Gå til innhold

Langvarig stress

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg, men jeg har stått i et voldsom stress over lang tid. Situasjonen på jobb har vært helt uholdbar og jeg har hatt dette presset i lang tid.

For to uker siden skjedde to ulike hendelser med barna mine. Begge endte godt, men kunne endt riktig ille. I tillegg kom det en kompleks og vanskelig sak på jobb (oppå alt annet). Dette utløste en voldsom stressreaksjon hos meg. Jeg sov nesten ingenting hele uken. Spiste ikke mer enn for å klare og fungere, kvalm hele tiden. jeg fungerte greit igjen forrige uke da det meste var løst. Men føler meg flat, helt uten energi og ligger bare på sofaen. Jeg føler også at hjernen er «rar», plutselig får jeg bilder i hodet som likner på en skurrende TV eller hva jeg skal si. Alt blir bare farget i et kaos i hodet. Vanskelig å sette ord på hvordan det føles, men det er ekkelt. 

Noen som har opplevd liknende?

Anonymkode: 56be0...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk på samme smell sist uke. Voldsomt ubehagelig, men nå får jeg endelig hjelp da. 

Anonymkode: 1e565...be8

Skrevet

Har møtt veggen av langvarig stress og akutt veldig stressende situasjoner oppå det som du også har vært gjennom og regner med det er det som har skjedd med deg også. Å ta alt mye mer med ro  og å unngå store stressfaktorer har vært helt avgjørende her. Jeg var også nødt til å endre jobbsituasjonen.

Lykke til. 

Anonymkode: 3aa59...ec2

• Liker 1
Skrevet

Som legen sa til meg ut å gå. I tillegg må du riste heile kroppen 5-10 min morgon og kveld.

Anonymkode: 41ac1...e8e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Som legen sa til meg ut å gå. I tillegg må du riste heile kroppen 5-10 min morgon og kveld.

Anonymkode: 41ac1...e8e

Ja, det er veldig mye vi kan gjøre selv.
Og jo mer stress og press, jo viktigere er det.

Men TS: du har jo helt normale reaksjoner på stress, ikke vær bekymret for det. Det viktige er å ta tak i ting så det løser seg. Eks jobbsituasjonen er jo lurt å gjøre noe med, man må jo ha kapasitet til livet også. Og da mener jeg IKKE sykemelding! Jeg mener å snakke med arbeidsgiver om situasjonen, er det noe som kan gjøres så du kan fortsette å jobbe der? Ellers så se seg om etter en annen jobb som man antar er litt mindre krevende. Om så man må ned i lønn. Finne en jobb som oftest fungerer også når livet skjer. For livet - det skjer. Virkelig. En god arbeidsgiver vet å tilrettelegge ved behov. Nedprioritere arbeidsoppgaver osv. Det er mange muligheter. Har selv brukt slike muligheter bare da barna var skikkelig små og alt var kaos. For å holde hodet over vannet også på jobb måtte oppgaver tilpasses i en periode. Men nå er jo ting normalt igjen og alt er bra. Arbeidsgiver har ofte interesse av at vi skal komme oss over livets kneiker. Så å ta tak i det som er for mye er jo helt nødvendig - på en eller annen måte.

Men er jo så mange gode måter å selvbehandle stressreaksjoner på. Yoga, meditasjon, fysisk aktivitet, naturen. 
Så helt enig med legen over. Ut å gå, helst i skogen/ved et vann. Sving med armene. Da må skuldrene nemlig ned. Skjer av seg selv. Man tvinges til å puste skikkelig, og det er ikke tull at natur er balsam for sjelen. Det er den bare. Finn rom for det på en eller annen måte. Prioriter det! For det vil også hjelpe med reaksjonene du har hatt, det blir litt som å lege sårene faktisk :) Så det er fullt mulig, også uten langvarig sykemelding. At man føler seg utslitt etter stress er HELT NORMALT. Betyr ikke at man må ha 1 års sykemelding fra jobb. Jeg hadde akutt sykt barn i juleferien og nesten 14 dager på sykehus med barnet. Da barnet var tilbake på skolen måtte jeg ta meg 3 dager egenmelding og bare...sitte...ligge...trene...gå...puste... batteriet var helt tappet. Men på dag 4 var ting bedre, og selv om det tok litt mer tid før jeg følte meg helt normal igjen tror jeg bare de tre dagene med maks fokus på å få bukt med stresset i kroppen virkelig var svært nyttig. Også spa, badstue, en god antistressmassasje - er faktisk veldig fornuftig. Så om man skal ta seg fri fra jobb fordi man er utslitt må man bruke tiden til noe som helbreder. Å roe sentralnervesystemet og komme ut av fight-or-flight-modus. Det er mye man faktisk kan gjøre. 

Egentlig burde sånt vært pensum fra u.skole og oppover. Min arbeidsgiver har relativt jevnlig også kurs med en psykolog angående stresshåndtering. Samt kurs i meditasjon. Det er genialt og noe mange flere burde drive med! For dette burde være allmennkunnskap i 2025, så kanskje mange færre hadde trengt langvarige sykemeldinger fordi de treffer veggen. En ting er hva jobben påfører, men jeg føler liksom at alt det man kan gjøre selv rett og slett gjør kapasiteten til å håndtere stress mye bedre. Fordi man vet hvordan å gå inn/ut av stress. Hvilket man normalt sett har tid til. Personlig er min ukentlige yogatime ekstremt viktig. Jeg er også glad i massasje og betaler gledelig for det. Og jeg er flink til å ta meg daglig tid til å ta den naturskjønne turen hjem fra jobb heller den den via asfaltjungelen. Helt bevisst. Selv om det tar noen minutter ekstra. Sånne småting som til sammen gjør at man får roet ned mellom slagene. I kurset på jobben lærte vi noe som gjorde kø-ståing til noe helt annet. Han sa nemlig at man fint kan meditere i kø på butikken. Man må bare være villig til å akseptere at "nå står jeg i kø enten jeg vil eller ikke - og det er opp til meg om jeg blir sur og forbanna eller bruker tiden til noe fornuftig". Litt pusteøvelser, la tankene ta en pause... og tro meg, det funker så bra. Og fra da blir kø en velsignelse heller enn en forbannelse som det fort blir når stresset jager i kroppen. Så selv der kan man putte inn anti-stress i en ellers hektisk hverdag.

Heier så mye på at folk burde visst mye mer om alt man kan gjøre selv, for å takle en travel hverdag bedre.

Anonymkode: 8965c...c08

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har gått flere timelange turer i helgen, så dette gjør jeg. Har også signalisert til arbeidsgiver at enten gjør de noe med situasjonen, ellers så må de finne en annen til å gjøre jobben. Jeg vet at dette ikke kan fortsette.

Men det som skremte meg mest var altså disse bildene i hodet. Som en fargekarusell jeg ikke klarte å stanse. Det var ekkelt. Men dette er også normalt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gått flere timelange turer i helgen, så dette gjør jeg. Har også signalisert til arbeidsgiver at enten gjør de noe med situasjonen, ellers så må de finne en annen til å gjøre jobben. Jeg vet at dette ikke kan fortsette.

Men det som skremte meg mest var altså disse bildene i hodet. Som en fargekarusell jeg ikke klarte å stanse. Det var ekkelt. Men dette er også normalt? 

Det er sannsynligvis en reaksjon på stress. 
Sørg for å ta vare på deg selv fremover nå. 
Nok søvn, vitaminer, dagslys, ut i naturen, pusteøvelser og minimere scrolling på mobil. 
Hjernen din trenger et avbrekk. 

Anonymkode: 5d32b...018

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...