AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:42 #1 Skrevet mandag kl. 16:42 Jeg er 22 år og startet i ny jobb som deltidsansatt i butikk (ca 20%) i august. Det er min første butikkjobb. Har behov for mer jobb enn det, men tenkte at en liten stilling er er bedre enn ingenting. Jeg er også tilkallingsvikar på et sykehjem. Da jeg var på intervju sa jeg at jeg egentlig ønsket meg en større stilling og butikksjefen svarte med at de hadde ikke noe fast å tilby, men at ekstravakter ville dukke opp ved sykdom, både i butikken jeg er ansatt i og kjedens andre butikker i området, og at det ville bli muligheter for mer jobb før jul og i forbindelse med ferieavvikling. Siden jeg startet ar jeg blitt spurt om å ta noen vakter, både i butikken jeg er ansatt i og kjedens andre butikker i nærheten. Dessverre har det ikke passet de fleste gangene, fordi jeg enten har hatt vakt på sykehjemmet eller det har passet dårlig med ting jeg allerede har planlagt den dagen. Jeg har også vært nødt til å bytte noen av de faste vaktene mine fordi det har passet dårlig, og et par ganger har jeg endt med å bare gi fra meg vakten fordi vakten til den som kunne jobbe for meg heller ikke passet. For noen uker siden sa en ansatt i 50% stilling opp og stillingen ble utlyst. Butikksjefen sa at jeg må søke på lik linje med alle andre og har nå endt opp med å ansette en ny, fremfor å gi meg større stilling. Kan hun gjøre det? Trodde jeg hadde førsterett på større stilling siden jeg allerede er ansatt? Butikksjefen begrunnet det med at den som er ansatt har mange års erfaring fra butikk, har fagbrev i salgsfaget og kan stille opp ekstra ved behov. Sjefen sa også at det at jeg har byttet bort vakter og ikke har sagt ja til å jobbe ekstra når det har vært tilbud om teller negativt. Hva kan jeg gjøre her? Anonymkode: 85bd2...6fe
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:53 #2 Skrevet mandag kl. 16:53 Fagforening Anonymkode: 26007...2c7 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:05 #3 Skrevet mandag kl. 17:05 Arbeidstilsynet Du er knapt ute av prøvetiden og har allerede etablert deg som en ustabil og upålitelig ansatt - det kan fort regnes som vesentlig ulempe for arbeidsgiver. I tillegg er den nye er bedre kvalifisert. Så nei, du har ikke så mye å slå i bordet med her. Anonymkode: 8ff05...d58 35 13
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:08 #4 Skrevet mandag kl. 17:08 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Arbeidstilsynet Du er knapt ute av prøvetiden og har allerede etablert deg som en ustabil og upålitelig ansatt - det kan fort regnes som vesentlig ulempe for arbeidsgiver. I tillegg er den nye er bedre kvalifisert. Så nei, du har ikke så mye å slå i bordet med her. Anonymkode: 8ff05...d58 Arbeidstilsynet hjelper ikke enkeltpersoner, det er derfor man melder seg inn i fagforeninger. Anonymkode: 0a884...6ce 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:14 #5 Skrevet mandag kl. 17:14 Jeg hadde ikke ansatt deg jeg heller. Du er for ustabil. Det passer ikke her og der. Nei. Da velger jeg heller noen som vil jobbe. Anonymkode: 8f4c1...f60 28 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:16 #6 Skrevet mandag kl. 17:16 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er 22 år og startet i ny jobb som deltidsansatt i butikk (ca 20%) i august. Det er min første butikkjobb. Har behov for mer jobb enn det, men tenkte at en liten stilling er er bedre enn ingenting. Jeg er også tilkallingsvikar på et sykehjem. Da jeg var på intervju sa jeg at jeg egentlig ønsket meg en større stilling og butikksjefen svarte med at de hadde ikke noe fast å tilby, men at ekstravakter ville dukke opp ved sykdom, både i butikken jeg er ansatt i og kjedens andre butikker i området, og at det ville bli muligheter for mer jobb før jul og i forbindelse med ferieavvikling. Siden jeg startet ar jeg blitt spurt om å ta noen vakter, både i butikken jeg er ansatt i og kjedens andre butikker i nærheten. Dessverre har det ikke passet de fleste gangene, fordi jeg enten har hatt vakt på sykehjemmet eller det har passet dårlig med ting jeg allerede har planlagt den dagen. Jeg har også vært nødt til å bytte noen av de faste vaktene mine fordi det har passet dårlig, og et par ganger har jeg endt med å bare gi fra meg vakten fordi vakten til den som kunne jobbe for meg heller ikke passet. For noen uker siden sa en ansatt i 50% stilling opp og stillingen ble utlyst. Butikksjefen sa at jeg må søke på lik linje med alle andre og har nå endt opp med å ansette en ny, fremfor å gi meg større stilling. Kan hun gjøre det? Trodde jeg hadde førsterett på større stilling siden jeg allerede er ansatt? Butikksjefen begrunnet det med at den som er ansatt har mange års erfaring fra butikk, har fagbrev i salgsfaget og kan stille opp ekstra ved behov. Sjefen sa også at det at jeg har byttet bort vakter og ikke har sagt ja til å jobbe ekstra når det har vært tilbud om teller negativt. Hva kan jeg gjøre her? Anonymkode: 85bd2...6fe Ja, selv om du har en stilling så må du søke på andre stillinger i samme bedrift. Jeg er sykepleier, og de gangene jeg har søkt stilling for å endre prosenten eller vakter så må jeg søke på lik linje med andre. Anonymkode: 65129...44a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:21 #7 Skrevet mandag kl. 17:21 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Arbeidstilsynet hjelper ikke enkeltpersoner, det er derfor man melder seg inn i fagforeninger. Anonymkode: 0a884...6ce Det sa jeg da heller ikke? Det er en link til informasjon om regler og rettigheter rundt dette, som i dette tilfellet er all hjelpen TS trenger... Anonymkode: 8ff05...d58 8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:23 #8 Skrevet mandag kl. 17:23 Bare 20% stilling siden august og du har allerede måtte si ifra deg vakter for di ikke «passet» ? jeg hadde heller ikke ansatt deg skal jeg være ærlig og sjefen din har all rett til å velge noen andre.. Jobb vaktene dine og still opp ekstra ved behov om du ønsker å bevise at du vil ha en større stilling.. Anonymkode: 12f51...b7a 23 1 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:23 #9 Skrevet mandag kl. 17:23 Når du har en så liten stilling og sier at du ønsker mer, så ville jeg som leder forventet at du gjorde alt i din makt for å kunne si ja til ekstravakter. En annen jobb er ok grunn, men andre private avtaler? No go. Har jeg spurt deg to-tre ganger og du sier nei, så er du kuttet ut i min verden. Når du ikke TILLEGG må bytte faste vakter fordi det ikke behager deg, nei da vil du få minimum til du slutter. Det finnes nok ungdom der ute som vil jobbe, så å kaste bort tid og krefter på en som vil - bare timingen er perfekt - det gidder jeg ikke. Velkommen til Livet og Realiteten. Dette burde foreldrene dine ha forklart deg. Anonymkode: 311a1...aa9 18 1 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:24 #10 Skrevet mandag kl. 17:24 Du klarer jo ikke og jobbe det du skal nå, og så vil du jobbe mer? Du har jo ifølge deg selv vist gang på gang at du ikke stiller opp? Anonymkode: 73ed6...9ba 6 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:25 #11 Skrevet mandag kl. 17:25 Det er svært uheldig at du sliter med å tilpasse livet ditt til de 20% du allerede er ansatt. Jeg har jobbet i en liten stilling og selv og for å få det til å gå rundt har jeg måttet planlegge vær dag som at jeg må plutselig løpe ut hjemme fra og være på plass iløpet av en time. Da har ting som café date med vennine blitt avlyst. Alle mine nærmeste har vært klar over at slik måtte det være den perioden. Skulle jeg på konsert eller var på fjelltur så gikk det selvsagt ikke men da kommuniserte jeg tydelig at jeg var 4 timer unna med tursekk på ryggen. Jeg møtte opp på alle mine faste vakter og var kun borte når jeg hadde innvilget ferie eller var syk. Byttet aldri. Jeg forstår at sjefen velger en annen når du sliter med å få en 20% stilling til å fungere i hverdagen. Anonymkode: f7fdc...402 8 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:26 #12 Skrevet mandag kl. 17:26 Siden jeg startet ar jeg blitt spurt om å ta noen vakter, både i butikken jeg er ansatt i og kjedens andre butikker i nærheten. Dessverre har det ikke passet de fleste gangene, fordi jeg enten har hatt vakt på sykehjemmet eller det har passet dårlig med ting jeg allerede har planlagt den dagen. Jeg har også vært nødt til å bytte noen av de faste vaktene mine fordi det har passet dårlig, og et par ganger har jeg endt med å bare gi fra meg vakten fordi vakten til den som kunne jobbe for meg heller ikke passet. Der har du svaret på hvorfor du ikke fikk høyere stillingsprosent. Helt innenfor regelverket å ansette en ny til den 50% stillingen istedenfor å gi deg høyere prosent og siden ansette en til 20%. Anonymkode: 2bcc2...48b 10 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:30 #13 Skrevet mandag kl. 17:30 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Arbeidstilsynet Du er knapt ute av prøvetiden og har allerede etablert deg som en ustabil og upålitelig ansatt - det kan fort regnes som vesentlig ulempe for arbeidsgiver. I tillegg er den nye er bedre kvalifisert. Så nei, du har ikke så mye å slå i bordet med her. Anonymkode: 8ff05...d58 Upålitelig fordi jeg ikke har mulighet til å slippe det jeg har i hendene å stille opp på kort varsel gang på gang? Har jo et liv og det er kjipt å måtte avlyse ting gang på gang. Har fortsatt prøvetid, den er tre måneder i følge kontrakten. Anonymkode: 85bd2...6fe
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:33 #14 Skrevet mandag kl. 17:33 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Upålitelig fordi jeg ikke har mulighet til å slippe det jeg har i hendene å stille opp på kort varsel gang på gang? Har jo et liv og det er kjipt å måtte avlyse ting gang på gang. Har fortsatt prøvetid, den er tre måneder i følge kontrakten. Anonymkode: 85bd2...6fe Dette er realiteten i din situasjon. Vel og merke hvis man ønsker å 1. Få mer jobb og dermed mer inntekt 2. Få en god referanse Hvis hverken 1 eller 2 er viktig for deg, så fortsett slik som nå, og tro at verden snurrer rundt deg og at alle må forstå at det er så kjipt å avlyse turen på senteret fordi jobb. Anonymkode: 311a1...aa9 4 1 6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:33 #15 Skrevet mandag kl. 17:33 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Upålitelig fordi jeg ikke har mulighet til å slippe det jeg har i hendene å stille opp på kort varsel gang på gang? Har jo et liv og det er kjipt å måtte avlyse ting gang på gang. Har fortsatt prøvetid, den er tre måneder i følge kontrakten. Anonymkode: 85bd2...6fe Ja du er det. Jeg ofret venner i den tiden til jeg fikk full stilling. Slik er det bare. Jeg ofret alt for å jobbe mest mulig. Til deg? Næh. Det passer ikke med de planene jeg har. Nei slik funker ikke virkeligheten. Sorry. Jeg hadde ikke giddet å spurt deg flere ganger når det aldri passer. Da hadde jeg lett valgt noen som stiller opp når det trenger. Jeg har ikke giddet å ringe mange for å få noen til å jobbe vaktene. Anonymkode: 8f4c1...f60 9 2 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:35 #16 Skrevet mandag kl. 17:35 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Upålitelig fordi jeg ikke har mulighet til å slippe det jeg har i hendene å stille opp på kort varsel gang på gang? Har jo et liv og det er kjipt å måtte avlyse ting gang på gang. Har fortsatt prøvetid, den er tre måneder i følge kontrakten. Anonymkode: 85bd2...6fe Det er slik små stillinger fungerer i praksis og mye av grunnen til at de er slitsomme å ha i lengden. Derfor trakter de fleste 100% fast stilling. Ja dessverre forventes det at du dropper det du har i hendene og det er nok personer som er villig til å gjøre dette. Du vil ikke kunne få en høyere stillingsprosent på samme arbeidsplass så lenge du prioriterer din fritid over jobb. Er det bra å leve sånn over tid? Nei. Er det et lite middlertidig offer i et langtidsperspektiv? Ja. Anonymkode: f7fdc...402 10 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:37 #17 Skrevet mandag kl. 17:37 Når du jobber 20% og ønsker mer, så er realiteten at du bare er nødt til å avlyse planer for å få flere vakter. Når du har takket nei til ekstravakter og i tillegg byttet vekk egne faste vakter er det klart at sjefen heller ønsker å ansatte noen som jobber vaktene de skal og tar på seg ekstra når det trengs. Anonymkode: 74482...43f 15 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:38 #18 Skrevet mandag kl. 17:38 20% blir i snitt en vakt i uka, du har jobber siden august, så antar du da har hatt totalt 10-12 vakter som er dine faste, og du har "vært nødt til å bytte noen av de faste vaktene mine fordi det har passet dårlig" Så da har du ikke jobber veldig mange faste vakter side du begynte. Arbeidsgivere vil ha solide ansatte som jobber vaktene sine, ikke bytter bort annen hver uke. Jeg fikk ny jobb i september, som er min jobb #2. Jeg har begrenset tilgjengelighet på grunn av jobb #1, hvilket ble avklart under intervjuet. Ønsker på sikt å slutte i jobb #1 til fordel for jobb #2. Så følgelig jeg sagt ja til alt av vakter de har spurt om til nå (alt har vært innenfor tilgjengeligheten som ble avtalt) Anonymkode: 23086...ed8 5
Perfume Skrevet mandag kl. 17:39 #19 Skrevet mandag kl. 17:39 Når du har bare 20% og ønsker mer, lat som at du har 100% slik at du ikke planlegger noe i den tiden du kan ende med å få muligheten. Sånn gjør man det, dessverre. Det er beintøft å jobbe seg oppover, men man må nesten trå til. Jeg har vært borti arbeidsgivere som har sagt at ett eneste nei, er negativt. Dessverre blir du den upålitelige. Sånn er det i arbeidslivet nå. Du må bare lære å tilpasse deg det. Livet ditt ellers må være på vent. 5
Maikos Skrevet mandag kl. 17:39 #20 Skrevet mandag kl. 17:39 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): For noen uker siden sa en ansatt i 50% stilling opp og stillingen ble utlyst. Butikksjefen sa at jeg må søke på lik linje med alle andre og har nå endt opp med å ansette en ny, fremfor å gi meg større stilling. Kan hun gjøre det? Det er normalt at stillinger som blir ledige lyses ut, og at man må søke på disse. Jeg har arbeidet på Ikea tidligere (noen år siden nå, vet ikke hvordan det er nå) og da søkte vi som ville ha større stillinger på de stillingene som ble lagt ut som kunne passe oss. Noen av disse stillingene ble kun utlyst internt, men det var fortsatt en søkeprosess for å sikre rettferdighet. Du sier ikke noe om du søkte eller ikke. Dersom du ikke søkte var du ikke aktuell, men om du søkte har du blitt vurdert bak den personen som fikk stillingen. Da kan ting som tilgjengelighet osv. spille inn, ja man skal ha et liv når man har deltidsstilling også, men både jeg og de jeg arbeidet med Ikea var veldig på tilbudssiden når vi ble spurt om ekstravakter, om det ikke dreide seg om skole, andre jobber, reise eller andre prekære ting sa vi ja. De som sa ja mest, ble spurt mest, og de som stadig sa nei, ble satt lenger bak på ringelisten. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå