AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #21 Skrevet 20. oktober 2025 Er det 40 min mist i rushen eller uten trafikk? Det vil ha mye å si for mitt svar. Jeg flyttet ut og pendlet til Oslo, og aldri igjen. 30-40 min en vei ble til minst halvannen i rushen. Jeg er oppvokst uten venner i nabolaget, og jeg savnet det heller ikke. Møtte venner på fritidsaktiviteter, og var med venner hjem eller hadde med hjem til meg innimellom. Og så hadde jeg søsken. Små skoler med en klasse per trinn gir ikke valgfrihet, men om skolen er god, tenker jeg det gir en verdifull erfaring for mange. Man kan være sammen med folk som er ulike en selv, og ha toleranse for det. Slik opplevde iallfall jeg det 🙂 Anonymkode: a6764...13a 1
cafflatte Skrevet 24. oktober 2025 #22 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg hadde ikke flyttet. Bygdefolket liker ikke innflyttere og det er vanskelig å få venner på bygda. De som allerede bor der holder sammen med sine grupper. Få utvalg av fritidsaktiviteter for barn. Jeg kan ta feil men dette er min erfaring.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #23 Skrevet 25. oktober 2025 Jeg/vi har lyst til det samme, men utsatte det nettopp pga barn. Nå har den siste flyttet for å studere, så nå kunne vi ha begynt å titte, men nå er det gamle foreldre som vi allerede bor 45 minutter unna, og lengre enn det gjør det enda mer tungvint å hjelpe i hverdagen (vi må flytte lenger ut for å komme mer landlig). Vi valgte det sånn og har ikke angret åå det pga barna, men jeg kjenner jeg av og til sitter og lurer på når det er MIN tur.... Anonymkode: 692c7...349
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #24 Skrevet 25. oktober 2025 For oss var nok i sin tid noe av drømmen å gjøre det samme. Men vi droppet det på grunn av barna. En ting er oppvekstmiljø når de er små og er i barneskolealder. Da har det sine praktiske fordeler å bo relativt tett på familier i samme situasjon. Men det viktigste var tanken på oppveksten når de ble eldre tenåringer. Muligheten til impulser og inspirasjon, både som unge mennesker generelt og ikke minst faglig stimulans og nysgjerrighet mtp utdanning og veien videre ut i voksenlivet. Dette er trolig provoserende for mange, men det å vokse opp på "bøgda" som tenåring TROR JEG ofte til en viss grad påvirker ambisjonsnivået og ikke minst lærings-og utviklingspotensialet hos ungdommer – uansett hvor mye vi foreldre ønsker det. Det blir litt enkelt sagt vanskelig for dem å få i pose og sekk både sosialt og faglig. Det er selvsagt fullt mulig, men ikke nødvendigvis like enkelt som i urbane strøk. Anonymkode: cdfcd...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #25 Skrevet 28. oktober 2025 de eneste som tror at det er "positivt" å bo på bygda, er vel folk som aldri har bodd på bygda noen gang. Anonymkode: 9a98b...b35
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #26 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): de eneste som tror at det er "positivt" å bo på bygda, er vel folk som aldri har bodd på bygda noen gang. Anonymkode: 9a98b...b35 Nei det er det ikke. Det er ikke slik at alle som bor på bygda mistrives der. Anonymkode: 05c91...238 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå