Gå til innhold

Hva er greia med folk fra nord, det er mye banning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De banner så mye. Skikkelig ulekkert å høre på. Hva kommer det av, all banningen🤔

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen bruker en del "banneord" i dagligtalen. I stedet for f.eks. "veldig mye" kan man si "jævla mye", uten at man anser det som banning. 

• Liker 2
Skrevet

Nå er jo ikke nordlendinger flest så mye verre enn andre i Norge. Jeg synes det har blitt mer vanlig å banne, både på norsk og engelsk, i hele landet.

Anonymkode: 6de19...663

• Liker 3
Skrevet

Husker vi hadde litt om dette da jeg studerte norsk. 

Jo flere folk og jo trangere, jo større behov for høflighet. Eller så vil jo folk begynne å krangle i enhver setting. Se f.eks til England eller Japan. 

I nordnorge bor det ikke like mange, så du trenger ikke ta hensyn til like mange. Dette i tillegg til det tøffe klimaet og fiskertradisjonen. Fiskere har det tøft i blant og da går det noen gloser. 

Nå er ikke østnorge osv like trangbodd som Japan, men det kan tenkes at man i finere trakter rundt oslo, bergen osv tok mye etter ellers i europa når det gjaldt høflighet. Bøndene hadde nok grovere språk her også, men de ble jo lettere påvirket av "byspråket" enn de i nord. 

Anonymkode: 81fa5...985

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rødstrupa skrev (3 timer siden):

Skikkelig ulekkert å høre på. Hva kommer det av, all banningen🤔

Jo lengre nord man kommer jo mindre behov har folk for å fremstille seg "bedre".

Det er sunt å gi litt faen.

Anonymkode: 60df7...f37

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri møtt en nordlending som banner! Ung, gammel.....nope. Litt skuffa nesten 😋 Tror det er en steriotype bare jeg?

Anonymkode: 9beb9...db6

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er en myte at alle nordlendinger banner. 

Anonymkode: b051e...79c

• Liker 1
Skrevet
Rødstrupa skrev (3 timer siden):

De banner så mye. Skikkelig ulekkert å høre på. Hva kommer det av, all banningen🤔

De har bare et annet ordforråd 

• Liker 1
Skrevet

opplevde mye banning da jeg var på avrusning. utrolig slitsomt og det virker så useriøst. 

Anonymkode: 1333d...37e

Skrevet

Jeg er nordlending,  og jeg banner aldri. Ingen i familien heller.

Like forskjellige som folk fra andre steder.

Anonymkode: 88401...d30

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Aldri møtt en nordlending som banner! Ung, gammel.....nope. Litt skuffa nesten 😋 Tror det er en steriotype bare jeg?

Anonymkode: 9beb9...db6

Mormor er nordlending, men bodd sørpå mesteparten av livet. Hun snakker egentlig ganske pent her nede. Men snakker hun i telefonen eller er skikkelig sint så kommer det noen gloser. Men ingen andre i familien får banne. Man banner ikke på østlandsk🤣

Anonymkode: 0b062...860

• Nyttig 1
Skrevet

Måtte venne meg av med banning da jeg flytta fra nord til sør. Folk trodde jeg var hissig. 

Anonymkode: 4885c...4ae

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

jeg er nordlenning og banner faenme hele tiden 💕

Anonymkode: f5e49...b25

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

De er platte og mangler ordforråd.

Anonymkode: b3a78...bb3

• Hjerte 1
Skrevet

Dette begynner å bli en gammel oppfatning. Unge nordlenninger banner ikke noe særlig mer enn andre. 

Anonymkode: b65b5...242

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pøh. På østlandet er de så lite oppfinnsomme at de bare sier faen, helvete, og faen i helvete (og noen utvider litt med å ty til engelske banneord). I nordnorge har de som banner en blomstrende bannskap som går langt ut over et puskete "faen i helvete". På sørlandet er de kreative andre veien og har mange uskyldige "kraftuttrykk". Men på østlandet altså... der er fantasien svært dårlig.
Utover bannskap og kraftuttrykk er ikke nordlendinger noe mer platte enn andre i landet. Det er bare fordommene dine som snakker.

Anonymkode: 6de19...663

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har masse kreative banneord inni meg som jeg gjerne skulle brukt mye mer, men er dessverre for godt oppdratt.

Anonymkode: 65eb5...016

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei de gjør de ikke. Helt utrolig at denne myten og dumskapen blir gjentatt igjen og igjen, på tide å finne på noe nytt som faktisk er sant...

Ny forskning viser at mennesker som banner mye, har et større ordforråd og høyere intelligens enn mennesker som ikke banner.

https://illvit.no/mennesket/hjernen/intelligens/banneord-er-tegn-pa-intelligens

https://www.nettavisen.no/sprak/ordforrad/ny-forskning-folk-som-er-gode-til-a-banne-er-ogsa-gode-i-sprak/s/12-95-3423172240

Anonymkode: ae291...489

• Nyttig 5
Skrevet
Rødstrupa skrev (På 20.10.2025 den 19.44):

Nope, verre her sørpå i/rundt byene for å være ærlig. 

• Hjerte 1
Skrevet
Rødstrupa skrev (På 20.10.2025 den 19.44):

Helt enig i at det er "ulekkert". Jeg er oppdratt til at banning er stygt og jeg finner det fortsatt slitsomt og forstyrrende å høre på banning uansett hvem som gjør det og hvor vedkommende kommer fra. Jeg må vel innrømme at jeg rett og slett har mindre respekt for folk som banner enn de som ikke gjør det. 

nordlending skrev (På 20.10.2025 den 19.57):

Noen bruker en del "banneord" i dagligtalen. I stedet for f.eks. "veldig mye" kan man si "jævla mye", uten at man anser det som banning. 

"Jævla/jævlig", "Faen", "Helvete", "Herregud", "Jesus" og liknende uttrykk som henviser til ting i Bibelen er jo erketypisk banning. Bruk av slike ord ble ansett som ugreit allerede da Moses levde for flere tusen år siden og Gud fant det nødvendig å bruke et av de ti bud til å forby banning. (Du skal ikke misbruke Guds navn).

Så er det alle disse nyere "banneordene" og skjellsordene som ofte handler om kjønn og kjønnsdeler. Ikke særlig flatterende å høre på det, heller.

Anonymkode: 85a28...f11

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...