AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:27 #1 Skrevet mandag kl. 09:27 Jeg eier to biler. Den ene bilen er en 2022-modell jeg kjøpte til privat bruk. Bestilte så en ny bil i 2024 som jeg fikk levert i oktober - som jeg kun bruker i jobbsammenheng, da jeg har en ambulerende jobb hvor jeg kjører ca 40.000km i året. Jeg er selvstendig næringsdrivende. Jeg kjøpte den nye bilen som privatperson og tenkte ikke det var mulig å «kjøpe bilen som bedrift», siden man med ENK uansett lignes som en og samme person. Jeg betalte 886.000kr i skatt som privatperson i fjor, da jeg hadde lite utgifter å føre. Fikk jo ikke ført noe fradrag for kostnader relatert til bilen siden den ikke var registrert som næringsbil. Ser nå på fiken at det tydeligvis er mulig å kjøpe bil gjennom ENK, altså kan kjøpet kostnadaføres på ENK siden den kun benyttes til kjøring i arbeid. Jeg ville da ha hatt en regnskapsmessig kostnad på 566.000kr som ville redusert det som står som inntekt. I år er et ekstremt mye dårligere år der jeg hittil i år kun har tjent 211.000kr pga. ulike faktorer. mitt spørsmål er om det vil være mulig å føre kjøpet av bilen kjøpt i oktober 2024, for å veie opp mot overskuddet i 2024. Eller eventuelt føre det som et kjøp nå - så klart til markedspris som da dessverre vil være 100.000kr mindre enn kjøpsprisen. Og lurer da på; hvis jeg selger bilen nå fra meg privat til ENK’et, om det har noe for seg når jeg uansett bare har tjent knappe 200.000kr i 2025… Om jeg fører kjøp av bil på ENK til 466.000kr og jeg ender opp med et regnskapsmessig økonomisk underskudd for 2025… Det vil vel eventuelt bare bety at jeg ikke skal betale skatt. Det er vel ikke mulig å få noe skatt tilbake dersom man ikke har betalt skatt i 2025 - Basert på at man i år har et underskudd på f.eks. -266.000kr, mens man i 2024 betalte 886.000kr i skatt på overskudd og i 2023 betalte 823.000kr i skatt på overskudd? Anonymkode: 96980...7f1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:28 #2 Skrevet mandag kl. 09:28 Spør en regnskapsfører(og betal den), ikke KG. hilsen regnskapsfører Anonymkode: d3d95...7b2 6 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:36 #3 Skrevet mandag kl. 09:36 Jeg ville brukt noen hundrelapper på regnskapsfører når det er så store summer du kan vinne. For personlig skattytere kan kan korrigere ligningen et år etter fristen. Vet ikke noe om ENK. Anonymkode: c9a4b...ff4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:37 #4 Skrevet mandag kl. 09:37 Ja har gjort det. Skal ha møte i slutten av november ☺️ bare var litt utålmodig. skrev litt feil også. Bilen skrives jo seff ikke opp med hele verdien, men saldoavskrives over perioden med maks 20% år* Anonymkode: 96980...7f1
Anonym90059005 Skrevet mandag kl. 09:39 #5 Skrevet mandag kl. 09:39 Her har du røra godt. Nei, du kan ikke tilbakedatere og få det som kostnad på ENK. Men du bør vel selge bilen til ENK til markedspris, og avskrive årlig som driftsmiddel. Så avdragsføre alle løpene bilkostnader.
HW1 Skrevet mandag kl. 10:19 #6 Skrevet mandag kl. 10:19 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg eier to biler. Den ene bilen er en 2022-modell jeg kjøpte til privat bruk. Bestilte så en ny bil i 2024 som jeg fikk levert i oktober - som jeg kun bruker i jobbsammenheng, da jeg har en ambulerende jobb hvor jeg kjører ca 40.000km i året. Jeg er selvstendig næringsdrivende. Jeg kjøpte den nye bilen som privatperson og tenkte ikke det var mulig å «kjøpe bilen som bedrift», siden man med ENK uansett lignes som en og samme person. Jeg betalte 886.000kr i skatt som privatperson i fjor, da jeg hadde lite utgifter å føre. Fikk jo ikke ført noe fradrag for kostnader relatert til bilen siden den ikke var registrert som næringsbil. Ser nå på fiken at det tydeligvis er mulig å kjøpe bil gjennom ENK, altså kan kjøpet kostnadaføres på ENK siden den kun benyttes til kjøring i arbeid. Jeg ville da ha hatt en regnskapsmessig kostnad på 566.000kr som ville redusert det som står som inntekt. I år er et ekstremt mye dårligere år der jeg hittil i år kun har tjent 211.000kr pga. ulike faktorer. mitt spørsmål er om det vil være mulig å føre kjøpet av bilen kjøpt i oktober 2024, for å veie opp mot overskuddet i 2024. Eller eventuelt føre det som et kjøp nå - så klart til markedspris som da dessverre vil være 100.000kr mindre enn kjøpsprisen. Og lurer da på; hvis jeg selger bilen nå fra meg privat til ENK’et, om det har noe for seg når jeg uansett bare har tjent knappe 200.000kr i 2025… Om jeg fører kjøp av bil på ENK til 466.000kr og jeg ender opp med et regnskapsmessig økonomisk underskudd for 2025… Det vil vel eventuelt bare bety at jeg ikke skal betale skatt. Det er vel ikke mulig å få noe skatt tilbake dersom man ikke har betalt skatt i 2025 - Basert på at man i år har et underskudd på f.eks. -266.000kr, mens man i 2024 betalte 886.000kr i skatt på overskudd og i 2023 betalte 823.000kr i skatt på overskudd? Anonymkode: 96980...7f1 Hvis du har gjort feil på skattemeldingen i 2024 så er det mulig å rette opp dette nå. Kjøp av bil til, som du bruker over 6000 km i året (i ett normalår) er næringsbil og skal føres som det. Så det er ikke riktig at du kjøpte bilen som privatperson. Du har gjort feil på skattemeldingen og må/burde rette opp dette. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:37 #7 Skrevet mandag kl. 10:37 HW1 skrev (16 minutter siden): Hvis du har gjort feil på skattemeldingen i 2024 så er det mulig å rette opp dette nå. Kjøp av bil til, som du bruker over 6000 km i året (i ett normalår) er næringsbil og skal føres som det. Så det er ikke riktig at du kjøpte bilen som privatperson. Du har gjort feil på skattemeldingen og må/burde rette opp dette. Den ble ikke brukt over 6000km i fjor siden jeg fikk den levert i slutten av oktober. Var akkurat innafor på den bilen. Anonymkode: 96980...7f1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:17 #8 Skrevet mandag kl. 13:17 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg eier to biler. Den ene bilen er en 2022-modell jeg kjøpte til privat bruk. Bestilte så en ny bil i 2024 som jeg fikk levert i oktober - som jeg kun bruker i jobbsammenheng, da jeg har en ambulerende jobb hvor jeg kjører ca 40.000km i året. Jeg er selvstendig næringsdrivende. Jeg kjøpte den nye bilen som privatperson og tenkte ikke det var mulig å «kjøpe bilen som bedrift», siden man med ENK uansett lignes som en og samme person. Jeg betalte 886.000kr i skatt som privatperson i fjor, da jeg hadde lite utgifter å føre. Fikk jo ikke ført noe fradrag for kostnader relatert til bilen siden den ikke var registrert som næringsbil. Ser nå på fiken at det tydeligvis er mulig å kjøpe bil gjennom ENK, altså kan kjøpet kostnadaføres på ENK siden den kun benyttes til kjøring i arbeid. Jeg ville da ha hatt en regnskapsmessig kostnad på 566.000kr som ville redusert det som står som inntekt. I år er et ekstremt mye dårligere år der jeg hittil i år kun har tjent 211.000kr pga. ulike faktorer. mitt spørsmål er om det vil være mulig å føre kjøpet av bilen kjøpt i oktober 2024, for å veie opp mot overskuddet i 2024. Eller eventuelt føre det som et kjøp nå - så klart til markedspris som da dessverre vil være 100.000kr mindre enn kjøpsprisen. Og lurer da på; hvis jeg selger bilen nå fra meg privat til ENK’et, om det har noe for seg når jeg uansett bare har tjent knappe 200.000kr i 2025… Om jeg fører kjøp av bil på ENK til 466.000kr og jeg ender opp med et regnskapsmessig økonomisk underskudd for 2025… Det vil vel eventuelt bare bety at jeg ikke skal betale skatt. Det er vel ikke mulig å få noe skatt tilbake dersom man ikke har betalt skatt i 2025 - Basert på at man i år har et underskudd på f.eks. -266.000kr, mens man i 2024 betalte 886.000kr i skatt på overskudd og i 2023 betalte 823.000kr i skatt på overskudd? Anonymkode: 96980...7f1 Jeg antar du juger like mye som alle andre her inne på kg. Jeg tviler sterkt på at en person med ditt kunnskapsnivå tjener så mye som du sier. 1: da hadde man opprettet et as 2: man hadde i det minste hatt en forståelse for regnskap. Hvorfor prøver dere livets harde skole folk så hardt å utgi dere for noe dere ikke er? Er det et stort problem å være ærlig? Det er ingen skam i å ha lav utdannelse, det er derimot skam i å prøve late som man er noe annet enn man er... En med lav utdannelse, som hadde tjent såpass som deg (100% fullt mulig) hadde jobbet seg opp denne simple kompetansen gjennom hardt arbeide. 1 med utdanning hadde lært dette på skole. Anonymkode: c44e6...eca 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:31 #9 Skrevet mandag kl. 13:31 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg antar du juger like mye som alle andre her inne på kg. Jeg tviler sterkt på at en person med ditt kunnskapsnivå tjener så mye som du sier. 1: da hadde man opprettet et as 2: man hadde i det minste hatt en forståelse for regnskap. Hvorfor prøver dere livets harde skole folk så hardt å utgi dere for noe dere ikke er? Er det et stort problem å være ærlig? Det er ingen skam i å ha lav utdannelse, det er derimot skam i å prøve late som man er noe annet enn man er... En med lav utdannelse, som hadde tjent såpass som deg (100% fullt mulig) hadde jobbet seg opp denne simple kompetansen gjennom hardt arbeide. 1 med utdanning hadde lært dette på skole. Anonymkode: c44e6...eca Her er det nok du som er på bærtur og nei ingenting av det du påstår stemmer. Holdingselskapet og driftsselskapet ble ikke stiftet før på sommeren i fjor. Hadde ikke sett for meg den enorme arbeidsmengden for hverken 2023 eller 2024, derfor ventet jeg med å stifte holding og AS da jeg forventet at 2023 bare var et unntaksår. Når jeg så arbeidsmengden og presset fortsatte våren 2024 stiftet jeg holding og AS som var operativ fra sommeren av. Det som til da var tjent på ENK var det jo ikke noe å gjøre med. Det virker heller som det er du som er har lite å gjøre og er ute etter å være et troll. Spørsmålet mitt var kun om det er mulig og lovlig å tilbakedatere bil på bedriften til foregående regnskapsår, eller om det i så fall må gjelde fra i år. Du trenger ikke være i harnisk. Anonymkode: 96980...7f1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:35 #10 Skrevet mandag kl. 13:35 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg antar du juger like mye som alle andre her inne på kg. Jeg tviler sterkt på at en person med ditt kunnskapsnivå tjener så mye som du sier. 1: da hadde man opprettet et as 2: man hadde i det minste hatt en forståelse for regnskap. Hvorfor prøver dere livets harde skole folk så hardt å utgi dere for noe dere ikke er? Er det et stort problem å være ærlig? Det er ingen skam i å ha lav utdannelse, det er derimot skam i å prøve late som man er noe annet enn man er... En med lav utdannelse, som hadde tjent såpass som deg (100% fullt mulig) hadde jobbet seg opp denne simple kompetansen gjennom hardt arbeide. 