Gå til innhold

middagsforslag 7 mnd

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

hvilke ingredienser bruker dere i middager til små barn? Her går det stort sett i potet, gulrot, mais, brokkoli, kylling og leverpostei... (i varierende sammensetninger). Kan noen komme med tips til andre ting små barn liker? Hva lager dere sammen med pasta til de små? Kan man bruke f.eks. skinke?

Er det noen ting man bør unngå pga. allergier, magesmerter o.l.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 7 mnd nå, og en dag spiste vi fiskeboller i hvitsaus med potet og gulrot. Selvsagt most godt sammen. Det gikk rett ned! :) Han nektet all annen mat i flere dager! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Kan de få fisk før de er ett år? eller regnes ikke fiskeboller som fisk? (det er vel mest mel og sånn, er det ikke?)

Gjest Gjest
Skrevet

Barn kan vel få fisk før de er ett år... de får jo tran som er laget av fiskens lever, og som er mye sterkere enn selve fiskekjøttet... Eller tar jeg helt feil her???

Gjest Gjest
Skrevet
Barn kan vel få fisk før de er ett år... de får jo tran som er laget av fiskens lever, og som er mye sterkere enn selve fiskekjøttet... Eller tar jeg helt feil her???

Tran er fiskeolje, og det anbefales jo! Men på helsestasjonen min fikk jeg i alle fall vite at jeg ikke skulle gi fisk før ett år.. tror det var fordi fisk er allergifremkallende..

Skrevet

Hos min seksmåneding er følgende populært:

* Pasta, hjemmelaget tomatsaus (tomater på boks, tomatpuré, olje, krydderurter) og en eller annen type kjøtt. Man kan også tilsette litt frisk basilicum. Jeg bruker storfekjøtt, lammekjøtt, svinekjøtt og kylling som jeg først koker, så klipper i mindre biter før jeg moser det med stavmikseren.

* Mandelpoteter, babygulerøtter, kålrabi og lammekjøtt. Alt sammen kokt, og så most med stavmikser. Eventuelt kan du også tilsette litt brokkoli. Kokt eple kan også spice opp smaken litt.

Jeg tror man skal være litt forsiktig med fisk og skalldyr, samtidig så anbefales det jo å innføre produkter som er allergifremkallende mens man fortsatt ammer... Man skal dessuten holde seg unna rødbetter, spinat og honning frem til de er et år(det er noe mer, men jeg husker ikke alt i farten).

Jeg har tittet litt på de middagsglassene som man får kjøpt i butikken for å få litt ideer, men det er det samme som går igjen i de fleste glassene.

Sosial- og helsedirektoratet har forresten gitt ut en brosjyre om mat for små mager, som du finner på hjemmesiden deres: www.shdir.no

Skrevet
Kan de få fisk før de er ett år? eller regnes ikke fiskeboller som fisk? (det er vel mest mel og sånn, er det ikke?)

Før hett det at man ikke skulle gi dem fisk før de var året, men det er det slutt på nå. Nå har de kommet fram til at fisk er sunt for de minste også! :)

Gjest Gjest1
Skrevet
(det er noe mer, men jeg husker ikke alt i farten).

Nøtter og peanøtter. Man skal ikke gi peanøtter i noen form før skolealder.

Skrevet

og er det slik at man skal koke kjøttet og ikke steke det når man skal lage babymat?

(selv dersom man bruker kjøttdeig og andre ting man gjerne ville ha stekt til seg selv)

Gjest Gjest
Skrevet
og er det slik at man skal koke kjøttet og ikke steke det når man skal lage babymat?

(selv dersom man bruker kjøttdeig og andre ting man gjerne ville ha stekt til seg selv)

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen om å koke kyllingfileter.. vet ikke om det gjelder annet kjøtt og.

Skrevet

Fikk også beskjed om å koke alt kjøtt på helsestasjonen.Har å lest dette et sted.Husker ikke grunnen,men det var bedre for barnet.

Jeg ga kokt torsk med poteter og grønnsaker til eldstemann og det har gått helt bra.Du får jo både torsk og laks på glass(nestle fra 8mnd)De hadde vel ikke lagd dette hvis det ikke er bra for barnet,De går i allfall rett ned og minsten er kjempe glad i de :)

Nå som minsten er blitt 8mnd prøver jeg å eksperementere litt....etter litt like oppskrifter vi spiser selv.....ikke like vellykket hver gang...kjøttdeig med pasta og gr.saker var lite vellykket.... :grine:

Skrevet

Også får du kjøpt hermetiske bokser med kyllingboller,kjøttkaker i brun saus tror det er fra Trondjems.Koker poteter og gulrøtter ved siden av.Da har du mange middager.Er bare å putte det i fryseren.Sønnen min synes de middagene er kjempegode i hvertfall.Også kan du bruke kalkunfilet også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...