AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:41 #1 Skrevet mandag kl. 07:41 Synes skinkestek som pålegg er ordentlig digg og kjøper gjerne en pakke fra Gilde etc. Da er pålegget saftig og godt. Men av og til lager jeg det selv og får aldri til den smaken som skinkesteken i påleggspakkene har. Det blir alltid for tørt og smakløst etter kort tid. Så hva gjør egentlig påleggsprodusentene for å bevare smak og "saftighet"? Anonymkode: de279...638
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:46 #2 Skrevet mandag kl. 07:46 hvis du leser bakpå er den tilsatt vann og salt i tillegg til aroma og maltodekstrin. Den steken du lager er nok bedre, selv om den føles tørrere. Anonymkode: 0bda0...e48 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:49 #3 Skrevet mandag kl. 07:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hvis du leser bakpå er den tilsatt vann og salt i tillegg til aroma og maltodekstrin. Den steken du lager er nok bedre, selv om den føles tørrere. Anonymkode: 0bda0...e48 Beklager leste bakpå feil pakke, den du har inneholder tilsatt vann salt og aroma. IKKE maltodekstrin Anonymkode: 0bda0...e48
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:52 #4 Skrevet mandag kl. 07:52 For fuktighet så kan være at du heler må langtid steke på lav temperatur , jeg pleier å på ca 75 grader, Til du når kjernetemp på 70 grader da ut. La stå på benken til den er kjølt ned Anonymkode: 4a2d1...531
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:17 #5 Skrevet mandag kl. 08:17 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Beklager leste bakpå feil pakke, den du har inneholder tilsatt vann salt og aroma. IKKE maltodekstrin Anonymkode: 0bda0...e48 Ok, jeg har ikke lest bakpå pakken, men det du skriver gir mening. Vet du hvordan kan jeg oppnå dette på det jeg lager selv? Jeg har tenkt at Gilde (og andre) kanskje tilsetter en dasj væske etc rett i påleggspakken, men det kan godt hende det er feil. Anonymkode: de279...638
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:19 #6 Skrevet mandag kl. 08:19 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): For fuktighet så kan være at du heler må langtid steke på lav temperatur , jeg pleier å på ca 75 grader, Til du når kjernetemp på 70 grader da ut. La stå på benken til den er kjølt ned Anonymkode: 4a2d1...531 Ja, gjør det og av og til i stekepose. Veldig saftig og fristende, men etter kort tid blir skivene likevel tørre, synes jeg. Anonymkode: de279...638
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:32 #7 Skrevet mandag kl. 08:32 hvordan oppbevarer du den? Når jeg har rester (fordi jeg ikke orker steke opp en hel stek kun for pålegg) skjærer jeg det ikke opp som tynne skiver men skjører av etterhvert som jeg skal spise.. Anonymkode: 14a85...a07 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:54 #8 Skrevet mandag kl. 09:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): hvordan oppbevarer du den? Når jeg har rester (fordi jeg ikke orker steke opp en hel stek kun for pålegg) skjærer jeg det ikke opp som tynne skiver men skjører av etterhvert som jeg skal spise.. Anonymkode: 14a85...a07 Jeg oppbevarer hele steken i en pose og skjærer av det jeg skal ha. Dessverre blir skivene tørrere og tørrere. Kanskje jeg skulle oppbevart den i en saltlake... Anonymkode: de279...638
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:26 #9 Skrevet mandag kl. 15:26 Kjøttet vil nok dessverre tørke. Det er ganske magert. Nå nærmer det seg juleribbetider, da er det mulig å lage pålegg av det også. Det har litt mer fett mellom lagene og vil da være saftig lengre. Anonymkode: ddd42...dc5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:47 #10 Skrevet mandag kl. 15:47 Har du prøvd å legge kjøttet i saltlake før du steker det? Da skal saltet trekke inn i kjøttet og holde bedre på væske. https://mattips.org/saltlake-til-kjott-slik-far-du-saftig-stek/ Anonymkode: 4341a...a01
AnonymBruker Skrevet i går, 08:28 #11 Skrevet i går, 08:28 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har du prøvd å legge kjøttet i saltlake før du steker det? Da skal saltet trekke inn i kjøttet og holde bedre på væske. https://mattips.org/saltlake-til-kjott-slik-far-du-saftig-stek/ Anonymkode: 4341a...a01 Takk for tips! Anonymkode: de279...638
AnonymBruker Skrevet i går, 08:35 #12 Skrevet i går, 08:35 Jeg koker skinkesteken i vann til rett temperatur. Lar den hvile litt,gnir den godt inn med sennep, salt og pepper, og gratinerer den i ovn på sterk varme et kvarter. Den blir saftigere når du koker den. Anonymkode: 6d131...7ac
AnonymBruker Skrevet i går, 08:42 #13 Skrevet i går, 08:42 Jeg lager brine - lar den ligge i laken i 24 timer. Det gjør både kjøttet mer kompakt, og veldig mye saftigere. Og det får en bedre og mer balansert smak - jeg bruker også pepperkorn og laubær i brine. Steker på 125 grader i stekepose. Lar den ligge i posen og godgjøre seg i 24 timer før den skjæres - viktig at den da er kald for å kunne skjære tynne skiver. Om dette blir for mye kan du jo velge en av delene. Men de helt enkle og raske grepene du kan gjøre med utgangspunkt i det du allerede gjør er 1) steke lenge på lav temperatur og stek med termometer, ikke på tid. 2) la den ligge kaldt i et døgn før du skjærer opp. Hender også jeg trekker i gryte (IKKE kok). Da er trikset å la den kjøle seg ned i væsken, og la den ligge et døgn. Men bruker ikke denne metoden med skinkestek da kjøttet er så magert at metoden med brine+stekepose gir best resultat. Anonymkode: d2873...52c
AnonymBruker Skrevet i går, 09:07 #14 Skrevet i går, 09:07 Det er ikke det du spør om, men siden det først ble nevnt koking (trekking?). Lammelår og røkt hamburgerrygg (den er ferdig saltet) gir også veldig godt pålegg - synes jeg. https://www.dn.no/smak/oppskrifter/julemat/julekjott/1-1-5539312 Noen jeg kjenner kjøper svinefilet når de finner i datodisken og trekker i saltvann. Det gir veldig godt pålegg i "passe porsjoner". Om du ikke bekymrer deg for fett, så kan du også bruke forskjellige typer kjøtt og lage rilettes. https://oppskrift.klikk.no/rillettes-med-svinekjott/5013 Anonymkode: 4341a...a01
AnonymBruker Skrevet i går, 09:19 #15 Skrevet i går, 09:19 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke det du spør om, men siden det først ble nevnt koking (trekking?). Lammelår og røkt hamburgerrygg (den er ferdig saltet) gir også veldig godt pålegg - synes jeg. https://www.dn.no/smak/oppskrifter/julemat/julekjott/1-1-5539312 Noen jeg kjenner kjøper svinefilet når de finner i datodisken og trekker i saltvann. Det gir veldig godt pålegg i "passe porsjoner". Om du ikke bekymrer deg for fett, så kan du også bruke forskjellige typer kjøtt og lage rilettes. https://oppskrift.klikk.no/rillettes-med-svinekjott/5013 Anonymkode: 4341a...a01 Ikke sant. Jeg lager alt av "pålegg" og lunsjkjøtt selv. Det er så mange muligheter. Og det er så enkelt når man kan teknikkene. Eneste investeringen er en god kuttemaskin og vakuumpakker. Men en kniv og folie fungerer jo også helt fint. Jeg forstår helt ærlig at ikke flere lager pålegg og lunsjkjøtt selv. Det er så mye sunnere. For ikke å snakke om pris... Disse små pakkene med pålegg, eller fisk, er jo bare hinsides dyre. Her spiser vi nydelig gravet laks til 199 kr/kg. Skinkestek til ned mot 79 kr/kg. Sylterull (ribbe) og kalkun til en lav pris - handler gjerne på nyttårssalg. Pastrami av oksebog. Roastbeef av bankekjøtt. Tunge får jeg ofte gratis via Reko om jeg spør. Lammerull. Sylte... Utvider med litt nytt hvert år. Et av prosjektene i høst er egen leverposdeig. Og så vil jeg see hva mer jeg kan få til med større stykker av fisk - men det synes jeg ofte ikke egner seg like godt for fryser. Oi... beklager avsporing... men dette er et gøy tema Anonymkode: d2873...52c
AnonymBruker Skrevet i går, 09:46 #16 Skrevet i går, 09:46 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke sant. Jeg lager alt av "pålegg" og lunsjkjøtt selv. Det er så mange muligheter. Og det er så enkelt når man kan teknikkene. Eneste investeringen er en god kuttemaskin og vakuumpakker. Men en kniv og folie fungerer jo også helt fint. Jeg forstår helt ærlig at ikke flere lager pålegg og lunsjkjøtt selv. Det er så mye sunnere. For ikke å snakke om pris... Disse små pakkene med pålegg, eller fisk, er jo bare hinsides dyre. Her spiser vi nydelig gravet laks til 199 kr/kg. Skinkestek til ned mot 79 kr/kg. Sylterull (ribbe) og kalkun til en lav pris - handler gjerne på nyttårssalg. Pastrami av oksebog. Roastbeef av bankekjøtt. Tunge får jeg ofte gratis via Reko om jeg spør. Lammerull. Sylte... Utvider med litt nytt hvert år. Et av prosjektene i høst er egen leverposdeig. Og så vil jeg see hva mer jeg kan få til med større stykker av fisk - men det synes jeg ofte ikke egner seg like godt for fryser. Oi... beklager avsporing... men dette er et gøy tema Anonymkode: d2873...52c Nå var det vel jeg som startet avsporingen, men jeg synes også det er gøy - så jeg fortsetter litt. Jeg har laget baconsyltetøy, løksyltetøy og tomatsyltetøy (grønne tomater på høsten) også. Det er mange oppskrifter på nett, jeg har redusert sukkerinnholdet en del. Det er godt både som tilbehør til middagen og på ost - synes jeg i alle fall. Roastbiff har jeg bare laget av storfesteker, men takk for tips om bankekjøtt. Hejmmelaget leverpostei har blitt bedre enn ferdigkjøpt. Hjemmelaget sylte har jeg laget av billig ribbe. Sojamarinerte egg fungerer godt som pålegg, det samme gjør "pickled eggs". Mulig det kan lages eggesalat av de også? Anonymkode: 4341a...a01
AnonymBruker Skrevet i går, 09:54 #17 Skrevet i går, 09:54 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå var det vel jeg som startet avsporingen, men jeg synes også det er gøy - så jeg fortsetter litt. Jeg har laget baconsyltetøy, løksyltetøy og tomatsyltetøy (grønne tomater på høsten) også. Det er mange oppskrifter på nett, jeg har redusert sukkerinnholdet en del. Det er godt både som tilbehør til middagen og på ost - synes jeg i alle fall. Roastbiff har jeg bare laget av storfesteker, men takk for tips om bankekjøtt. Hejmmelaget leverpostei har blitt bedre enn ferdigkjøpt. Hjemmelaget sylte har jeg laget av billig ribbe. Sojamarinerte egg fungerer godt som pålegg, det samme gjør "pickled eggs". Mulig det kan lages eggesalat av de også? Anonymkode: 4341a...a01 Takk for gode ideer. Eggesalater lager jeg i mange varianter, ja. Soyamarinert skal prøves. Pickled har aldri vært en favoritt - jeg liker ikke teksturen. Tomat var spennende... Det jeg lager er en del chutneys til mat, og krydrede marmelader til ost. Tenkte å begi meg ut på mer fermentert fremover, det har jo en del helsegevinster. Målet er egentlig å være ganske selvhjulpen på så mye som mulig. Det er så mange rare stoffer som brukes for smak og konservering. og jeg forsøker også å handle etter sesong og lokalt - har innsett at det er tullete at jeg kjøper mangochutney, når jeg kan lage opp plommechutney på få minutter i sesong, av plommer som nesten gis bort. Anonymkode: d2873...52c
AnonymBruker Skrevet i går, 14:44 #18 Skrevet i går, 14:44 Det var en periode at dette Sous Vide greiene var populært, men vet ikke om folk driver på med det enda. Men det var veldig enkelt for å få jevnt resultat på kjøtt som skal brukes bl.a. til pålegg. Man finner bare anbefalt kjernetemperatur og tilberedningstid for det kjøttet man har, og får tilnærmet samme resultat hver gang. Har laget en den skinkestek og ribbestek-pålegg på den måten, samt hjemmelaget julesylte. Jeg synes resultatet blir bra ihvertfall for pålegg, siden det blir jevnt gjennomstekt. Om man vil ha stekeskorpe så kan man ettersteke den litt. Jeg har fortsatt SousVide-kokeren min, og bruker den i ny og ne. Anonymkode: ddd42...dc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå