Gå til innhold

Pedagogisk leder/ barnehagelærere - Din vei ut av barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som så alt for mange i vårt yrke, på vei ut av barnehagen. Bemanningen er så dårlig at jeg ikke klarer mer nå. Jeg er helt tom og utbrent, og MÅ ut av barnehagen. Hva var din vei ut? Jeg har 16 års ansiennitet, så lønna som pedagogisk leder er Ok. Jeg kan ikke gå så mye ned i lønn.  Hva har DU gjort for å komme deg vekk? Hvor jobber du nå? 

Anonymkode: 0dd74...b7d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble miljøterapeut i bolig for utviklingshemmede. Det var ikke noe for meg likevel, så jeg er tilbake i bhg igjen. Og jeg ser meg nå etter noe nytt… 🥴

Anonymkode: 7f103...729

AnonymBruker
Skrevet

Bolig for mennesker med autisme og atferdsproblemer. Jobber som miljøterapeut 

Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kom meg ut tidligere! Nå elsker jeg hver dag på jobb, selv om det er mye atferdsproblemer 

Anonymkode: 0f7f3...c81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ble miljøterapeut i bolig for utviklingshemmede. Det var ikke noe for meg likevel, så jeg er tilbake i bhg igjen. Og jeg ser meg nå etter noe nytt… 🥴

Har tenkt tanken på å bli miljøterapeut jeg og. Var det mindre stress? Beholder en ansiennitet hvis en skifter yrke sånn? Hva var det som gjorde at du ikke trivdes? Hva ser du etter nå? 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bolig for mennesker med autisme og atferdsproblemer. Jobber som miljøterapeut 

Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kom meg ut tidligere! Nå elsker jeg hver dag på jobb, selv om det er mye atferdsproblemer 

Anonymkode: 0f7f3...c81

Eneste jeg sliter med er vaktene da, fordelen er vel at man jobber dagtid i barnehagen. Jeg har små (og store) barn.

Så bra du fant noe du trives med da ☺️👍

AnonymBruker
Skrevet

Videreutdann deg til styrer el lærer?

Anonymkode: bfb62...34b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mulighet: Ta et årsstudium eller master i spesialpedagogikk.

Så kommer du deg over til skolen eller PPT. Men du må ha master i PPT.

Anonymkode: 5183a...76d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Styrer. Fortsatt mye jobb, men ingenting i forhold til det presset som er på avd. merker nå at vi sliter helt sinnsykt med å rekruttere folk. Ingen orker mer. 

Anonymkode: 69f79...581

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tok videreutdanning i spesialpedagogikk, spesialped 1 og 2, tilsammen 60 studiepoeng på Oslo Met, avd Kjeller mine to siste år som pedagogisk leder. Fikk jobb som spesialpedagog på barneskole hvor jeg nå jobber på 5. året. Var nok litt heldig da mange skoleledere/ rektorer ønsker allmennlærere med spes.ped. 

Trist at barnehagejobben har blitt så tøff, og de som betaler prisen er ansatte - og barna! 

Anonymkode: 428d7...392

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har tenkt tanken på å bli miljøterapeut jeg og. Var det mindre stress? Beholder en ansiennitet hvis en skifter yrke sånn? Hva var det som gjorde at du ikke trivdes? Hva ser du etter nå? 😊

Ja, beholdt ansiennitet 😊

Mye mindre ytre stress, men jeg ble stresset av brukernes adferd. Visste aldri når ting eksploderte. De ble ofte veldig stressa når ting ikke ble som tenkt/planlagt, uforutsette, ting måtte skje i et visst tempo osv. ting osv. I tillegg var det et stort ansvar, her kommer ikke foreldrene å henter dem kl. 16.00, du må stå i alt. 

I tillegg synes jeg det var en kjedelig jobb. Bare stell, vask, kjøre hit og dit. Fine kollegaer og brukerne var en glad gjeng, men hverdagen var litt for langdryg. Mye roligere enn bhg, men for meg ble det feil. Rett og slett feil brukergruppe. 

Jeg vurderer nå å søke på et dagsenter i stede 😊 Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok utdanningsledelse på UiO, jobber nå i skoleadministrasjonen. Det er en helt annen hverdag. 

Anonymkode: 7f766...7b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok toåring master i logopedi og ble logoped. Helt annen hverdag😊

Anonymkode: 3c72a...19a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 21.00):

Videreutdann deg til styrer el lærer?

Anonymkode: bfb62...34b

Man kan fint jobbe som styrer med førskolelærer/ barnehage lærer utdannelse.

Anonymkode: 61105...c69

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en jobb som resepsjonist i et firma. Tar telefoner, tar i mot kunder og viser dem til møterommet. Svarer/videresender mail. Koker kaffi og skjærer opp frukt. Arbeidstid fra 9-15. Gått litt ned i lønn og får ikke akkurat brukt hjernen sånn kjempemasse. Men jeg MÅTTE ut av bhglærer-yrket. Var helt utbrent med tvillinger hjemme som går i barnehage. Vi får se om det blir tilbake etterhvert som guttene blir eldre. Kan savne det noen ganger. 

Anonymkode: 2d9ab...118

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber nå i NAV, med de som er på AAP. Veldig givende og veldig rolige dager enn sånn jeg hadde det i barnehage.

Anonymkode: b0db4...eb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dagsenter for utviklingshemmede eller bolig (noen har 12t-vakter, andre todelt turnus, medleverturnus og noen nattevakter).

BPA - men lønnen er vel vesentlig lavere? Samme med dagmamma. 

Ta videreutdanning/fagskole innenfor f.eks psykisk helse hos barn. Mulig du stiller sterkere i andre jobber. Samme med veileder-utdannelse. Familieterapi?

Hjemmesykepleien. Noen har team som jobber opp mot bruker. Av og til er det barn, men man bør sikkert ha utdanning som helsefagarbeider. 

Anonymkode: 1a4f0...19b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg jobber nå i NAV, med de som er på AAP. Veldig givende og veldig rolige dager enn sånn jeg hadde det i barnehage.

Anonymkode: b0db4...eb8

Har du noen tilleggsutdanning, eller var det en grei overgang fra bhg til NAV -jobben? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...