Gå til innhold

Hund og chatGPT

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp, for første gang, brukt chatGPT. Er gammel nok til at google og wikipedia er orakelene mine, så litt kry nå. Uansett, "vi" hadde en fin samtale om alt fra valg av riktig rase for meg, til forslag til timeplaner gjennom valpetiden, tips til ulike varianter av mentaltrening og så videre. 

Det er sikkert bare fantasien som setter begrensninger, og det har min gjort. Er det noen andre som har brukt chatGPT til inspirasjon,og hva har dere eventuelt funnet?

Anonymkode: ae758...ef8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker chat-GPT aktivt til så mye, men har alltid i bakhodet at det er en språkmodell, ikke noe orakel. Og plutselig svarer den noe som er helt på villspor. Er det på et område man ikke kan så mye om, er det lett å gå på limpinnen, for den er fryktelig god til "å snakke for seg". 

Anonymkode: 4f82b...3d0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har testet ChatGPT flere ganger med spørsmål hvor jeg allerede vet svaret fra rasemiljøet, men vil se hva kunstig intelligens klarer å finne fram. De aller fleste ganger så svarer den feil eller alt for generelt.

Anonymkode: bcdd3...2b2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke mot hund ,men brukt den for å sette sammen blomster dekorasjon og  hvordan få det beste ut av plantene, spesielt bukett til å stå lengre. Og med litt ledene kunnskap om toksiner så hjelper den til å kunne sette sammen flotte buketter. Artig hobby tips. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 15.23):

Jeg bruker chat-GPT aktivt til så mye, men har alltid i bakhodet at det er en språkmodell, ikke noe orakel. Og plutselig svarer den noe som er helt på villspor. Er det på et område man ikke kan så mye om, er det lett å gå på limpinnen, for den er fryktelig god til "å snakke for seg". 

Anonymkode: 4f82b...3d0

Jepp, jeg tar den ofte i lyve. Jeg gjorde litt research på slekten min, og den fant opp koordinater og gnr/bnr på eiendom. På juridiske spm har den sagt at noe er ulovlig, for deretter å trekke seg på det når jeg har spurt hvordan det konkret er ulovlig. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror det viktigste er den blir ikke bedre enn den som sitter med fasiten... forhåpentligvis deg selv. Den kan hjelpe til å forenkle og gjøre det mer oversiktlig eller se det fra en annen side, viktig er å spørre ut med kilde henvisning om du skal bruke den til jobb/skole.  

Skrevet (endret)
Motstrømmen skrev (3 timer siden):

viktig er å spørre ut med kilde henvisning om du skal bruke den til jobb/skole.  

Den kan fort finne på kilder også. Ref. saken i Tromsø kommune.

Endret av DesmondMiles
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt chat gpt en del til tekniske spørsmål, og den har svart veldig mye direkte feil. Den svarer alltid med stor selvtillitt og utrykker ikke noe form for tvil når den svarer. Men blir plutselig veldig ydmyk og beklagende når man påpeker at den tar feil.

Man må sjekke opp absolutt alt den sier selv. Men den er fin til å kunne sette deg på riktig spor.

Anonymkode: 39c02...e13

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har brukt chat gpt en del til tekniske spørsmål, og den har svart veldig mye direkte feil. Den svarer alltid med stor selvtillitt og utrykker ikke noe form for tvil når den svarer. Men blir plutselig veldig ydmyk og beklagende når man påpeker at den tar feil.

Man må sjekke opp absolutt alt den sier selv. Men den er fin til å kunne sette deg på riktig spor.

Anonymkode: 39c02...e13

Egentlig bare brukanes til å omformulere tekst. 

Anonymkode: 2ba00...81b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en LLM som enkelt forklart finner på informasjon (hallisuinerer), hvis den ikke vet. Og den vil da fremstille det oppdiktede like troverdig og som fakta, som alt annet.

Viktig å vite hva man bruker. Det ble akkurat publisert en artikkel om forskning på området (NRK i dag). Veldig grovt oppsummert så er resulatet ganske høy andel med feil.

Den vil gå så langt som å finne opp kilder for deg, som igjen styrker troverdigheten. Men det kan altså være rent oppspinn. Følg kilden/trykk på link, så får man 404/side som ikke finnes!

Anonymkode: 6f3ca...4fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig litt som å bruke KG til fakta.

Ja, du kan få gode svar, men du kan også få det motsatte.

Anonymkode: 6f3ca...4fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke snakket med chat gpt om hunderaser men jeg tar den ofte i å lyve så jeg må heltiden dobbelt sjekke info den kommer med. Den finner nesten alltid opp ting isteden for å si jeg vet ikke. Fant dog nettopp ut at chat gpt har add-ons med ulike spesialiteter eller personligheter. 

Anonymkode: 2d93a...4d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker den til å sparre med meg faglig. Men den gjør mye feil og da tar vi en prat om det 😅

Anonymkode: a8904...6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...