AnonymBruker Skrevet 20. oktober #1 Skrevet 20. oktober Katten har vært mye ute det siste halvåret, både dag/natt. De siste ukene har han vært ute kun om natten og sovet inne hele dagen, og har helt sluttet å bruke doen inne. I natt holdt jeg han inne, fordi jeg trodde det ville være for kaldt å være ute hele natten. Kl 04-05 begynte maset om å komme ut på do, og etter drøyt 2 t med mjauing der jeg ba han gå på do, måtte jeg slippe han ut til slutt. Tidligere når han har sluttet å gå på do inne, har vi sagt at han må gå på do og da har han gjort det etter en stund, men nå vil han ikke. Søvnen er ødelagt og jeg er helt most i hodet🥴 Anonymkode: 97af1...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #2 Skrevet 20. oktober Katten kan vel være ute så lenge du slipper den inn når den vil inn? Har du ikke katteluke? La katten gå ut på do. De klarer vel å regulere seg og gå inn når det blir for kaldt de også. De jeg ser som har katter har katteluke og lar kattene bestemme selv. Anonymkode: 97525...503 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #3 Skrevet 20. oktober Enten må du leve med gnålet en stund til han gir opp, ellers fikser du en katteluke. Det er livsnødvendig med katt spør du meg. Anonymkode: 18bed...07e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #4 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Katten kan vel være ute så lenge du slipper den inn når den vil inn? Har du ikke katteluke? La katten gå ut på do. De klarer vel å regulere seg og gå inn når det blir for kaldt de også. De jeg ser som har katter har katteluke og lar kattene bestemme selv. Anonymkode: 97525...503 Har ikke katteluke, da jeg deler oppgang med flere andre leiligheter. ts Anonymkode: 97af1...ab0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #5 Skrevet 20. oktober Det går seg til, du må bare gi det tid. Det er fornuftig å ha katten inne om natten nå, og når du ikke kan ha katteluke, er det slik det må bli - det må han bare innfinne seg med. En del av det å ha dyr, er å tåle at de maser i blant når de ikke vet sitt eget beste. Bare ignorer han (tror ikke det hjelper å si til han at han skal gå på do). Anonymkode: be5a5...a0a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #6 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Katten kan vel være ute så lenge du slipper den inn når den vil inn? Har du ikke katteluke? La katten gå ut på do. De klarer vel å regulere seg og gå inn når det blir for kaldt de også. De jeg ser som har katter har katteluke og lar kattene bestemme selv. Anonymkode: 97525...503 Katten står ofte utenfor inngangsdøren og henger seg på naboene mine som låser seg inn, så jeg får levert katten på døren døgnet rundt. Forrige uke ringte den ene naboen på 02:30 fordi katten ville inn. Han er en masete katt og jeg vurderer innimellom å gi han bort😬 Ts Anonymkode: 97af1...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #7 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går seg til, du må bare gi det tid. Det er fornuftig å ha katten inne om natten nå, og når du ikke kan ha katteluke, er det slik det må bli - det må han bare innfinne seg med. En del av det å ha dyr, er å tåle at de maser i blant når de ikke vet sitt eget beste. Bare ignorer han (tror ikke det hjelper å si til han at han skal gå på do). Anonymkode: be5a5...a0a Tidligere forstår han hva det vil si å få beskjed om at han skal gå på do, så da gjør han det, men nå har han ikke vært på do inne på snart en måned, og har vel glemt hvordan han gjør det. Ts Anonymkode: 97af1...ab0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #8 Skrevet 20. oktober Takk for at du fikk meg til å smile i dag tidlig! Jeg forstår frustrasjonen din, men det var herlig å lese at katten ikke hører på dere selv om dere har fortalt han at han må gå på do. Jeg ser det for meg. Katter er vidunderlige. 😃 Anonymkode: 4c59c...6b1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #9 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for at du fikk meg til å smile i dag tidlig! Jeg forstår frustrasjonen din, men det var herlig å lese at katten ikke hører på dere selv om dere har fortalt han at han må gå på do. Jeg ser det for meg. Katter er vidunderlige. 😃 Anonymkode: 4c59c...6b1 Veldig mye mindre herlig å lese at hun vurderer å gi bort katten (det er ikke bare-bare) fordi den «maser». Det er du som har valgt å ha dyr i en upraktisk bolig, da bør du nesten ta konsekvensene av det også. Anonymkode: 18bed...07e 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #10 Skrevet 20. oktober La katten gjøre fra seg ute da vel, hva er problemet? Jeg hadde katt i flere år og hun ville ikke bruke kattedo. Hun fikk være ute så lenge hun selv ønsket. Jeg hadde soveroms vindu oppe som hun kunne hoppe ut og inn av døgnet rundt. De gangene hun kom inn på natten lå hun i sengen min og sov. Året rundt. Skal sies at jeg er avhengig av å ha vinduet på vid gap uansett hvor kaldt det er på vinteren. Anonymkode: 7b121...b7f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #11 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tidligere forstår han hva det vil si å få beskjed om at han skal gå på do, så da gjør han det, men nå har han ikke vært på do inne på snart en måned, og har vel glemt hvordan han gjør det. Ts Anonymkode: 97af1...ab0 Nei, katter glemmer ikke hvordan de bruker en kattekasse (med mindre de har utviklet demens eller liknende). Men som alle andre dyr liker de å følge vanene sine og bestemme selv, og maser selvfølgelig om å få det slik de vil. Det må du da klare å stå i og vente ut når du har valgt å skaffe deg katt. Mjauing og søvnmangel i noen dager er ikke farlig for deg. Hvis han plager naboene om natten, MÅ du faktisk ha han inne om natten. Sånn er det. Anonymkode: be5a5...