Thomasine Skrevet 29. mars 2006 #1 Skrevet 29. mars 2006 Vi skal kjøpe oss digitalkamera. Hvis ingen har noen bedre forslag står det mellom disse to: 1. http://www.xd.no/asp/info.asp?link=r_5&p=5...12&likepattern= 2. http://www.xd.no/asp/info.asp?p=62236&l=3 Noen som kjenner noen av dem og vil fortelle??
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #2 Skrevet 30. mars 2006 Vi har et ganske stort kamera, altså i størrelse og vekt, og måtte nylig gå til innkjøp av et lite et. Det ble rett og slett tatt lite bilder med det store uhamslige kameraet, og fra nå vil det bli brukt når vi går inn for å ta bilder. Det lille blir brukt til mer spontanfotografering, og det starter også raskere enn det store. De har like mange mp, men det store har 8X optisk zoom. Jeg ville faktisk gått for det minste av dem.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #3 Skrevet 30. mars 2006 Hvis valget står mellom digitalt speilreflekskamera og vanlig digitalt kompaktkamera, må du nesten si hva du vil bruke kameraet til, da det er stor forskjell på disse to kameraene du viser til.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #4 Skrevet 30. mars 2006 Beklager at jeg skrev feil, men jeg hadde gått for Canon, men den er dog dyrere enn den andre.
Theka Skrevet 30. mars 2006 #5 Skrevet 30. mars 2006 Jeg ville gått for Canon. De fleste jeg kjenner har Canon, og de er kjempefornøyde.
Gjest Fantus Skrevet 30. mars 2006 #6 Skrevet 30. mars 2006 Canon har bra kameraer. Ellers så må jeg nesten komme med et forslag jeg syns er enda bedre Jeg er kjempefan av Nikons digitalkameraer. De er veldig brukervennlige og har god optikk. Jeg har dette kameraet og er veldig fornøyd. Ellers så finner du mye bra info om kameraer på AKAM
Gjest -eline- Skrevet 30. mars 2006 #7 Skrevet 30. mars 2006 Det kommer da helt an på bruken... Det er jo milevis forskjell på bruksområde til de to kameraene... Selv får jeg meg et Nikon D70 (nesten likt D50, litt høyere spesifisert) til påske, gleder meg vanvittig fordi jeg har lyst til å ta bilder som mitt vanlige Canon A80 ikke klarer å ta, feks bilder på steder det er lite lys, mye bevegelse etc. Både Canon og Nikon lager gode kameraer.
Thomasine Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 30. mars 2006 Hvis valget står mellom digitalt speilreflekskamera og vanlig digitalt kompaktkamera, må du nesten si hva du vil bruke kameraet til, da det er stor forskjell på disse to kameraene du viser til. ← Hmmm... :klø: Skjønner ikke helt hva du mener? Er ikke begge digitale kompaktkamera, da...? Olympos og Canon Ixus..?
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #9 Skrevet 30. mars 2006 Hmmm... :klø: Skjønner ikke helt hva du mener? Er ikke begge digitale kompaktkamera, da...? Olympos og Canon Ixus..? ← Forsåvidt - jo, men mulighetene er så og si nesten endeløse med dSLR (digitalt speilreflekskamera (eller digital Single Lens Reflex), mens med et vanlig digitalt kompaktkamera har du bare de bruksområdene som du har der og da. Med dSLR kan du kjøpe forskjellige objektiver til forskjellige bruksområder. Er du glad i makro, får du kjøpt mange forskjellige makroobjektiver med forskjellig kvalitet, og ved f. eks sportsfotografering, eller naturfotografering der du ikke kan stå rett oppå motivet, finner du massevis av gode telezoomobjektiver. Liker du å ta landskapsbilder, finner du også zoomobjektiver som har vidvinkel osv. Det er et speil som reflekteres der du må se i selve vindushuset på kameraet, du har ikke en søker der, fordi speilet står i veien. På et digitalt kompaktkamera er det ikke speil, og da kan du derimot se bildet på søkeren og se på bildet utenom å se i "huset" på det.
Thomasine Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 30. mars 2006 Nei, nei. nei...,) Her ble det altfor mye og for innviklet informasjon for meg... Jeg skal ha et brukervennlig kamera som tar fine bilder som jeg kan forstørre opptil A4 om jeg ønsker, det skal også være så lite og lett at jeg "gidder" drasse på det... Ja, også skal det være så lett å bruke at jeg kan be 8-åringen knipse bilder innimellom... Fram til nå har vi hatt Canon Ixsus (en av de første modellene..) med 3.1 pixcels... Har egentlig vært fornøyd med det - bortsett fra forstørrelsene... Så er det da slik at alle har Canon Ixus... Vil ikke nødvendigvis kjøpe det igjen selvom jeg har vært fornøyd tidligere... Alle må vel ikke ha det samme?? :klø: Det jeg lurer på er om Canon sitt er verdt nesten 1500,- mere enn Olympus sitt? http://no.kelkoo.com/b/a/ps_14899679/124901.html http://no.kelkoo.com/b/a/ps_15355417/124901.html Jeg skjønner ikke helt alle disse finessene...
Gjest gjest1 Skrevet 31. mars 2006 #12 Skrevet 31. mars 2006 Ett råd: Kjøp kamera med lader! Jeg har et lite samsung kamera som jeg er fornøyd med - MEN skulle jeg ha kjøpt i dag, skulle jeg gjort noe annerledes: Jeg ville heller hatt et oppladbart kamera, altså ikke et som man må skifte batterier på i ett sett. Mitt kamera kan ta ca 15 bilder med blitz, eller ca 20-30 uten blitz, og så får jeg beskjed om at jeg må skifte (AA-)batterier. Dette er veldig frustrerende, og gjør at jeg ikke tar så mange bilder, batterier er ikke akkurat billig, og jeg må ha med en pose batterier hver gang jeg skal bruke kameraet til noe. Kjenner noen som har kameraer de setter i en lader, og så er kameraet ladet etter noen timer og kan være med på en ukes ferie uten problemer. Dette skal jeg i alle fall tenke på neste gang...
Thomasine Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #13 Skrevet 31. mars 2006 ... jeg trodde de fleste kameraer i dag kun hadde oppladbare batterier, jeg... Problemet vi har hatt er at disse batteriene har ulik levetid, nå varer vårt batteri ca. 10 bilder bare... Men, ja vurderte aldri kamraer uten oppladbare batterier...
agbre Skrevet 31. mars 2006 #14 Skrevet 31. mars 2006 Jeg har begynt å abbonnere på HjemmePC. I det nummeret som kommer til uka, er det en test av de beste kompakte digitalkameraene. Det som kom best ut av deres test er HP Photosmart R927 Veiledende pris er 2990,- Canon PowerShot A620 får også like mange poeng. Billigste nettpris 2505,- En annen som kommer høyt opp er Samsung Digimax S800. Pris ca 3000,- Det er flere i testen, men jeg tok fram noen av de som var best
Thomasine Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #15 Skrevet 31. mars 2006 Takk for tipsene...skal sjekke dem ut...
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #16 Skrevet 31. mars 2006 Jeg ville gått for Canon Ixus. Designmessig er de små og stilige. De er veldig brukervennlige. Bildene blir relativt sett frie for forstyrrende "brus". Eneste minuset med Ixus er at det tar litt for lang tid fra man trykker på utløseren til bildet blir tatt, men det er et problem med alle kompakt-kameraer... Ville vel satset på Canon Ixus 750. Noe høyere oppløsning enn det trengs ikke (og linsene på kompakte digitalkameraer vil ikke kunne nyttegjøre seg høyere oppløsning heller...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå