Gå til innhold

12 år har begynt å snakke veldig frekt til oss foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd om situasjonen hjemme. Datteren min på 12 år har begynt å snakke veldig frekt til oss foreldre og viser lite respekt. Hun kan bruke stygge ord som «hold kjeft» eller andre banning, og det skjer ganske ofte. Jeg har forsøkt å sette grenser, for eksempel ved å stoppe ukelønnen hennes, men det hjelper lite.

Hun er veldig opptatt av dyre ting som smykker, merkeklær og sko, men samtidig snakker hun svært uhøflig til oss. Dette gjør meg både frustrert og trist, og noen ganger føler jeg meg overveldet og usikker på hvordan jeg skal håndtere det. Jeg håper bare at vi kan finne en måte å bedre kommunikasjonen og respekten hjemme på, og jeg vil gjerne ha råd om hva vi som foreldre kan gjøre i en slik situasjon.

Vedlegg sms jeg fikk fra henne i dag. 

Screenshot_20251020-130344~2.png

Anonymkode: f80eb...395

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Ta telefonen hennes

2. Ikke kjøp merkeklær, smykker, noe som helst 

Konsekvenser. Og stå I dem. Ikke pokker om mine unger hadde fått snakke til meg sånn. 

Anonymkode: 83e59...f79

• Liker 14
  • Nyttig 17
Skrevet

Jeg hadde nok tatt en samtale om hvordan hun mener at dette er rett måte å snakke til deg på? Men også hva som har skjedd siden hun plutselig bruker et sånt språk? Snakk om hva som gjør henne så sint og hva som kan gjøres bedre. '

Så til selve meldingen. Der hadde jeg hatt noen krav. Kravet mitt hadde vært bedre språk, og at hun uttrykte seg bedre. 

Hun hadde måtte begynt med en gang. Hun kan skrive den meldingen hun sendte til deg på ny- den skal være ordentlig, uttrykke hennes ønsker og hun skal begrunne de ønskene. Feks; "Jeg vil ikke at søster skal ha besøk, ettersom jeg ikke føler meg bra. De bråker, og jeg vil bare ha fred. ...og "Nå følte jeg ikke at du respekterte mine ønsker og grenser, og det gjør meg utrolig frustrert". Det er jo en samme innhold, som forklarer hvordan hun har det, men som ikke er frekt, stygt og utenfor det du forventer av henne. 

Her er det mangel på respekt, og hun må få føle på at du setter grenser, og at hun faktisk bør oppføre seg, bidra, og at det er forventninger til at hun har et språk bedre enn en grøftenarkoman som er oppvokst på gata. 

Hvis samtalen ikke går fint, så tar du den opp senere. Prøv å forhold deg rolig, samtidig som du lavmælt, og klar. Og du har lov å vifte med lommeboka, og innskrenkninger av penger hvis hun ikke er lydhør. Men du trenger jo ikke å begynne der. Du kan faktisk prøve å faktisk la henne få respekt for deg- fordi du tar dette opp på en sånn fin og bra måte. Ydmykelsen og lærdommen består av at hun må gjøre om meldingen sin...og selvsagt er det ord i etterkant når man har vært ufin som du kan forvente; Unnskyld. Men har du vært lite obersvant, ikke fått med deg noe som er viktig som gjør henne frustrert, så kanskje det går begge veier?

Anonymkode: abfc0...eed

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde min 12åring sendt en sånn melding hadde jeg stengt mobilen til holdninger var bedre, så en lang prat om konsekvenser.. null mobil og null gaver en periode. Helt til oppførsel var over. 

Samtidig Hadde jeg funnet ut hva som gjør at hun reagerer slik på at søsken  har besøk..  er det sjalusi? Vanskelig på skolen? Vanskelig med egne venner? Noe må det jo være, ellers er det "bare" en bortskjemt drittunge.. og de kan faktisk ikke styre familien. 

Hadde klikket! (Innvending) av en sånn  oppførsel.. 

Anonymkode: 1a4f3...003

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette må få konsekvenser. 

Anonymkode: 2e2f9...395

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde i motsetning til de fleste her hverken klikket i vinkel, fjernet mobil eller liknende. 

Jeg hadde rett og slett satt meg ned med henne i fredstid, gjerne på sengekanten på kvelden, og snakket litt om ordbruken hennes, og om hvor ugreit det er å sende slike meldinger/snakke slik til andre. 

Hadde snakket litt rundt hvorfor hun reagerer som hun gjør. At hun nå er i en alder hvor kroppen har mye hormoner og man ofte handler før man tenker seg om, men at det uansett ikke er ok å bruke et slikt språk. Hjulpet henne med å lære seg å puste med magen før hun agerer.

Også går det heldigvis både over og det går som oftest bra. 

Anonymkode: 95560...902

• Liker 7
Skrevet

Dessverre trenger norske tenåringer en restart. Vært bortskjemte i mange år nå. Om de skulle bli krig i Norge vil nok dette forsvinne. 

Anonymkode: 1b139...c38

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde tatt bort alle fordeler og svart med samme mynt. Og oppført meg nøyaktig som henne ellers også. 

Anonymkode: 2d170...b0d

• Liker 4
Skrevet

Ikke kjøp noe til henne ikke noe ukelønn sett sperre på telefonen

• Liker 3
Skrevet

Hun er ikke moden nok til å ha mobil. Hadde tatt fra henne mobilen til hun viser endret atferd. Minimum en måned.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine barn hadde aldri våget å snakke til meg på den måten, men de kjenner mine grenser godt. Jeg er ganske avslappet ifth slang, bitch betyr ikke det samme nå som før. Du er ikke ufin mot folk, punktum.

Jeg var ekstremt streng på at man snakker ordentlig til hverandre. Banneord er lov, men kun om de faktisk trengs (som man slår tåen).

Anonymkode: 1ac38...102

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde i motsetning til de fleste her hverken klikket i vinkel, fjernet mobil eller liknende. 

Jeg hadde rett og slett satt meg ned med henne i fredstid, gjerne på sengekanten på kvelden, og snakket litt om ordbruken hennes, og om hvor ugreit det er å sende slike meldinger/snakke slik til andre. 

Hadde snakket litt rundt hvorfor hun reagerer som hun gjør. At hun nå er i en alder hvor kroppen har mye hormoner og man ofte handler før man tenker seg om, men at det uansett ikke er ok å bruke et slikt språk. Hjulpet henne med å lære seg å puste med magen før hun agerer.

Jeg hadde sikkert ikke heller klikket i vinkel over mye av det TS skriver, men hos oss har det ikke vært lov å slenge drit eller banne TIL noen. Det er ikke alltid det holder å si "søren" om du er forbanna, men det er IKKE greit å si fuck deg for eksempel. Det er forskjell, og det må jo alle lære

Samtidig må du huske på at det ikke er personlig, så ikke gidd å henge deg opp i alt hun sier.  Ungene her hadde nok også fått konsekvenser om de snakka sånn til oss voksne eller noen andre flere ganger, men ja, ta praten i fredstid, det er mest konstruktivt

Anonymkode: 1ae8c...a0f

• Liker 2
Skrevet
Lorieen skrev (3 minutter siden):

Hun er ikke moden nok til å ha mobil. Hadde tatt fra henne mobilen til hun viser endret atferd. Minimum en måned.

Hva skal konsekvensen være om hun gjør noe virkelig ille da?? En måned er vel å overdrive en smule 😅

En dag holder

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var ekstremt streng på at man snakker ordentlig til hverandre. Banneord er lov, men kun om de faktisk trengs (som man slår tåen).

Anonymkode: 1ac38...102

samme som her 👍

Barn kan lett tidlig lære hva som er forskjellen 

Anonymkode: 1ae8c...a0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hadde tatt bort alle fordeler og svart med samme mynt. Og oppført meg nøyaktig som henne ellers også. 

Anonymkode: 2d170...b0d

Ja for det endrer jo en tenåring. En voksen som skal være forbilde klarer ikke å regulere seg selv. Hvordan skal man klare å hjelpe en tenåring til å gjøre det da mener du? 

Anonymkode: 3ffbd...961

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Snakk med henne i fredstid - hvorfor man ikke skal snakke slik til andre, særlig ikke voksne (ja, det er lov å være gammeldags ). Du kan også si at når hun snakker slik til deg, mister du lysten å høre på henne. Hjemme hos dere snakker dere fint til hverandre og behandler hverandre godt slik at vi føler det er fint å komme hjem.

Anonymkode: f7bf5...cde

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde gjort dette, men det hadde også vært en samtale om konsekvensene ved å oppføre seg slik. At den er at jeg ikke hadde vært villig til å ha respekt for og velvillighet ovenfor en person som ikke har respekt og velvilje ovenfor meg. Generelt, ikke bare angående henne, og at det er slik verden fungerer generelt når hun vokser til, så jeg verken kunne eller ville la henne utvikle seg til å oppføre seg på måter som vil gi henne store problemer utover hjemmet om hun lager seg til slike vaner. 

Spør du meg ikke på ok måter kan du bare være innstilt på å få nei, konsekvent. Uansett om det gjelder å hente/kjøre deg, ny jakke, penger til kino, og så videre. Du er stor nok til å skjønne at jeg og pappa også er mennesker med følelser, som også har krav på å bli behandlet greit. Vi er dine omsorgspersoner, med ansvar også for din oppdragelse, men vi er ikke dine tjenere eller drittfolk du har rett til å oppføre deg dårlig mot. Jeg er her for deg dersom du trenger å prate med meg om noe som plager deg, men jeg er ikke din søppelbøtte å kaste dritt etter. Du snakket ordentlig med meg, ellers vil du konsekvent ikke få noen goder du ønsker deg, og jeg sitter på samtlige ressurser du ønsker tilgang på, fra velvilje, til tid og penger. 

Jeg har oppdratt tre barn etter dette, og de fikk kjapt ryddet av seg slike tendenser. De visste utmerket at å være ugrei i språk og handlinger ga konsekvensen at da var det ingen som helst nytte i å be meg om tjenester, penger eller tillatelser. For å ha tilgang på slikt og en imøtekommende mor måtte de oppføre seg greit. 

Anonymkode: a72f0...dca

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville nok bare sagt at hun ikke er moden nok til å ha mobil når hun sender sånne meldinger til andre. Hvis du varsler nå om at hvis hun skriver eller sier noe sånn til deg noensinne igjen, så forsvinner mobilen på ubestemt tid, helt til hun har bevist over tid at hun kan å behandle folk fint. 

Så ville jeg nok gjort det slik (og vært tydelig på det i forkant) at hver gang hun snakker stygt til deg eller andre (for eksempel søsken), så forsvinner et gode. Dvs: Tv, pc, dør til soverommet, lommepenger og så videre. 

Så må du holde det også, hvis du velger å gjøre det slik. Det kommer til å bli beintøft! Jeg måtte gjennom noe lignende, men da ga jeg henne en sjanse til å hente seg inn, altså be om unnskyldning umiddelbart etter at hun hadde gjort noe.

Vi endte opp med å ikke reise på en tur hun desperat ønsket seg, og den var til og med allerede betalt 😩 Men som jeg sa, jeg gidder ikke å reise på tur med noen jeg gruer meg til å reise med. Jeg orker ikke å bli snakket sånn til, orker ikke bli behandlet som dritt. Det hjalp. 

Anonymkode: 342ac...9a7

• Liker 2
Skrevet

Du må jo for all del først finne ut om det er noe som har skjedd, kanskje hun har grunner til å bli så sint? Kanskje noe har skjedd på skolen? Snakk med henne, vær tålmodig, lytt.

Dersom det er hormoner eller personlig utvikling på avveie, da er jeg enig i at tydelighet og konsekvenser er på sin plass. 

Anonymkode: a1d36...b59

Skrevet

Hadde sikkert tatt det som sutring og ignorert. Vet ikke.. mine kunne aldri ha snakket slik til meg heldigvis 😅

Anonymkode: 0f788...142

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...