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #12 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Veldig mye mindre herlig å lese at hun vurderer å gi bort katten (det er ikke bare-bare) fordi den «maser». Det er du som har valgt å ha dyr i en upraktisk bolig, da bør du nesten ta konsekvensene av det også. Anonymkode: 18bed...07e Jeg valgte ikke å skaffe meg katten, men måtte overta den når samboer døde for det var hans katt, og han var ofte lei av masingen, men da var vi i det minste to om å styre med katten. ts Anonymkode: 97af1...ab0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #13 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, katter glemmer ikke hvordan de bruker en kattekasse (med mindre de har utviklet demens eller liknende). Men som alle andre dyr liker de å følge vanene sine og bestemme selv, og maser selvfølgelig om å få det slik de vil. Det må du da klare å stå i og vente ut når du har valgt å skaffe deg katt. Mjauing og søvnmangel i noen dager er ikke farlig for deg. Hvis han plager naboene om natten, MÅ du faktisk ha han inne om natten. Sånn er det. Anonymkode: be5a5...a0a Han plager ikke naboene ute, men jeg lurer ofte på om de hører han når han mjauer om natten, men det er ikke lytt her og de sover vel tungt. ts Anonymkode: 97af1...ab0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #14 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): La katten gjøre fra seg ute da vel, hva er problemet? Jeg hadde katt i flere år og hun ville ikke bruke kattedo. Hun fikk være ute så lenge hun selv ønsket. Jeg hadde soveroms vindu oppe som hun kunne hoppe ut og inn av døgnet rundt. De gangene hun kom inn på natten lå hun i sengen min og sov. Året rundt. Skal sies at jeg er avhengig av å ha vinduet på vid gap uansett hvor kaldt det er på vinteren. Anonymkode: 7b121...b7f Jeg bor i 3 etasje.... ts Anonymkode: 97af1...ab0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #15 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det går seg til, du må bare gi det tid. Det er fornuftig å ha katten inne om natten nå, og når du ikke kan ha katteluke, er det slik det må bli - det må han bare innfinne seg med. En del av det å ha dyr, er å tåle at de maser i blant når de ikke vet sitt eget beste. Bare ignorer han (tror ikke det hjelper å si til han at han skal gå på do). Anonymkode: be5a5...a0a Hvorfor skal katten være inne om natten? Anonymkode: 6cb66...402
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #16 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor skal katten være inne om natten? Anonymkode: 6cb66...402 Han har vært mye ute om natten de siste ukene, men når det regner eller er kaldt, vil han være inne. ts Anonymkode: 97af1...ab0 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #17 Skrevet 20. oktober Har dere prøvd å løfte katten bort til kattedoen når den begynner å jamre? Anonymkode: f1167...0f1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #18 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Han har vært mye ute om natten de siste ukene, men når det regner eller er kaldt, vil han være inne. ts Anonymkode: 97af1...ab0 Det er godt å lese at du du tenker på kattens velbefinnende og ikke la den rare utenom natta. Dessverre er det altfor mange som har en formening om at katter er et dyr man bare kan slippe ut midt på natta uten å tenke på hva som er best for katten. https://www.google.com/search?q=rådes+til+å+holde+kattene+innom+natta&sca_esv=6fc4f429cd5910e3&rlz=1CDGOYI_enNO918NO918&hl=nb&sxsrf=AE3TifN9aDpj8QN-u7MNvefLGIA7YyKIEA%3A1760967812115&ei=hDz2aMj_BduHwPAPpqnX-QU&oq=rådes+til+å+holde+kattene+innom+natta&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIidyw6VkZXMgdGlsIMOlIGhvbGRlIGthdHRlbmUgaW5ub20gbmF0dGEyCBAAGKIEGIkFMggQABiiBBiJBTIFEAAY7wUyBRAAGO8FMggQABiiBBiJBUjoFVCpD1ipD3AAeACQAQCYAX2gAbkCqgEDMS4yuAEDyAEA-AEBmAIDoALJAsICChAjGLACGLADGCfCAgsQABiwAxiiBBiJBcICCBAAGLADGO8FmAMA4gMFEgExIECIBgGQBgaSBwMxLjKgB_kRsgcDMS4yuAfJAsIHBTItMi4xyAcP&sclient=mobile-gws-wiz-serp#ip=1 «Ja, det anbefales sterkt å holde katten inne om natten, da det beskytter den mot farer som trafikk, rovdyr og sykdommer, og forhindrer den fra å skade lokale økosystemer ved å jakte på ville dyr. De fleste katter har også et naturlig behov for å være mest aktiv ved daggry og skumring. Hvorfor holde katten inne om natten? Sikkerhet: Katter er mer utsatt for ulykker og slåsskamper med andre dyr om natten. Helse: Den minsker risikoen for at katten plukker opp parasitter eller smittsomme sykdommer fra andre dyr. Miljøhensyn: Katter er rovdyr som kan ta livet av fugler og små pattedyr, og dette minimeres ved å holde dem inne. Aktivitetsmønster: Katter er naturlig aktive i skumringen og ved daggry.» Anonymkode: f1167...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #19 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere prøvd å løfte katten bort til kattedoen når den begynner å jamre? Anonymkode: f1167...0f1 Ja han løper til døren Ts Anonymkode: 97af1...ab0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #20 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja han løper til døren Ts Anonymkode: 97af1...ab0 Er det mulig i en liten periode å plassere kattedoen på det stedet han løper til? Anonymkode: f1167...0f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå