Gjest gotthard Skrevet 29. mars 2006 #1 Skrevet 29. mars 2006 hvorfor blir du utnyttet om du er glad i og hjelpe andre? hvorfor selger enkelte sin egen mor om de kan tjene penger på det? hvorfor låver folk noe når de vet de ikke kommer til og holde det? hvorfor er sexuel nytelse viktige for mange enn det og være trofast?hvorfor får du alltid kviser eller har en dårlig hår dag før et viktig møte? hvorfor lærer ikke vi som er glad i og hjelpe og som gang på gang blir utnyttet og lurt, hvorfor klarer ikke vi og slutte og ville hjelpe? og hvorfor, om vi prøver og si nei en gang, blir folk da drit sure?
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #3 Skrevet 29. mars 2006 hvorfor lærer ikke vi som er glad i og hjelpe og som gang på gang blir utnyttet og lurt, hvorfor klarer ikke vi og slutte og ville hjelpe?Dette driver jeg og forsøker å lære meg, og klarer jeg ikke det så blir jeg enda mer ødelagt.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #4 Skrevet 29. mars 2006 hvorfor lærer ikke vi som er glad i og hjelpe og som gang på gang blir utnyttet og lurt, hvorfor klarer ikke vi og slutte og ville hjelpe? og hvorfor, om vi prøver og si nei en gang, blir folk da drit sure? ← Men hvorfor hjelper vi da? Gjør vi det ut fra et genuint ønske om å hjelpe? Eller gjør vi det fordi vi forventer å få noe tilbake? Om man forventer å få noe tilbake er vel det greieste å få en avtale ned på papiret? Jeg stiller selv alltid opp. Ikke fordi jeg forventer å få noe tilbake, men fordi jeg gjerne vil hjelpe når folk trenger hjelp. Jeg har forlengst innsett at det ikke er noen automatikk i at man selv får hjelp når man trenger det av den grunn. Når det skjer tar jeg en liten vårrengjøring i venneflokken. De som alltid trenger deg, men ikke er villig til å legge to pinner i kors når du selv er i krise er virkelig ikke noe å spare på. Men det er jo i grunnen en kunnskap som er god å ha, ikke sant? Dermed har du vunnet på det. Og ellers er det jo en bedre følelse og gi enn og ta. Det tror jeg faktisk gjelder for de fleste av oss. Men ingen liker å føle seg utnyttet. Så da er det på tide å kvitte seg med daukjøttet. Det viktigste er vel at du vet hvem du er og hva du er verd.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #5 Skrevet 29. mars 2006 Men hvorfor hjelper vi da? Gjør vi det ut fra et genuint ønske om å hjelpe? Eller gjør vi det fordi vi forventer å få noe tilbake? Om man forventer å få noe tilbake er vel det greieste å få en avtale ned på papiret? Jeg stiller selv alltid opp. Ikke fordi jeg forventer å få noe tilbake, men fordi jeg gjerne vil hjelpe når folk trenger hjelp. Jeg har forlengst innsett at det ikke er noen automatikk i at man selv får hjelp når man trenger det av den grunn. Når det skjer tar jeg en liten vårrengjøring i venneflokken. De som alltid trenger deg, men ikke er villig til å legge to pinner i kors når du selv er i krise er virkelig ikke noe å spare på. Men det er jo i grunnen en kunnskap som er god å ha, ikke sant? Dermed har du vunnet på det. Og ellers er det jo en bedre følelse og gi enn og ta. Det tror jeg faktisk gjelder for de fleste av oss. Men ingen liker å føle seg utnyttet. Så da er det på tide å kvitte seg med daukjøttet. Det viktigste er vel at du vet hvem du er og hva du er verd. ← Du har så absolutt helt rett, men har man vært en person som har hatt for vane å hjelpe, så tar det tid å endre syn på det - men jeg er på vei. Trur eg.
Gjest gotthard Skrevet 29. mars 2006 #6 Skrevet 29. mars 2006 prøver hardt og ikke hjelpe, men jeg er lit slik at aksempel når jeg var tom får ved og måtte bestille mere (mya pga tatt med ved til et venneparr som ikke hadde) så var min første tanke og stikke bort med en tre fire sekker, dette selv om jeg tydelig så de kunn var ute etter og utnytte meg. slik gjør meg forbanna på meg selv og jeg kjemper for og slutte og hjelpe andre. lei av og bli lurt..........
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #7 Skrevet 29. mars 2006 prøver hardt og ikke hjelpe, men jeg er lit slik at aksempel når jeg var tom får ved og måtte bestille mere (mya pga tatt med ved til et venneparr som ikke hadde) så var min første tanke og stikke bort med en tre fire sekker, dette selv om jeg tydelig så de kunn var ute etter og utnytte meg. slik gjør meg forbanna på meg selv og jeg kjemper for og slutte og hjelpe andre. lei av og bli lurt.......... ← Du er på rett vei. Før ville du vel ikke en gang tenkt tanken på å ikke hjelpe dem. For deg har det nærmest vært automatikk i å hjelpe andre i lang tid, da kan du ikke forvente at du skal klare å snu over natta. Du må ta dt litt etter litt. Hvis du klarte å unngå å gi dem ved, så er det faktisk en seier. Er faktisk vanskelig å slutte med noe - er jo synd det skal være nødvendig å slutte også, men sånne som oss må slutte før vi blir ødelagt. Leste i en annen tråd her om det samme emnet. Der var det ei som svarte at hun så på sånne som brukte å hjelpe andre, som mennesker uten venner. Er jo det som er saken, mens de fleste hjelper for å få gjenytelser så finnes det faktisk noen av oss som hjelper for å hjelpe, men etter mange år blir vi til slutt så skuffa når vi forstår vi blir utnyttet uten at det noen gang blir satt pris på. Å jeg skal jobbe for å slutte å hjelpe gudoghvermann.
Gjest gotthard Skrevet 30. mars 2006 #8 Skrevet 30. mars 2006 har vel de vennene jeg trenger, og de ønsker faktisk ikke hjelp om det ikke er noe spesielt (male dugnad og slikt) og de stiller for meg om jeg trenger hjelp og.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #9 Skrevet 30. mars 2006 har vel de vennene jeg trenger, og de ønsker faktisk ikke hjelp om det ikke er noe spesielt (male dugnad og slikt) og de stiller for meg om jeg trenger hjelp og. ← hold deg til dem, og la snylterne seile sin egen sjø.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå