AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:10 #1 Skrevet mandag kl. 14:10 Jeg ønsker tips og inspirasjon til klær som holder meg varm og tørr, slik jeg kan løpe utendørs hele året. Legg gjerne ut navn eller linker til klær som dere er veldig fornøyde med 😊 Jeg er en kvinne bosatt ikke så langt fra Bergen. Anonymkode: 62b41...cd4
Vera Vinge Skrevet mandag kl. 15:53 #2 Skrevet mandag kl. 15:53 Jeg kler meg som jeg skulle gått en (aktiv) langrennstur. Men har joggesko med pigger fra Icebug (men stort sett ikke nødvendig ikke i Bergen?) og foret tights fra Swix, som er veldig god. Når det er en del minus, bruker jeg også en type «ull-shorts» under løpetightsen (som en kort ullstilongs som stopper midt på låret - kan bli veldig kald på rumpe og lår når det er skikkelig kaldt, og det klør). Og ellers ullundertøy på overkroppen, tynn ullhals, pannebånd i tynn ull, tynne ullvanter eller langrennshansker. Og refleks, da. 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:55 #3 Skrevet tirsdag kl. 12:55 Løper ikke hele året, men store deler av året. Løpet stort sett på områder som er bar pga salt, eller gruset godt, eller snøføre, og bruker vanlige terreng løpesko med ullsokker. Bruker vintertights, fra tights. Er det kaldere enn -5 så har jeg en ekstra longs under. Ulltrøye med fleecejakke, softshelljakke eller annen jakke som passer til været. Buff i halsen, og buff eller lue på hodet. Og hansker. Jeg trener inne når det er -15 eller kaldere. Men jeg holder meg varm når jeg løper. Blir kanskje noe kald på lårene og nesa, men jeg løper sjeldent mer enn 10 km når det er kaldere enn -5, så er bare deilig bli litt småkald og komme seg inn i dusjen og så under ett pledd med en kopp te! Anonymkode: 7ada6...9c2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:00 #4 Skrevet tirsdag kl. 13:00 Her i vest bruker jeg bare vanlig løpetights. Og to-lags eller tre-lags på overkropp, avhengig av temperatur, vær og vind. Ull hvis det nærmer seg 0. Tynne hansker om det faller under 10 grader. Samme med buff og hodebånd - tilpasset gradestokken. Særlig buff er et veldig viktig plagg for meg som jeg har i mange varianter, for det er så allsidig. Vanlige løpesko ved bar asfalt. Terrengsko om det er snø eller miks. Piggede sko om det ligger is eller hadpakket snø. Er det under 0 løper jeg som regel ikke, da hadde jeg trengt tykkere tights. Og drar heller på meg skibukser og går en rask tur. Men det er jo bare et fåtall ganger i året. Anonymkode: d60c7...69d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:08 #5 Skrevet tirsdag kl. 13:08 Jeg bruker det samme treningstøyet året rundt. På vinteren har jeg på en tynn løpejakke og refleksvest med lue/pannebånd. Jeg blir varm når jeg løper uansett. Anonymkode: 41cab...b0e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:09 #6 Skrevet tirsdag kl. 13:09 Jeg løper hele året, omtrent uansett temp. Mine favoritter når det er vinter er Johaug concept tights og jakke. Tightsen har vindpaneler på lårene slik at de ikke blir så kalde. Bruker vanligvis kun en ulltrøye under løpejakken. Hansker, pannebånd og bøff er et must. Ullsokker i vanlig asfaltsko på bar asfalt, terrengsko på snø eller is. Anonymkode: e5654...ec1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:10 #7 Skrevet tirsdag kl. 14:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bruker det samme treningstøyet året rundt. På vinteren har jeg på en tynn løpejakke og refleksvest med lue/pannebånd. Jeg blir varm når jeg løper uansett. Anonymkode: 41cab...b0e Det går ikke her, selv om temperaturen varierer lite. Bruker jo kort shorts og singlet sommer, kan jo ikke løpe i det vinter. Så varm blir jeg ikke selv om det innimellom er 10-12 grader midt på vinteren her. Anonymkode: d60c7...69d 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:02 #8 Skrevet tirsdag kl. 15:02 Gjør ikke noe forsøk på å holde meg tørr, men bruker ull så holder jeg meg god og varm selv om det regner eller snør. Løper ikke så lenge om været et ufyselig. Bruker stort sett vanlig ullundertøy under tights og løpejakke, men kjøpte meg en vintertights fra Swix med ull på innsiden i fjor (Triac pro warm tights). Den er veldig deilig, litt mindre klumpete enn med dobbelt lag (har forsåvidt noen ganger også dobbel ull under tightsen om det er skikkelig kaldt). På ørene liker jeg best pannebånd, så tar jeg hetta over hodet om det er mye nedbør. Ullbuff i halsen og ullsokker på beina, og i fjor investere jeg i Goretex-joggesko. Men har løpt mange turer i all slags vær med vanlige joggesko med ullsokker fram til da, funker helt fint det også, men blir jo litt kaldt når man plumper nedi sørpa. På glatta har jeg piggsko. Anonymkode: 19685...7cf
LeneXCII Skrevet tirsdag kl. 18:30 #9 Skrevet tirsdag kl. 18:30 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 16.10): Jeg ønsker tips og inspirasjon til klær som holder meg varm og tørr, slik jeg kan løpe utendørs hele året. Legg gjerne ut navn eller linker til klær som dere er veldig fornøyde med 😊 Jeg er en kvinne bosatt ikke så langt fra Bergen. Anonymkode: 62b41...cd4 Det er vel gjerne ikke så veldig kaldt i Bergen så vil tro at en vanlig termo-tights og en superundertrøye (f eks Swix el.l.) og en løpejakke utenpå er det du stort sett trenger. Tynne hansker og evt lue ved behov. Blir sjelden kald nede men bruker gjerne en tynn vest hvis kjølig på overkroppen! Endret tirsdag kl. 18:30 av LeneXCII
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:01 #10 Skrevet onsdag kl. 15:01 Tusen takk for svarene deres! Mangler kun en løpejakke som er vind- og regntett, ellers har jeg ullklær jeg kan trene i til vinteren. Anonymkode: 62b41...cd4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:07 #11 Skrevet onsdag kl. 16:07 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tusen takk for svarene deres! Mangler kun en løpejakke som er vind- og regntett, ellers har jeg ullklær jeg kan trene i til vinteren. Anonymkode: 62b41...cd4 Vind- og regntett jakke vil mest sannsynlig gjøre deg kaldere siden de ikke puster, og du risikerer bli veldig klam. Se heller etter en jakke som er vannavstøtende, og har vindpaneler i front, eller vindtett front. Løpejakker er svært sjeldent regntett, nettopp fordi det blir for tett, og dermed virker mot sin hensikt. Anonymkode: 7ada6...9c2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:34 #12 Skrevet onsdag kl. 20:34 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vind- og regntett jakke vil mest sannsynlig gjøre deg kaldere siden de ikke puster, og du risikerer bli veldig klam. Se heller etter en jakke som er vannavstøtende, og har vindpaneler i front, eller vindtett front. Løpejakker er svært sjeldent regntett, nettopp fordi det blir for tett, og dermed virker mot sin hensikt. Anonymkode: 7ada6...9c2 Helt enig! Jeg svarte tidligere i tråden. Og blir litt overrasket når blant annet gore-tex blir nevnt. Kaldere, ja. Eller alt for varm en kort periode. Uten god varmeregulering. Jeg tar på meg tilsvarende det du her foreslår, og lar det stå til. Eller jeg tar på meg regnkåpe (eller gore tex) og går en rask tur i stedet. Velger ofte caps + buff om det regner. I stedet for pannebånd. Da slipper man regn i ansikt Anonymkode: d60c7...69d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:35 #13 Skrevet onsdag kl. 20:35 LeneXCII skrev (På 21.10.2025 den 20.30): Det er vel gjerne ikke så veldig kaldt i Bergen så vil tro at en vanlig termo-tights og en superundertrøye (f eks Swix el.l.) og en løpejakke utenpå er det du stort sett trenger. Tynne hansker og evt lue ved behov. Blir sjelden kald nede men bruker gjerne en tynn vest hvis kjølig på overkroppen! Jeg løper i Bergen. Du trenger veldig sjeldent termo-tights, da renner du bort. Anonymkode: d60c7...69d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå