jfkdkdod Skrevet søndag kl. 20:47 #1 Skrevet søndag kl. 20:47 (endret) . Endret søndag kl. 21:15 av jfkdkdod
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:55 #2 Skrevet søndag kl. 20:55 Tenker det er en enkel måte for barna å krysse av på som igjen gir et signal til skolen. Kan være en fin måte å få sakt i fra på uten å si noe, eller vise at man evt henger etter på noe og da få belyst at en må var med oppfølging. Barnet får belyst at alt kanskje ikke er så greit eller at en har læringshull. Har opplevd selv at mitt barn har krysset av på noe og det har blitt tatt opp på utviklingssamtale. Så får barnet forklart og sammen med lærer funnet ut at det ikke var så ille likevel. Jeg som trebarnsmor tenker ikke noe mer enn det ☺️ Anonymkode: c989b...d9f 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:56 #3 Skrevet søndag kl. 20:56 Ja dette var veldig prestasjonsorientert. Vi fikk akkurat for 2 trinn. Den var like del 1 her, men med mange flere spørsmål om trivsel (egen og medelevers) og spørsmål om orden. Ikke ett eneste spørsmål som nederste del av skjema du viser. Anonymkode: 3399a...fb9 1
Lysbue Skrevet søndag kl. 20:58 #4 Skrevet søndag kl. 20:58 jfkdkdod skrev (4 minutter siden): Hva tenker dere om dette skjemaet for utviklingsamtale (som eleven skal fylle ut i forkant)? Tenker at trafikklys modellen og alle spørsmålene om ferdigheter er uheldig, tenker da på elever med x antall røde trafikklys og hva det gjør med den enkeltes selvfølelse og motivasjon at en ikke når opp til forventningene. Jeg som er hysterisk? Enig i at det blir litt feil med farger da det viser veldig tydelig hva som regnes som normalt/unormalt. Det gjør spørreundersøkelsen mindre verdt Spørsmålene synes jeg er helt greie. 1
SPOCA Skrevet søndag kl. 21:03 #5 Skrevet søndag kl. 21:03 Som kontaktlærer selv: spørsmålene er helt greie, og helt vanlig å stille. Trafikklysmodellen kan vel alltids diskuteres, men den er vel for de elevene som kanskje ikke leser så godt, og derfor forbinder nei=rødt osv. Jeg synes du er litt hysterisk og ser ut til å tolke dette i verste mening. Antagelig har de fått en eller annen klage om at elevene klarer ikke å tolke dette uten fargehjelp (ja, det finnes foreldre som klager på sånt), og prøver denne ut. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:06 #6 Skrevet søndag kl. 21:06 jfkdkdod skrev (15 minutter siden): Hva tenker dere om dette skjemaet for utviklingsamtale (som eleven skal fylle ut i forkant)? Tenker at trafikklys modellen og alle spørsmålene om ferdigheter er uheldig, tenker da på elever med x antall røde trafikklys og hva det gjør med den enkeltes selvfølelse og motivasjon at en ikke når opp til forventningene. Jeg som er hysterisk? Men det er DU som tenker at dette handler om å måle elevens ferdigheter. Jeg tenker det handler om skolens og lærerens evne til å formidle, tilrettelegge og ivareta. Det er ikke eleven som skal «innfri». Eleven skal lære. Av den voksne. Elevens læring er ikke noe eleven selv kan styre, den er en direkte konsekvens av skolens evne til å velge riktig lærer, sette inn riktige ressurser og bruke de riktige verktøyene. Er skolen dårlig eller læreren ikke god nok så vil eleven krysse av på rødt. Men tanken om at en mindreårig skal ha noe som helst slags ansvar for utfallet her er jo absurd. Det blir som å si et barn som ikke kan gå på do selvstendig, sovne på egenhånd, sykle eller ivareta egen hygiene mangler evner. Det er alltid de voksne som feiler. Barn bare er, prisgitt sine omgivelser. Og dette MÅ et barn vite. Anonymkode: cd5e4...6b7
jfkdkdod Skrevet søndag kl. 21:12 Forfatter #7 Skrevet søndag kl. 21:12 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men det er DU som tenker at dette handler om å måle elevens ferdigheter. Jeg tenker det handler om skolens og lærerens evne til å formidle, tilrettelegge og ivareta. Det er ikke eleven som skal «innfri». Eleven skal lære. Av den voksne. Elevens læring er ikke noe eleven selv kan styre, den er en direkte konsekvens av skolens evne til å velge riktig lærer, sette inn riktige ressurser og bruke de riktige verktøyene. Er skolen dårlig eller læreren ikke god nok så vil eleven krysse av på rødt. Men tanken om at en mindreårig skal ha noe som helst slags ansvar for utfallet her er jo absurd. Det blir som å si et barn som ikke kan gå på do selvstendig, sovne på egenhånd, sykle eller ivareta egen hygiene mangler evner. Det er alltid de voksne som feiler. Barn bare er, prisgitt sine omgivelser. Og dette MÅ et barn vite. Anonymkode: . Endret søndag kl. 21:17 av jfkdkdod Vil ikke gjenkjennes
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:14 #8 Skrevet søndag kl. 21:14 Jeg mener at dette kan forstås som en øvelse i selvinnsikt, som kan være et godt utgangspunkt for en utviklingssamtale. Anonymkode: e96e7...fe2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:35 #9 Skrevet søndag kl. 21:35 SPOCA skrev (31 minutter siden): Som kontaktlærer selv: spørsmålene er helt greie, og helt vanlig å stille. Trafikklysmodellen kan vel alltids diskuteres, men den er vel for de elevene som kanskje ikke leser så godt, og derfor forbinder nei=rødt osv. Jeg synes du er litt hysterisk og ser ut til å tolke dette i verste mening. Antagelig har de fått en eller annen klage om at elevene klarer ikke å tolke dette uten fargehjelp (ja, det finnes foreldre som klager på sånt), og prøver denne ut. Det er vel stort sett smilyes som brukes i dag. Har ikke sett trafikklys modellen brukt på tilbakemeldingsskjema på 25 år. Anonymkode: 3399a...fb9
SPOCA Skrevet søndag kl. 21:44 #10 Skrevet søndag kl. 21:44 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er vel stort sett smilyes som brukes i dag. Har ikke sett trafikklys modellen brukt på tilbakemeldingsskjema på 25 år. Anonymkode: 3399a...fb9 Det er nok riktig. Vi bruker ingen av delene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå