lærerutdanning?! Og jeg skjønner heller ikke at det kan være greit at førskolelærere er de som skal undervise de første årene på barneskolen. de årene er jo superviktig mht lese- og skriveopplæring og begynnende matteopplæring. Beklager, men for meg blir det så totalt skivebom! (og joda, jeg vet man må ha tilleggsutdanning, men jeg vet også at mange tar denne mens de jobber, at de får dispansasjon osv.) ← Åh, herregud...Snakk om lite kunnskap på området! En førskolelærer har utdanning som gjelder barn fra 0-7 år, altså til og med 1. klasse. De har altså den kunnskapen som trengs om barn for å jobbe i en 1. klasse. I tillegg har de MYE mer kunnskap på området lek, som er helt grunnleggende og avgjørende for videre læring. Skal en førskolelærer jobbe opp til 4. klasse, må man ta GLSM (grunnleggende lese, skrive og matematikkopplæring), som før ble kalt PAPS 1 og 2. De får altså det de trenger av kunnskap der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #7 Del Skrevet 30. mars 2006 Åh, herregud...Snakk om lite kunnskap på området! En førskolelærer har utdanning som gjelder barn fra 0-7 år, altså til og med 1. klasse. De har altså den kunnskapen som trengs om barn for å jobbe i en 1. klasse. I tillegg har de MYE mer kunnskap på området lek, som er helt grunnleggende og avgjørende for videre læring. Skal en førskolelærer jobbe opp til 4. klasse, må man ta GLSM (grunnleggende lese, skrive og matematikkopplæring), som før ble kalt PAPS 1 og 2. De får altså det de trenger av kunnskap der... ← Du, det er greit å være i forsvar, men du kan godt spare deg for den usaklige liksom-hersketeknikk-argumentasjonsmåten der! Det er godt mulig at de "må" men jeg vet at det er veldig mange førskolelærere som sliter med lese- og skriveopplæringen, og hvis jeg kunne valgt for mine barn, er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt en med formell lærerutdanning framfor en førskolelærer til å bedrive lese- og skriveopplæringen. Jeg tror at jo bedre man behersker et fag jo bedre blir man til å lære det bort, svare på uventede spørsmål og jonglere med faget. Men selvfølgelig, det finnes helt sikkert førskolelærere som er kjempegode på begynneropplæring i lesing og skriving! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 30. mars 2006 #8 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg tror at jo bedre man behersker et fag jo bedre blir man til å lære det bort, svare på uventede spørsmål og jonglere med faget. Men selvfølgelig, det finnes helt sikkert førskolelærere som er kjempegode på begynneropplæring i lesing og skriving! ← Min erfaring er at en del allmenlærere synes det er kjedelig og lite inspirerende å drive lese-og skriveopplæring hos de minste elevene. Jeg tror ikke det har noe med om man er allmen- eller førskolelærer hvor dyktig man er til å bedrive faget på de laveste nivåene i grunnskolen. Jeg tror det har noe med engasjementet til den enkelte pedagog å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Tone- Skrevet 30. mars 2006 #9 Del Skrevet 30. mars 2006 Min erfaring er at en del allmenlærere synes det er kjedelig og lite inspirerende å drive lese-og skriveopplæring hos de minste elevene. Jeg tror ikke det har noe med om man er allmen- eller førskolelærer hvor dyktig man er til å bedrive faget på de laveste nivåene i grunnskolen. Jeg tror det har noe med engasjementet til den enkelte pedagog å gjøre. ← Takk og pris så enig jeg er! For det virket som Kosemose her sitter og sier at førskolelærere er dummere, mindre engasjerte og ukvalifiserte til oppgaven. Ja, førskolelærere "må" ha kompetanse i lese og skriveopplæring, men det "må" lærerne også. Hva får deg til å tro at de er så mye mer engasjerte enn førskolelærerne på dette? Lærerne KAN jo ha blitt lærere av andre grunner enn å drive med lese og skriveopplæring, og gjøre fordi de må, og er uengasjerte og umotiverte. Kanskje lærerne egentlig syns det er mye artigere å jobbe i høyere trinn og greie ut om historie og samfunnsfag i ungdomsskolen, men måtte ta på seg å ha småskoletrinnene? Mens en førskolelærer har tatt denne videreutdanninga fordi det er noe hun virkelig ønsker å jobbe med. Hva er best ved et sånt valg? Jeg ville valgt personen som er mest engasjert og ivrig i det hun/han gjør, så lenge begge har kompetanse i det de driver med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg skjønner bare ikke hvorfor mennesker som har lyst til å være lærer tar førskoleutdanning istedenfor lærerutdanning?! Og jeg skjønner heller ikke at det kan være greit at førskolelærere er de som skal undervise de første årene på barneskolen. de årene er jo superviktig mht lese- og skriveopplæring og begynnende matteopplæring. Beklager, men for meg blir det så totalt skivebom! (og joda, jeg vet man må ha tilleggsutdanning, men jeg vet også at mange tar denne mens de jobber, at de får dispansasjon osv.) ← Grunnene kan være mange. En av dem kan være at man ønsker å jobbe med barn, og da kanskje helst de på 6-7 år eller opp til 10. Ingen vits å ta allmennlærerutanning som kvalifiserer til arbeid t.o.m 10. klasse hvis man lærer mer om de små barna og arbeid med dem ved førskolelærerutdannongen. Imitt tilfelle er det snakk om studietilbudene på stedet, og div forhold mht familie og meg selv som gjør at jeg ikke vil flytte til et sted med allmennlærerutdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #11 Del Skrevet 31. mars 2006 I læreryrket for de minste barna er jo personlig egnethet, erfaring og engasjement mer avgjørende for dyktighet enn formell utdannelse. Man kan gå på skole og kurs, men det er hvordan man gjør jobben i praksis som er det avgjørende. At denne "Kosemose" ikke har forståelse for dette viser om manglende innsikt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #12 Del Skrevet 31. mars 2006 Takk og pris så enig jeg er! For det virket som Kosemose her sitter og sier at førskolelærere er dummere, mindre engasjerte og ukvalifiserte til oppgaven. Nei du, det har jeg aldri verken sagt eller ment. Jeg har all respekt for førskolelærere og jobben de gjør, men ut i fra det jeg vet og tror er de super-egnet i barnehagen mens lærere er etter min mening bedre egnet i skolen. Hvis du leser at jeg syns dere førskolelærere er dummere og mindre engasjerte, er det nok ditt eget mindreverdighetskompleks du burde jobbe med istedenfor å overføre det til andre. Er det slik at det er "finere" å jobbe i skolen enn i barnehage? Er det slik at du er en vellykket førskolelærer hvis du får jobb i skolen, mens de uheldige må bli i barnehagen? :klø: ? Ja, førskolelærere "må" ha kompetanse i lese og skriveopplæring, men det "må" lærerne også. Hva får deg til å tro at de er så mye mer engasjerte enn førskolelærerne på dette? Lærerne KAN jo ha blitt lærere av andre grunner enn å drive med lese og skriveopplæring, og gjøre fordi de må, og er uengasjerte og umotiverte. Kanskje lærerne egentlig syns det er mye artigere å jobbe i høyere trinn og greie ut om historie og samfunnsfag i ungdomsskolen, men måtte ta på seg å ha småskoletrinnene? Mens en førskolelærer har tatt denne videreutdanninga fordi det er noe hun virkelig ønsker å jobbe med. Hva er best ved et sånt valg? Jeg ville valgt personen som er mest engasjert og ivrig i det hun/han gjør, så lenge begge har kompetanse i det de driver med. ← Selvfølgelig ville jeg og valgt den som var best personlig egnet, uavhengig av formell bakgrunn, det sier seg vel selv? Og du har sikkert rett i at en førskolelærer som har valgt bevisst en videreutdanning spisset inn mot småskolen er mer motivert(?) enn en som aller helst ville jobbet i 6. klasse, men "dessverre" tapte loddtrekningen. Men det jobber ganske mange førskolelærere i småskolen UTEN småskoleped iorden. Og det skremmer meg litt, for det er veldig greit å ha metodikken iorden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #13 Del Skrevet 31. mars 2006 Men det jobber ganske mange førskolelærere i småskolen UTEN småskoleped iorden. Og det skremmer meg litt, for det er veldig greit å ha metodikken iorden ← Også jobber det mange lærere som har alt det formelle av utdannelse iorden, men som likevel er elendige lærere. jeg hadde selv en mattelærer på ungdomsskolen som hadde gode karakterer i fager fra universitet, hadde gjennomgått ped kurs og var utdanna lektor (alt dette vet jeg gjennom en jeg kjenner som hadde fulgt han under utdannelsen). Men han fungerte ikke som lærer, han hadde absolutt ikke de evnene som er nødvendig for å fungere som lærer. Selvsagt er det best med pose og sekk. Men etter selv å ha tatt to utdanninger (en universitetutdannig og en høyskoleutdanning), har jeg lært at det er faktisk veldig begrenset hva man lærer på skolen. Det er ute i det virkelige liv man lærer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #14 Del Skrevet 31. mars 2006 I læreryrket for de minste barna er jo personlig egnethet, erfaring og engasjement mer avgjørende for dyktighet enn formell utdannelse. Man kan gå på skole og kurs, men det er hvordan man gjør jobben i praksis som er det avgjørende. At denne "Kosemose" ikke har forståelse for dette viser om manglende innsikt ← Enig i at personlig egnethet er viktig! Og selvfølgelig er det hvordan jobben gjøres i praksis som er det vesentlige! Det gjelder vel for de fleste jobber? Det er da vel ingen som mener noe annet? Og hvis du leser før du skriver, så har jeg skrevet at jeg selvfølgelig heller ville ha en flink førskolelærer enn en uflink lærerutdannet! Hvem ville ikke det liksom? Men når du skriver at formell utdannelse ikke er av betydning skurrer det for meg. Læreryrket er liksom et yrke "hvem som helst" kan ha.. Syns det vitner om manglende innsikt å undergrave betydningen av et teoretisk fundament. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærer Skrevet 2. april 2006 #15 Del Skrevet 2. april 2006 Tråden gikk litt utover det trådstarter spurte om. Tror nok det er mange som er dyktige på begynneropplæring, både almennlærere og førskolelærere. I 1997 fikk mange førskolelærere jobb i skolen. De forpliktet seg til å ta paps feks innen 5 år. I dag er situasjonen en annen både lærere og førskolelærere sliter med å få jobb i byer og sentrale strøk. Uten paps kan du glemme skolen. Som almennlærer må du ha et relevant fag eller to (Matematikk, realfag, norsk eller engelsk feks) for i det hele tatt å komme i betraktning for et vikariat. Ingen skole vil ha en som bare kan jobbe ppå første trinn og ikke gå full stilling. (1-4. klasse har færre timer enn en lærer skal ha i full stilling, så selv med paps kan det bli vanskelig å få mer enn ca 80 -86 %) Håper dette var litt svar på spørsmålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 3. april 2006 Forfatter #16 Del Skrevet 3. april 2006 lærer: Det var et tydelig og godt svar. Jeg har bestemt meg for å ikke ta førskolelærer, og heller finne en annen måte å bli lærer på, feks å ta to årsstudium og deretter parktisk-pedagogisk utdanning, eller noe i den duren, for det skal det være mulig å ta via nettskole.-Iallefall mesteparten av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 4. april 2006 #17 Del Skrevet 4. april 2006 Om du tar noko som tilsvarer ein bachelor og ped kan du ikkje undervise under 4.klasse, då må du vere allmennlærar eller førskulelærar med paps. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå