Rødstrupa Skrevet mandag kl. 17:44 #1 Skrevet mandag kl. 17:44 De banner så mye. Skikkelig ulekkert å høre på. Hva kommer det av, all banningen🤔 2 1
nordlending Skrevet mandag kl. 17:57 #2 Skrevet mandag kl. 17:57 Noen bruker en del "banneord" i dagligtalen. I stedet for f.eks. "veldig mye" kan man si "jævla mye", uten at man anser det som banning. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:32 #3 Skrevet mandag kl. 20:32 Nå er jo ikke nordlendinger flest så mye verre enn andre i Norge. Jeg synes det har blitt mer vanlig å banne, både på norsk og engelsk, i hele landet. Anonymkode: 6de19...663 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:27 #4 Skrevet mandag kl. 21:27 Husker vi hadde litt om dette da jeg studerte norsk. Jo flere folk og jo trangere, jo større behov for høflighet. Eller så vil jo folk begynne å krangle i enhver setting. Se f.eks til England eller Japan. I nordnorge bor det ikke like mange, så du trenger ikke ta hensyn til like mange. Dette i tillegg til det tøffe klimaet og fiskertradisjonen. Fiskere har det tøft i blant og da går det noen gloser. Nå er ikke østnorge osv like trangbodd som Japan, men det kan tenkes at man i finere trakter rundt oslo, bergen osv tok mye etter ellers i europa når det gjaldt høflighet. Bøndene hadde nok grovere språk her også, men de ble jo lettere påvirket av "byspråket" enn de i nord. Anonymkode: 81fa5...985 1 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:33 #5 Skrevet mandag kl. 21:33 Rødstrupa skrev (3 timer siden): Skikkelig ulekkert å høre på. Hva kommer det av, all banningen🤔 Jo lengre nord man kommer jo mindre behov har folk for å fremstille seg "bedre". Det er sunt å gi litt faen. Anonymkode: 60df7...f37 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:33 #6 Skrevet mandag kl. 21:33 Aldri møtt en nordlending som banner! Ung, gammel.....nope. Litt skuffa nesten 😋 Tror det er en steriotype bare jeg? Anonymkode: 9beb9...db6 5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:36 #7 Skrevet mandag kl. 21:36 Det er en myte at alle nordlendinger banner. Anonymkode: b051e...79c 1
Fru Uperfekt Skrevet mandag kl. 21:37 #8 Skrevet mandag kl. 21:37 Rødstrupa skrev (3 timer siden): De banner så mye. Skikkelig ulekkert å høre på. Hva kommer det av, all banningen🤔 De har bare et annet ordforråd 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:37 #9 Skrevet mandag kl. 21:37 opplevde mye banning da jeg var på avrusning. utrolig slitsomt og det virker så useriøst. Anonymkode: 1333d...37e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:44 #10 Skrevet mandag kl. 21:44 Jeg er nordlending, og jeg banner aldri. Ingen i familien heller. Like forskjellige som folk fra andre steder. Anonymkode: 88401...d30 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:48 #11 Skrevet mandag kl. 21:48 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Aldri møtt en nordlending som banner! Ung, gammel.....nope. Litt skuffa nesten 😋 Tror det er en steriotype bare jeg? Anonymkode: 9beb9...db6 Mormor er nordlending, men bodd sørpå mesteparten av livet. Hun snakker egentlig ganske pent her nede. Men snakker hun i telefonen eller er skikkelig sint så kommer det noen gloser. Men ingen andre i familien får banne. Man banner ikke på østlandsk🤣 Anonymkode: 0b062...860 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:48 #12 Skrevet mandag kl. 21:48 Måtte venne meg av med banning da jeg flytta fra nord til sør. Folk trodde jeg var hissig. Anonymkode: 4885c...4ae 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:54 #13 Skrevet tirsdag kl. 14:54 jeg er nordlenning og banner faenme hele tiden 💕 Anonymkode: f5e49...b25 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:36 #14 Skrevet tirsdag kl. 15:36 De er platte og mangler ordforråd. Anonymkode: b3a78...bb3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:15 #15 Skrevet tirsdag kl. 17:15 Dette begynner å bli en gammel oppfatning. Unge nordlenninger banner ikke noe særlig mer enn andre. Anonymkode: b65b5...242
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:15 #16 Skrevet tirsdag kl. 19:15 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De er platte og mangler ordforråd. Anonymkode: b3a78...bb3 Pøh. På østlandet er de så lite oppfinnsomme at de bare sier faen, helvete, og faen i helvete (og noen utvider litt med å ty til engelske banneord). I nordnorge har de som banner en blomstrende bannskap som går langt ut over et puskete "faen i helvete". På sørlandet er de kreative andre veien og har mange uskyldige "kraftuttrykk". Men på østlandet altså... der er fantasien svært dårlig. Utover bannskap og kraftuttrykk er ikke nordlendinger noe mer platte enn andre i landet. Det er bare fordommene dine som snakker. Anonymkode: 6de19...663 3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:17 #17 Skrevet tirsdag kl. 19:17 Jeg har masse kreative banneord inni meg som jeg gjerne skulle brukt mye mer, men er dessverre for godt oppdratt. Anonymkode: 65eb5...016
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:23 #18 Skrevet tirsdag kl. 19:23 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De er platte og mangler ordforråd. Anonymkode: b3a78...bb3 Nei de gjør de ikke. Helt utrolig at denne myten og dumskapen blir gjentatt igjen og igjen, på tide å finne på noe nytt som faktisk er sant... Ny forskning viser at mennesker som banner mye, har et større ordforråd og høyere intelligens enn mennesker som ikke banner. https://illvit.no/mennesket/hjernen/intelligens/banneord-er-tegn-pa-intelligens https://www.nettavisen.no/sprak/ordforrad/ny-forskning-folk-som-er-gode-til-a-banne-er-ogsa-gode-i-sprak/s/12-95-3423172240 Anonymkode: ae291...489 5
Fighter83 Skrevet tirsdag kl. 19:23 #19 Skrevet tirsdag kl. 19:23 Rødstrupa skrev (På 20.10.2025 den 19.44): De banner så mye. Skikkelig ulekkert å høre på. Hva kommer det av, all banningen🤔 Nope, verre her sørpå i/rundt byene for å være ærlig. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:33 #20 Skrevet tirsdag kl. 19:33 Rødstrupa skrev (På 20.10.2025 den 19.44): De banner så mye. Skikkelig ulekkert å høre på. Hva kommer det av, all banningen🤔 Helt enig i at det er "ulekkert". Jeg er oppdratt til at banning er stygt og jeg finner det fortsatt slitsomt og forstyrrende å høre på banning uansett hvem som gjør det og hvor vedkommende kommer fra. Jeg må vel innrømme at jeg rett og slett har mindre respekt for folk som banner enn de som ikke gjør det. nordlending skrev (På 20.10.2025 den 19.57): Noen bruker en del "banneord" i dagligtalen. I stedet for f.eks. "veldig mye" kan man si "jævla mye", uten at man anser det som banning. "Jævla/jævlig", "Faen", "Helvete", "Herregud", "Jesus" og liknende uttrykk som henviser til ting i Bibelen er jo erketypisk banning. Bruk av slike ord ble ansett som ugreit allerede da Moses levde for flere tusen år siden og Gud fant det nødvendig å bruke et av de ti bud til å forby banning. (Du skal ikke misbruke Guds navn). Så er det alle disse nyere "banneordene" og skjellsordene som ofte handler om kjønn og kjønnsdeler. Ikke særlig flatterende å høre på det, heller. Anonymkode: 85a28...f11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå