Gå til innhold

Hvordan lager du din beste potetstappe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal være til gjester, Fransk kjøttgryte og god vin, så vil ha den best mulig. Har aldri laget det før. Fant en oppskrift fra glad kokken, men tenkte jeg ville høre om noen har erfaring med å lage god potetstappe?

Kan man lage den i forkant, eller må jeg lage den rett før servering?

Anonymkode: 1be4b...cd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke overtenk dette. Å lage potetstappe er veldig lett, og det skal godt gjøres å mislykkes.

- Skrell potetene og del de i 2 på langs. Putt dem i en kjele med kaldt vann etterhvert, så de ikke ligger fremme og blir brune.

- Når alle potetene er skrelt, bytt til nytt vann for å bli kvitt eventuelt rusk, ha i litt salt i vannet (teskje?) og kok opp. Det skal koke til man kan stikke en gaffel inn i en litt tykk potet, uten at den kjennes hard, og den skal skli av igjen av seg selv. Det tar ca 15 minutter, men gaffelen gir fasiten. Det er ikke verdens undergang om de overkokes litt, men de må ikke koke for lite.

- Hell av vannet, ha i minst 2 spiseskjeer ekte meierismør fra Tine (ikke bruk melansje, margarin, lettmargarin og slikt) og grovhakk litt slik at smøret smelter. Du kan også ta mer smør om du vil ha den "ekstra god". Det er "lov" en gang i blant ;).

Spe på med melk og fløte mens du stapper og rører, til den er passe tykk og har jevn konsistens. Ikke rør mer enn nødvendig heller. . Smak til med salt, og ha eventuelt litt pepper i.

Skal du varme det opp igjen så går det fint, men du må være veeeldig forsiktig med varmen slik at det ikke brenner seg. Maks kanskje 1-2 på komfyren, alt etter komfyr du har, og ta tålmodigheten til hjelp. Antagelig blir den også fastere slik at det er lurt på spe på med litt mer melk.

Jeg foretrekker den egentlig uten noen smakstilsetninger. Potetmos skal ikke være så "komplisert". Noen liker å ha muskat i (jeg er ikke glad i det). Eventuelt så kan noe finhakket fersk gressløk sette litt fin farge på det. Men Jeg tenker at siden du har kjøttgryte, så vil kraften fra gryten gjøre jobben, og potetstappen kan være så nøytral som mulig. Ikke begynn med masse dill og dall som hellstrøm, gladkokken eller influencere ville hatt i. Spar det heller til en annen rett.

Anonymkode: 8675d...a87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig mht å ikke overtenke, så her er mine korte tips:

• Potetsort er det viktigste for vellykket potetmos. Du må velge en melen sort - jeg anbefaler kerrs pink eller mandel.
  • Skrell og del potetene i biter, kok i lettsaltet vann til de er møre, hell av og la dampe litt med lokket av.
  • Mos med potetmoser, rør inn en god klatt meierismør og H-melk til passe konsistens. Proffene varmer melken først, jeg gidder ikke.
  • Salte og pepre til slutt - salt tidligere i prosessen kan gi seig mos.
  • NB: Aldri, aldri bruk stavmikser til å lage potetmos! Det gir tapetlimkonsistens.

Anonymkode: 65cb3...691

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kok melne poteter i noe annet enn hel form, det blir fort vannete og grøtete.

Ellers holder jeg det enkelt. 

Kok melne poteter, Knus dem med tresleiv, liker å ha litt klumper i stappa. Ha i godt salt og masse meierismør.

Jeg liker ikke melk og creme fraice i potetstappe, men det kan hende du gjør det.

Liker å ha litt ferske urter i stappa for smak, se ann hva du serverer. Feks rosmarin passer fint med rødt kjøtt.

Anonymkode: fc34d...f2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville ikke overtenk dette. Å lage potetstappe er veldig lett, og det skal godt gjøres å mislykkes.

- Skrell potetene og del de i 2 på langs. Putt dem i en kjele med kaldt vann etterhvert, så de ikke ligger fremme og blir brune.

- Når alle potetene er skrelt, bytt til nytt vann for å bli kvitt eventuelt rusk, ha i litt salt i vannet (teskje?) og kok opp. Det skal koke til man kan stikke en gaffel inn i en litt tykk potet, uten at den kjennes hard, og den skal skli av igjen av seg selv. Det tar ca 15 minutter, men gaffelen gir fasiten. Det er ikke verdens undergang om de overkokes litt, men de må ikke koke for lite.

- Hell av vannet, ha i minst 2 spiseskjeer ekte meierismør fra Tine (ikke bruk melansje, margarin, lettmargarin og slikt) og grovhakk litt slik at smøret smelter. Du kan også ta mer smør om du vil ha den "ekstra god". Det er "lov" en gang i blant ;).

Spe på med melk og fløte mens du stapper og rører, til den er passe tykk og har jevn konsistens. Ikke rør mer enn nødvendig heller. . Smak til med salt, og ha eventuelt litt pepper i.

Skal du varme det opp igjen så går det fint, men du må være veeeldig forsiktig med varmen slik at det ikke brenner seg. Maks kanskje 1-2 på komfyren, alt etter komfyr du har, og ta tålmodigheten til hjelp. Antagelig blir den også fastere slik at det er lurt på spe på med litt mer melk.

Jeg foretrekker den egentlig uten noen smakstilsetninger. Potetmos skal ikke være så "komplisert". Noen liker å ha muskat i (jeg er ikke glad i det). Eventuelt så kan noe finhakket fersk gressløk sette litt fin farge på det. Men Jeg tenker at siden du har kjøttgryte, så vil kraften fra gryten gjøre jobben, og potetstappen kan være så nøytral som mulig. Ikke begynn med masse dill og dall som hellstrøm, gladkokken eller influencere ville hatt i. Spar det heller til en annen rett.

Anonymkode: 8675d...a87

Kudos til at du poengterer ekte smør :)

Skrevet

Det som er sagt tidligere. Personlig synes jeg en liten dæsj trøffelolje og kanskje litt gressløk gjør den litt mer smaksrik og eksklusiv, men det går helt fint uten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig mht å ikke overtenke, så her er mine korte tips:

• Potetsort er det viktigste for vellykket potetmos. Du må velge en melen sort - jeg anbefaler kerrs pink eller mandel.
  • Skrell og del potetene i biter, kok i lettsaltet vann til de er møre, hell av og la dampe litt med lokket av.
  • Mos med potetmoser, rør inn en god klatt meierismør og H-melk til passe konsistens. Proffene varmer melken først, jeg gidder ikke.
  • Salte og pepre til slutt - salt tidligere i prosessen kan gi seig mos.
  • NB: Aldri, aldri bruk stavmikser til å lage potetmos! Det gir tapetlimkonsistens.

PS: Hvis du ønsker ekstra luftig potetmos er et godt tips å piske den opp med gammeldags elektrisk håndvisper tilslutt. Altså (stadig) IKKE stavmikser, men en sånn som dette: 

philips-viva-collection-handmikser-hr374

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å varme opp potetstappen igjen, fordi den svir seg lett i kjelen.  Når jeg har gjester og vil ha mest mulig klart på forhånd, så legger jeg potetmosen i en ildfast form og gratinerer den, gjerne med litt ost.

Anonymkode: fc2be...6f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...