Gå til innhold

Leier leilighet. men huseier ønsker meg ut

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette skal du jo selvfølgelig ikke ta opp på visning. Det er jo ikke ditt bord.

Anonymkode: e1066...4a1

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alt dette vet huseier allerede om, men valgte å ikke si noe om dette under vising. Nå har jeg bestemt meg for å infomere de som kommer på vising på de skjulte feilene som de allerede opplyste meg om. Jeg tror ikke huseier vil like det, men det bryr jeg ikke meg om.

Anonymkode: 05f6e...b0c

Tipper dette er svaret på hvorfor huseier ikke ønsker deg som leieboer? Du høres vrang og bitter ut. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, han har lov og her er det du som er teit. 

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre, det sier jo seg selv at det er du som er vanskelig. Han blir kvitt av deg..

Anonymkode: ce40c...ed8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Huseier har lov å skru opp prisen når man har bodd et sted i 1 år. Men han kan ikke bestemme selv hvilke beløp du ska betale. Han skal benytte seg av konsumprisindeksen og der er det konsumprisindeksen som bestemmer økningen. Du kan beregne dette selv på å søke opp. Men om du ikke har hatt økning på 3 år, har han lov til å øke til 8821,66kr. Da økningen på 3 år er 10,3% (jeg beregnet fra september 2022 til september 2025). Jeg hadde selv en som prøvde å øke med 1000kr, men ga kjapt beskjed at det ikke er lovlig og huseier ga seg, da konsumprisindeksen viste mye lavere beløp, da jeg kun hadde bod der et år. 

Endret av Lenur
Skrevet

Sjekk om du har advokat via innboforsikringen din da kan du snakke med noen som kan loven og evnt avkrefte/bekrefte om huseier har lov til å gjøre det hen gjør☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Flinkpike2345 skrev (På 20.10.2025 den 10.33):

Sjekk om du har advokat via innboforsikringen din da kan du snakke med noen som kan loven og evnt avkrefte/bekrefte om huseier har lov til å gjøre det hen gjør☺️

Eller bare lese loven selv. Husleieloven er i alle hovedsak ganske grei å forstå faktisk. 

Anonymkode: ed0c0...538

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 19.04):

Hei
Huseier vil skru opp pris med 900 kroner 
Nåværende husleie er 8000, huseier vil ha 8900 som ny husleie
Jeg meldt ifra om at jeg blir å lete etter noe annet

Har lov jeg til å være i leiligheten mens huseier har vising så lenge jeg leier og bor her?
Merker også at huseier har lagt ut annonsen med 8000 kroner og 8900, spurte huseier om dette og fikk svar at grunnen til dette var at jeg hadde bodd her så lenge.

Anonymkode: 05f6e...b0c

Angående leien så kan utleier sette markedsleie etter tre år. Det er mindre enn 100 kr som skiller ny leie til deg og konsumprisindeksen i leietiden din også. 

Utleier står også fritt til å sette den prisen han vil, og kan derfor velge å leie ut for 8000 kr om han vil det. Men jeg skjønner du blir provosert over at han er villig til å ta lavere leie av noen andre enn deg. 

Anonymkode: 79d37...1fc

AnonymBruker
Skrevet
Flinkpike2345 skrev (På 20.10.2025 den 10.33):

Og prisene på forsikringer øker for alle hvis man skal holde på sånn.

Anonymkode: c7206...d2b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...