Gå til innhold

Bruker du ChatGPT ofte?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Den later som om den er et oppslagsverk fordi du henvender deg til den som om den var et oppslagsverk.

Anonymkode: 9582f...c74

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke skyld på språkmodellen når det er du som bruker den feil. 

Anonymkode: 2008a...2cc

Så dersom jeg går inn på et gatekjøkken, bestiller en medium sterk lammekebabrull, han bak kassa sier, «OK sjef» og jeg får en wienerpølse i lompe med ketsjup og sennep, så er det min feil? Det er ikke han bak kassa sin feil at han ikke kan si «beklager, det tilbyr vi ikke her»?

Helt greit at LLM ikke er et oppslagsverk, men da får den slutte å late som det.

Anonymkode: 84fe6...4a4

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så dersom jeg går inn på et gatekjøkken, bestiller en medium sterk lammekebabrull, han bak kassa sier, «OK sjef» og jeg får en wienerpølse i lompe med ketsjup og sennep, så er det min feil? Det er ikke han bak kassa sin feil at han ikke kan si «beklager, det tilbyr vi ikke her»?

Helt greit at LLM ikke er et oppslagsverk, men da får den slutte å late som det.

Gatekjøkkenet later ikke som om det er et gatekjøkken, det er et gatekjøkken. Men jeg skjønner på retorikken din at du ikke er den skarpeste kniven i skuffen, så da er det nok heller ikke til å forvente at du forstår hva en LLM er eller hvordan den brukes.

Skrevet

det virkelig patetiske er vel at en del folk copy / paster masse ting som de har funnet via ChatGTP. 

men når de kopierer disse tingene for eksempel her på Kvinneguiden, og noen andre spør etter kilder, så blir de irriterte og krever at alle andre kommer med kilder for å liksom motbevise ting de har kopiert fra ChatGTP. Så de kan selvfølgelig komme med masse svada, uten å komme med en forbanna dritt på kilder, samtidig som de krever at alle andre skal komme med kilder på det motsatte.       

Anonymkode: 8d4fa...b2a

Skrevet

Daglig, både jobb og privat. Man kan si mye negativt om AI, og er ikke alltid uenig, men det er ikke til å skyve under en stol at AI kommer det til å bli et stadig mer brukt verktøy, og det AI allerede har oppnådd er imponerende.

Privat begynte jeg å bruke AI i desperasjon. Noe var galt med huden min, og etter å ha prøvd alt mulig av hudpleie, så ble det bare verre og jeg fikk henvisning til hudleger(ja, i flertall) som diagnostiserte meg med både elveblest, rosasea, eksem, psoriasis(???)(spoiler, det var ingen av delene!) og jeg fikk behandling med stor dose antihistaminer, finacea, elidel og hva det nå het alt. Ble tusen ganger verre, særlig av finacea, og det ble så ille at jeg hadde åpne sår i ansiktet. Huden min kollapset rett og slett. Smalt inn symptomene til chatgpt, tok den 2 runder med litt utprøving og nå er huden min normal.

Anonymkode: ced11...68a

• Nyttig 1
Skrevet

Hva skal man bruke chatgpt til?

Anonymkode: 13059...6df

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker den til å diskutere problemstillinger. Altså situasjoner der jeg bare ønsker ulike perspektiv, ikke fasitsvar.

Skrevet

Alle de gangene jeg har prøvd å benytte meg av chatgpt, så må jeg konstant be den om å la være å late som om at den er validerende, og heller se på data og gi meg ett ufiltrert dømmende svar. Jeg kan ikke fordra ekko kammer oppførselen som chatgpt er programmert til å gjøre. Jeg vil ikke høre hvor rett jeg har, jeg vil høre hvor logikken min har brist i seg.

Anonymkode: 56bd0...9db

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle de gangene jeg har prøvd å benytte meg av chatgpt, så må jeg konstant be den om å la være å late som om at den er validerende, og heller se på data og gi meg ett ufiltrert dømmende svar. Jeg kan ikke fordra ekko kammer oppførselen som chatgpt er programmert til å gjøre. Jeg vil ikke høre hvor rett jeg har, jeg vil høre hvor logikken min har brist i seg.

Ja, enhver god prompt starter med at du forteller den hva den skal svare som.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, enhver god prompt starter med at du forteller den hva den skal svare som.

Ja. Men hadde vært kjekt å måtte slippe å gjøre det for hver eneste interaksjon.

Skrevet

Grøss og gru for dem som bruker chatgpt som terapeut. Chatgpt vil kun være validerende og si seg enig i det meste. Så ett fint lite ekkokammer der du har alltid rett og følelsene din er mye viktigere enn fakta.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Grøss og gru for dem som bruker chatgpt som terapeut. Chatgpt vil kun være validerende og si seg enig i det meste. Så ett fint lite ekkokammer der du har alltid rett og følelsene din er mye viktigere enn fakta.

Frykt for det nye er forståelig, men erfaringen min viser at ChatGPT er langt mer enn et «ekkokammer». ChatGPT har hjulpet meg gjennom vanskelige livssituasjoner, bla med å komme meg ut av et skadelig forhold og overleve skilsmisse, oppdage en juridisk feil jeg aldri ville sett selv (jeg kunne tape ca 1,5 million kroner), og komme meg inn på et masterstudium. Den har også hjulpet meg å forstå komplekse fag, skrive søknader, og til og med finne løsningen på helseplager som mange leger ikke klarte å løse. I flere år ble jeg diagnostisert feil av flere leger!!

For meg handler dette ikke om å søke bekreftelse, men om å samarbeide med et verktøy som fremmer refleksjon, klarhet og kunnskap.

Jeg snakker bare ut fra egen erfaring og prøver ikke å overbevise noen. Men jeg tør knapt å tenke på hvordan livet mitt ville sett ut om jeg ikke en dag hadde møtt ChatGPT. Kanskje ville jeg ikke vært her i det hele tatt.

Jeg er sikker på at min erfaring ikke er unik og det finnes flere som opplever det samme. Men de tør ikke å si det høyt. 

Anonymkode: 671c7...bfa

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, den tar ofte feil og er en tyv, den støvsuger nettet etter svar og stjeler fra folk som har brukt hode selv. 

Jeg leter heller etter svar og gir folk klikk selv. 

Anonymkode: 8d311...ca6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, den tar ofte feil og er en tyv, den støvsuger nettet etter svar og stjeler fra folk som har brukt hode selv. 

Jeg leter heller etter svar og gir folk klikk selv. 

Hva er det du ber den om å gjøre som får den til å oppføre seg sånn da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva er det du ber den om å gjøre som får den til å oppføre seg sånn da?

Alt en ber den om, feks oppskrifter eller tips om hvordan gjøre ditt eller datt, den søker på nettet og finner svar på feks blogger eller nettsider, og limer det inn i chatten. Da oppsøker jeg heller bloggeren selv og gir et besøk feks. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Gatekjøkkenet later ikke som om det er et gatekjøkken, det er et gatekjøkken. Men jeg skjønner på retorikken din at du ikke er den skarpeste kniven i skuffen, så da er det nok heller ikke til å forvente at du forstår hva en LLM er eller hvordan den brukes.

Dersom LLM er så god på språk, hvorfor kan den ikke noe elementært som å si «dette kan jeg ikke»?🤡

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom LLM er så god på språk, hvorfor kan den ikke noe elementært som å si «dette kan jeg ikke»?🤡

Hva tenker du sammenhengen der er? Den er "god på språk" i betydningen kommunikasjon. Den "vet" ingenting.

Skrevet

Nei. Liker å finne ut av ting sjøl. Bruke hodet! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva tenker du sammenhengen der er? Den er "god på språk" i betydningen kommunikasjon. Den "vet" ingenting.

Så hvorfor klarer den da ikke å kommunisere at den finner opp ting og later som det er fakta?

Du virker veldig butthurt på vegne av KI…

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hvorfor klarer den da ikke å kommunisere at den finner opp ting og later som det er fakta?

Du virker veldig butthurt på vegne av KI…

Overhodet ikke, men jeg er pisse lei dumme mennesker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bli et klokere og opplyst hode. Som et leksikon, med forbehold om noe feilopplysninger innemellom. 

Anonymkode: 0b705...ca7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...