1 med utdanning hadde lært dette på skole. Anonymkode: c44e6...eca Så du mener man på alle utdanninger på universitetet lærer hvordan søke skatteetaten om innsending av endringsmelding for foregående regnskapsår og hva som er korrekt og god regnskapsmessig praksis ifht. Dette? Anonymkode: 96980...7f1 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:32 #11 Skrevet mandag kl. 14:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg antar du juger like mye som alle andre her inne på kg. Jeg tviler sterkt på at en person med ditt kunnskapsnivå tjener så mye som du sier. 1: da hadde man opprettet et as 2: man hadde i det minste hatt en forståelse for regnskap. Hvorfor prøver dere livets harde skole folk så hardt å utgi dere for noe dere ikke er? Er det et stort problem å være ærlig? Det er ingen skam i å ha lav utdannelse, det er derimot skam i å prøve late som man er noe annet enn man er... En med lav utdannelse, som hadde tjent såpass som deg (100% fullt mulig) hadde jobbet seg opp denne simple kompetansen gjennom hardt arbeide. 1 med utdanning hadde lært dette på skole. Anonymkode: c44e6...eca Oi, koser du deg under steinen din? Anonymkode: 074aa...b50
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:39 #12 Skrevet mandag kl. 14:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er det nok du som er på bærtur og nei ingenting av det du påstår stemmer. Holdingselskapet og driftsselskapet ble ikke stiftet før på sommeren i fjor. Hadde ikke sett for meg den enorme arbeidsmengden for hverken 2023 eller 2024, derfor ventet jeg med å stifte holding og AS da jeg forventet at 2023 bare var et unntaksår. Når jeg så arbeidsmengden og presset fortsatte våren 2024 stiftet jeg holding og AS som var operativ fra sommeren av. Det som til da var tjent på ENK var det jo ikke noe å gjøre med. Det virker heller som det er du som er har lite å gjøre og er ute etter å være et troll. Spørsmålet mitt var kun om det er mulig og lovlig å tilbakedatere bil på bedriften til foregående regnskapsår, eller om det i så fall må gjelde fra i år. Du trenger ikke være i harnisk. Anonymkode: 96980...7f1 Så du har et as og holding selskap nå? Og forventer å kunne tilbakedatere regnskap? På et enk? Poenget mitt står om en sterkere nå. Med tanke på all informasjon man får ved oppstart, så finner jeg det helt utrolig at du bruker kg og spør. Snakke på å prøve trolle de som er her inne. Anonymkode: c44e6...eca 2
Grønnsaksvaffel Skrevet mandag kl. 14:41 #13 Skrevet mandag kl. 14:41 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du mener man på alle utdanninger på universitetet lærer hvordan søke skatteetaten om innsending av endringsmelding for foregående regnskapsår og hva som er korrekt og god regnskapsmessig praksis ifht. Dette? Anonymkode: 96980...7f1 Man søker ikke skatteetaten om innsending av endringsmelding for foregående inntektsår. Man bare sender inn ny skattemelding som erstatter den forrige. Det kan man gjøre så mange ganger man vil i 3 år etter at leveringsfristen har gått ut.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:42 #14 Skrevet mandag kl. 15:42 Du får uansett ikke skattemessig fradrag for det bilen kostet. Den må aktiveres og avskrives. Anonymkode: 29630...059
AnonymBruker Skrevet i går, 08:26 #15 Skrevet i går, 08:26 Før den inn til markedsverdi i 2025. Du kan ikke føre på 2024 uansett hva du gjør, dette var ikke en feil/korreksjon, bilen var privat. Og skaff deg regnskapsfører. Du har nå tapt noe mellom 70 000 og noen hundre tusen kroner. Og en god regnskapsfører vil koste deg ca 25 000 i året. Da får du også med deg alle driftsutgifter som er fradragsberettiget. I tillegg til at avskrivning vurderes og dokumenteres korrekt, sett mot at du tar alt på en gang - og får straffeskatt og tull for det. Anonymkode: 8199d...3ef 2
AnonymBruker Skrevet i går, 18:33 #16 Skrevet i går, 18:33 Nei du kan ikke tilbakeføre. Med mindre det har skjedd en opplagt feil som du skal korrigere. Jeg ser ikke at det har skjedd her. Du ville uansett ikke fått kostnadsført hele bilkjøpet. Jeg håper du vet og skjønner såpass når du driver firma. Du hadde kun fått kostnadsført avskrivningen som er 20 % av grunnlaget (altså kjøpesummen). Du kan overføre den inn i ditt ENK i 2025. Om det er noe å vinne på det skattemessig er imidlertid ikke helt åpenbart. Husk at om du gjør det så blir du fordelsbeskattet for privat bruk av næringsbilen. Regnestykket er litt komplisert (men ikke veldig), så jeg orker ikke ta det her. Men du finner det i hovedsak i skatteloven § 6-12 og § 5-13 så du kan lese deg opp litt selv. Jeg ville regnet nøye på det først. I mange tilfeller går det litt opp i opp av den enkle grunn at det skal egentlig ikke lønne seg å velge den ene metoden fremfor den andre. Men bilhold i regnskapet medfører mer jobb enn å bare utgiftsføre en privatbil etter km. Men ingen absolutt fasit på dette så det kan tenkes at du kan tjene på det, hvis du faktisk bruker den mye i næring. Frem med kalkulatoren Anonymkode: ecc4c...4bc 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:35 #17 Skrevet i går, 18:35 AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 15.35): Så du mener man på alle utdanninger på universitetet lærer hvordan søke skatteetaten om innsending av endringsmelding for foregående regnskapsår og hva som er korrekt og god regnskapsmessig praksis ifht. Dette? Anonymkode: 96980...7f1 🤣🤣 Dette ble ikke nevnt med et ord på min utdanning i alle fall selv om jeg har økonomiutdanning. Anonymkode: ecc4c...4bc
AnonymBruker Skrevet i går, 19:33 #18 Skrevet i går, 19:33 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nei du kan ikke tilbakeføre. Med mindre det har skjedd en opplagt feil som du skal korrigere. Jeg ser ikke at det har skjedd her. Du ville uansett ikke fått kostnadsført hele bilkjøpet. Jeg håper du vet og skjønner såpass når du driver firma. Du hadde kun fått kostnadsført avskrivningen som er 20 % av grunnlaget (altså kjøpesummen). Du kan overføre den inn i ditt ENK i 2025. Om det er noe å vinne på det skattemessig er imidlertid ikke helt åpenbart. Husk at om du gjør det så blir du fordelsbeskattet for privat bruk av næringsbilen. Regnestykket er litt komplisert (men ikke veldig), så jeg orker ikke ta det her. Men du finner det i hovedsak i skatteloven § 6-12 og § 5-13 så du kan lese deg opp litt selv. Jeg ville regnet nøye på det først. I mange tilfeller går det litt opp i opp av den enkle grunn at det skal egentlig ikke lønne seg å velge den ene metoden fremfor den andre. Men bilhold i regnskapet medfører mer jobb enn å bare utgiftsføre en privatbil etter km. Men ingen absolutt fasit på dette så det kan tenkes at du kan tjene på det, hvis du faktisk bruker den mye i næring. Frem med kalkulatoren Anonymkode: ecc4c...4bc Men jeg kjøpte jo nettopp to biler fordi den ene brukes kun til jobbkjøring. Må den fordelsbeskattes for privat bruk uansett? Anonymkode: 96980...7f1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:41 #19 Skrevet i går, 19:41 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men jeg kjøpte jo nettopp to biler fordi den ene brukes kun til jobbkjøring. Må den fordelsbeskattes for privat bruk uansett? Anonymkode: 96980...7f1 Men hvis jeg uansett må skatte for privat bruk selv om den kun brukes i jobb, så er det nok ingen vits. Da er det nesten bedre å bare føre kjøring på 6000km på hver av de to bilene. Saldoavskrivingen på 20% - det som blir beregnet som bilens restverdi hvert år blir jo uansett redusert naturlig i skattelistene når bilene står privat på meg. Den regnskapsmessige ligningsverdien reduseres jo fra år til år. Anonymkode: 96980...7f1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:42 #20 Skrevet i går, 19:42 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men jeg kjøpte jo nettopp to biler fordi den ene brukes kun til jobbkjøring. Må den fordelsbeskattes for privat bruk uansett? Anonymkode: 96980...7f1 Og dette kan verken jeg eller den andre som har gitt deg et riktig svar gi deg detaljene på uten et møte, og innsikt. For det kommer an på flere faktorer. Så du kan velge å risikere tap på titusener i året fordi du gjør feil. Eller bruke penger på en regnskapsfører. Anonymkode: 8199d...3ef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå